verkoopcijfers 92x en 97x ?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 08 nov, 2005 22:27

Thijs O. schreef:
verde900 schreef:eh... de nieuwe "verbeterde" 9-5 haalt het als het gaat om materiaalkeuze niet bij een 9000... een 9-2x kan dus best wel...
wat bedoel je precies? ik volg t niet helemaal :D
De hang naar goedkoopte word ook op de "echte" Saab's doorgevoerd met japansachtig plastiek in het interieur.
Dat schitterende hout zoals in de 9000 Aero van Aerojelmer is er toch niet meer....

Thijs O.
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs O. » di 08 nov, 2005 22:36

ik mag toch niet klagen over de afwerking en kwaliteitsbeleving van mijn 9-5 Aero.

Maar misschien dat de 9000 indertijd een niveautje hoger lag (vergeleken met zijn opponenten indertijd), maar ik denk toch niet dat de 9000 op het moment beter en kwalitatiever is dan de huidige 9-5?

Het is natuurlijk ook zo dat Saab te tijde van de ontwikkeling van de 9000 in een onvergelijkbaar vaarwater zat.

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » di 08 nov, 2005 23:13

De 9-5 is ontwikkeling op de 900 en 9000 samen. Deze auto is verondersteld het oorspronkelijke en erkenbare design van SAAB te waarborgen.

Het is ook wel de auto voor gepensioneerde, maar dan hip zoals de 900.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 08 nov, 2005 23:13

emotieloos uiterlijk en innerlijk en daarmee gepaard ook nagenoeg geen zichtbare familielijn door de jaren heen.
dat wordt vrijwel altijd vrij klakkeloos neergezet...

heb je bv wel eens verdiept in de model'evolutie' van de Lexus ES? (vaak oneerbiedig, maar onterecht, aangeduid als een ver-Lexus-de Camry, die in NL niet geleverd wordt - overigens wel terecht voor 1e generatie, de ES250 die maar kort is gemaakt)

recentelijk ook de evoluties van de GS (inmiddels 3e generatie) en IS (2e gen.) bij Lexus?

Een Honda is al jaren als Honda te herkennen. zelfs als er tussen generaties van een model een merkwaardige sprong plaatsvindt (zoals bij de Civic helaas)

Helaas doen zich over Japanse (of Aziatische) auto's erg hardnekkige stereotyperingen de ronde die wel eens aan een nadere evaluatie toe zijn.. tegelijkertijd tegen de stand/staat van de Europese industrie houdend.

als we het toch over 'familielijnen' hebben, dan moet ik zeggen dat Europa daar erg ver in doorschiet. Een Phaeton doet gewoon aan als een wat grotere Passat! En die Porsche 911 'experience' begint nu toch wel erg saai te worden... mooie evolutie hoor daar niet van..

De familielijn wordt dermate doorgetrokken dat je het gevoel hebt dat je over het hele prijzengamma hetzelfde pak hebt liggen met alleen de maat als verschil.

dat is pas saai.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 08 nov, 2005 23:16

Leonardo da Vinci schreef:De 9-5 is ontwikkeling op de 900 en 9000 samen. Deze auto is verondersteld het oorspronkelijke en erkenbare design van SAAB te waarborgen
Vrijwel niets wat in de C900 of de 9000 zat kom je tegen in de 9-5, een doorontwikkeling van deze 2 is het dan ook zeker niet.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 08 nov, 2005 23:25

verde900 schreef:
Leonardo da Vinci schreef:De 9-5 is ontwikkeling op de 900 en 9000 samen. Deze auto is verondersteld het oorspronkelijke en erkenbare design van SAAB te waarborgen
Vrijwel niets wat in de C900 of de 9000 zat kom je tegen in de 9-5, een doorontwikkeling van deze 2 is het dan ook zeker niet.
Jawel joh. Het dashboard van de 9-5 (tot nu toe) was toch duidelijk een doorontwikkeling. Het werd wel een beetje stoffig. En dat geneuzel over die vliegtuigconnectie komt me nu wel een beetje de keel uit.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 08 nov, 2005 23:31

mijn vriendin zag laatst een plaatje van een 92 (van achteren) - en zei : wow dat is net een vliegtuig...;)

maar inderdaad, op een moment komt er een tijd van 'moving on'.

dat getrut (excusez) over heritage/historie e.d. terug in een product te vinden is van een conservatief gehalte soms, daar zegt zelfs Balkenende nog u tegen. Saab was een progressief merk. en zo zou ook de marketing in elkaar moeten steken. Je hoeft je 'roots' niet te verloochenen, maar het moet ook geen leefwijze worden.

Vaak is de nadruk op de historie een indicatie van een gebrek aan andere vermeldenswaardige zaken, cq verkoopargumenten, kortom : een zwaktebod.

mmm .. teveel heilige huisjes omgekegeld? :roll:

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » di 08 nov, 2005 23:41

verde900 schreef:
Op eerste gezicht, meer een samensmelting van die twee modellen, om toch enigzins de SAAB kenmerken te behouden in een auto onder de gestandardizeerde GM. voorruit, gebogen kap, sleutel in het console.

Waarom SAAB bv eigenlijk besloot om een platte kap te maken voor de ontwikkeling van de 900 is mij een raadsel, behalve het wellicht bedoeling is dit kenmerk speciaal voor het nieuwe model te bewaren.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » wo 09 nov, 2005 0:02

jelger schreef:mijn vriendin zag laatst een plaatje van een 92 (van achteren) - en zei : wow dat is net een vliegtuig...;)

maar inderdaad, op een moment komt er een tijd van 'moving on'.

dat getrut (excusez) over heritage/historie e.d. terug in een product te vinden is van een conservatief gehalte soms, daar zegt zelfs Balkenende nog u tegen. Saab was een progressief merk. en zo zou ook de marketing in elkaar moeten steken. Je hoeft je 'roots' niet te verloochenen, maar het moet ook geen leefwijze worden.

Vaak is de nadruk op de historie een indicatie van een gebrek aan andere vermeldenswaardige zaken, cq verkoopargumenten, kortom : een zwaktebod.

mmm .. teveel heilige huisjes omgekegeld? :roll:
Nee ik ben het met je eens, vaak hoor je bij het promoten van Saab weer dat gedoe over vliegtuigen etc. Terwijl het tegenwoordig totaal verschillende bedrijven zijn.

Neem een voorbeeld aan Mercedes, het oudste automerk dat nog leeft, nieuwe modellen ontwikkelen, niet behoudend en ontwikkeld toon aangevende autos/technieken in de autowereld. Zonder in elk stukje promotie terug te grijpen naar het verleden.
(Maar leveren nog altijd alle onderdelen, zelfs voor de oudste Mercedes)

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » wo 09 nov, 2005 0:16

Mercedes staat voor motoren ontwikkeled voor water, land, lucht. De Smart is ook Mercedes maar verdient dit embleem niet.
Ford kent bv uiteenlopende hoogtepunten als de Mustang, tot de economisch populaire boodschappen karretjes als de Fiesta. En dat maakt het blauwe in cursief geschreven embleem niet echt heilig.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » wo 09 nov, 2005 0:22

Leonardo da Vinci schreef:Mercedes staat voor motoren ontwikkeled voor water, land, lucht. De Smart is ook Mercedes maar verdient dit embleem niet.
Ford kent bv uiteenlopende hoogtepunten als de Mustang, tot de economisch populaire boodschappen karretjes als de Fiesta. En dat maakt het blauwe in cursief geschreven embleem niet echt heilig.
Is Saab dan wel heilig in jouw ogen?
:roll:
Voor een bedrijf als Mercedes op zich heb ik alleen maar respect, dat ze tot op de dag van vandaag goede degelijke producten afleveren. Niet prat gaan op hun verleden, maar wel zorgen dat het in stand gehouden wordt. Zoals het altijd blijven leveren van onderdelen ook al is de auto 60 jaar oud.

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » wo 09 nov, 2005 0:58

jelger schreef:Vaak is de nadruk op de historie een indicatie van een gebrek aan andere vermeldenswaardige zaken, cq verkoopargumenten, kortom : een zwaktebod.
Denk dat dat bij SAAB ook wel een beetje het geval is. 9-3 en 9-5 hebben ook niet zo'n profiel als de c900 dat had. Zie ook liever een bak met wat meer profiel. Maakt me dan ook niet meer uit dat zo'n ding dan een cyclus kent van 10 jaar of zelfs meer.

Ben toch wel in voor snel een 92 concept op een of andere grote autoshow. Zwaktebod okay, maar zo liggen de kaarten op het moment nu eenmaal.

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » wo 09 nov, 2005 1:22

Mijn vader heeft voor zijn huidige 9000 een 1992 MB 230E gehad. De laatste met de geheel verchroomde radiatorgrille en de oranje clignoteurs. Donkergroen van binnen en buiten met 8 gaats lm. Ik vond hem heel mooi. Kon ook niet anders, want ik had hem zelf uitgezocht. Mijn vader heeft niks met auto's. Ik was het ook die hem er vijf later van afbracht weer een Benz te kopen. Ik vond die nwe E een klomp woekermetaal dat geen recht deed aan de Merc's suprematie in bouwkwaliteit.

Maar goed, het lijkt weer een beetje de goede kant op te gaan. De CLS is nog net een chiquita van opzij, maar die nwe S lijkt al weer wat recht te doen aan de vroegere suprematie. Hopen dat hij ook bedrijfszeker blijkt.

Zat laatst trouwens een folder van eind 80 met het complete gamma van MB erop te bekijken. 190, 200-300, S, SL en dat alles met een betrekkelijk beperkte motorkeuze - that's it! Zo'n dikke 500.000 MB's rolden er destijds de fabriek uit! Staat in schril contrast tot de huidige gegevens. Wat dat beteft is er iig wel een grote slag gemaakt. Niet vlekkeloos, maar toch.

Thijs O.
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs O. » wo 09 nov, 2005 2:38

De familielijn wordt dermate doorgetrokken dat je het gevoel hebt dat je over het hele prijzengamma hetzelfde pak hebt liggen met alleen de maat als verschil.

dat is pas saai.
Ben het met je eens dat dit ook echt een ontwikkeling is van de laatste jaren, valt me name op bij het VAG concern; dus niet alleen bij 1 merk; kun je nagaan.
Ik bedoel dus de merken Audi en Volkswagen met name, maar ook Skoda en Seat die eigenlijk heel plat gezegd allemaal hetzelfde zijn, alleen dan in een ander jasje.

(gelukkig kunnen de marketinglui met deze ontwikkelingen hier aardig wat uurtjes mee vooruit)

Overigens heeft zelfs de Lamborghini Gallorde dezelfde knopjes voor de klimaatcontrole als een audi A3.

Maarja, de 9-5 heeft dezelfde spiegelverstelknopjes als de Opel Corsa. Maar dit soort dingen (schaalvoordelen toepassen binnen GM) begrijp ik wel, zo exclusief hoeft een model in dit segment nou ook weer niet te zijn.

Maar ik kan me wel voorstellen dat een Gallardo klant hier een beetje van baalt. :D

Thijs O.
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs O. » wo 09 nov, 2005 2:44

Maar goed, het lijkt weer een beetje de goede kant op te gaan. De CLS is nog net een chiquita van opzij, maar die nwe S lijkt al weer wat recht te doen aan de vroegere suprematie. Hopen dat hij ook bedrijfszeker blijkt.
Ik vrees dat je/men hier anders over denkt wanneer de S-klasse zo'n 5 jaar oud is. Helaas heeft de suprematie die Mercedes- Benz uistraalt een zeer grote aantrekkingskracht op allochtonen, kermisexploitanten en huisjesmelkers. En wanneer dit voor grote delen van deze mensen betaalbaar word, na een x aantal jaren dus, vrees ik dat je je mening over een model weer ietsjes moet bijstellen. Over de S-klasse die in 1998 geintroduceerd werd (vorige model in ieder geval) was ik ook nogal enthousiast, maar daar rijden nu ook verdacht veel uitkeringsgerechtigden in rond.

Plaats reactie