Saab BioPower over een half jaar ook i.c.m. LPG!!

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 19 jan, 2007 17:05

Dat je met dat kleine beetje diesel de atmosfeer behoorlijk meer aan het verzieken bent maakt je niet uit?
Correctie, Verde900 gelooft er niet in dat hij dat aan het doen is...!

Nog wat leesvoer uit de AutoVisie:
Afbeelding

davidjoost

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » vr 19 jan, 2007 17:33

:megafon:
Gelieve allemaal dit topic te verlaten,
het begint hier verdacht en vervaarlijk naar gas te ruiken!!!

DJ jij mag blijven om een verslag op te stellen.

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 20 jan, 2007 0:51

Uit een onderzoeksrapport van DJ;

De milieuprestaties van nieuwe auto's met een naderhand ingebouwde lpg-installatie zijn ongeveer gelijk aan die van nieuwe benzineauto's. De NOx-uitstoot per kilometer is iets hoger, de CO2-uitstoot per kilometer is lager. Per saldo ontlopen de milieuprestaties (per kilometer) elkaar niet veel. De milieuprestaties van auto's met een in de fabriek ingebouwde lpg-installatie zijn iets beter.

En die laatsen bestaan door bpm perikelen momenteel niet meer...

verde900
Donateur
Donateur

Re: VErvolg op kopel

Bericht door verde900 » za 20 jan, 2007 1:06

josephine schreef:
verde900 schreef: SAAB 9-3 1.8t Lineair handbak versus 1.9 Tid handbak
48 mnd 35000km/jr op gas kost incl. brandstof € 1.295,-- ex
48 mnd 35000km/jr op benzine kost incl. brandstof € 1.366,-- ex
48 mnd 35000km/jr op diesel kost incl. brandstof € 1.320,-- ex
Allen als full operational lease incl. brandstof ex btw.
Wanneer ik dit rijtje bekijk verbaas ik me erover dat iemand voor 46 euri per maand in een diesel wil rondrijden. Zeker wanneer je weet dat diesels over het algemeen toch een paar duizend euro duurder zijn en je door de bijtelling waarschijnlijk je initiele voordeel alweer duidelijk ziet slinken tot misschien een tientje per maand :roll: !
Dat ben ik op zich met je eens, zou zelf bij die kilometers ook lekker voor de benzinevariant gaan, de alternatieve brandstoffen zijn hier geneuzel in de marge.

safety first
Geregistreerd lid

Bericht door safety first » za 20 jan, 2007 2:16

Heren, heren, heren!

Wat me opvalt is dat iedereen elkaar probeert te overtuigen met rationele antwoorden over emotionele meningen. Om te beginnen: op de een of andere manier zijn we allemaal SAAB liefhebber, anders waren we niet op dit forum te vinden. En dan heeft iedereen een emotionele voorkeur voor een bepaald model of een bepaalde uitvoering.

En de een wil graag zo'n mooie Aero of Cabrio, de ander vindt het fijn wanneer hij z'n SAAB pas na ongeveer 1000 km hoeft te tanken en wil dus een diesel. Voor weer een ander is het belangrijk dat het zo weinig mogelijk kost. Deze zaken bepalen onze voorkeuren, maar de gemeenschappelijke deler is dat de auto waarover het gaat van hetzelfde merk is, want dat merk vinden we een fijn merk. En allemaal hebben we weer verschillende redenen waarom we dat vinden. Emotionele keuzes dus, want andere mensen houden net zoveel van andere merken. Wij niet.

Maar laten we nou niet doen alsof er een rationele waarheid is. Laten we niet proberen elkaar te overtuigen dat LPi (LPG) beter is dan diesel of andersom, of dat je bij een auto van € 60.000 he-le-maal niet moet zeuren over brandstofkosten. Het is gewoon en kwestie van voorkeur waarbij argumenten die voor de een doorslaggevend zijn voor de ander totaal niet belangrijk zijn.

Zelf ben ik iemand die eerst nadenkt (droomt zo U wilt) van de auto waar ik in wil rijden en daarna gaat kijken hoe dat mogelijk en betaalbaar te maken is met een kilometrage van 35.000 per jaar. En tjsa, er is geen Aero op diesel... Een Cabrio wel tegenwoordig! Maar weer geen 9-5 Cabrio helaas ... Zo komen we elk tot verschillende antwoorden. Maar laten we niet doen of er een waarheid is die voor een ieder geldt, want die is er niet!

Hulde aan iedereen die vol overgave zijn mening op dit forum meldt, als passief lezer helpt het mij mijn eigen mening te vormen!

Groeten, en vergeet niet: Safety First!

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 20 jan, 2007 13:23

@ Verde900: wat is je reactie op het stuk uit de AutoVisie en mijn antwoord op je vraag naar specifieke cijfers, in de mijn post bovenaan deze pagina?

davidjoost

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 20 jan, 2007 13:40

Ik heet dan wel geen verde, maar geef toch mijn reactie op dat stukje.
Het is ten eerste slecht te lezen.

Ten tweede, dat de technische ontwikkeling van dieselmotoren erg snel gaat, en er steeds weer oplossingen gevonden worden om deze schoner te maken en beter te laten presteren.

Kortom ik denk dat in de toekomst de diesel een groter aandeel zal krijgen, gewoon door het hogere rendement uit het o zo kostbare goedje dat olie heet..

Bigivan
Geregistreerd lid

Bericht door Bigivan » za 20 jan, 2007 14:17

Allez, als ik hier zo eens goed gevolgd heb, zijn eigenlijk alle brandstoffen ok. Ttz, als ze maar in een Saab verbrand worden... :wink: :lol:

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 20 jan, 2007 14:21

jonatas 900s schreef:Kortom ik denk dat in de toekomst de diesel een groter aandeel zal krijgen, gewoon door het hogere rendement uit het o zo kostbare goedje dat olie heet..
Precies, en LPG is daar een "afvalproduct (lees: bijproduct)" van, en zal dus gelijke tred houden met de dieselontwikkelingen. Het één is verbonden met het ander, dus zowel de diesel- als LPG-rijders blijven voordeel houden van efficientere verbrandingsmethodes. En omdat ik géén leasebak rij is LPG toch de voordeligste optie....

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 20 jan, 2007 14:25

Verschil is alleen, dat er meer mensen en er ook meer geld beschikbaar is voor diesel ontwikkeling.

Er is in potentie meer energie uit een liter diesel te halen, als uit een liter LPG (en ook benzine).

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 20 jan, 2007 14:35

Er is in potentie meer energie uit een liter diesel te halen, als uit een liter LPG (en ook benzine).
Als je goed hebt gelezen in het stuk uit de AutoVisie van de vorige pagina zie je ook waarvan dit ten koste gaat. Fijnere roetdeeltjes die dieper in de longen doordringen en niet worden gefilterd door de befaamde roetfilters.

davidjoost

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 20 jan, 2007 14:43

Laat ik het zo zeggen, ik rij liever achter een moderne diesel met roetfilter, als achter een 9000 turbo zonder kat.(wat overigens ook geldt voor mijn eigen 99) :wink:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 20 jan, 2007 14:44

Er zijn ook veel problemen met roetfilters, dat dat niet vergeten wordt.

Bij stadsverkeer of veel kleine stukken gaat het filter niet regenereren waardoor hij dicht slaat en de auto dus zijn uitlaatgassen niet kwijt kan. Dit komt bij alle merken voor en ook hier op dit forum zijn er 9-3SS rijders die er last van hebben.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 20 jan, 2007 15:04

davidjoost schreef:@ Verde900: wat is je reactie op het stuk uit de AutoVisie en mijn antwoord op je vraag naar specifieke cijfers, in de mijn post bovenaan deze pagina?
Ik kan het stuk uit Autovisie niet echt lezen, maar zag van jonatas900S het volgende citaat:
Uit een onderzoeksrapport van DJ;

De milieuprestaties van nieuwe auto's met een naderhand ingebouwde lpg-installatie zijn ongeveer gelijk aan die van nieuwe benzineauto's. De NOx-uitstoot per kilometer is iets hoger, de CO2-uitstoot per kilometer is lager. Per saldo ontlopen de milieuprestaties (per kilometer) elkaar niet veel. De milieuprestaties van auto's met een in de fabriek ingebouwde lpg-installatie zijn iets beter.

En die laatsten bestaan door bpm perikelen momenteel niet meer...

Waar jij in de veronderstelling verkeert dat jouw ouders door > 60.000km's per jaar op gas te gaan rijden in de grootst leverbare Zweedse motoren (met alleen daardoor al een veel hoge vervuilingsgraad) een positieve bijdrage leveren aan een schoner milieu en dat jouw 10.000km zonder kat er allemaal niet echt toe doen blijf ik de mening toegedaan dat je ueberhaupt geen recht van spreken hebt over de vermeende miliecriminaliteit van anderen, veel rijden is slecht voor het milieu, het niet hebben van aan katalysator is slecht voor het milieu.
Als het milieu je echt zo aan het hart gaat acteer dan als zodanig en neem een relatief kleine zuinige en schone motor, hou je aan de normale snelheden (want knallen geeft een substantieel hogere uitstoot) en lees niet heel dieselrijdend Nederland je belerende en aanmatigende les..
Een auto op gas is niet veel schoner zoals je wel steeds suggereert, het door jou geciteerde rapport onderstreept dat.
Ik blijf voorlopig lekker doordieselen door een uitstekende beschikbaarheid van brandstof, door een superactieradius en door een enorme bedrijfszekerheid, de dieseltechnologie ontwikkeld zich bovendien veel beter dan de gastechnologie daar diesel een wereldmarkt kent en gas niet echt.

Het lastige is dat je om een persoonlijke reactie vraagt en dat die dan ook maar even moet, het op de man spelen is in deze topic toch al gewoonte geworden

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 20 jan, 2007 15:13

Laat ik het zo zeggen, ik rij liever achter een moderne diesel met roetfilter, als achter een 9000 turbo zonder kat.(wat overigens ook geldt voor mijn eigen 99)
Ik heb ook nergens beweert dat mijn auto milieu-vriendelijk is. Verde900 die blijkbaar de luxe heeft om 6 verschillende XC90's te kunnen kopen, rijden en na korte tijd weer weg doen en die nu blijkbaar een nieuwe S80 D5 'nodig' heeft, die ontkent gewoon dat zijn auto zeer milieubelastend is. Ik probeer slechts het tegendeel aan te tonen. Het stuk uit de AutoVisie heb ik helaas niet in groter formaat op deze computer, maar ik kan het in de huidige grootte prima lezen. Pak een vergrootglas zou ik zeggen en verbaas je over waar die zgn. 'verbeterde' dieseltechnologie van ten koste gaat! En tegen welke prijs....

davidjoost

Plaats reactie