Vrijstelling motorrtijtuigenbelasting

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » wo 26 nov, 2008 18:50

Oosthoek schreef:Bovendien wordt de fiscale bijtelling aangepast, waardoor in 2010 auto's ouder dan 1985 pas in aanmerking komen voor een bijtelling op dagwaarde ipv wat op dat moment 1995 zou zijn. Resultaat: nog meer auto's naar de sloop.
:?: In 2018 (over 10 jaar) zijn de MY93 Classics weer interessant voor fiscale bijtelling. Let wel, tot 2012 zijn de MY93 Classics ook nog steeds interessant voor lease. Het gaat dus maar over een periode van max 6 jaar dat de MY93 Classic rijder er hinder van ondervindt.
Zo is een MY89 cabrio in 2014 al interessant om te leasen, zodat je maar max 2 jaar ff door de zure appel heen moet bijten.

Voor niet zakelijke ´87-´93 Classic rijders: wanneer je de auto alleen voor zomerritjes gebruikt, dan schors je de auto toch voor de rest van de maanden? Een beetje dom om dan elke maand die 44 euro te betalen.

Ik ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen van het rekeningrijden. Als hierdoor dus de wegenbelasting komt te vervallen, dan lost dat weer een probleem op. Hopelijk blijven de MY86 en oudere Saabjes vrijgesteld van dat rekeningrijden. Het wordt er niet duidelijker op in Den Haag.

"Als het tij verloopt, verzet men de bakens."

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 26 nov, 2008 19:04

't is jammer van de wegenbelasting; mijn '88er gaat nooit meer 'echt' klassiek worden. Dat betekent een oudere T16S zoeken die wèl klassiek wordt voor die tijd ;) Kortom: per saldo schiet het milieu er niks mee op. Je jaagt de hobbyende zakelijke rijders alleen maar daar oudere auto's.

Is het woord al gevallen?

Symboolpolitiek...

Oh, trouwens; die zakelijke Saab kan nog steeds; de bijtelling geldt immers alleen bij privé-gebruik.

Het enige wat je moet doen is de kilometers bijhouden en er een tweede (ouder en viezer) bijnemen voor privé.
De enige echte oorzaak van de huidige problematieken op het gebied van milieuvervuiling en files is bevolkingsgroei en juist daar wil Rouvoet niks aan doen. (in tegendeel, zelfs)

Azul
Geregistreerd lid

Bericht door Azul » zo 30 nov, 2008 16:18

Ik zou me niet te veel zorgen maken heren. Er gaat volgens mij nog veel meer veranderen en niets is zo veranderlijk als de politiek!
Ik gebruik mijn klassiekers toch hoofdzakelijk zomers. Het is wel shit maar dan moet je een paar maanden wegenbelasting betalen en de auto daarna weer schorsen. Zo doe ik dat al een aantal jaar met mijn cabrio!

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » wo 03 dec, 2008 20:01

dus mijn Ra van 87 die wordt niet wegenbelasting vrij meer ?
dan zet ik hem wel op duits kenteken.

voorbeeld: een S350 TD kost in nederland bijna 400 per kwartaal.
in duitsland kost het welgeteld voor diezelfde mercedes 365 euro per jaar.

cabrio's en sportwagenz zijn helaas wel duurder uit.
en in duitsland is het zo dat auto's ouder dan 30 jaar belasting vrij zijn.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 04 dec, 2008 2:24

Oosthoek schreef:
DiedX schreef:Ik ben ziek thuis, en vind het wat lastig om te begrijpen: feitelijk gezien heffen ze het belastingvrij rijden (op de lange termijn) op dus?
Ja, vanaf 1987 en jonger zal geen auto meer belastingvrij worden. Resultaat: het merendeel van de auto's na 1987 gaat na een economisch leven naar de sloop, ruim meer dan wat nu gebeurt.
Correct!! Erg jammer van de mooie zalmneusjes en cabrio's :cry:

Maarja, het gaan natuurlijk ook niet om het milieu, maar om de centen! Meer slopers is voor het milieu alleen maar k*t, maar voor de schatkist van Woutertje Bos en consorten wel prettig. En het milieu is een zondebok die altijd werkt. Dat geleuter dat het is om het voor hobbyisten te houden is weer eens een slap smoesje!

celina379379
Geregistreerd lid

Bericht door celina379379 » ma 08 dec, 2008 17:39

Oosthoek schreef:Wat een wanidee. Word serieus een beetje misselijk van deze mislukte hysteriapolitiek.

De leiders van de C.U. hebben eerst de handen gevouwen, de ogen gesloten, wat gepreveld en daarna "van boven" deze (voor normale mensen) onberijpelijke politiek doorgekregen.....................!
Anders is het niet te verklaren, er zit n.l. geheel geen logica in deze politiek, althans zo zie ik het.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » ma 08 dec, 2008 18:09

De auto's zijn letterlijk en figuurlijk de motoren van de economie en ja ze vervuilen.

Amerika wil dit allemaal in stand houden en is ook tegen een goed milieu beleid.
Amerikanen kunnen niet verder kijken dan hun eigen neus lang is en daarbij zijn ze ongelooflijk 'geldgeil' en dat mag ten koste van alles.

Op dat gebied ben ik blij dat onze overheid eens is gaan nadenken, rekeningrijden, hoe rottig ook is wel een oplossing.

Een auto kun je ook schorsen en daarom hoef je dan ook niet het hele jaar belasting te betalen.

Aangezien we straks per km gaan betalen is het te vroeg om te oordelen over de '87+ers.
Voor het zelfde geld moeten auto's van na 1978, straks meedraaien in de rekeningsrijders poel.

Daarom hou ik ook nog maar even vast aan mijn '88 Volvo 760 belastingsreus.
Het kan dan gaan sneeuwen of dooien in 2012.

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » zo 14 dec, 2008 18:49

WimZ schreef:Mooi kl..e! Ik heb mijn '89 er cabrio op de zaak en heb een bijtelling op basis van de taxatiewaarde van 7000 euro. Hier heb ik nog een jaartje plezier van, want als ik hem op 1 januari 2010 niet van de zaak af haal gaat mijn bijtelling van 7000 euro naar 50.000 euro.

En wij hadden als IT-detacheringsbedrijf nou net het plan om 900 classics aan onze werknemers te gaan geven in plaats van de zoveelste lullige VW, Seat of mini-BMW. Dat valt nu in duigen.
Tja, dan gaat je bijtellingswaarde van 5000 naar 28000 euro. Betaal je dus +- 3000 per jaar extra belasting over je classic ipv 600. (Als je een LPT hebt). Wil niet zeggen dat de business case om al je consultants in 900's te laten rijden dan niet meer op gaat. Afschrijven op je zwarte Leon is meer dan 3000, het leasebedrag ook en de bijtelling is even hoog.

Trouwens: Wist je dat de bijtelling zelf nooit meer kan zijn dan het bedrag dat je aan de auto hebt uitgegeven in datzelfde jaar? Als je dus op LPG rijdt en je hebt lage onderhoudskosten kan je alsnog op bijtelling van bvb 3000 euro komen, bij niet al te gekke KM/jr.

Beste is dus om een 900 8 klepper instapmodel te kopen en daar een FPT in te leggen. Bijtelling over 40.000 gulden of zo? :twisted:

En het wordt heeeeeeeeeeel interessant om $$$$ te steken in opknappen van oude verroeste 90 of 99 T modellen.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » zo 14 dec, 2008 20:15

plafundum schreef: En het wordt heeeeeeeeeeel interessant om $$$$ te steken in opknappen van oude verroeste 90 of 99 T modellen.
Ik hoop het ... :wink:

Er zit weer 1000 Euro in, maarrrrrr ook weer twee jaar APK .... :P

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 14 dec, 2008 20:41

Over die 2 jaar apk zegt de rdw het volgende:

Datum eerste toelating na 1 januari 2005:
Benzine en/of elektromotor
Eerste APK na 4 jaar,
daarna twee keer na 2 jaar,
daarna elk jaar

Datum eerste toelating vóór 1 januari 2005:
Alle Eerste APK na 3 jaar,
daarna elk jaar

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... euring.htm

Geen enkele klassieke SAAB jonger dan 30 jaar maar van voor 2005 (een flink deel van de 99's, enkele 95/96's, alle 90's, alle C900's en alle 9000's) hebben dus "recht" op een "APK geldigheid" van 2 jaar, heb je die onverhoopt wel op je APK keuringsbewijs staan klopt dat niet.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » zo 14 dec, 2008 20:47

:paleconfused:

Voertuig 30 jaar of ouder Alle Eens per 2 jaar APK

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 14 dec, 2008 20:51

GHIA schreef::paleconfused:
Voertuig 30 jaar of ouder Alle Eens per 2 jaar APK
Daaronder vallen dus niet zo heel erg veel rijdende klassieke SAAB's, iig nu nog geen enkele 900

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 14 dec, 2008 21:16

Het nut van die APK als zodanig lijkt met dit soort maatregelen ontkracht te worden, lijkt mij niet terecht.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » zo 14 dec, 2008 21:42

@ verde900

Ach so ....

Ik zit er trouwens wel over na te denken om mijn 99 gewoon wel volgend jaar een APK checkje te laten ondergaan.

Meer ogen zien gewoon meer.

Misschien iets voor garages om dit ala 50% van de APK te laten kosten ... :wink:

Sietses
Geregistreerd lid

Bericht door Sietses » di 28 apr, 2009 17:23

Om even terug te komen op deze oude topic; wordt een 87-er nu nog wel belastingvrij of toch niet? Ik lees hier verschillende reacties over en word ook weinig wijzer van de persberichten....

Plaats reactie