Saab BioPower over een half jaar ook i.c.m. LPG!!
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Het is natuurlijk allemaal prachtig DJ wat je hier schrijft, maar op mij kom je over als een soort milieuactivist, prima, maar dat vind ik een beetje tegendraads met eerdere dingen die je oa schreef in het topic over jullie 9-5 Aero op gas.
Wat GJ al schreef over als je hard rijd stoot je meer uit, is op jou geloof ik wel erg van toepassing, getuige filmpjes, acceleratiemetingen, etc etc.
Ik vind het prima dat jij je zo goed in gas kan vinden, alleen vind ik het dan een beetje flauw om dieselauto's zo af te kraken terwijl je zelf een stevig potje meedoet aan het vervuilen van het milieu...
Wat GJ al schreef over als je hard rijd stoot je meer uit, is op jou geloof ik wel erg van toepassing, getuige filmpjes, acceleratiemetingen, etc etc.
Ik vind het prima dat jij je zo goed in gas kan vinden, alleen vind ik het dan een beetje flauw om dieselauto's zo af te kraken terwijl je zelf een stevig potje meedoet aan het vervuilen van het milieu...
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
ik kan me indenken dat jullie een verkeerd beeld vormen van mijn rijgedrag aan de hand van wat 'testjes' die inderdaad ook niet erg milieuvriendelijk zijn... toch moet ik dat even relativeren, er zijn al meerdere forumleden met mij meegereden (H.E.N.K.I.E., injectie, s95ae, Greg), ik stel voor dat je die vraagt wat mijn 'normale' rijstijl is...
Laat ik ook eens een andere kant zien van mijn 'rijstijl': ik test namelijk ook wel eens de zuinigheid van auto's, zo heb ik laatst 's avonds laat toen ik van wolvega naar groningen reed met mijn 9000 de cruise-control een half uur lang onafgebroken op 100km/u gehad (op de snelweg) om te zien wat dit met het verbruik deed...
Meestal houd ik mijn motor tussen de 1500 en 3000tpm, ik schakel bij (constant) 50km/u naar z'n 4 en daarboven de 5 en ik gebruik vaak de cruise-control.
ik ben nogsteeds van mening dat als je een benzine auto hebt (met of zonder lpg) je een stuk milieubewuster bezig bent dan wanneer je een auto op diesel hebt
Als we het over rijstijl hebben denk ik dat een hoop mensen met een leasediesel een stuk forsere rijstijl hebben dan ik! Dat is dus net zo goed weer een argument tegen diesels...
davidjoost
Laat ik ook eens een andere kant zien van mijn 'rijstijl': ik test namelijk ook wel eens de zuinigheid van auto's, zo heb ik laatst 's avonds laat toen ik van wolvega naar groningen reed met mijn 9000 de cruise-control een half uur lang onafgebroken op 100km/u gehad (op de snelweg) om te zien wat dit met het verbruik deed...
Meestal houd ik mijn motor tussen de 1500 en 3000tpm, ik schakel bij (constant) 50km/u naar z'n 4 en daarboven de 5 en ik gebruik vaak de cruise-control.
ik ben nogsteeds van mening dat als je een benzine auto hebt (met of zonder lpg) je een stuk milieubewuster bezig bent dan wanneer je een auto op diesel hebt
Als we het over rijstijl hebben denk ik dat een hoop mensen met een leasediesel een stuk forsere rijstijl hebben dan ik! Dat is dus net zo goed weer een argument tegen diesels...
davidjoost
-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
davidjoost schreef: Verde900 die blijkbaar de luxe heeft om 6 verschillende XC90's te kunnen kopen, rijden en na korte tijd weer weg doen en die nu blijkbaar een nieuwe S80 D5 'nodig' heeft
Bespeur ik hier enige jaloezie?
Verder was het stukje wel te lezen, maar wat lastig.
En blijkt jou interpertatie van dat stuk iets anders dan wat ik er uit lees....
Zal met de invalskoek te maken hebben.
Vraag: waarom heb jij een turbo DJ?
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Nee hoor, ik ben zeer tevreden met ons eigen wagenpark (wat ik al zwaar bovenmodaal vind). Ik vind het alleen jammer dat Verde900 die blijkbaar financiëel gezien de keuze heeft (i.t.t. een hoop mensen die een diesel uit kostenoverwegingen moeten rijden) niet heeft gekozen voor een milieuvriendelijkere auto. Verder moet hij dat zelf weten maar ik heb mag daar best een mening over hebben. Maar het is ook terecht als je mij wijst op het feit dat mijn 9000 ook niet bepaald milieuvriendelijk is zonder katalysator (dat had ik nooit moeten zeggenBespeur ik hier enige jaloezie?
no hard feelings hoor!
Omdat ik dat lekker vind rijden en het een veilig gevoel geeft als je wat vermogen over hebt bij inhalen en andere situaties waarin je snel moet reageren. Daarnaast is hij zuiniger dan een vergelijkbaar vermogende minder snelle V6 benzine (van die tijd dan hè?). Je hoeft ook minder toeren te maken om vlot op te trekken.Vraag: waarom heb jij een turbo DJ?
davidjoost
-
verde900
- Donateur

Er zijn uit deze discussie voldoende feiten en inzichten te halen voor diegenen die dingen nog wel in normaal perspectief kunnen zien.
Stukjes op tv of in autobladen zijn doorgaans tendentieus als het gaat om dit soort zaken, een zuinige, schone auto is volstrekt niet interessant of voldoende spectaculair voor autojournalisten maar een Buggati Veyron of een dikke Porsche ofzo zijn dat wel, en daartegen loopt helemaal niemand te hoop, dat een Porsche Cayman Turbo 380gr CO2 p/kmr uitstoot of een Ferrari 599GTB 480gr/km het zal alle "jongetjes" volkmen jeuken.... maar ze zijn vast wel schoner dan een modale diesel, yeah... dream on
Stukjes op tv of in autobladen zijn doorgaans tendentieus als het gaat om dit soort zaken, een zuinige, schone auto is volstrekt niet interessant of voldoende spectaculair voor autojournalisten maar een Buggati Veyron of een dikke Porsche ofzo zijn dat wel, en daartegen loopt helemaal niemand te hoop, dat een Porsche Cayman Turbo 380gr CO2 p/kmr uitstoot of een Ferrari 599GTB 480gr/km het zal alle "jongetjes" volkmen jeuken.... maar ze zijn vast wel schoner dan een modale diesel, yeah... dream on
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Ach, ik heb via één van deze heren wel een aardige indruk gekregen van jou rijstijl, en die zou ik aan de hand van deze gegevens toch niet altijd als milieubewust willen bestempelen, zie de WTdavidjoost schreef:ik kan me indenken dat jullie een verkeerd beeld vormen van mijn rijgedrag aan de hand van wat 'testjes' die inderdaad ook niet erg milieuvriendelijk zijn... toch moet ik dat even relativeren, er zijn al meerdere forumleden met mij meegereden (H.E.N.K.I.E., injectie, s95ae, Greg), ik stel voor dat je die vraagt wat mijn 'normale' rijstijl is...
davidjoost
Ook al beweren sommige statistieken en gegevens het tegendeel, ik denk dat een bewuste dieselrijder, die gebruikt maakt van het enorme koppel zeker niet slechter is voor het milieu, helaas rijden niet alle dieselrijders zo...
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Genoemde auto's hebben door hun exclusiviteit bij lange na niet zo'n groot aandeel in het totale wagenpark als al die diesels...maar een Buggati Veyron of een dikke Porsche ofzo zijn dat wel, en daartegen loopt helemaal niemand te hoop, dat een Porsche Cayman Turbo 380gr CO2 p/kmr uitstoot of een Ferrari 599GTB 480gr/km het zal alle "jongetjes" volkmen jeuken.... maar ze zijn vast wel schoner dan een modale diesel, yeah... dream on
@ Sjoerdk: De Waterlandtour was een plezierrit en valt dus niet onder 'mijn normale rijstijl', ik weet niet of het je is opgevallen maar er waren meer deelnemers die toen een pittige rijstijl hadden. De terugweg naar huis was weer cruise-control op 120.
davidjoost
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Dat het een plezierrit is hoeft nog niet te betekenen dat gevaarlijk inhalen en idioot rijden meteen maar toegestaan is!davidjoost schreef:Genoemde auto's hebben door hun exclusiviteit bij lange na niet zo'n groot aandeel in het totale wagenpark als al die diesels...maar een Buggati Veyron of een dikke Porsche ofzo zijn dat wel, en daartegen loopt helemaal niemand te hoop, dat een Porsche Cayman Turbo 380gr CO2 p/kmr uitstoot of een Ferrari 599GTB 480gr/km het zal alle "jongetjes" volkmen jeuken.... maar ze zijn vast wel schoner dan een modale diesel, yeah... dream on
@ Sjoerdk: De Waterlandtour was een plezierrit en valt dus niet onder 'mijn normale rijstijl', ik weet niet of het je is opgevallen maar er waren meer deelnemers die toen een pittige rijstijl hadden. De terugweg naar huis was weer cruise-control op 120.
davidjoost
Mijn vader rijd meestal ook wel redelijk door, maar daar heb je een Aero voor, echter vond ik de snelheden die ik kreeg van een ander forumlid die jij op de WT reed wel erg hoog...
Maar goed, we gaan offtopic.
-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
-
bertus06
- Geregistreerd lid
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
@ jonatas 900s: goed hoor!
Volgende week maandag krijgtie een grote beurt en de week daarop wordt er lpg ingebouwd, zo'n 100-litergevaarte tegen de achterbank om nog een béétje actieradius te hebben (ik schat zo'n 500km).
Tot nu toe nog geen problemen met de auto gehad...
Alleen het leer op de voorstoelen was er slecht aan toe, compleet uitgedroogd en nooit wat aan gedaan. We hebben het nu schoongemaakt en ingevet, dus het ziet er al wat beter uit nu. De lak daarentegen is nog perfect! Geen spatje steenslag, geen deukjes en welgeteld 1 klein krasje op de achterbumper. Mijn vader heeft er nu zo'n 3000km mee gereden (teller staat nu op 116.000) en hij zegt echt tot rust te komen in die auto (mede door de automaat).
davidjoost
Volgende week maandag krijgtie een grote beurt en de week daarop wordt er lpg ingebouwd, zo'n 100-litergevaarte tegen de achterbank om nog een béétje actieradius te hebben (ik schat zo'n 500km).
Tot nu toe nog geen problemen met de auto gehad...
Alleen het leer op de voorstoelen was er slecht aan toe, compleet uitgedroogd en nooit wat aan gedaan. We hebben het nu schoongemaakt en ingevet, dus het ziet er al wat beter uit nu. De lak daarentegen is nog perfect! Geen spatje steenslag, geen deukjes en welgeteld 1 klein krasje op de achterbumper. Mijn vader heeft er nu zo'n 3000km mee gereden (teller staat nu op 116.000) en hij zegt echt tot rust te komen in die auto (mede door de automaat).
davidjoost
-
verde900
- Donateur

-
verde900
- Donateur

Zoals meer forummers moet ik werken voor mijn geld, daarbij is een auto relatief noodzakelijk, als jij later ook "iets" gaat doen zal je misschien ook wel een auto 'nodig' gaan hebben, nu heb je die zeer waarschijnlijk nog niet 'nodig'....davidjoost schreef:en die nu blijkbaar een nieuwe S80 D5 'nodig' heeft
Misschien dat je van een werkgever ooit zelfs wel een mooie diesel krijgt...
-
bertus06
- Geregistreerd lid
hoi
nou ben altijd (en nog) een liefhebber van lpg geweest
en altijd overtuigt geweest dat lpg (behalve goedkoper) ook beter voor miliue was
maar nu na dit topic en eens flink gesnuffelt te hebben op autoweek enz.
zie ik dat dat achterhaald is met de moderne mororen van nu en dat lpg door de achterlopende technologie niet langer minder uitstoot geeft
mvg bert
nou ben altijd (en nog) een liefhebber van lpg geweest
en altijd overtuigt geweest dat lpg (behalve goedkoper) ook beter voor miliue was
maar nu na dit topic en eens flink gesnuffelt te hebben op autoweek enz.
zie ik dat dat achterhaald is met de moderne mororen van nu en dat lpg door de achterlopende technologie niet langer minder uitstoot geeft
mvg bert
-
verde900
- Donateur

Dat is die SAAB die feitelijk loodhoudende brandstof nodig heeft? en nu mogelijk met loodvervanger rijdt? jaja...josephine schreef:Nouja, omdat we nu toch op het milieuvlak bezig zijn: Is 't jullie bekend dat je flinke kilometrages in een oude auto kunt afleggen voordat je milieuvervuilender bezig bent dan met een nieuwe wagen? Zo kost het produceren van een auto in veel gevalen even veel als 40000 kilometers afleggen, idem voor het slopen. En dat een katalysator niet altijd betekend dat een auto schoner is? Ten eerste lever je effciency van de motor in, ten tweede werkt 'ie koud niet, ten derde moet je voor 't spul waar de kat van gemaakt is heel wat aarde omwoelen en tot slot moet je 't ding ook nog eens zorgvuldig afvoeren. En 't leukste komt nog: mijn oude 900 carburatie zonder kat heeft betere score's op de CO2 dan m'n 900 LPT 16 klepper met kat (en die presteert normaal). Zo kun je nog wel even doorgaan: wil je dus echt milieuvriendelijk bezig gaan; leg dat aub wel de feiten er even naar en reken ze door. De gemiddelde auto ligt nl. rond de 2 ton al weer op de sloop!
Heb jij overigens enig idee hoeveel fijnstof een benzineauto eigenlijk de lucht inslingerd?
Ben wel met je eens dat de consumptie/vervangingsdrang van auto's kant nog wal raakt, er is juist voor een particulier natuurlijk helemaal geen reden waarom je niet 20 jaar in dezelfde auto zou gaan rijden.