Saab 9-1 & 9-X BioHybrid

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 05 mar, 2008 23:52

jvhecke schreef:
Saab hinkt achterop hoor!
Nou, niet helemaal. Saab heeft zo'n 8 jaar geleden al een voorbeeld laten zien van downsizing. Ze hebben toen een 1.6 met Turbo en compressor in elkaar geschroeft met 225 pk om te laten zien wat de potentie was van een kleine efficiente motor (hun eerste prototypes waren er al in 1992). Dus als er een paar achterop hinken.....Saab was het niet

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 06 mar, 2008 1:01

Dat blok waar Marq het over heeft, was een motor met variabele compressie. Door de kop te kantelen, werd de squish (ruimte tussen zuigerkop en cilinderkop)) bij hogere toerentallen groter, met een lagere compressie als gevolg. Dat zorgt voor minder weerstand bij hogere toerentallen, dus meer vermogen en minder verbruik. Dat is in combinatie met een compressor natuurlijk helemaal een feest.

Probleem is dat ze bij Saab het vermogen lijken te missen om een concept snel om te zetten in een rijdbaar en produceerbaar model. Iets waar VAG wel een handje van heeft. Die Scirocco staat volgend jaar gewoon in de showroom, mark my words.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » do 06 mar, 2008 9:09

waxle schreef:
Probleem is dat ze bij Saab het vermogen lijken te missen om een concept snel om te zetten in een rijdbaar en produceerbaar model. Iets waar VAG wel een handje van heeft. Die Scirocco staat volgend jaar gewoon in de showroom, mark my words.
Dat is precies mijn punt. Over hoeveel schijven meer t.o.v. de concurrentie moet bij SAAB een ontwerp gaan, eer we het kunnen kopen?
Mijn retorische vraag over de aanwezigheid van een turbo kwam in me op, doordat turbo de suggestie van snelheid wekt. Iets wat ik in dit proces nog niet helemaal terugzie :? .

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » do 06 mar, 2008 11:48

Al over nagedacht dat Saab gewoon later begonnen is met het maken van überhaupt een concept? De geruchten over de Scirocco(of hoe die sjonniebak ook mag heten) gaan al jaren door de pers heen. Vorig jaar heeft VW een concept gepresenteerd. Als de Scirocco volgend jaar uitkomt, zit er dus 2 jaar tussen concept en productie.

De 9-X is deze week gepresenteerd en gaat over 2 jaar in productie. Is dat zo'n slechte termijn???

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 06 mar, 2008 11:50

zie het maar als ontembare honger van Saab-liefhebbers.

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » do 06 mar, 2008 11:54

jelger schreef:zie het maar als ontembare honger van Saab-liefhebbers.
Oh begrijp me niet verkeerd, de 9-X prijkt al op m'n bureaublad en zie dat ding ook liever vandaag komen dan morgen, maar een wat realistischere kijk op het proces mag van mij wel gebezigd worden door een aantal lieden alhier. Saab wordt een beetje afgekraakt omdat ze zo langzaam zijn, terwijl dat eigenlijk wel meevalt.

Het enige wat je Saab kunt verwijten, is dat ze nu pas een stap hebben gezet naar intrede in de hatchback markt.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 06 mar, 2008 11:57

ik begrijp je wel hoor. prijkt overigens ook op mijn buroblad.

"is dat je nieuwe bommetje/meisje"? :lol: :?

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » do 06 mar, 2008 12:14

jelger schreef:zie het maar als ontembare honger van Saab-liefhebbers.
Inderdaad.
SAAB heeft op dit moment 'maar' 3 modellen in productie; VW een paar meer. En toch gaat de introductie van een nieuw model vanuit een kleinere (en daardoor minder complexe :?: ) organisatie als SAAB is t.o.v. VW niet sneller dan bij die grote club? Dat verbaast me :? .

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 06 mar, 2008 12:16

Dat is bij Saab altijd al zo geweest dat het relatief lang (lijkt) te duren. De NG900 stond er heel snel, maar daar werd de gemiddelde rijder niet erg blij van. Het gaat tenslotte niet alleen om klein (dus efficient want kortere lijnen) maar ook om resources (mankracht, geld).

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » zo 09 mar, 2008 23:36

waxle schreef:Dat blok waar Marq het over heeft, was een motor met variabele compressie. Door de kop te kantelen, werd de squish (ruimte tussen zuigerkop en cilinderkop)) bij hogere toerentallen groter, met een lagere compressie als gevolg. Dat zorgt voor minder weerstand bij hogere toerentallen, dus meer vermogen en minder verbruik. Dat is in combinatie met een compressor natuurlijk helemaal een feest.
Ik kan me amper voorstellen dat minder compressie op hoge toerentallen winst oplevert. Hoge compressie levert doorgaans een boel meer vermogen dan lage, waarom zou dat hier anders zijn?

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » zo 09 mar, 2008 23:59

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 10 mar, 2008 13:03

Interessant, dank je!

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 10 mar, 2008 18:28

Afbeelding 8)

Afbeelding

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » ma 10 mar, 2008 23:11

Vind ik ook Edward. Het staat weer eens ergens voor en het gaat weer eens ergens over. :applause:

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 10 mar, 2008 23:13

Reub schreef:Vind ik ook Edward. Het staat weer eens ergens voor en het gaat weer eens ergens over. :applause:
Wie had dat gedacht eind jaren '90 toen GM de tent helemaal over nam.

Plaats reactie