Hallo Ed, is al eerder aan bod gekomen: de enige manier om na te gaan of een motor last heeft van sludge ( of in het verleden heeft gehad !) is het opmeten van de oliedruk. De carterpan loshalen lijkt mij erg veel werk tijdens een aankoopkeuring en geeft ook geen garantie dat in het verleden geen sludge is geweest.incursore schreef:De Saab die ik wil kopen heeft in 2004 een modificatie ondegaan.
Is altijd door een saabdealer onderhouden.
Het is een leaseauto geweest die nu bij een onafhankelijk garagebedrijf te koop staat. (http://www.auto-deal.nl/web/detail.php?code=893)(kopieeren en plakken.)
Ik laat hem deze week door dekra keuren(aankoopkeuring), misschien dat iemand mij kan vertellen waar aan je kan zien of er sprake is van black sludge.
Misschien is het door dekra te constateren.
Hoop een goeie betrouwbare saab te kopen.
Maar na vele km's met sludge rondrijden zal ieder lager door gebrek aan smering uitslijten. Tevens slijt de oliepomp overmatig door sludge. Bij te ruime lagers en versleten pomp daalt de oliedruk onder het absoluut noodzakelijke en kan een lager vast lopen.
Weet niet of dekra hiervoor spullen heeft, SAAB meet oliedruk door een banjobout van de oliedrukleiding naar de turbo even te vervangen door een holle bout met slang en drukmeter. Is niet meer dan 15 minuten werk met de juiste spullen maar zegt alles zonder kleppendeksel of carter te lichten.
Gripen 9-3:
Als je veel snelweg km's rijd en geen automaat hebt, altijd op tijd olie ververst, LPG rijd en er raakt nooit een slangetje lek of verstopt dan is mod 6 niet nodig. Maar kwaad kan mod 6 nooit.
Beter gezegd, als je weet dat 4% van een bepaald merk/type parachute NIET opent, zou je dan met dat merk/type nog een sprong gaan wagen als je weet dat je voor ca 125 euro een betere kunt kopen?
IK NIET