Spyshots 9-5 facelift
-
trollspeed
- Geregistreerd lid
-
Speed4Life
- Geregistreerd lid
Precies...laat ze die 4 cilinder nog maar ff houden...blijft er tenminste nog IETS over van die 'saab-traditie'..!trollspeed schreef:Hé pessimist, na regen komt zonneschijn!!!!!
I just love the Estate![]()
Helemaal goed die 4 cilinder 2.3 turbo, weg met die V6
dat is voor mietjes.......................OPC rijders!
EJ
-
N2024
- Geregistreerd lid
Ja fantastisch ding die 2.3T. Ik ben er erg wijs mee.Speed4Life schreef:Precies...laat ze die 4 cilinder nog maar ff houden...blijft er tenminste nog IETS over van die 'saab-traditie'..! :)trollspeed schreef:Hé pessimist, na regen komt zonneschijn!!!!!
I just love the Estate :twisted:
Helemaal goed die 4 cilinder 2.3 turbo, weg met die V6
dat is voor mietjes.......................OPC rijders!
EJ
-
Oosthoek
- Donateur

Leuke praat natuurlijk, maar diep in het hart ziet iedereen wel dat een 2.8T meer funfactor geeft dan de 2.3T. Saab-traditie of geen Saab-traditie.
Dit geldt overigens zeker voor de gemiddelde kopers. En dat zijn wij niet.
Evenals het gemis van een 200pk diesel zal dit ws. niet veel goeds doen voor de verkopen. Ook al vind ik het wel een geslaagde facelift.
Evenals het gemis van een 200pk diesel zal dit ws. niet veel goeds doen voor de verkopen. Ook al vind ik het wel een geslaagde facelift.
-
Speed4Life
- Geregistreerd lid
Daar heb je absoluut een punt...alhoewel meer 'funfactor'..weet ik niet, als ze er nu 260 pk's uitpompen, denk ik dat je daar net zoveel plezier mee zult hebben dan een 2.8T met 250-260 pk..toch? Afgezien van het geluid wat er uit die V6 komt (als je naar een filmpje kijkt wat hier ergens op het forum staat), dat geluid vind ik namelijk echt geweldigOosthoek schreef:Leuke praat natuurlijk, maar diep in het hart ziet iedereen wel dat een 2.8T meer funfactor geeft dan de 2.3T. Saab-traditie of geen Saab-traditie.
-
AeroHank
- Donateur

Aha, het wordt een echte 4/6-cylinder-discussie. Dan wil ik ook nog wel een duit in het zakje doen :
Iedereen die wel eens met mij mee rijdt of zelf in mijn aero rijdt, is n.l. verrast over de hoeveelheid power van "slechts" een vier-cylinder-motor.
Bedenk ook dat het verbruik altijd redelijk binnen de perken blijft ! Ik ben
dus blij met het behoud van de 4-pitter, al zou ik om marketing-technische
redenen de Hirsch 280 pk-variant in de aero hebben gehangen. De snelste
S80 heeft dacht ik 275 pk ?
Mvg van een tevreden 4-pitter-rijder,
Hank.
Iedereen die wel eens met mij mee rijdt of zelf in mijn aero rijdt, is n.l. verrast over de hoeveelheid power van "slechts" een vier-cylinder-motor.
Hank.
-
B235R
- Lid van verdienste
een V6 is pas leuk als er 2 turbo's opzitten, doe maar mijn fijn een 4 cilinder turbo...Oosthoek schreef:Leuke praat natuurlijk, maar diep in het hart ziet iedereen wel dat een 2.8T meer funfactor geeft dan de 2.3T. Saab-traditie of geen Saab-traditie.
die 2.4 D is gewoon afwachten, en zou zeer welkom zijn
-
Speed4Life
- Geregistreerd lid
Ben ik het helemaal mee eens. Van mij had er inderdaad wel een sterkere motor in gemogen...! Het verschil tussen de v6 en de 4cilinder, vooral qua power, is niet heel groot...en dat saab-4-cilinder-turbo-achtige gevoel heb je ook alleen maar in een saabAeroHank schreef:Aha, het wordt een echte 4/6-cylinder-discussie. Dan wil ik ook nog wel een duit in het zakje doen :
Hank.
-
RG-64
- Geregistreerd lid
Nog even over dat verbruik van 4- en 6 cylinders. Dat verschil valt bij normale rijstijl helemaal weg hoor, want dan heeft die overpowerde 6 het hartstikke easy met de massa die hij moet voorttrekken.
Je kunt het natuurlijk met de evolutie van moderne motoren niet helemaal 1 op 1 vergelijken, maar mijn oude 900 SE 2.5 V6 (MY96) was bij dezelfde rijstijl zuiniger dan mijn huidige 93 ss 2.0t vector (MY02)! Ik weet het: de motoren zijn zuiniger en efficienter geworden, maar het principe van pk/kg vind ook zijn weerslag in verbruik. De oude V6 heeft 170 pk, de 4-turbo bezit er 175, gewicht ongeveer gelijk.
Op het forum zitten vast wel mensen die er meer van weten en mij kunnen corrigeren als ik er naast zit (hoewel dat verbruik natuurlijk gewoon objectief meetbaar is).
Je kunt het natuurlijk met de evolutie van moderne motoren niet helemaal 1 op 1 vergelijken, maar mijn oude 900 SE 2.5 V6 (MY96) was bij dezelfde rijstijl zuiniger dan mijn huidige 93 ss 2.0t vector (MY02)! Ik weet het: de motoren zijn zuiniger en efficienter geworden, maar het principe van pk/kg vind ook zijn weerslag in verbruik. De oude V6 heeft 170 pk, de 4-turbo bezit er 175, gewicht ongeveer gelijk.
Op het forum zitten vast wel mensen die er meer van weten en mij kunnen corrigeren als ik er naast zit (hoewel dat verbruik natuurlijk gewoon objectief meetbaar is).
-
marq101
- Geregistreerd lid
Naast de marketingtechnische redenen (6=meer=minder plebs) is er ook zoiets als 'laufkultur' (pardon my French (-:). Zo'n 6 cilinder loopt gewoon mooi. Maar geef mij de 4-turbo maar. Een 6 cilinder is nodig in dat segment maar voor de rest niet zo interessant. Als Saab de aandacht op zich wil vestigen dan moet ze dat denk ik doen obv aansprekende motoren (zoals dat jarenlang de aantrekkingskracht is geweest). Het zal niet gebeuren maar wat dachten jullie van een V6 met variabele compressie, nokkenastiming en een turbo (mag ook met de 4 hoor)?
-
gj900
- Donateur (9x)

De 'Laufkultur' (ik kan er ook geen mooi nederlands woord voor bedenken) van een V6 is zeker niet beter dan die van een geoptimaliseerde 4-cilinder met balansassen, soms zelfs slechter. Het enige motorconcept dat qua 'Laufkultur' veruit superieur is, is de 6 in lijn. Die is volledig in balans en maakt ook nog eens een fraai geluid, zeker als hij afkomstig is uit München...marq101 schreef:...... is er ook zoiets als 'laufkultur' (pardon my French (-:). Zo'n 6 cilinder loopt gewoon mooi. ...
-
marq101
- Geregistreerd lid
De sound van zo'n 6 in lijn is inderdaad mooi. Een 4 cilinder heeft dat toch minder (alhoewel ik erg opgewonden raak van een 4 cilinder Ducati uit de motoGP die vol pot voorbijkomt met 16000 toeren.)gj9000 schreef: De 'Laufkultur' (ik kan er ook geen mooi nederlands woord voor bedenken) van een V6 is zeker niet beter dan die van een geoptimaliseerde 4-cilinder met balansassen, soms zelfs slechter. Het enige motorconcept dat qua 'Laufkultur' veruit superieur is, is de 6 in lijn. Die is volledig in balans en maakt ook nog eens een fraai geluid, zeker als hij afkomstig is uit München...
Het wordt wel een beetje
Buiten de F1:
Kawasaki 2-takt triple
Een laverda 1000 met de kruktappen op 120 graden
(Triumph Triple mag ook)
BMW lijn 6
Subaru's boxer
V8 met cherry bombs
V8 op nitromethaan (oh man oh man oh man)
Ieder vliegtuig met een Rolls Royce Merlin
-
Erik
- Lid van verdienste
-
N2024
- Geregistreerd lid