Emily GT EV

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
molorean
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door molorean » ma 07 aug, 2023 10:36

Zelf geen al te grote fan van SUV's, maar hoop voor NEVS dat ze de SUV trend niet uit het oog houden.... :?:

ssuunneemm
Geregistreerd lid

Bericht door ssuunneemm » za 12 aug, 2023 9:49

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » za 12 aug, 2023 11:09

Rara politiepet...
Wie is nu de geheime bouwer??

Saab AB, de eigenaar van de Saab-naam, wil de naamlicentie niet geven.
Misschien zijn ze zelf wel de geheime bouwer en hoeft de naamlicentie dus niet weggegeven te worden. :mrgreen: :O:

Groet Martin

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 12 aug, 2023 11:39

Er staat vooralsnog dat ze geen eigen plannen hebben. Hoe dan ook, dit was te verwachten.

Als de aspirant koper de relatie met Saab "heritage" niet kan leggen via de naam rijst de vraag of die koper dan nog wel geïnteresseerd is. Als dat zo belangrijk is in de eigen business case is het wellicht snel bye bye Emmy!

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » do 17 aug, 2023 22:04

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » do 17 aug, 2023 22:43

Nee. Tenzij Protean Electric verkocht zou zijn aan de Chinezen.

"De wielmotoren zijn ontwikkeld door het Chinese bedrijf Protean"

Is bij mijn weten zo Brits als Triumph dat was in de sixties :-)

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » do 17 aug, 2023 22:44

Zes dagen geleden verscheen op Youtube deze video:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 18 aug, 2023 13:23

Parallel schreef:
do 17 aug, 2023 22:04
Is dit nieuw nieuws?
https://www.autoreview.nl/nieuws/autoni ... -productie
Voor mij deels, tenzij ik het ergens anders al geschreven stond: Remschijven van aluminium ... mmm. Al combineer je dat met remmen op de electromotoren, lijkt me dat geen duurzame oplossing wegens corrosie en slijtage. Je zou dan eerder een legering verwachten die hittebestendiger en slijtvaster is dan puur aluminium. Daar volgen dan weer recyclingvragen uit.

Iemand met materiaalkennis die hier een lichtje op kan schijnen?

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » vr 18 aug, 2023 14:11

Of wellicht iemand zonder vooroordeel?

😉😂

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 18 aug, 2023 15:55

Daar gaat het in dit geval helemaal niet om. Ik wil gewoon weten hoe men dat bedacht heeft. Gewoon aluminium is onbruikbaar voor de remkracht als deze niet door manupilatie aan de electromotoren plaatsvindt. De volle remkracht voor het hele gewicht van de Emily zal niet nodig zijn, maar ook niet mogelijk met aluminium.

Ik vroeg mij gewoon af hoe ze dit hebben aangepakt en of de remmen langer meegaan dan normale remschijven om te voorkomen dat er veel alumiumdeeltjes in de lucht komen. Dit is onwenselijk voor de gezondheid, en aluminium is duur want op slechts enkele plaatsen op aarde te winnen. Als het als deeltjes in de lucht verdwijnt door slijtage kun je het niet hergebruiken. Dan ben je het kwijt.
Aluminium corrodeert ook. Tijdens het corroderen ontstaat er een beschermlaag die de corrosie stopt. Als je over deze laag telkens weer remblokjes laat glijden en schuren, verdwijnt dat laagje telkens weer waardoor de levensduur van een remschijf uit aluminium ernstig verkort zou worden. Daarnaast kleven er nog gezondheidsbezwaren aan het inhaleren van aluminiumoxide. Als een vinding op grote schaal navolging gaat krijgen om gewicht te sparen om logische redenen, is het verstandig om in een vroeg statium vragen te stellen.

Daarom stel ik de vraag of er een legering met aluminium is gemaakt om dit te verhinderen. Verder ben ik geïnteresseerd hoe dit gerecycled kan worden. Een heel normale vraag in het hedendaagse.

Windturbinebladen werden tot voor kort bijvoorbeeld no niet gerecycled. Dat proces is nog niet zolang geleden op gang gekomen omdat na veel kritiek van getuigen en reacties uit de samenleving, overheden eindelijk de energieproducenten en verbod hebben opgelegd om turbinebladen te dumpen en recycling te verplichten.

Er zijn veel technische ontwikkelingen vandaag waarbij lang niet altijd gekeken wordt naar alle milieuaspecten van een product. Mag ik hopen en bevestigd zien dat de ingenieurs van NEVS zich hier wel gedegen over hebben gebogen?

Kritisch? Ja, altijd. Gek of bevooroordeeld? Nee. Legitieme vragen? Ja. Leergierig? Jazeker!

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » vr 18 aug, 2023 16:17

Ik verwacht dat het een aluminiumlegering is. Ben ook benieuwd. Overigens kan en moet je dezelfde kritische vragen stellen bij 'gewone' remschijven en -blokken. Om over banden nog maar te zwijgen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 18 aug, 2023 17:01

Ben geen expert op metaallegeringen, maar kan me wel een review van een tesla herinneren die met 200.000km oid nog altijd met de eerste blokken en schijven rondreed. Zie dat bij ons ook, je remt praktisch altijd met ‘regeneratie’ en soms heel even bij remmen met de remmen zelf. Net 2500km gereden en er zit nagenoeg geen remstof op de velgen, dat is met mijn Saab na zo een rit wel anders ;-). Kan me dus voorstellen dat ze met een ander materiaal kunnen werken aangezien de remmen nooit vaak achter elkaar volle kracht moeten leveren hoogstens 1x bij een noodstop.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » vr 18 aug, 2023 17:15

Dude, ik loop je wat te dollen!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 18 aug, 2023 17:16

Goede punten, heren.

@Orphy: Ik stond in een andere modus. Geeft niks, want ik heb het nu beter verwoord.

ssuunneemm
Geregistreerd lid

Bericht door ssuunneemm » do 24 aug, 2023 13:14

Plaats reactie