Autoweek: 'GM wil Saab kwijt'

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » vr 28 nov, 2008 19:57

jelger schreef:De kortere voor-overhang van een 99 maakt van de 99 (met name de 2-deurs) een veel betere bochtenwagen dan de 900.
Ik voel me anders vaak "Koning Onderstuur" in mn 99 :wink:

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » vr 28 nov, 2008 23:43

gripen 9-3 schreef:
k heb een drietal Audi's gehad
Toch nog verstandig geworden en eenSaab gekocht?

Wat betreft de "zware neus"? Je moet gewoon durven. Ik heb nog nooit in een neutralere en makkelijker te beheersen auto gereden dan een Saab.
:roll: maak mij maar belachelijk ja, op dit forum mag je GEEN kritiek op Saab uiten. Vergeet niet dat ik Saabrijder ben, net als jij, want anders zat ik niet op dit forum OK?

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » vr 28 nov, 2008 23:59

Joh niet teveel van aantrekken, er is genoeg kritiek te uitten op Saab, maar dat ligt hier gewoon een beetje gevoelig :wink:
Er zijn ook dagen geweest dat ik mijn auto vervloekt heb!!

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » za 29 nov, 2008 0:00

oh :?: vertel :lol:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 29 nov, 2008 0:36

Tool schreef:
jelger schreef:De kortere voor-overhang van een 99 maakt van de 99 (met name de 2-deurs) een veel betere bochtenwagen dan de 900.
Ik voel me anders vaak "Koning Onderstuur" in mn 99 :wink:
dat tart mijn logica, want een 900 heeft 15cm meer overhang.
rij maar eens met een 99 met een nieuw stuurhuis, en de juiste banden.

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » za 29 nov, 2008 0:40

mee-eens Jelger een 99 is in het bochtenwerk rapper dan een 900

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » za 29 nov, 2008 1:06

We kunnen wel euforisch blijven doen over Saab en neerbuigend spreken over GM, maar we zullen toch ook zo eerlijk moeten zijn dat een niche merk als Saab het de afgelopen 15 jaar al niet meer had gered zonder GM. Ik vind het ook jammer dat de SS niet meer specifiek herkenbaar is als Saab, ondanks dat ik het wel een mooi model vind. Saab kon het als excentrieke bak niet meer redden. Aansluiten bij een grote broer als GM was hard nodig en waarschijnlijk de redding. Vergelijkbaar met het grotere Volvo of merken als Lancia en Alfa die al jaren bij Fiat horen. Wet van de grote getallen. Als GM Saab niet meer kan permiteren, weet ik niet wat er dan nog over blijft. Kan me niet voorstellen dat er Chinezen zitten te wachten. Misschien moeten die Zweden van Saab en Volvo onderling maar eens gaan babbelen. En laat defensie alsjeblieft Saab's kopen ipv Amerikaanse mastodonten als de JSF ;-) Goeie impuls voor het merk (niet de fabriek zelf natuurlijk) Saab....

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » za 29 nov, 2008 1:17

Arbilen schreef:We kunnen wel euforisch blijven doen over Saab en neerbuigend spreken over GM, maar we zullen toch ook zo eerlijk moeten zijn dat een niche merk als Saab het de afgelopen 15 jaar al niet meer had gered zonder GM. Ik vind het ook jammer dat de SS niet meer specifiek herkenbaar is als Saab, ondanks dat ik het wel een mooi model vind. Saab kon het als excentrieke bak niet meer redden. Aansluiten bij een grote broer als GM was hard nodig en waarschijnlijk de redding. Vergelijkbaar met het grotere Volvo of merken als Lancia en Alfa die al jaren bij Fiat horen. Wet van de grote getallen. Als GM Saab niet meer kan permiteren, weet ik niet wat er dan nog over blijft. Kan me niet voorstellen dat er Chinezen zitten te wachten. Misschien moeten die Zweden van Saab en Volvo onderling maar eens gaan babbelen. En laat defensie alsjeblieft Saab's kopen ipv Amerikaanse mastodonten als de JSF ;-) Goeie impuls voor het merk (niet de fabriek zelf natuurlijk) Saab....
Ik blijf hopen dat de Zweedse overheid Saab en Volvo overneemt en er op den duur een goed Zweeds product overblijft.

dat Saab het niet redt is de schuld van GM, die vern*ken alles, Subaru had dit op tijd door en heeft de benen genomen.

GM moet een ophouden met badgen werkt niet, ik wil als Saab rijder geen Opelrommel in mijn auto en wil ook geen omgekatte Blazer met een Saablogo en daar ligt nu het probleem, de trouwe rijders willen de nieuwe typen niet vanwege het geklooi door GM, en dan ook nog een Duitse hoofddesigner aanstellen die voor veel geld is weggehaald bij BMW, praat me er niet van, dat moet een Zweed zijn anders krijg je dat karakter niet en er is vast wel een nieuwe versie van Sixton Saxon te vinden en ook wel van Gunther Ljungstrum en waar is de Combicoupe? en de functionaliteit hiervan, weleens geprobeerd een damesfiets helemaal in je Saab 9-3 te doen, neen lukt niet, bij mijn Classic Coupe lukt dit wel een 9-5 estate heeft zelfs minder ruimte als een classic 900.

Als ze Saab willen redden zullen ze juist eigen techniek en karakter moeten hebben, het verschil met die Opeltroep is te klein geworden.

Als ik in de 9-3 reedt, keek niemand naar je auto.
Sta ik met mijn classic 900 bij het stoplicht krijg ik goedkeurende blikken, op straat wordt je aangesproken door mensen die het een mooi karakteristiek model vinden en zijn onder de indruk van de ruimte en de functionaliteit, daar zit het hem nu in de hedendaagse Saab valt niet genoeg op, het verkoopt zichzelf niet meer, in andere jaren wel.. en was er een trouw koperspubliek en dat vloeit nu langzamerhand weg....

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » za 29 nov, 2008 1:33

Ik probeer het toch genuanceerder te benaderen. Ik vind die Trailblazer met Saab badge ook ronduit belachelijk, maar kon me heel goed vinden in een 900 NG/93 die alleen de onzichtbare Opeldelen moest delen. Je kunt met de beste wil van de wereld geen overeenkomst ontdekken in de oude Vectra en de 900 NG/9-3. Sterker nog, ik vind dat de 900 NG nog keihard een echte Saab is die over 10 jaar op dezelfde manier zal worden nagekeken als de Classic 900. Wedje maken? Veel te eigenzinnig en nog steeds rendierproof! Dat is wel wat anders dan een sleutel in de console en de bekende blauwe bordjes op een Opel, zoals me dat gevoel bij de 9-3 SS wel bekruipt. Ik vond die nieuwe 9-1 en de nieuwe 9-3X best wel weer eigenzinnige modellen eigenlijk en zeker geen Opels. Ik zou ook het liefst nog plek zien voor superexcentrieke auto's als de 96 (of zelfs de prachtige station in de vorm van de 95) of de 99, maar of dat vandaag de dag met al die enorme concentratrietendensen en vermeend individuele modellen op basis van een centraal basismodel, vraag ik me echt af. Autofabrikanten hebben ook economen in dienst en weten inmiddels ook wat het Klant Order Ontkoppel Punt betekent (KOOP) en wat ze dat kan besparen in de productie van verschillende modellen. Ik vraag me echt af of er in deze moderne, efficiente en berekenende economie nog plek is voor een 'state of the art' auto zoals Saab zou moeten zijn, als je de historische filosofie van dit bijzondere merk eer aan wilt doen.....

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » za 29 nov, 2008 1:44

denk dat er wel degelijk markt is voor karakter, je hoeft niet de grootste te zijn....

laat ze maar eens een lekkere retro 96 bouwen of iets dergelijks, weet zeker dat daar markt voor is oude 96 is een babemagnet en een nieuwe zou saab goed doen lekker rond autootje met een brutaal eigenzinnig uiterlijk, zal met name de dames aanspreken lekker compact maken met pit en energie A-label en een op de 99 geinspireerde compacte auto ook A-label.

Saab zal ook een compacte 1.5 motor moeten ontwikkelen, maar dat kun je rustig aan ze overlaten denk ik.

Er zijn voor Saab heel veel mogelijkheden alleen ze krijge ner met dat badgen geen ruimte voor.

en zelf denk ik dat de 900ng niet zo'n klassieker wordt als de classic 900, hij heeft net niet dat...

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » za 29 nov, 2008 1:49

geert1 schreef: en zelf denk ik dat de 900ng niet zo'n klassieker wordt als de classic 900, hij heeft net niet dat...
Ha, maar daarvoor moet je dan ook wel in een 9-3 rijden he? ;-)

Maar eerlijk is eerlijk de Classic 900 is en blijft nog steeds een geweldige Saab. Hij hing al met die indrukwekkende 'Turbo' leters boven mijn bed in de jaren '80. Ik word al jaren niet meer zo wakker, maar de magie blijft als ik een Classic 900 zie rijden....... En dat heb ik ook bij een (bordeaux rode) 99 turbo uit 1980!

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » za 29 nov, 2008 10:10

Een van de problemen is dat saab te laat was met de SS (toen een hatchback compleet not done was), en nu niet op tijd is met een hatchback terwijl die juist populair worden bij het klantenpubliek. Met een hatchback zullen ze ook wel een reks puristen over de drempel krijgen die (terecht) vinden dat een 9-3 als hatchback leverbaar zou moeten zijn.

Die photoshop van een tijdje terug waar iemand de achterkant van een oude 9-3 aan de voorkant van een 9-3SS zag er uit zoals het publiek een saab herkent... lange neus, 4 deurs, hatchback.

Net zoals volkswagen hamert op het herkenbaar zijn van de golf in alle varianten zou saab dat ook moeten doen

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » za 29 nov, 2008 13:41

ivanzon schreef: Net zoals volkswagen hamert op het herkenbaar zijn van de golf in alle varianten zou saab dat ook moeten doen
Goed punt ivanzon, ben ik het mee eens. Golf is niet het toonbeeld van ultieme schoonheid, maar door herkenbare en functionele vormgeving al jarenlang bewonderd door een vaste schare kopers. De Astra heeft alle modelvarianten al doorstaan en is vaak mooier gelijnd, maar heeft niet meer het trouwe koperspubliek van vroeger. Dat zelfde principe heeft de 9-3 met het loslaten van de hatchbak mooi overboord gegooid. Eigenlijk onvoorstelbaar, want ik was een V70 II gewend met een enorme bagageruimte, maar de huidige 9-3 haalt de hoogte dan weliswaar niet, maar heeft wel een enorme bak om de spullen in kwijt te kunnen en blijft de mooie modellijn houden.

Zouden ze nog terug kunnen?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 29 nov, 2008 15:52

De 9-3SS werd main-stream goed ontvangen; zakelijke verkopen schoten de lucht in. De nieuwigheid was er vrij snel vanaf -geen innovaties- dus werd de 9-3 weer voorbij gehold door de concurrentie, inclusief (zoals altijd) de verkoopsaantallen.
De zoveelste face-lift van de koning-der-faceliften heeft in mijn ogen zelfs meer fout dan goed gedaan voor de 9-3.

Dit bedrijf heeft een nieuwe 9-5 nodig om te kunnen overleven en inderdaad, zoals eerder aangegeven, een hockeysticklijn achtige hatchback.

De 9-3 vind ik niet meer "Saab" genoeg. De 9-5 vind ik hopeloos veroudert en de vooroordelen met betrekking tot Opels kan ik, uit eigen ervaring, inmiddels ook tegenspreken.
De wegligging is formidabel strak, het uiterlijk -van een GTC dan- blijft aanspreken, de kwaliteitsbeleving is op peil, zeer aantrekkelijk geprijsd en uiteraard een mooie Classic 900 Aero goedkoper dan een 9-3. Dat een Astra zelfs beter scoort dan een 9-3 op de NCAP wil hoogstwaarschijnlijk al helemaal niemand horen, om maar te zwijgen over betere prestaties met gelijke motorisering.
Ik weet het, ik vergelijk nu twee modellen uit een ander segment. Maar welke koper zou dit niet doen? Welke koper zou niet tot de conclusie komen dat de 9-3 niet zo heel veel te bieden heeft? Ik denk dat iedereen wel overwegingen tussen segmenten maakt. Leg je bijv. een Vectra, Signum of de nieuwe Insignia naast een 9-3 of 9-5 vraag ik me hardop af wie er anno 2008 nog zijn handtekening zet onder het bestelformulier van een Saab.
Ik spits me even toe op Opel omdat dit schijnbaar de gebeten hond op dit forum is. Maar ieder willekeurig merk kan een (beter) alternatief bieden voor hetzelfde geld.

Groeten, van een Saab-liefhebber (ja, écht waar ;) )

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » za 29 nov, 2008 16:24

jelger schreef:dat tart mijn logica, want een 900 heeft 15cm meer overhang.
rij maar eens met een 99 met een nieuw stuurhuis, en de juiste banden.

Er zitten iig de juiste banden onder, maar het stuurhuis is niet nieuw idd..
Maar ik vind het zowel van mijn 99 als die van ons pa. Ik denk dat het met de stuurgeometrie te maken heeft die de 99 af-fabriek heeft meegekregen.
Maar ik heb al een setje kilen veren en een 900 achterstabi klaarliggen, dus dadelijk moet dat probleem als het goed is een stuk minder zijn :wink:

Gesloten