Video Saab 9-7x

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
verde900
Donateur
Donateur

Re: Video Saab 9-7x

Bericht door verde900 » di 03 aug, 2004 7:27

Wimme schreef:Tijden zijn nu enigzins anders men heeft het nu over "surviving"!
Dat doe je toch door meer klanten te trekken? daar heb je dan in aantal meer sales en meer aftersales van, en die krijg je niet door een dure (ik gok op v.a. € 70.000,--) en ook nog eens in exploitatie dure auto neer te zetten (voor Nederland zouden het er misschien 150 zijn) de bakens verzetten is prima maar zo?
Wimme schreef:een Saab monovolume. :lol: al stil gestaan bij de gedachte?
de gedachte past niet, op minimale buitenafmetingen maximale binnenafmetingen willen realiseren, en de kreukelzone dan?

maar goed.... we zullen wel zien wat GM ons brengt, Amerikanen staan niet synoniem voor goede smaak, helaas.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 03 aug, 2004 9:58

Wimme schreef:CO2, truck, tractor,... volledig mee eens... maar zijn er dan mensen die ooit met een X5 of andere SUV gereden hebben? :
Ja, en ook met de Trailblazer, Tahoe, Grand Cherokee, et cetera. Neem nou maar van mij aan dat een X5 (en ook de Cayenne) absoluut niet te vergelijken is met zo'n Amerikaans gebakje op een vrachtwagenchassis.

Niettemin is ook die X5 strikt genomen een bezopen apparaat (verbruik 1 op 6... lust u nog peultjes?) want er is niets wat de X5 kan dat een 5-serie touring niet veel beter kan zonder achthonderd kilo aan overgewicht mee te slepen en bij een onverhoopte aanrijding over de kreukelzone van de tegenpartij te walsen.

Wanneer ik zo'n gevalletje compensatie zie is de 'auto' in kwestie vaak voorzien van een bullbar (letterlijk stierenvanger, maar aangezien ik in Nederland nooit runderen op de snelweg heb zien rondlopen mag ik er vanuit gaan dat de montage van dit instrument - ogenschijnlijk ingericht op het toebrengen van maximale schade aan de medeweggebruiker - slechts dient ter intimidatie) en donkere ramen, en zit hij meestal tegen de bumper van zijn voorganger aangeplakt - toeval? Volgens mij niet. Er is een bepaald soort 'sociale' instelling voor nodig om dit soort auto's te begrijpen - en het is niet de state of mind die ik met het merk Saab associeer.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 03 aug, 2004 10:10

Wimme schreef:Alleszins als ik algemeen de reacties hoor op dit forum op nieuwe modellen van Saab dan vrees ik dat mijn 9-3 ooit een mooie waarde krijgt als "classic car", want heden ten dage krijgt saab zelfs van zijn eigen liefhebbers alleen maar... kritiek!? Waar we eigenlijk ieder nieuw model een beetje horen toe te juichen gezien ons aller Saab nu eindelijk weer een beetje "leeft". :wink:
Doet me een beetje denken aan die jonge fans van popgroepen die werkelijk alles slikken van hun helden - op het moment that Faithless een cd uitbrengt in de stijl van Frans Bauer ga ik dat toch echt niet lopen verdedigen omdat het toevallig Faithless is...

Er zijn genoeg merken die in het verleden heel baanbrekende en evocatieve modellen hebben uitgebracht en nu alleen maar burgelijke trutmodellen hebben, of auto's die het in vergelijking tot de concurrentie nét niet hebben. Er zijn ook merken die nu ón top of the game' zijn, of tenminste een model hebben wat me bijzonder aanspreekt -ga ik daar toch winkelen? Op het moment dat Saab weer met een world beater komt, dan meld ik me weer bij het glazen Saabpaleis (nou ja, een paar jaar later wanneer een vriendelijke eerste eigenaar voor mij de kop er heeft afgereden...)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 03 aug, 2004 19:05

maar zijn er dan mensen die ooit met een X5 of andere SUV gereden hebben?
nee, en ja. Niet in een X5 maar mijn vriendin heeft wel een Lexus RX300, en daar rijd ik meer dan 'ooit' of 'wel eens' in. :roll:

Met een strakke voet kan je een verbruik van 1:8,5 in het dagelijks verkeer realiseren. Niet bepaald economisch (en deze is dan nog relatief bescheiden door de 'slechts' 3 liter motor) als je je bedenkt dat in de VS de werkgever het woon-werkverkeer niet vergoed.

Als gevolg van die bescheiden motor zit er dan ook niet al te veel pit in. Gaat behoorlijk rechtdoor in (bergweg) bochten.

leg mij nog eens uit wat dit alles met Saab en zijn markt cq doelgroep te maken heeft.

edit : schaam schaam.. ik rijdt met dt... :oops: :oops:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 03 aug, 2004 19:40

jelger schreef:Met een strakke voet kan je een verbruik van 1:8,5 in het dagelijks verkeer realiseren. Niet bepaald economisch (en deze is dan nog relatief bescheiden door de 'slechts' 3 liter motor)
en dan rijdt jij naast een beetje stad maximaal 60mph?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 03 aug, 2004 20:18

snelweg 70 a 75 mph.

we zitten nu op een lange termijn (paar duizend mijl inmiddels) gemiddelde van 20.2 mpg. daar zit stadsverkeer (San Francisco) bij, filerijden, maar ook vrije doorgaande highways (50 a 60 mph) en freeways waar je 75 kan aanhouden, berg highways op, en naar beneden. kortom van alles.

Toen ik hier kwam had mijn vriendin de wagen ergens in de 18 mpg staan. :roll:

mpg is mijl per gallon, 1 gallon is 3,79 liter.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 03 aug, 2004 20:24

jelger schreef:snelweg 70 a 75 mph..

boefje!! (is dat niet erg strafbaar?)

maar zonder gekheid.... die SUV´s worden hier geacht binnen een seconde of 10 op de 100 te zitten en dan bij voorkeur ook nog eens ergens tegen de 230km/uur (liefst nog even meer) te halen, dan is verbruik en vervuiling ineens best een topic (voor sommigen maar heb ik ontdekt)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 03 aug, 2004 20:37

Voor ons is verbruik best een topic ja, met een afstand van ruim 20 mijl naar SF (waar mijn vriendin werkt) zonder royale km vergoeding van de werkgever.

De benzineprijzen zijn gestegen van ca 1.60 naar 2.20 dollar. (hebben in mei/juni gepiekt op 2.40)
boefje!! (is dat niet erg strafbaar?)
de snelheidslimiet is hier op de snelweg 65mph... dus ja.. boefje.. :oops: er wordt hier een marge van ca 10mph door de politie gehanteerd.. dat vinden ze makkelijker dan de borden oververven. :?
overigens, op sommige freeways buiten de stedelijke gebeiden geldt een limiet van 70mph.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 03 aug, 2004 20:45

jelger schreef:De benzineprijzen zijn gestegen van ca 1.60 naar 2.20 dollar
Mijn gemoed schiet vol bij zoveel onrecht, dat is dus $ 0,58 per liter, ofwel € 0,48 zielig hoor! wil je erover praten?

Wij rekenen op dit moment af € 1,19 (als we mazzel hebben).

Maar goed, jij bent geen native-american en voegt (namens ons, zeg maar) derhalve wat toe aan die "beschaving",
keep up the good work!!

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 03 aug, 2004 20:47

Shell had de adviesprijzxen verhoogd vandaag Euro loodvrij 1,28 per liter aaarrrgghhh. Super 1,34 per liter.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 03 aug, 2004 20:52

Beste jelger,
Voel jij je nu niet iets bezwaard met je gemauw over de hoge brandstofprijzen in de US?

Bij een gelijke prijs per liter zou jij nu een kleine $ 6,-- per gallon moeten afrekenen,
dat zou die amerikanen op zeker van het hele fenomeen "SUV" afhelpen.

Toch een warme groet uit Nederland. :lol:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 03 aug, 2004 20:53

een stijging van 40% in je auto lasten voel je niet wou je zeggen? :shock:

ehm.. ik wil niet de verkeerde indruk wekken dat ik 'mauw' en ach en wee klaag ..

het gaat me nu juist om om het geklaag in NL in perspectief te zetten :?

ik heb op een ander forum gelezen over verlaging van de km vergoeding.. wees blij dat je em hebt !!

als ik de stijgingen van de prijzen er nog eens bij hou halen de NL'ers geen 40% ... ook dat wil ik in perspectoef zetten.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 03 aug, 2004 20:56

Veertig procent van niets is nog steeds niets... ;)

Twee jaar lang elke dag Heijningen-Amsterdam (122 km) v.v. gedaan met een privé-auto, bij Nederlandse tarieven van ~1,20 euro per liter. Ja, ik had een reiskostenvergoeding ter hoogte van het maximale fiscaal aftrekbaar bedrag - 130 euro per maand...

De overheid vond kennelijk dat mensen die verder dan dertig kilometer van hun werk wonen het aan zichzelf te danken hebben. Eh... het feit dat ik in Amsterdam een baan vond wil niet zeggen dat ik dan ook gelijk een salaris kreeg waar je Amsterdamse huurprijzen van kan betalen (ja, in de sociale sector misschien, maar dan kan je een jaar of acht wachten...). En ik geloof niet dat het plaatselijke Centrum voor Werk en Inkomen had gezegd 'nee, tuurlijk, da's veel te ver - hier heb je een uitkering ter hoogte van 70% van je laatstverdiende loon, hoef je van ons het milieu niet te vervuilen...'

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 03 aug, 2004 20:57

jelger schreef:een stijging van 40% in je auto lasten voel je niet wou je zeggen? :shock:
als een auto bij voorbeeld 1:15 doet, ff minder zou ik zeggen.

maar jullie betalen 1/3 van wat wij betalen per liter, welk deel van ons salaris gaat aan brandstof op, een kleiner deel soms?

de brandstofprijzen van nu bepalen de toekomst van een nieuwe generatie personenauto´s

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 03 aug, 2004 21:05

mijn vriendin is er ook achter dat ze beter een andere auto had kunnen rijden.. ;-) Maar goed.. dit was haar eerste gestelde doel na haar immigratie vanuit de Filippijnen om een Lexus te verdienen.

Ik be helemaal niet van de SUV en van mij had ie niet gehoeven ;-) maar handig is ie wel op campingtrips.. ook dat kan echter in een meer economische auto. ;-)

en zo kom ik terug op het onderwerp.. ik blijf nog steeds het nut / toegevoegde waarde niet zien van een Saab SUV in een tijd dat zelfs steeds meer Amerikanen zich achter de oren krabben of ze nu wel een nieuwe SUV willen.
Twee jaar lang elke dag Heijningen-Amsterdam (122 km) v.v. gedaan met een privé-auto, bij Nederlandse tarieven van ~1,20 euro per liter. Ja, ik had een reiskostenvergoeding ter hoogte van het maximale fiscaal aftrekbaar bedrag - 130 euro per maand...
een gevolg van steeds meer knelpunten oplossen is dat de zogenaamde acceptabele reisradius (ca. een uur woon-werkverkeer) toeneemt. Dit is in vele studies aangetoond. Dit heeft zo zijn financiele gevolgen.

Ingewikkeld vraagstuk.. maar misschien zou men ipv meer-asfalt roepen eens in NL zich wat meer kunnen concentreren op een meer flexibele woonmarkt??

Plaats reactie