Saab BioPower over een half jaar ook i.c.m. LPG!!

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » do 18 jan, 2007 2:14

En kijk eens naar de landen om ons heen.... (bijna) alles ten oosten van ons vooral (voormalig) oostbloklanden vervuilen de lucht veel meer als wij.
CO, viergasmeting en roettest, hebben ze daar nog nooit van gehoord.
dat is een hardnekkig fabeltje

mvg bert

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 18 jan, 2007 8:59

davidjoost schreef:
SAAB 9-3 1.9Tdi aut.
45.000km / 48mnd € 1.584,85 incl.brandstof p/mnd ofwel 42,26 ct/km
SAAB 9-3 1.8T benzine aut.
45.000km / 36mnd € 1.753,25 incl.brandstof p/mnd ofwel 46,68 ct/km
SAAB 9-3 1.8T lpg aut
45.000km / 36mnd € 1.647,15 incl.brandstof p/mnd ofwel 43,84 ct/km
Deze tarieven zijn niet te vergelijken omdat de looptijd verschilt. Daardoor wordt de afschrijving (die vooral in de eerste jaren hoog is) uitgesmeerd over een langere tijd, waardoor het lease-tarief van die diesel logischerwijs lager uit komt.
Ik schreef ook maximale looptijd, jij constateerd dat die voor een diesel langer is, heel juist ook (maar dat had ikzelf ook al geschreven) leasemaatschappijen kennen voor benzine en gas kortere looptijden dan voor diesel in verband met een grotere betrouwbaarheid van de diesel, de leasemaatschappij die dit tarief op mijn verzoek calculeerde gaf aan dat ze onder geen beding een 9-3 op gas in wilde zetten maar hem er vor de calculatie wel even bij wilde zetten.
davidjoost schreef:Er zijn geen cijfers bekend, maar als je even goed terugleest kun je zien dat er wel een algemeen aangenomen standaardafwijking is t.o.v. benzine. Verder gaat het hiet natuurlijk niet alleen om 'harde CO2 uitstootgetallen', wat een onzin. In diesel zit nog een hoop meer schadelijk stoffen. Denk aan NoX, zwavel, fijnstof (ja ook met roetfilter!), enz.. Verder kom je maar steeds terug op dat verbruik. Maar lpg is wel even 2x zo goedkoop als diesel (per liter), terwijl je met diesel niet 2x zo ver komt. Ook in de onderzoeken naar de verschillen in uitstoot zijn uiteraard variabelen als verschil in brandstofverbruik meeberekend
Jij baseerd je op vage algemene aannames, zelfs als het om diesels gaat, het hele overheidsbeleid is gebaseerd op "exacte" uitstootgetallen en relatieve verbruikscijfers, ik zie er niet een voor gas, en jij hebt er ook niet een voor gas, we moet het allemaal maar aannemen omdat het algemeen aangenomen wordt, kortom iets van een onderbouwing hoe schoon die ene SAAB is waar ik om vraag heb je niet maar je weet "haarfijn" van horen zeggen wat er mis is met een diesel, nee jong, mij heb je niet overtuigt met je algemeen geaccepteerde nergens specifiek onderbouwde aannames.

Een diesel heeft naast de vele voordelen vast ook nadelen, mijn gevoel is dat naast de voordelen van gas er relatief veel meer nadelen aan kleven, o.a. ruimteverlies, een beperkte beschikbaarheid, parkeerbeperkingen in parkeergarages en een grotere waardevermindering.
Een gasrijder betaald dan de helft voor gas hij staat ook minstens 2x zo vaak aan de pomp, mocht er geen gas beschikbaar zijn moet hij op benzine verder en die is wel een stuk duurder dan diesel.
En vrijwel geen enkele gasrijder vind het milieu een item, het gaat vrwijl altijd om een "vermeend" financieel voordeel.

Even toch nog een saillant detail, ik (en nog een paar andere dieselaars) worden hier als "milieucriminelen" afgeschilderd door iemand zonder katalysator onder zijn eigen auto :shock: die verder 2 van de relatief sterkst vervuilende Zweedse topmodellen door toevoeging van gas ineens als erg schoon is gaan zien :? ben toch bang dat jij met die achtergrond de allerlaatste bent die een oordeel over milieubewustzijn van een ander kan vellen, doordat er 2 forse balken in je eigen ogen zitten bekijk je zaken wat getroubleerd als het gaat om splintertjes bij anderen.

Maar even zo goed ben je een aardige pik!

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » do 18 jan, 2007 18:56

davidjoost schreef:@ Jonatas 900S: daar heb je gelijk in... Er zou op Europees, of nog liever wereldwijde schaal wat aan 'het milieuprobleem' gedaan moeten worden.

Maargoed, zo kun je elke discussie wel nietig verklaren, er zijn altijd landen waar het nog erger en slechter is. Laten we ons als Nederland liever spiegelen aan landen als Zweden (haha) waar de E85 betaalbaar is en gestimuleerd wordt. Dat heeft pas effect op de CO2-uitstoot!

Wij als Nederland zijn een zeer ontwikkelde natie en erg welvarend en daarom kunnen we het ons best permitteren om wat betreft milieu het goede voorbeeld te geven aan andere landen. Maar het houdt natuurlijk ergens op want inderdaad, auto's zijn niet de (aller)grootste bron van vervuiling...

davidjoost
Ik lees graag jouw blogs :wink:

Frank Damen
Geregistreerd lid

VErvolg op kopel

Bericht door Frank Damen » do 18 jan, 2007 20:07

@Verde900

Ik zie nog geen antwoord op mijn volgens u ongefundeerde mening. Dus wat betreft het verhaal van een hoog koppel bij een laag toerental neemt u wel een erg variabel standpunt in. Ook als u dit in een staat je wil zien met betrekking tot Saab heb ik hier nog een rpima URl:

http://www.saab.nl/main/NL/nl/model/93_ ... pecs.shtml

Uw opmerking over leasen wil ik graag weerleggen. Als het gaat over pricing dan werkt ieder prijs vergelijk op basis van de looptijd (aantal maanden dat een auto geleased wordt) aantal km per jaar en de keuze van de leae vorm (operationeel of financieel).

In dit plaatje gaan we uit van een operationele lease omdat de meeste zakelijke rijders hiervoor kiezen uit praktisch oogpunt (een prijs per maand en in principe overal vanaf).

Voorbeeld:

Saab 9-3 cabriolet 1.8t vector
uitgaande van een looptijd van 48 maanden en een jaar kilometrage van 35.000 km per jaar geeft dit een prijs van Euro 1088 per maand op LPG.

Bron http://www.directlease.nl

Nu de diesel:

Saab 9-3 cabriolet 1.9tid vector roetf.
uitgaande van een looptijd van 48 maanden en een jaar kilometrage van 35.000 km per jaar geeft dit een prijs van Euro 1240 per maand op diesel.

Bron http://www.directlease.nl

Een nogal groot prijs verschil voor de leasenemer. Hierbij zijn ook nog niet de kostende brandstof meegenomen die een stuk lager ligt per maand ten voor LPG ten opzichte van diesel.

Uiteraard is er wel de voorwaarde dat er alleen op LPG wordt gereden. Vaak kiest een werkgever voor een regeling waarbij er voor bijvoorbeeld voor Euro 50 per maand aan benzine mag worden getankt. Een regeling waar de meeste leaserijders uitstekend mee kunnen leven.

Kortom tot nu toe geen sterke tegen argumenten met betrekking tot mijnstandpunt met betrekking tot de illusie van een lage koppel bij een laag toerental bij een Diesel. Ook de kosten van per maand van een diesel ten opzichte van een LPG auto lijken mij bij deze ook aardig weerlegd.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

verde900
Donateur
Donateur

Re: VErvolg op kopel

Bericht door verde900 » do 18 jan, 2007 21:29

@ Frank Damen, u heeft gelijk dat bij 35.000km een contract ook 48 maanden kan lopen, ik was ten onrechte van 45.000km/jaar uitgegaan.

Als ik uw bron directlease ook even citeer:
SAAB 9-3 1.8t Lineair automaat versus 1.9 Tid automaat
48 mnd 35000km/jr op gas kost incl. brandstof € 1.384,-- ex
48 mnd 35000km/jr op benzine kost incl. brandstof € 1.455,-- ex
48 mnd 35000km/jr op diesel kost incl. brandstof € 1.386,-- ex

SAAB 9-3 1.8t Lineair handbak versus 1.9 Tid handbak
48 mnd 35000km/jr op gas kost incl. brandstof € 1.295,-- ex
48 mnd 35000km/jr op benzine kost incl. brandstof € 1.366,-- ex
48 mnd 35000km/jr op diesel kost incl. brandstof € 1.320,-- ex
Allen als full operational lease incl. brandstof ex btw.

Die € 2,-- p/mnd ex de btw voor een automaat lijkt mijzelf wel mee te vallen, maar let je erg op de kleintjes is het natuurlijk al snel teveel, de handbak kent een groter verschil met € 25,-- p/mnd.

Er moet bij gas toch regelmatig wat benzine getankt worden, hij start immers op benzine, die door uzelf genoemde € 50,-- p/mnd maakt alleen de totale leaseprijs van een gasauto weer € 25,-- p/mnd hoger dan een diesel, kortom met het door u aangedragen materiaal (waarvoor dank) laat ik iets totaal anders zien....

Ik zie op uw link een aantal motorvarianten met de daarbij behorende koppelkrommes, die van de diesel laat mij zien dat een diesel reeds bij 1500t/min de 240Nm al bereikt waar de benzine dit pas bij 2000t/min doet, meer als die 240Nm levert een benzine niet en bij 4000t/min daalt hij alweer, de diesel gaat nog even door naar 320Nm om bij 4000t/min ook nog steeds 240Nm beschikbaar te hebben, ik ben nog meer overtuigt dan eerst van mijn juiste zienswijze, ook hier dank voor sublieme aanvulling van mijn verhaal :wink: .

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » vr 19 jan, 2007 14:04

josephine schreef: een opmerking over wat voor koffiemolen daar nu aankomt kwam me op een hoop lullige opmerkingen te staan ............ :oops:

.
En terecht! :)

Zeker nooit met een moderne diesel gereden?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 19 jan, 2007 14:13

josephine schreef:Vaak zat (vooral Opels en VW's), alleen ik vind 't echt 3 keer niks! Doe mij maar een lekkere Saab LPT.
op gas?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 19 jan, 2007 14:34

josephine schreef:Maar uiteindelijk komt 't toch op één ding neer: gas gebruik je om te koken en diesel is voor vrachtwagens 8)

Bij ons op 't werk rijdt er ook één rond in een 9-3 tid. Laatst hoorde ik dat ding aankomen zonder te weten dat het een Saab was, een opmerking over wat voor koffiemolen daar nu aankomt kwam me op een hoop lullige opmerkingen te staan ............ :oops:

Ik vind die grote wagens met miezerige diesels maar niks: koop dan een fatsoenlijke auto die een klasse lager ingeschaald is, maar waar je je in ieder geval niet voor hoeft te schamen. En grote auto's met lompe diesels is nog triester: dan kun je ook een fatsoenlijke benzinemotor betalen, dus ben je gewoon echt een gierige .......!
Is het jou nooit opgevallen dat de topmotor van SAAB, de 2.3T uit de 9-5 Aero, het al een tijdje royaal aflegt tegen nogal wat verschillende diesels?
Aero:
260pk bij 5500 t/min
koppel 345Nm bij 2000t/min
top van 250km/uur
0-100 in 8,2 seconden
+/- € 55.000,--
gecombineerd verbruik van 9,9 ltr op 100km

Tegen b.v. een Audi A6 3.0 TDi,
Audi:
225pk bij 4000t/min
koppel van 450Nm bij 1400 t/min
top van 245km uur
0-100 in 7,1 seconden
+/- € 60.000,--(heb je wel een quattro).
dit bij een gecombineerd verbruik van 7,9ltr op 100km.

Vind het ook niet leuk maar SAAB staat toch niet meer op die voorsprong die het ooit had en diesels zijn zeer "fatsoenlijk" qua loopcultuur dezer dagen.
josephine schreef:Nope, lekker op Benzine!
Wat doe jij op benzine dan ineens in een gas versus diesel topic?

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 19 jan, 2007 15:11

in een gas versus diesel topic?
haha, is dat wat dit is? of heb jij dat er van gemaakt...? :wink:

davidjoost

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 19 jan, 2007 15:29

leasemaatschappijen kennen voor benzine en gas kortere looptijden dan voor diesel in verband met een grotere betrouwbaarheid van de diesel,
wat een vage aanname... het zou ook kunnen dat dieselauto's zo duur zijn in de aanschaf (i.v.m. benzine/lpg-auto's) dat het lease maandbedrag door de hoge afschrijving te onaantrekkelijk (duur) zou uitvallen bij een looptijd van 36 maanden.... kortom niet te vergelijken cijfers Verde
Jij baseerd je op vage algemene aannames, zelfs als het om diesels gaat, het hele overheidsbeleid is gebaseerd op "exacte" uitstootgetallen en relatieve verbruikscijfers, ik zie er niet een voor gas, en jij hebt er ook niet een voor gas, we moet het allemaal maar aannemen omdat het algemeen aangenomen wordt, kortom iets van een onderbouwing hoe schoon die ene SAAB is waar ik om vraag heb je niet maar je weet "haarfijn" van horen zeggen wat er mis is met een diesel, nee jong, mij heb je niet overtuigt met je algemeen geaccepteerde nergens specifiek onderbouwde aannames.

Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan! Dat zijn geen vage of algemene aannames, ja misschien in jou ogen omdat je dat zo uit komt??? Verder reageer je gewoon niet op al mijn andere argumenten, jammer.

Dit schrijft die overheid waar jij het over hebt!

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=17855#9
9. Welke brandstofsoort is het minst schadelijk voor het milieu: benzine, diesel, lpg of aardgas?

Auto's met een aardgasinstallatie hebben op dit moment de beste milieuprestaties. Aardgas heeft namelijk de laagste uitstoot van vervuilende stoffen. Omdat andere brandstoffen steeds schoner worden, neemt dit voordeel in de toekomst echter af.
Verder geldt dat de milieuprestaties van nieuwe dieselauto's veel slechter zijn dan die van auto's op benzine, lpg en aardgas. De betere score van diesel op CO2 (circa 15 procent lagere uitstoot per kilometer dan benzine) wordt overschaduwd door de hogere uitstoot van NOx en fijn stof (tien respectievelijk zeven keer hogere uitstoot per kilometer dan benzine). Technische ontwikkelingen zoals directe injectie, elektronische regeling van de injectie en roetfilters verbeteren de milieuprestaties van diesel onvoldoende. Met de nieuwe Euro-4-norm loopt diesel iets in van de achterstand ten opzichte van benzine. Pas bij de invoering van een voldoende scherpe Euro-5-norm, naar verwachting in 2010, zullen de milieuprestaties van benzine en diesel elkaar qua fijn stof niet veel meer ontlopen. Om ook qua uitstoot van stikstofoxiden voldoende laag te worden is voor dieselauto's nog een Euro-6-norm nodig.
De milieuprestaties van nieuwe auto's met een naderhand ingebouwde lpg-installatie zijn ongeveer gelijk aan die van nieuwe benzineauto's. De NOx-uitstoot per kilometer is iets hoger, de CO2-uitstoot per kilometer is lager. Per saldo ontlopen de milieuprestaties (per kilometer) elkaar niet veel. De milieuprestaties van auto's met een in de fabriek ingebouwde lpg-installatie zijn iets beter.

Diesel is, óók met roetfilter, slechter voor het milieu als je het vergelijkt met een auto die op benzine of lpg rijdt. Het gaat om meer dan alleen roet en CO2 uitstoot. En als je kijkt dat men het restproduct lpg vroeger gewoon affakkelde, dan kun je wel nagaan dat er eigenlijk maar heel weinig (extra) CO2 uitstoot is bij de productie van lpg omdat het gewoon een restproduct is van de productie van benzine.
Gebruik van LPG als autogas levert een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de uitstoot van CO2 met ongeveer 15% ten opzichte van benzine. Ook ten opzichte van diesel wordt met LPG een veel betere luchtkwaliteit bereikt doordat LPG tot 55% lagere uitstoot van Nox heeft. Zelfs indien de diesel motor is voorzien van een CRT filter is nog altijd sprake van een 77% hogere uitstoot van fijn stof t.o.v. de LPG motor. Daarbij komt nog dat de geluidsproductie van een LPG motor significant lager is dan die van een diesel motor.Concluderend mag gesteld worden dat Autogas de beste keuze is wanneer op een snelle en eenvoudige wijze een duidelijk positieve bijdrage aan het milieu wordt verlangd.
maar Verde, er is meer:
http://www.vtm.be/auto/forum/showpost.p ... tcount=109
Om even terug te komen op deze studie. Voor ik de resultaten post, zal ik eerst de belangrijkste opmerkingen en randvoorwaarden van deze studie toelichten:
De studie vergelijkt de totale schade aangericht door de emissies van verschillende voertuigen voor verschillende jaren: 1990, 1996 en 2002.
Zowel de schade op milieu als de impact op de mens zijn in rekening gebracht
Om de schade visueel voor te stellen, zijn de effecten/gevolgen van de emissies via de ExternE-methodologie omgerekend naar marginale milieuschadekosten per voertuig per kilometer.
Voor het personenvervoer is ook de bezetting van de verschillende vervoersmiddelen (auto, bus en moto) in rekening gebracht.
Voor het vrachtvervoer is ook de hoeveelheid goederen, uitgedrukt in ton, in rekening gebracht.
Dit impliceert dat de milieuschadekosten van vracht- en personenvervoer niet rechtstreeks vergelijkbaar zijn.
De bromfietsen werden mee verrekend in de categorie moto.
De berekeningen zijn uitgevoerd uitgaande van het gemiddelde Belgische wagenpark, bezettingsgraad en stand van de technologie voor de verschillende bestudeerde jaren.
Volgende schadelijke emissies werden in rekening genomen: CO, CO2, NOx, SOx, PM/PM10, N2O, CH4, NMVOS.
Er werd geen rekening gehouden met loodemissies en lawaaiemissies.
De marginale milieuschadekosten zijn opgesplitst in klimaatsverandering (op wereldvlak) en luchtverontreiniging (op lokaal vlak, zijnde een groot land of enkele kleine landen)
Voor het deel klimaatsverandering werden de broeikasgasemissies CO, CH4 en N2O aangerekend, voor de luchtverontreiniging CO, NOx, SOx, PM(10) en NMVOS.

Resultaten van deze studie grafisch voorgesteld:
Afbeelding

Zoals je ziet, richt het wegvervoer voornamelijk schade aan door luchtverontreiniging en in mindere mate schaadt ze het klimaat. Het is wel zo dat het procentueel aandeel van klimaatsverandering groter is bij benzinemotoren als bij dieselmotoren. Als we even kijken naar het vrachtvervoer valt het op dat het zwaar vrachtvervoer beter scoort als het lichte vrachtvervoer. Dit heeft te maken met het groter laadvermogen en de langere afstanden die zwaar vrachtvervoer afmaalt. En onder het lichte vrachtvervoer vallen ook de vele bestelwagens.

Bij het personenvervoer valt het op dat het busvervoer ondanks z'n grotere bezettingsgraad iets slechter scoort als de personenwagens aangedreven door een ottomotor (benzine en LPG in deze studie). Dit komt doordat bussen aangedreven worden door dieselmotoren. Maar een bus richt minder klimaatschade aan. De reden waarom de moto's niet zo goed scoren heeft te maken met de erg lage bezettingsgraad, het feit dat de bromfietsen hierin mee verrekend zijn en de minder strenge milieunormen als bij benzinewagens.

En dan de komen we bij de personenwagens. Zoals verwacht scoren de LPG-wagens het best, op de voet gevolg door de benzinewagens en als laatste eindigt de dieselwagen. De luchtverontreiniging doet de dieselmotor de das om door zijn hoge NOx- en roetuitstoot (hier verrekend in de PM10). Echter scoort hij wel beter op vlak van klimaat door z'n lager verbruik en de daaruit volgende lagere uitstoot van broeikasgassen. Echter de gevolgen van luchtverontreiniging veroorzaakt door NOx en roet wegen zwaar door, waardoor de dieselauto in 2002 3 maal meer belastend was voor het milieu als zijn benzinebroer. Gelukkig verbetert de situatie, en zal het verschil eind dit jaar schat ik rond de 2,5 liggen dankzij het stijgend aantal roetfilters en deNOx-katalysatoren op dieselmotoren. En dat zal daarna nog verder dalen door over te schakelen op een koudere dieselverbranding door bvb de compressieverhouding te verlagen. Echter verwacht ik niet dat de dieselmotor de eerste helft van deze eeuw het niveau zal halen van een benzinemotor. Al de voorgenoemde emissiereducerende middelen zijn een stap in de goede richting, maar het zijn geen wondermiddelen.
Denk je nogsteeds dat diesel minder milieu-belastend zijn dan LPG-auto's, verde900?

Groeten,

davidjoost

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » vr 19 jan, 2007 16:22

verde900 schreef:
josephine schreef:Maar uiteindelijk komt 't toch op één ding neer: gas gebruik je om te koken en diesel is voor vrachtwagens 8)

Bij ons op 't werk rijdt er ook één rond in een 9-3 tid. Laatst hoorde ik dat ding aankomen zonder te weten dat het een Saab was, een opmerking over wat voor koffiemolen daar nu aankomt kwam me op een hoop lullige opmerkingen te staan ............ :oops:

Ik vind die grote wagens met miezerige diesels maar niks: koop dan een fatsoenlijke auto die een klasse lager ingeschaald is, maar waar je je in ieder geval niet voor hoeft te schamen. En grote auto's met lompe diesels is nog triester: dan kun je ook een fatsoenlijke benzinemotor betalen, dus ben je gewoon echt een gierige .......!
Is het jou nooit opgevallen dat de topmotor van SAAB, de 2.3T uit de 9-5 Aero, het al een tijdje royaal aflegt tegen nogal wat verschillende diesels?
Aero:
260pk bij 5500 t/min
koppel 345Nm bij 2000t/min
top van 250km/uur
0-100 in 8,2 seconden
+/- € 55.000,--
gecombineerd verbruik van 9,9 ltr op 100km

Tegen b.v. een Audi A6 3.0 TDi,
Audi:
225pk bij 4000t/min
koppel van 450Nm bij 1400 t/min
top van 245km uur
0-100 in 7,1 seconden
+/- € 60.000,--(heb je wel een quattro).
dit bij een gecombineerd verbruik van 7,9ltr op 100km.

Vind het ook niet leuk maar SAAB staat toch niet meer op die voorsprong die het ooit had en diesels zijn zeer "fatsoenlijk" qua loopcultuur dezer dagen.
josephine schreef:Nope, lekker op Benzine!
Wat doe jij op benzine dan ineens in een gas versus diesel topic?
Even een reactie op de post van GJ, de acceleratietijden die je geeft zijn van de Aero in automaatvorm, de tijden van de Audi zijn voor de handbak, een handbak Aero zit in 6.9 seconden op de honderd, het is mierenneuken, ik weet het :lol: Is de Audi met een automaat uitgerust dan is de fabrieksopgave 0-100 7.4 seconden, die van de Saab 8.2, denk dat daar wel wat vanaf kan, zoals Autoweek ook al eens testte, denk dat ze al met al toch redelijk tegen elkaar zijn opgewassen!

Ik denk dat de huidige 9-5 Aero zeker in de tussenacceleraties nog een flink partijtje mee kan blazen ten opzichte van snelle diesels, Saab zal echter wel met een snellere moeten komen (en 4WD!), om zo nog een beetje in de pas te kunnen blijven lopen met de topdiesels van andere merken.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 19 jan, 2007 16:27

@ DJ, geen moeite is me teveel dus hierbij:

Als ik dan directlease ook even raadpleeg voor een kortere looptijd:
SAAB 9-3 1.8t Lineair automaat versus 1.9 Tid automaat
36 mnd 35000km/jr op gas kost incl. brandstof € 1.473,-- ex
36 mnd 35000km/jr op benzine kost incl. brandstof € 1.563,-- ex
36 mnd 35000km/jr op diesel kost incl. brandstof € 1.497,-- ex

SAAB 9-3 1.8t Lineair handbak versus 1.9 Tid handbak
36 mnd 35000km/jr op gas kost incl. brandstof € 1.379,-- ex
36 mnd 35000km/jr op benzine kost incl. brandstof € 1.469,-- ex
36 mnd 35000km/jr op diesel kost incl. brandstof € 1.416,-- ex
Allen als full operational lease incl. brandstof ex btw.

Voor een automaat ben je op gas € 24,-- goedkoper uit dan met een diesel, daar komt dan de eerder genoemde benzine toeslag bij van € 50,--bij, voor een handbak is het verschil, € 37,-- dat een gasauto goedkoper is, met de € 50,-- benzine (vind ikzelf overigens ruim genomen) erbij is in beide gevallen de diesel goedkoper, voldoende onderbouwd voor je?.

Ben zeer onder de indruk van al "je" rapporten over gas versus diesel, wat het alleen op een specifieke auto betekend kan ik er niet uithalen, (b.v. een 9-5 Aero op gas) jij wel?
Ik geloof inderdaad nog steeds dat een moderne personendiesel met roetfilter die rustig bereden wordt minder milieubelastend is dan een dikke benzinemotor op gas, zeker als die dikke motor regelmatig voluit presteerd, vind je "rookgordijn" ronduit imposant maar het bestaat uitsluitend uit algemene getallen en wat aannames, ik tref ook het jaar 2002 waarna er geen feitelijke cijfers meer bekend gemaakt zijn, call me stupid, maar nergens lees ik iets dat mij verteld hoeveel en wat een 9-5 Aero concreet uitstoot, of heb ik ergens wat gemist?

p.s. heb je nu ook al een katalysator op je 9000?

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 19 jan, 2007 16:44

p.s. heb je nu ook al een katalysator op je 9000?
nee! :twisted: hypocriet hè? :lol: Ach ik rijd er hoogstens 10.000 per jaar mee dus.... En een nieuwe auto produceren schijnt ook een hoop CO2 uit te stoten dus als ik ben goed bezig dat ik langer door rijdt met een oude auto, dat scheelt dan ook weer omdat er dan (in theorie) minder vraag is naar nieuwe auto's waardoor er minder CO2 wordt uitgestoten bij de productie van nieuwe auto's! :-P+ (ver gezocht ik weet het, maar als alle auto's 25 jaar lang rond bleven rijden dan zou dat voor de productie van auto's qua uitstoot veel schelen, keerzijde is dat je verouderde - meer vervuilende - auto's langer laat rondrijden)

maar die vergaste 9-5 Aero van ons wordt momenteel het meeste bereden door mijn moeder, dus je kunt je wel voorstellen dat hij zelden tot nooit voluit presteert en het grootste deel van de tijd op de cruise-control 125km/u rijdt...

ik heb je nu cijfers en onderzoeksresultaten gegeven, er bestaan er vast nog meer en een hoop recentere, maar als jij het simpelweg niet wil geloven of het te algemeen vindt, of gewoon niet ingaat op argumenten en weer met nieuwe argumenten komt... ja dan wordt het lastig discussiëren met jou :wink:

Je hamert nu wel steeds over die CO2-cijfers, maar als we daarbij ook de productie van LPG i.v.m. benzine en diesel meerekenen, dan komt LPG helemaal gunstig uit omdat het een rest(of afval)product is die bij de productie van het maken van benzine overblijft... de marginale CO2 uitstoot bij de productie is dus minimaal. Het is logisch dat er geen exacte cijfers per model beschikbaar zijn, het gaat namelijk om een achteraf ingebouwd niet af-fabriek systeem wat niet op elke merk/model leverbaar is. Dan bestaan er ook nog verschillende installaties die ongetwijfeld niet allemaal even goed zullen presteren. Er zijn wel bepaalde normen waaraan een auto op lpg qua uitstoot voor de APK aan moet voldoen. Maargoed, er moet inderdaad uitgegaan worden van algemene waardes, standaardafwijkingen (t.o.v. benzine) en gemiddelden.

Maargoed als we flauw gaan doen over de 'feiten', dat kan ik ook: Diesels zijn niet zuiniger dan benzine-auto's want diesels worden vaak geleased en mensen met een leaseauto rijden harder en de brandstof wordt toch betaald dus het maakt ze niet uit. Benzine auto's worden vaak particulier verkocht en die mensen rijden vaak vrij zuinig. (sorry ik geloof mezelf hier niet eens, maar even als voorbeeld van hoe jij reageert)

davidjoost

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 19 jan, 2007 16:47

josephine schreef: :lol: ff lekker stoken en aangeven dat jullie eigenlijk gewoon krenterig zijn :twisted: :wink:
Ach, wat is krenterig? tot 4 maanden terug genoot ik van een 4.4 V8, heb er 55.000km mee gereden maar vond die 14ltrs op 100km net iets te....
Er zijn diverse argumenten voor de een en voor de ander.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 19 jan, 2007 16:52

davidjoost schreef: Maargoed als we flauw gaan doen over de 'feiten', dat kan ik ook: Diesels zijn niet zuiniger dan benzine-auto's want diesels worden vaak geleased en mensen met een leaseauto rijden harder en de brandstof wordt toch betaald dus het maakt ze niet uit.
Ik rijdt redelijk zuinig met mn zakendiesel, ik vind verspillend rijden toch echt zonde van de voorraad minerale brandstoffen.

Plaats reactie