Emily GT EV
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Emily GT EV
Zonde van het geld...
grote jongens zoals de VW Audi AG hebben al grote moeite om de concurrentie van de Chinezen te kunnen weerstaan.
Hoe leuk het idee ook is, maar die Emily gaat er echt niet komen... en ik zal er niet rouwig om zijn. Mensen zien er een soort reïncarnatie van Saab in terug. Maar Saab is niet meer. Gaat ook niet meer komen. Alleen het erfgoed is er. En dat vind ik nog wel belangrijker!!
grote jongens zoals de VW Audi AG hebben al grote moeite om de concurrentie van de Chinezen te kunnen weerstaan.
Hoe leuk het idee ook is, maar die Emily gaat er echt niet komen... en ik zal er niet rouwig om zijn. Mensen zien er een soort reïncarnatie van Saab in terug. Maar Saab is niet meer. Gaat ook niet meer komen. Alleen het erfgoed is er. En dat vind ik nog wel belangrijker!!
-
Spatje
- Donateur (3x)

Mee oneens. (Het rouwig zijn dat Emily er niet komt)Luthart schreef: ↑wo 11 sep, 2024 20:29Zonde van het geld...
Eén van de belangrijkste redenen voor mij om een 9-5NG te kopen is de schitterende lijn van het model. Ook na 14 jaar verveelt het ontwerp nog geen moment en zijn er maar heel weinig auto op de markt gekomen die in design in de buurt komen van de 9-5. Tijdloos design?? Juist al vanaf de eerste plaatjes van de Emily GT had ik hetzelfde gevoel weer als toen ik de nieuwe 9-5 zag. En dat gevoel heb ik niet vaak gehad in die 14 jaar... Mijn conclusie is dat ik zeker in de markt ben voor een Emily. Ik hoef geen minuut te twijfelen om mijn i4 in te ruilen als ie op de markt komt. Of het model nu een Saab logo heeft of NEVS of weer iets anders boeit me dan weer iets minder.
Het Saab erfgoed is voor mij ook voor een deel het design van de auto. Van een 30 jaar oude 9000 kan ik ook spontaan van gaan kwijlen als ik er weer eens eentje zie rijden.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Qua design moet ik je gelijk geven. Het is eens geen dood saaie SUV. Dus dat is een groot voordeel van de Emily.
Helaas weten we ook dat bij de productieversie vaak concessies worden gedaan met het ontwerp van het prototype…
Helaas weten we ook dat bij de productieversie vaak concessies worden gedaan met het ontwerp van het prototype…
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Is er ook een lot te koop voor een rondje meerijdenrutgerreinier schreef: ↑ma 16 sep, 2024 19:0113/10 in Baarn te bezichtigen
Geld voor lot is dan voor goed doel
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

en daar ben ik het dan weer hartgrondig eens mee (hele verhaal muv die i4 want die heb ik niet)Spatje schreef: ↑do 12 sep, 2024 12:58Mee oneens.
De mannen van Nevs zijn er heel goed in geslaagd om een EV, die toch andere design eisen stelt, een Saab smoel te geven. Plus eigenwijze techniek (oa wielmotoren) wat kenmerkend is voor Saab. Plus een model line up die niet eerder vertoond is in EV land; niet de zoveelste SUV maar 4 koetsvarianten op hetzelfde thema zoals Saab vooral had met de 99 (5 stuks) en de c900 (7 stuks).
Voor een EV anno nu vind ik de Emily heel erg geslaagd. Enige waar ik op kauw is de naam... Emily. Ik snap de oorsprong maar ik had zelf een andere naam gekozen
Ik ben een EV scepticus maar bij een Emily zou ik over de streep getrokken kunnen worden. Idem trouwens met de Renault 5 E tech
-
ssuunneemm
- Geregistreerd lid
More information (13/10, Baarn)
https://www.saabplanet.com/nevs-emily-g ... ary-event/
https://www.saabplanet.com/celebrate-65 ... milestone/
https://www.saabplanet.com/nevs-emily-g ... ary-event/
https://www.saabplanet.com/celebrate-65 ... milestone/
-
Henk-Jan
- Donateur

Theoretisch mee eens, maar vrijwel al deze USPs (zelfs in combinatie) zijn vrij eenvoudig door actieve Europese merken over te nemen, wat het afzetten van winstgevende volumes mijns inziens danig in de weg staat.Style&Co schreef: ↑do 13 jun, 2024 11:49Ik ben geen EV fanboy maar ik herken me helemaal in (Oosthoek's) redenatie. In mijn ogen heeft de Emily (maar laat ze in godsnaam een andere naam verzinnen) een aantal sterke USP's tov het gros van de huidige EV's die momenteel te koop zijn (of te lease)
- Made in Europe: als ze alle componenten tm de accu's aan toe uit Europa halen dan is dat een mooi staaltje continentialisme. Verder weg halen of inkopen is wellicht iets goedkoper op de korte termijn maar binnen Europa is er tenminste controle over hoe iets geproduceerd wordt; arbeid, milieu, veiligheid, IP etc. Niet voor niets dat de EU import vanuit China binnenkort hoger gaat belasten met importheffingen
- Swedish design: clean, organisch, hoog Saab gehalte (met name NG 9-5)
- Manufactured in Sweden: Ook weer as close as you can get to Saab (en Volvo).
- Koetsvarianten sedan, coupe, cabrio, station ipv heeeel veel SUV koetsen die nu als EV verkrijgbaar zijn. Niet iedereen wil in grote people movers rondrijden
- Elektrische wielmotoren (AWD): nog onvertoond bij EV's en heeft veel voordelen tov conventioneel aangedreven EV's
- Individualisatie van rijgedrag, vermogen, comfort: altijd welkom. Qua ergonomie is er namelijk nog wel wat winst te behalen in de interface/menu's van huidige autos. Veel scrollen voordat je iets kunt aanpassen
- Range: in de huidige concepts van de Emily zitten een enorme batterijpakketten die een range van 1000 km kunnen bewerkstelligen. Voor degenen die actieradius of range anxienty hoog in hun lijstje hebben is dat een eigenschap die veel andere EV's niet hebben. Maar het tikt wel aan qua massa en ook qua kostprijs
Het meest innotieve aan dit pakket zijn de wielmotoren en die komen van derden die ook aan de Duitsers, Volvo, JLR of Stellantis kunnen leveren?
-
Orphy
- Donateur (5x)

Zo heel innovatief zijn die motoren nou ook weer niet, het concept was jaren geleden al te koop als pakket voor wie een fossiele auto om wilde bouwen naar elektrisch. Ik denk eigenlijk dat dit te maken heeft gehad met de snelheid waarin alles ontwikkeld is en dat het bestaande motoren betreft.
-
Polderracer
- Geregistreerd lid
Kan ik die wielen ook onder mijn 900 classic schroeven? Kabeltje door de naaf en batterij naast het reservewiel. 
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Als ik het goed begrepen heb is NEVS het verst in de ontwikkeling van het optimaal aansturen van de electromotoren in de wielen onder de meest uiteenlopende omstandigheden.
-
Henk-Jan
- Donateur

Dat moge zo zijn, maar denk je niet dat een partij als Porsche of Tesla (als ze willen) binnen 6 maanden net zo ver kan zijn? Het lijkt me niet genoeg competitief voordeel om een immens kapitaal intensief bedrijf mee op te starten. Ik wens ze het beste toe en qua design vind ik 't zeer geslaagd, maar durf er om zulke bedrijfskundige redenen niet op te hopen.