Het wordt dus BMW...

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Het wordt dus BMW...

Bericht door Style&Co » zo 03 okt, 2010 9:52

ik ben er blij mee... rijd vaak in de 330 diesel van mijn vader en die motor is echt een feest. Blijft maar gaan. Als Saab kan shoppen in het motorengamma (of samen ontwikkelen) dan zou dat een zeer goede zaeck zijn.
Voor de rest vind ik die BMW overigens niet zo spannend; te klein (maar goed het is ook een 3-er) en na een uur heb ik al last van die knetterharde leren stoelen waar ik nooit goed mijn positie in vindt

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 03 okt, 2010 10:50

RoelandV schreef:@ Tanisha: ik begrijp jouw reactie, maar ben het met De Teng eens dat dit toch echt een compleet andere situatie is.
Opel zocht destijds voor de Omgea een passende dieselmotor en zocht hiervoor contact met BMW.
Rover was een automerk dat helaas terziele ging. BMW heeft vervolgens het automerk Mini op een hele slimme manier nieuw leven ingeblazen.
Vooral de Mini Cooper bleek een groot succes te zijn.
dat van opel is een fout bmw en opel hebben veel meer techniek gedeeld als alleen die 2.5 diesel zowel de A als B omega zaten er vol mee
er zijn zelfs meerdere motor typen gedeeld als alleen die éne diesel

het is bmw die de zooi verder om zeep geholpen heeft bij rover
rover en honda hadden een samenwerking door de aankoop van bmw heeft honda daar een streep onder gezet en kwam rover voor extra kosten te staan dit had bmw nooit gedacht en toen hebben ze de boel keihard in laten donderen

nou wil ik niet zeggen dat het er bij rover goed voor stond maar bmw was de druppel die de emmer deed overlopen het was een vergelijkbare situatie als bij GM en saab

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 03 okt, 2010 11:02

Het hele gebeuren om Rover lijkt mij volledig abject in deze discussie, gezien SAAB enkel en alleendig motoren van BMW koopt.

P.S. Het gebruik van leestekens vereenvoudigt het lezen voor anderen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 03 okt, 2010 11:12

dan hoop ik dat ze wel betere meuk verkopen dan die diesel troep die bmw aan opel verkocht wat waren die dingen slecht zeg!

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 03 okt, 2010 11:47

Daar heb ik zelf geen ervaring mee, afgezien van een schoolkennis van mij wiens vader een Omega B2 2.5TD had.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 03 okt, 2010 15:04

@Tanisha: jouw verhaal is nogal kort door de bocht en het klopt niet.

In de jaren tachtig en negentig bouwde Rover samen met Honda enkele nieuwe modellen. Feitelijk waren dit Honda's, maar enkele modellen waren voorzien van de Rover K-engine. Achtereenvolgens werd de Honda Legend als Rover 800 en Sterling uitgebracht, de Honda Concerto als Rover 200 (hatchback) en 400 (sedan), en de Honda Accord, die de Rover 600 serie werd. Daarna als laatste de Honda Civic 5-deurs als de tweede generatie Rover 400.

In 1995 werd de oude British Leyland combinatie gesplitst en werd het merk Jaguar verkocht aan Ford. De overblijvende combinatie, MG Rover, werd in 1997 verkocht aan BMW. Verrassend, omdat de algemene overtuiging was dat Honda wel interesse zou hebben. Bij deze overname kreeg BMW ook de merken Mini en Land Rover in handen. Onder BMW werd gestart met de ontwikkeling van de Rover 75.

In 2000 werden ook de Rover restanten gesplitst. BMW hield de Mini. Land Rover werd verkocht aan Ford, net als eerder Jaguar, en de personenautodivisie werd verzelfstandigd. In 2003 werd een samenwerkingsverband aangegaan met het Indiase bedrijf Tata. Het door Tata ontwikkelde model Indica werd als Rover CityRover uitgebracht.

Het merk kwam in 2005 opnieuw in financiële moeilijkheden, en nadat de Chinese autobouwer Shanghai Automotive weigerde het concern MG-Rover over te nemen heeft MG-Rover in april 2005 surseance van betaling aangevraagd. Verschillende onderdelen zijn uit het faillissement gekocht. Een andere Chinese autobouwer, de Nanjing Automotive Group heeft een aantal onderdelen overgeplaatst, maar sinds 2006 wordt in de fabriek in Longbridge weer de MG TF gebouwd.

Wat Tanisha vergeet te vermelden is dat tussen de opspitsing en de nieuwe financiële problemen bij Rover een periode van VIJF jaar zit.
Lijkt me niet dat je BMW na VIJF jaar nog iets kunt verwijten. Blijkbaar had Rover zijn zaken gewoon niet goed voor elkaar.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » zo 03 okt, 2010 15:18

Joh, doe 's niet zo genuanceerd!

:mrgreen:

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 03 okt, 2010 15:33

@ gfgf: Heb je die ook van Goethe? :roll:

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » zo 03 okt, 2010 22:45

Nee, die is van mezelf (met een navenant lager niveau) :-P+

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » di 19 okt, 2010 14:12

BMW en PSA gaan nog steeds met elkaar, lees maar http://www.telegraaf.nl/autovisie/79631 ... html?p=4,2

Iets in mij zegt me dat dit niet het nieuws is wat ik gehoopt had te mogen vernemen :?
Of zou Saab in een ander hoofdstuk voor (gaan) komen?

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » di 19 okt, 2010 17:53

Saab heeft toch z'n eigen elektromotor-contract al gesloten met een Deens bedrijf? Stond laatst iets heel interessants op SU en ook in een auto c.q. technologieblad aldaar.
In hun optiek is hybride een tussenstation dat ze liever over willen slaan. Dat vond ik pas nieuws. :)

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 19 okt, 2010 18:20

Reub schreef:BMW en PSA gaan nog steeds met elkaar, lees maar http://www.telegraaf.nl/autovisie/79631 ... html?p=4,2

Iets in mij zegt me dat dit niet het nieuws is wat ik gehoopt had te mogen vernemen :?
Of zou Saab in een ander hoofdstuk voor (gaan) komen?
SAAB is toch bezig met AAM?
De Teng schreef:Saab heeft toch z'n eigen elektromotor-contract al gesloten met een Deens bedrijf?
AAM = American Axle Manufacturing

Plaats reactie