9-1 wellicht niet... AeroX misschien wel...
-
nics
- Geregistreerd lid
Is al het een en ander geroepen over een bescheiden AeroX productie via Spyker in de UK, als image builder.
9-1 in proto is er, zoals al eerder gemeld, als 1.2 hybrid en als 1.6 turbo. In hoeverre de 9-3 die belangrijk(er) is in de lease markt naar voren gehaald zou gaan worden is niet helemaal duidelijk, vooral nu de nieuwe eigenaar heeft aangegeven deze wat spannender te willen (laten) maken. Dat zou een gat laten vallen tussen de straks spiksplinternieuwe 9-5 en de wat oudere huidige versie van de 9-3.
Een kleinere Saab met het juiste milieu label zou een strategisch te verdedigen zet zijn. GM heeft (vooral vanwege het echt niet doorhebben van de Europese markt en interne modellen politiek) daar een steek laten vallen (voorkeur voor Opels in die klasse).
9-1 in proto is er, zoals al eerder gemeld, als 1.2 hybrid en als 1.6 turbo. In hoeverre de 9-3 die belangrijk(er) is in de lease markt naar voren gehaald zou gaan worden is niet helemaal duidelijk, vooral nu de nieuwe eigenaar heeft aangegeven deze wat spannender te willen (laten) maken. Dat zou een gat laten vallen tussen de straks spiksplinternieuwe 9-5 en de wat oudere huidige versie van de 9-3.
Een kleinere Saab met het juiste milieu label zou een strategisch te verdedigen zet zijn. GM heeft (vooral vanwege het echt niet doorhebben van de Europese markt en interne modellen politiek) daar een steek laten vallen (voorkeur voor Opels in die klasse).
-
Reub
- Geregistreerd lid
-
Robert Jansen
- Geregistreerd lid
Naja de Aero X en 9-1 moet je volgens mij ook niet beoordelen op de winst prognoses, maar meer als image builders.
Net zoals de Veyron die veel meer kost om te maken dan het bedrag waarvoor hij verkocht wordt, maar gebruikt word om het merk Bugatti te lanceren.
Ook instap modellen zijn vaak zo in de markt gezet om klanten binding bij jongeren te creëren, niet om nou dikke winsten op te draaien.
Je zou je dus af moeten vragen wat nou handig is voor Saab als merk.
Ik zou zeggen, lekker die 9-1 maken (of zelfs het retro model van de 92 die ook al genoemd werd door Victor) en weer rally's gaan rijden.
Je hoeft niet perse alles te winnen om al snel weer dat sportieve imago terug te krijgen.
Net zoals de Veyron die veel meer kost om te maken dan het bedrag waarvoor hij verkocht wordt, maar gebruikt word om het merk Bugatti te lanceren.
Ook instap modellen zijn vaak zo in de markt gezet om klanten binding bij jongeren te creëren, niet om nou dikke winsten op te draaien.
Je zou je dus af moeten vragen wat nou handig is voor Saab als merk.
Ik zou zeggen, lekker die 9-1 maken (of zelfs het retro model van de 92 die ook al genoemd werd door Victor) en weer rally's gaan rijden.
Je hoeft niet perse alles te winnen om al snel weer dat sportieve imago terug te krijgen.
-
Swedish style
- Geregistreerd lid
Volgens mij had VM ooit eens aangegeven dat ie wel degelijk interesse heeft in een 9-1, maar dat het businessplan daar niet in voorziet. Voor de doorontwikkeling is afzonderlijke financiering nodig en nu wordt prioriteit gegeven aan de nieuwe 9-3.
Die aero-x is een mooi project, maar heb nooit serieuze toespelingen gehoord over het daadwerkelijk in productie nemen van deze versie. De opmerking die VM daarover gisteren maakte klonk meer als een gedachtenspinsel dan als een aankondiging. De vraag of Saab het zich kan veroorloven om zo'n exclusieve imagecar te bouwen kan VM het beste zelf beantwoorden. Ik zeg doen!
Die aero-x is een mooi project, maar heb nooit serieuze toespelingen gehoord over het daadwerkelijk in productie nemen van deze versie. De opmerking die VM daarover gisteren maakte klonk meer als een gedachtenspinsel dan als een aankondiging. De vraag of Saab het zich kan veroorloven om zo'n exclusieve imagecar te bouwen kan VM het beste zelf beantwoorden. Ik zeg doen!
-
reinout900
- Geregistreerd lid
Hoef ik geen woorden aan toe te voegen!Robert Jansen schreef:Ik zou zeggen, lekker die 9-1 maken (of zelfs het retro model van de 92 die ook al genoemd werd door Victor) en weer rally's gaan rijden.
Goede zet, en waar wat je zegt over GM!nics schreef:Een kleinere Saab met het juiste milieu label zou een strategisch te verdedigen zet zijn. GM heeft (vooral vanwege het echt niet doorhebben van de Europese markt en interne modellen politiek) daar een steek laten vallen (voorkeur voor Opels in die klasse).
-
grippen
- Geregistreerd lid
nics schreef:
daar wilde ze wel heen maar saab moes het A merk worden boven de opel..
dus een goed Alebel was nog niet echt in zicht... en toen wilde ze al van saab af..
maar victor vertelde dat ze tecniek van GM wilde gebruiken voor een hybriede
-
ivanzon
- Geregistreerd lid
Zoals Nics al heeft gemeld... de 9-1 is een lopend project, dat ga je niet ineens afbreken, zeker niet als je al een stel rijdende prototypes hebtSwedish style schreef:Volgens mij had VM ooit eens aangegeven dat ie wel degelijk interesse heeft in een 9-1, maar dat het businessplan daar niet in voorziet. Voor de doorontwikkeling is afzonderlijke financiering nodig en nu wordt prioriteit gegeven aan de nieuwe 9-3.
-
shearwater
- In memoriam †
M.i. is de 9-1 een must voor Saab. Aantrekkelijk voor een jong dynamisch koperspubliek dat iets anders wil dan doorsnee, potentiele goedverdieners die geheel in de saabtraditie merkentrouw later de grotere en duurdere modellen blijven kopen. Bovendien is downsizen de koers voor de komende jaren. Ik mag toch hopen dat ze nu niet zo dom zijn om de 'onderkant' van hun markt weer van zich te vervreemden, zoals destijds met het opdoeken van de 96 en de 99. De Aero-X mag van mij ook het straatbeeld komen verrijken als absoluut topmodel, smaakmaker en image builder.
-
portengen
- Geregistreerd lid
Vergeet niet dat de aero-x al bestaat en je met de hand kunt bouwen. Je vraagt er ruim een ton voor en je hebt een liefhebbersauto, een instap Spyker. Dit is gewoon een model 'voor de leuk' en voor het imago van Saab. Zal me zelfs niets verbazen als hij 'onder licentie' door het zusje Spyker wordt gemaakt. Bij dat bedrijf is de business case nu eenmaal anders opgebouwd dan bij een massa-fabrikant.
Als je een 9-1 wilt bouwen, moet je aan veel meer eisen voldoen. Er moet een snel te produceren auto komen met dezelfde eisen als een dure auto qua veiligheid en zo. Het ontwikkelen van een dergelijke auto is zeer duur en de marges flinterdun, enkele honderden euro's per auto. Je kunt beter het jonge koperspubliek aantrekken zoals BMW jarenlang doet: een kleinere koets op hetzelfde onderstel zetten. Kofferbakje weglaten of zo...
Daarnaast is de 9-4x al een mini-SUV voor de amerikaanse markt, net als de 9-3 een midsize auto is, die voornamelijk als tweede auto wordt gebruikt.
Als je een 9-1 wilt bouwen, moet je aan veel meer eisen voldoen. Er moet een snel te produceren auto komen met dezelfde eisen als een dure auto qua veiligheid en zo. Het ontwikkelen van een dergelijke auto is zeer duur en de marges flinterdun, enkele honderden euro's per auto. Je kunt beter het jonge koperspubliek aantrekken zoals BMW jarenlang doet: een kleinere koets op hetzelfde onderstel zetten. Kofferbakje weglaten of zo...
Daarnaast is de 9-4x al een mini-SUV voor de amerikaanse markt, net als de 9-3 een midsize auto is, die voornamelijk als tweede auto wordt gebruikt.
-
reinout900
- Geregistreerd lid
-
Swedish style
- Geregistreerd lid
I know, maar de middelen zijn er even niet om de 9-1 door te ontwikkelen:ivanzon schreef:Zoals Nics al heeft gemeld... de 9-1 is een lopend project, dat ga je niet ineens afbreken, zeker niet als je al een stel rijdende prototypes hebtSwedish style schreef:Volgens mij had VM ooit eens aangegeven dat ie wel degelijk interesse heeft in een 9-1, maar dat het businessplan daar niet in voorziet. Voor de doorontwikkeling is afzonderlijke financiering nodig en nu wordt prioriteit gegeven aan de nieuwe 9-3.
http://www.nu.nl/auto/2154947/spyker-pl ... -saab.html
-
Swedish style
- Geregistreerd lid
Zekerheidshalve deze link nog maar eens onder de aandacht brengen:
http://www.saabusa.com/aerox/US/en/index.jsp
Mooie site en ik hoop dat Victor Muller hier nog eens goed naar kijkt. Die aero-x moet er ook komen!
http://www.saabusa.com/aerox/US/en/index.jsp
Mooie site en ik hoop dat Victor Muller hier nog eens goed naar kijkt. Die aero-x moet er ook komen!