Nieuwe Saabs uitgesteld, begin van het einde?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » di 02 dec, 2008 11:43

Sorry maar ik ben het niet helemaal met je eens. De zakelijke rijders moeten gewoon regelmatig een andere auto kopen. Zo 1 x per 3 jaar toch? Ze kunnen dit een paar maanden uitstellen, maar niet eindeloos.

diere088
Geregistreerd lid

Bericht door diere088 » di 02 dec, 2008 12:05

Daar heb je een punt, met name bij de leaserijders natuurlijk. Met mijn eigen bedrijf kochten we echter zelf de auto's in en dan kun je gemakkelijk je investeringen uitstellen. MAar het gaat niet alleen om aantallen auto's, ook om de omzet die de fabrikanten maken. Ook zakelijk kiest men steeds meer voor kleine en goedkope auto's, en dat scheelt omzet en dus ook winst bij de producent.
Zie bijv.
http://www.nuzakelijk.nl/20081010/algem ... llen-terug
Dus nieuwe leasauto's zullen vaak kleiner en goedkoper zijn, met langer lopende contracten.

Daarnaast zie je aan alles dat de produktie terugloopt. Zie vandaag het nieuws over inzakkende produktie bij Corus. Reden: teruglopende vraag naar staal bij autoindustrie en bouw.

Kortom, ik doe niet paniekerig, maar het is ook weer niet zo dat het één en al 'bangmakerij' en overdreven gedoe is, zoals sommige andere forummers beweren.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » di 02 dec, 2008 12:15

Ik denk dat veel banken en bedrijven problemen die er al veel langer waren nu op 1 hoop gooien en de Credit Crunch de schuld er van geven. Incapabel bestuur wordt hiermee verdoezeld.

De massa zal idd gaan voor goedkopere kleinere auto`s. Saab heeft het echter nooit van de massa moeten hebben. Het gaat vaak om liefhebbers, een dokter, advocaat of ander zelfstandige. Die gaan toch wel hun eigen gang hoor.

diere088
Geregistreerd lid

Bericht door diere088 » di 02 dec, 2008 12:22

klopt. Wel jammer dat juist de kleinere nieuwe Saab's zijn uitgesteld.
de 9-1 zou mooi ingespeeld hebben op de vraag naar kleinere maar goede auto's. Die C30 van Volvo loopt goed, de BMW 1 serie ook, Audi A3 ook. Daar past een mooie compacte Saab naast. Maar ook die is uitgesteld. Blijkbaar heeft men er zelfs geen geld voor (over) om die alsnog te lanceren in 2009.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 02 dec, 2008 12:32

GM heeft al vrij lang structureel last van schulden. Balanceert al langer langs de afgrond. Telkens net weer gered door allerlei constructies of eenmalige verkoop-inkomsten.

De verkoop jaren geleden van Delphi ging onder de voorwaarde dat als Delphi failliet mocht gaan (danwel artikel 11 bankroet in zou gaan) , GM dan alsnog de pensioenlasten over zou nemen.

Aldus geschiedde, en kwam binnen een paar jaar weer een molensteen terug bij GM. en zo verder.... Dat het voor GM wederom moeilijk is, heeft echt niet heel veel te maken met schuld afschuiven op 'credit crunch'.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » di 02 dec, 2008 12:33

Met mijn Saab dealer heb ik afgesproken eind volgend jaar een andere auto uit te gaan zoeken. Ben benieuwd waar ik uit kan kiezen, heb hem verteld dat ik i.i.g. niet exact dezelfde auto uit ga zoeken omdat ik dan liever nog even blijf rijden in de huidige auto.

diere088
Geregistreerd lid

Bericht door diere088 » vr 09 jan, 2009 14:48

Hopelijk bestaat je Saab dealer dan nog...
Hoor overal wel erg beroerde berichten, Auto Janse failliet met 3 vestigingen, verkopen verder teruggelopen.

Misschien moeten we met zijn allen besluiten er minimaal 1 Saabje bij te kopen! :idea:

hannes85
Geregistreerd lid

Bericht door hannes85 » vr 09 jan, 2009 15:01

Misschien moeten we geen oude topics uit de sloot halen.... :)

diere088
Geregistreerd lid

Bericht door diere088 » vr 09 jan, 2009 15:06

Bedankt voor je wijze tip.
Mijn tip: als je het niet interessant vindt reageer je gewoon niet.

hannes85
Geregistreerd lid

Bericht door hannes85 » vr 09 jan, 2009 15:29

Bijzonder interessant.... als het wat bijdraagt aan het topic.

http://saabforum.nl/viewtopic.php?t=44963

-Plaats geen reacties die niets bijdragen aan een topic en/of die niet bijster constructief zijn. (Gebruik voor off-topic zaken bijv. MSN, Yahoo, ICQ, etc)

-Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist. (door een zgn "schop")

My two cents

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 09 jan, 2009 15:42

diere088 schreef:Hopelijk bestaat je Saab dealer dan nog...
Hoor overal wel erg beroerde berichten, Auto Janse failliet met 3 vestigingen, verkopen verder teruggelopen.

Misschien moeten we met zijn allen besluiten er minimaal 1 Saabje bij te kopen! :idea:
Niet zo negatief over de dealer aub. De meesten hebben er nog wel een merk naast. Ook hebben ze nog inkomsten uit onderhoud e.d.

diere088
Geregistreerd lid

Bericht door diere088 » vr 09 jan, 2009 15:45

Tja wat moet ik hier nu weer mee?

Of iets 'niet bijster constructief' is, is vrij subjectief, en dus meestal vooral af te lezen aan (het aantal) reacties erop. In ieder geval was het niet off-topic.

Dit topic is nog steeds actueel, dus van omhoog schoppen lijkt me geen sprake.

En verder zijn we inmiddels volledig off-topic, dus ik stel voor dat je me voor verdere educatieve tips ff een PBtje stuurt . :wink:

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 09 jan, 2009 15:47

diere088 schreef:Tja wat moet ik hier nu weer mee?

Of iets 'niet bijster constructief' is, is vrij subjectief, en dus meestal vooral af te lezen aan (het aantal) reacties erop. In ieder geval was het niet off-topic.

Dit topic is nog steeds actueel, dus van omhoog schoppen lijkt me geen sprake.

En verder zijn we inmiddels volledig off-topic, dus ik stel voor dat je me voor verdere educatieve tips ff een PBtje stuurt . :wink:
Laten we het positief houden dan. Het is mooi winterweer en mijn Saab doet het hardstikke goed.

diere088
Geregistreerd lid

Bericht door diere088 » vr 09 jan, 2009 15:51

De meesten hebben er nog wel een merk naast. Ook hebben ze nog inkomsten uit onderhoud e.d.
Dat gold ook voor Auto Janse. Deden ook Seat en Alfa. Is slim ook: 3 merken uit 3 verschillende concerns (GM, Volkswagen en Fiat). Goeie variatie en risicospreiding lijkt mij.

Ben verder niet negatief over de dealer, begrijp me goed. Ik ben vooral erg benieuwd wat deze dip voor Saab gaat betekenen.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 09 jan, 2009 15:53

diere088 schreef:
De meesten hebben er nog wel een merk naast. Ook hebben ze nog inkomsten uit onderhoud e.d.
Dat gold ook voor Auto Janse. Deden ook Seat en Alfa. Is slim ook: 3 merken uit 3 verschillende concerns (GM, Volkswagen en Fiat). Goeie variatie en risicospreiding lijkt mij.

Ben verder niet negatief over de dealer, begrijp me goed. Ik ben vooral erg benieuwd wat deze dip voor Saab gaat betekenen.
Ben het met je eens, hele interessante tijden beleven we nu.

Plaats reactie