Saab verzwijgt constructiefout

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » ma 11 dec, 2006 22:46

incursore schreef:De Saab die ik wil kopen heeft in 2004 een modificatie ondegaan.
Is altijd door een saabdealer onderhouden.
Het is een leaseauto geweest die nu bij een onafhankelijk garagebedrijf te koop staat. (http://www.auto-deal.nl/web/detail.php?code=893)(kopieeren en plakken.)
Ik laat hem deze week door dekra keuren(aankoopkeuring), misschien dat iemand mij kan vertellen waar aan je kan zien of er sprake is van black sludge.
Misschien is het door dekra te constateren.
Hoop een goeie betrouwbare saab te kopen.
Hallo Ed, is al eerder aan bod gekomen: de enige manier om na te gaan of een motor last heeft van sludge ( of in het verleden heeft gehad !) is het opmeten van de oliedruk. De carterpan loshalen lijkt mij erg veel werk tijdens een aankoopkeuring en geeft ook geen garantie dat in het verleden geen sludge is geweest.

Maar na vele km's met sludge rondrijden zal ieder lager door gebrek aan smering uitslijten. Tevens slijt de oliepomp overmatig door sludge. Bij te ruime lagers en versleten pomp daalt de oliedruk onder het absoluut noodzakelijke en kan een lager vast lopen.

Weet niet of dekra hiervoor spullen heeft, SAAB meet oliedruk door een banjobout van de oliedrukleiding naar de turbo even te vervangen door een holle bout met slang en drukmeter. Is niet meer dan 15 minuten werk met de juiste spullen maar zegt alles zonder kleppendeksel of carter te lichten.

Gripen 9-3:
Als je veel snelweg km's rijd en geen automaat hebt, altijd op tijd olie ververst, LPG rijd en er raakt nooit een slangetje lek of verstopt dan is mod 6 niet nodig. Maar kwaad kan mod 6 nooit.

Beter gezegd, als je weet dat 4% van een bepaald merk/type parachute NIET opent, zou je dan met dat merk/type nog een sprong gaan wagen als je weet dat je voor ca 125 euro een betere kunt kopen? :evil:
IK NIET :wink:

incursore
Geregistreerd lid

Bericht door incursore » ma 11 dec, 2006 23:30

Bedankt voor je toelichting.
Ik zal het e.e.a. met dekra overleggen.
De auto moet toch naar een saab dealer in Alphen a/d Rijn voor een nieuwe boardcomputer.
Misschien dat ze daar iets meer weten.
Heb ook gelezen dat de modellen tussen '98 en 2002 geen last van sludge hebben.
En dat het meer voorkomt bij de 9-5 dan de 9-3.
groeten Ed

gripen 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door gripen 9-3 » di 12 dec, 2006 9:58

@ Troll fan
Maar kwaad kan mod 6 nooit.
Joel raadde het af omdat zij vaak zagen dat er bij deze modificatie extra oliegebruik voorkwam.

Misschien kan René Boersma van Joel hier zijn licht op werpen als hij dit leest?

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » di 12 dec, 2006 20:04

gripen 9-3 schreef: Joel raadde het af omdat zij vaak zagen dat er bij deze modificatie extra oliegebruik voorkwam.
Mee eens. Vóór mod6 had ik nagenoeg geen verbruik (ongeveer een kwart liter tussen de beurten); nu ongeveer 1 liter (oliewissel per 10.000 km).
Rijkelijk veel, en dat is ook te zien aan de chromen eindpijp van de uitlaat (zwarte olierommel aan de onderkant).
Wellicht dat ik het ongedaan laat maken... Maar ik wil eerst meer ervaringen horen.

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » di 12 dec, 2006 21:55

Ga morgen even voor je kijken of die van mij ook olie aan het verbruiken is............

heb zins oktober mod 6 dus...............

Hoor je morgen

Gr EJ

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » wo 13 dec, 2006 0:16

Bubbaman schreef:
gripen 9-3 schreef: Joel raadde het af omdat zij vaak zagen dat er bij deze modificatie extra oliegebruik voorkwam.
Mee eens. Vóór mod6 had ik nagenoeg geen verbruik (ongeveer een kwart liter tussen de beurten); nu ongeveer 1 liter (oliewissel per 10.000 km).
Rijkelijk veel, en dat is ook te zien aan de chromen eindpijp van de uitlaat (zwarte olierommel aan de onderkant).
Wellicht dat ik het ongedaan laat maken... Maar ik wil eerst meer ervaringen horen.
Heb in 2500 km geen olieverbruik kunnen waarnemen. Maar een toegenomen olieverbruik is wel verklaarbaar, immers worden meer carterdampen afgezogen en daar zit altijd wat olienevel in.
Ik zou mod 6 echter niet ongedaan laten maken. Beter 1 liter olie per 10.000km dan sludge en het blok vervangen !
Door alleen die zwarte "nipple" (het T-stuk dat in het kleppendeksel gestoken is) te vervangen door een "oude" nipple heb je de oude situatie vrijwel terug.

De oude nipple heeft een gaatje van 2.0 mm (dat erg snel dichtslibt), de nieuwe (onderdeel van Mod 6) heeft een gat van 2.7 mm. Misschien de oude opboren tot 2.3 mm als gulden middenweg ?

Overigens zou je de olienevel kunnen opvangen door de vacuum slang vanaf het spruitstuk via een vaatje te laten lopen.
Maar dit vaatje moet je dan wel regelmatig legen !

incursore
Geregistreerd lid

Bericht door incursore » wo 13 dec, 2006 10:48

Word de modificatie nu wel vergoed door saab of niet.
De een zegt van wel, de andere zegt van niet.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » wo 13 dec, 2006 17:08

incursore schreef:Word de modificatie nu wel vergoed door saab of niet.
Nee. Is géén factory recall.

staggie
Geregistreerd lid

Bericht door staggie » wo 13 dec, 2006 19:41

Bubbaman schreef:
incursore schreef:Word de modificatie nu wel vergoed door saab of niet.
Nee. Is géén factory recall.
Hoi Bubba,

ik kreeg vorige week hetzelfde te horen bij saabdealer Melse in Goes.
Ik heb voor mod.6 incl. nog een klepje in witte behuizing, rubber ring vd vuldop en nog een rubber slang die kapot(leek wel kauwgum) 213 euro :( moeten betalen.
De DI-cassette is kostenloos vervangen.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » wo 13 dec, 2006 19:53

staggie schreef:...en nog een rubber slang die kapot(leek wel kauwgum)....
:!: Je weet dat dit één van de indicaties van black sludge is ??!!

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » wo 13 dec, 2006 20:55

Bubbaman schreef:
Als die rubber slang lang is blootgesteld aan (stilstaande) benzine dampen dan wordt de boel inderdaad kauwgum. Dit wil gelukkig nog niet zeggen dat je al sludge hebt maar is wel een teken dat de carterdampen niet voldoende afgezogen werden en MOD 6 dus hard nodig is !

(P.S. heb nog een V*lv* van '71 staan en hierbij is die afzuigslang na 35 jaar nog als nieuw !!! was het rubber van toen beter ???)

staggie
Geregistreerd lid

Bericht door staggie » do 14 dec, 2006 0:44

Troll fan schreef:
Bubbaman schreef:
Als die rubber slang lang is blootgesteld aan (stilstaande) benzine dampen dan wordt de boel inderdaad kauwgum. Dit wil gelukkig nog niet zeggen dat je al sludge hebt maar is wel een teken dat de carterdampen niet voldoende afgezogen werden en MOD 6 dus hard nodig is !

(P.S. heb nog een V*lv* van '71 staan en hierbij is die afzuigslang na 35 jaar nog als nieuw !!! was het rubber van toen beter ???)
Zou mijn SAAB al nagekeken moeten worden op black sludge dmv verwijderen carterpan of is dit aan afgetapte olie of oliefilter te zien?

Ik weet niet of rubber van vroeger beter is, ik heb nog een Triumph van 1975 en daar zijn ook al slangen van vervangen.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 14 dec, 2006 0:55

Naar aanleiding van 2 bovenstaande reacties;

Hmz, De saab stamt uiteindelijk wel af van een Triump 1.7 liter blok.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » do 14 dec, 2006 1:33

staggie schreef: ....
Zou mijn SAAB al nagekeken moeten worden op black sludge dmv verwijderen carterpan of is dit aan afgetapte olie of oliefilter te zien?

Ik weet niet of rubber van vroeger beter is, ik heb nog een Triumph van 1975 en daar zijn ook al slangen van vervangen.
Als je zelf olie wisselt dan kun je redelijk inschatten of je last van sludgevorming hebt:
1 vang de oude olie op in een schone bak, gooi de bak door een fijne zeef over in een jerrycan. Heb je harde troep op de zeef dan moet je oppassen !

2 met een een flessenrager (1 euro bij de M*rskr*mer) door het aftapgat de binnen-onderzijde van de carterpan uitvegen, met een beetje oefenen kun je ook tussen bodem en olieaanzuigzeef borstelen. Als je geen harde zwarte of glimmende troep tegenkomt is alles OK.

3 als laatste kun je het oude oliefilter nog openmaken en nakijken op troep.

Bovenstaande lijkt veel (en smerig) werk maar dit kun je allemaal zelf op je gemak doen en is vele malen eenvoudiger dan carterpan (laten) verwijderen.

In geval van twijfel op alle drie de punten kun je altijd nog de oliedruk laten meten en de pan laten zakken.

staggie
Geregistreerd lid

Bericht door staggie » do 14 dec, 2006 10:05

Troll fan schreef:
staggie schreef: ....

Als je zelf olie wisselt dan kun je redelijk inschatten of je last van sludgevorming hebt:
1 vang de oude olie op in een schone bak, gooi de bak door een fijne zeef over in een jerrycan. Heb je harde troep op de zeef dan moet je oppassen !

2 met een een flessenrager (1 euro bij de M*rskr*mer) door het aftapgat de binnen-onderzijde van de carterpan uitvegen, met een beetje oefenen kun je ook tussen bodem en olieaanzuigzeef borstelen. Als je geen harde zwarte of glimmende troep tegenkomt is alles OK.

3 als laatste kun je het oude oliefilter nog openmaken en nakijken op troep.

Bovenstaande lijkt veel (en smerig) werk maar dit kun je allemaal zelf op je gemak doen en is vele malen eenvoudiger dan carterpan (laten) verwijderen.

In geval van twijfel op alle drie de punten kun je altijd nog de oliedruk laten meten en de pan laten zakken.
Hallo,

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik heb nog een vraag over het meten vd oliedruk: 1. Kun je deze meten zonder speciaal SAAB-gereedschap of hulpmiddel?
2. Hoe hoog moet de druk zijn?
3. Is het zo dat je minder olie aftapt dan er in de motor hoort te zitten als je black sludge-vorming hebt? Ik bedoel, word een deel vd olie sludge of zit daar nog iets anders in?

Alvast bedankt voor de reactie.

Plaats reactie