Opel dealer gaat SAAB onderhoud doen

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 13 feb, 2010 16:56

Ja, een Hyundia/Kia, dat is wel een pot nat, die hebben zelfs hun eigen staalfabrieken, laat die Koreanen maar wat pionieren, het is dat ze wat goedkoop kunststof gebruiken, maar dat kan ook nog veranderen.
Nee, die Europeanen moeten eens goed gaan opletten anders is het straks einde oefening met die woekerprijzen en matige garanties. Al ze trouwens Saabs in Amerika verkopen, dan kan er wel een riante garantie vanaf en ook nog een zeer coulante behandeling. Nee, Europeaanse klanten laten zich gewoon een oor aannaaien door de meeste premium fabrikanten.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 13 feb, 2010 18:03

carlsson schreef:Ja, een Hyundia/Kia, dat is wel een pot nat, die hebben zelfs hun eigen staalfabrieken, laat die Koreanen maar wat pionieren, het is dat ze wat goedkoop kunststof gebruiken, maar dat kan ook nog veranderen.
Nee, die Europeanen moeten eens goed gaan opletten anders is het straks einde oefening met die woekerprijzen en matige garanties. Al ze trouwens Saabs in Amerika verkopen, dan kan er wel een riante garantie vanaf en ook nog een zeer coulante behandeling. Nee, Europeaanse klanten laten zich gewoon een oor aannaaien door de meeste premium fabrikanten.
Het grote manco van alle Oosterse merken is dat ze niet echt diep nadenken over een origineel design. Dus die kosten hoeven ze ook niet terug te verdienen. Soms is zelfs over het ontwerp van zaken als remmen, gaspedaal en vloermatten niet eens goed nagedacht... Wat koop ik dan voor "garantie"?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 13 feb, 2010 18:42

Die vloermatten, gaspedalen en remmen kopen ze vaak wereldwijd in, die gaspedalen kwamen uit de VS, dat zei de Nederlandse Toyota importeur. Als dat waar is dan kan die toeleverancier het wel schudden.
Zijn gewoon wat frustraties van de Amerikanen, want die beginnen aardig wat terrein te verliezen in de mondiale autohandel. Oosterse wagen zijn gemiddeld wat under-designed, maar het zijn ook normale consumptie artikelen. Speciale Oosterse types kunnen al aardig mee in het hogere segment. De concurrentie zal nog verder toenemen, dat wordt dan toch een probleem. Kijk maar eens bij die hybrides, daar hebben alleen Toyota en Honda groter volumes weggezet.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 13 feb, 2010 21:08

carlsson schreef:Die vloermatten, gaspedalen en remmen kopen ze vaak wereldwijd in, die gaspedalen kwamen uit de VS, dat zei de Nederlandse Toyota importeur. Als dat waar is dan kan die toeleverancier het wel schudden.
Zijn gewoon wat frustraties van de Amerikanen, want die beginnen aardig wat terrein te verliezen in de mondiale autohandel. Oosterse wagen zijn gemiddeld wat under-designed, maar het zijn ook normale consumptie artikelen. Speciale Oosterse types kunnen al aardig mee in het hogere segment. De concurrentie zal nog verder toenemen, dat wordt dan toch een probleem. Kijk maar eens bij die hybrides, daar hebben alleen Toyota en Honda groter volumes weggezet.
Dat laatste klopt helemaal. Vooral Toyota heeft de ontwikkeling van hybride auto's tijdig ingeschat. Toch denk ik dat ook de automarkt uiteindelijk een markt is waar ook imago, beleving en emoties een belangrijke rol spelen. Zaken als prijs en garantie zijn belangrijk, maar onderschat de factor imago niet. Bij een merk als Volvo heeft het Zweedse imago, met de overname door het chinese Geely, een flinke deuk opgelopen. Dat gaan ze de komende tijd ongetwijfeld merken in de verkoopaantallen.

Gelukkig maakt Saab juist een omgekeerde beweging door: back to the roots of Sweden.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 13 feb, 2010 22:29

Dat is een pluspunt voor Saab, als Volve zijn Zweedse afkomst gaat verlochenen, Volvo verkoopt ook meer auto's in Zweden door hun brede palet. Maar die Chinezen van Geely gaan geen domme dingen doen met Volvo als ze slim zijn en dat zijn Chinezen helaas en ze hebben meer oog voor de lange termijn. Nee die Chinezen zijn gevaarlijke concurrenten waar we nog veel van kunnen leren. En ander voordeel of nadeel is dat het eigenlijk Staatsbedrijven zijn en die Chinezen barsten van de poen en hier zijn alle Staten eigenlijk aan de bedelstaf. Nee, het ziet er niet goed uit voor de toekomst van veel bedrijftakken in Europa op langere termijn.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 14 feb, 2010 14:42

RogerWilco schreef:
ASM en Krooymans hebben veel stuk gemaakt, niet in de laatste plaats zichzelf.
De manier waarop met Joel omgesprongen is en er zo nodig een (in 3 jaar weer falliete) locatie aan de A28 moest komen vond ik niet normaal gewoon. Gelukkig is Joel nu gewoon weer de dealer in Groningen.
Je bedoelt de vestiging bij de Hoogeveen Oost vlak bij de DOC zuivelfabriek. Wat helemaal apart is dat toen ASM er vertrok er een Volvo dealer in ging.

Frisk
Donateur
Donateur

Bericht door Frisk » zo 14 feb, 2010 16:20

Hij en ik bedoelen de dealer in Haren bij Groningen van ASM aan het begin van de A28.De ASM garage in Hoogeveen heb ik ook wel gekend. Het waren in beide gevallen glazen paleizen met te vlotte verkopers op toplocaties met weinig afzet en geen oog voor de traditionele saabklanten. Alles was op de leaserijder gefocust. :oops:

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 14 feb, 2010 16:37

carlsson schreef:Dat is een pluspunt voor Saab, als Volve zijn Zweedse afkomst gaat verlochenen, Volvo verkoopt ook meer auto's in Zweden door hun brede palet. Maar die Chinezen van Geely gaan geen domme dingen doen met Volvo als ze slim zijn en dat zijn Chinezen helaas en ze hebben meer oog voor de lange termijn. Nee die Chinezen zijn gevaarlijke concurrenten waar we nog veel van kunnen leren. En ander voordeel of nadeel is dat het eigenlijk Staatsbedrijven zijn en die Chinezen barsten van de poen en hier zijn alle Staten eigenlijk aan de bedelstaf. Nee, het ziet er niet goed uit voor de toekomst van veel bedrijftakken in Europa op langere termijn.
Met jouw laatste zin ben ik het absoluut niet eens. Chinezen kunnen alleen maar concurreren op prijs. Ze hebben tot nu toe nog nooit iets bijzonders laten zien, qua design. Europeanen zijn nou juist erg gevoelig voor een mooi design. Het ziet er volgens mij voor de langere termijn juist heel goed uit voor de toekomst van de europese auto-industrie.

Roger
Geregistreerd lid

Bericht door Roger » ma 15 feb, 2010 13:39

RoelandV schreef: Europeanen zijn nou juist erg gevoelig voor een mooi design.
Als ze zich die luxe kunnen veroorloven wel. Er moet echter steeds vaker met de beurs gekozen worden en niet met de smaak. We hebben afgelopen zomer een "nieuwe smurf" gekocht. Citroen en Fiat vielen af op kwaliteit. Het hart koos voor de Skoda Fabia, maar de beurs zijn Kia Picanto, overigens een heel prettig autotje waar we zeer tevreden mee zijn.

ViggenNL
Geregistreerd lid

Bericht door ViggenNL » ma 15 feb, 2010 16:55

tanisha schreef:de eerlijkheid gebied mij als ex opel rijder te zeggen dat de techniek in alle gm saabs best wel vertrouwt over komt heel veel delen zijn zelfs uitwisselbaar.
Leg eens uit, die ene knop voor de spiegelbediening toevallig?
Of bedoel je de ondertrein? Want daar zit ook wel een wereld van verschil, zelfs de toepassing van subframe, schokbrekers en fuseelichamen.
Identiek, misschien qua princiepe, uitwisselbaar? Van verre (gelukkig) niet...

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 15 feb, 2010 17:07

nou dus wel he ik heb astra achter schokbrekers en omega veren onder mijn 900ng zitten.

de achter as is 1op1 overgenomen uit de calibra met 5 gaats steek.

de saab draagarmen kan je zo in een astra, vectra en calibra bouwen.

de steek assen zijn identiek aan een caliba/vectra

de stuurbekrachtiging komt ook zo uit een vectra/calibra

en kan zo nog wel een tijdje door gaan!

er is echt heel veel hetzelfde als ik geen saab deel op de sloop vind haal ik het uit een opel :D

joris20
Geregistreerd lid

Bericht door joris20 » ma 15 feb, 2010 17:15

IS een 2.2 tid uit 2003 een auto waar ze iets mee kunnen bij een opel dealer? En dan bedoel vervangen van intercooler, egr klep etc..
Gr
JOris

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 15 feb, 2010 17:18

rij eens bij de opel langs het zou mij niets verbazen als die motor 1op1 is overgenomen uit de b vectra

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » ma 15 feb, 2010 17:31

joris20 schreef:IS een 2.2 tid uit 2003 een auto waar ze iets mee kunnen bij een opel dealer? En dan bedoel vervangen van intercooler, egr klep etc..
Gr
JOris
Is dezelfde 2.2 dti als op de Vectra C, Signum etc. werd geleverd, dus ik denk een heel eind wel.

ViggenNL
Geregistreerd lid

Bericht door ViggenNL » ma 15 feb, 2010 17:35

tanisha schreef:nou dus wel he ik heb astra achter schokbrekers en omega veren onder mijn 900ng zitten.

de achter as is 1op1 overgenomen uit de calibra met 5 gaats steek.

de saab draagarmen kan je zo in een astra, vectra en calibra bouwen.

de steek assen zijn identiek aan een caliba/vectra

de stuurbekrachtiging komt ook zo uit een vectra/calibra

en kan zo nog wel een tijdje door gaan!

er is echt heel veel hetzelfde als ik geen saab deel op de sloop vind haal ik het uit een opel :D
Om het maar een centraal te bedoelen, een Vectra-A V6 '93-'95.
En een Saab 900NG V6 '93-'95.

Aandrijfassen verre van identiek.
Draagarmen verre van identiek.
Stuurhuis niet identiek, enkel spoorstangen.
Misschien dat de spoorstangen wellicht overeen komen, maar het verhaal hierboven is grote k*l... neem me niet kwalijk.

Zelfde idee voor Vectra-B en Saab 9-3 Tid/DTi uitvoeringen, daarvan zijn de b.v. afmetingen van de aandrijfassen totaal anders, idem voor naaf met wiellager en fuseelichaam.

Wellicht dat alles wel pas te maken is met een breekijzer, voorhamer en lasapparaat... zulke werkzame personen hebben ze normaal gesproken een andere benaming voor.
In de basis kan heel veel op elkaar zijn afgestemd als principe, maar onderdelen van een Vectra gaan daarom echt niet passen op een 900NG.
Onderdelen als draagarmen vervangen voor Opel versies, ik hoop niet dat je ooit iets zal overkomen met zulke ideeen.

Maar goed, we dwalen af... :roll:

Plaats reactie