En dan komt de 9-1 er ook nog schijnbaar

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » zo 15 feb, 2009 12:37

dat bedoelde ik ook ik vergelijk de mogelijk nieuwe 9-1 inderdaad met project 92 :lol:

Mijns inziens is Saab heel goed in staat een goede compacte auto te bouwen

misschien moeten ze qua styling iets meer een retro knipoog doen naar Saabs bolhoedjes :wink:

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » zo 15 feb, 2009 12:53

Laat ik stellen dat er met een kleintje getest wordt. Heb wat onder een doekje gezien ergens...
Was geen Astra ;-)

En waarom niet een bod doen op kleiner? Waarom niet iets onder de 9 3 hebben? Kan me best voorstellen dat voor sommigen het kunnen kopen van een wat kleinere Saab nou net de mogelijkheid zou geven wat meer omzet te realiseren ;-)

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » zo 15 feb, 2009 12:58

een baby saab waarom niet 8)

helemaal mee-eens nics ik denk dat het een goede zet is

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » zo 15 feb, 2009 12:59

nics schreef:Laat ik stellen dat er met een kleintje getest wordt. Heb wat onder een doekje gezien ergens...
Was geen Astra ;-)
Kan iemand Nics van het forum bannen? He know too much... he know too much...! Yeeessss....! ;)

Afbeelding

Robert Toet
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Toet » zo 15 feb, 2009 13:10

Ik zou ook maar niet meer zoveel langs meetings gaan nics, de kans dat je onder dwang van een kriebelend veertje moet gaan praten is erg groot :D Nou wil ik natuurlijk niemand oproepen tot deze marteling, maar ik sluit natuurlijk niets uit :D

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » zo 15 feb, 2009 13:12

hmm een volle accu en een setje startkabels doet wonderen :twisted: :lol: :lol:

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » zo 15 feb, 2009 13:42

gebanned, veertjes, accus, gaat het lekker heren? (grijns).

Voor wat betreft een eerdere opmerking over supply chains etc, een aantal fabrikanten zijn gezamelijk aan het kijken wat er te doen is. Enorme kostenbesparingen en dergelijke. Er wordt achter de schermen hard gewerkt aan het bekijken van het samenvoegen van allerlei systemen, en dan zie je wel eens wat. Maar, kostenbesparingen an sich brengen investeringen met zich mee en daar is een hoop gaande..

Wat ik uitermate grappig vind is dat de Zweedse regering haar poot stijf houdt richting GM, terwijl Saab lekker eigenwijs bezig is met het onder het voetlicht brengen van allerlei lekkers.
Ik mag dat wel. Ja, welicht is de 9 5 in zijn huidige gedaante wat oublolliger dan al dat geweld uit Duitsland. Sommigen vinden dat niet erg.. But it ain't over till the fat lady sings, en ik heb nog geen gerepeteer gehoord.

gripen 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door gripen 9-3 » zo 15 feb, 2009 14:27

Als de 9-5 groter gaat worden, is toch maar een paar centimeter korter dan de A8?
Is er dan een reden om aan te nemen dat de nieuwe 9-3 kleiner gaat worden?
Dan past er dus prima iets onder de 9-3 ter grootte van iets tussen een Corsa/Astra.

Laat maar komen maar dan niet zoiets als in die rare fotofop van de beginpost.

Flagg
Geregistreerd lid

Bericht door Flagg » zo 15 feb, 2009 14:33

Wat ik nou niet snap is dat je iedereen hoort roepen dat de Amerikaanse autobranch zichzelf de nek om heeft gedraaid door alleen maar grote benzine slurpers te ontwikkelen.

En nu Saab een 9-1 op de markt wil brengen, vinden een hele hoop mensen het niks. Zonder deze 9-1 of iets wat erop lijkt is Saab gedoemd ten onder te gaan denk ik.

Ik juich het alleen maar toe. En ik hoop ook dat deze een groot succes gaat worden, mogen ze nog de kans krijgen om deze in de markt te zetten tenminste, maar ik denk het wel.

Zoveel mogelijk onderdelen "lenen" van Opel zodat of de prijs of de marge interessanter wordt. Maar wel zorgen dat de uitstraling heel erg Saab is.

Het maakt mij niet uit of er een ruitenwissermotor, centr vergr, electr. ramen, waterpomp, etc etc van een Opel in zit, als het blok, comfort, design en algehele kwaliteit maar typisch Saab is.

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » zo 15 feb, 2009 14:43

nics schreef:Wat ik uitermate grappig vind is dat de Zweedse regering haar poot stijf houdt richting GM, terwijl Saab lekker eigenwijs bezig is met het onder het voetlicht brengen van allerlei lekkers.
Ik mag dat wel.
Precies is dat het contrast wat ik ook erg boeiend vind. Saab begint met een zooi nieuwe modellen, past de website aan (al gezien heren en dames?) waarbij deze conceptcars en op handen zijnde modellen al te bekijken zijn. Zouden we zelfs een ubergeile coupe kunnen wensen op basis van die kruising van een Fighter Jet en een Batmobile..?

bob_z
Geregistreerd lid

Bericht door bob_z » zo 15 feb, 2009 15:56

Flagg schreef:Wat ik nou niet snap is dat je iedereen hoort roepen dat de Amerikaanse autobranch zichzelf de nek om heeft gedraaid door alleen maar grote benzine slurpers te ontwikkelen.

En nu Saab een 9-1 op de markt wil brengen, vinden een hele hoop mensen het niks. Zonder deze 9-1 of iets wat erop lijkt is Saab gedoemd ten onder te gaan denk ik.
Met een 1.1 twin turbo motor met uhm pakembeet 150 pk, joehoe!!!!

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » zo 15 feb, 2009 16:46

Flagg schreef:Het maakt mij niet uit of er een ruitenwissermotor, centr vergr, electr. ramen, waterpomp, etc etc van een Opel in zit, als het blok, comfort, design en algehele kwaliteit maar typisch Saab is.
Nou, aangezien m'n waterpomp van Opel-makelij in m'n 9-3 de geest heeft gegeven, en in z'n vaart een brug van een van de kleppen heeft gemold, vind ik het toch een beter idee dat zo weinig mogelijk onderdelen van bij Opel komen. Vraag maar eens na hoe vaak waterpompen en alternators van Saab-origine al ooit de geest hebben gegeven. Bij Opel daarentegen...

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » zo 15 feb, 2009 17:20

Zou het niet denkbaar zijn dat de 9-5 groter wordt (maatje A8 volgens AV). Dat de volgende 9-3 wederom een sedan wordt (die tegen maatje oude 9-5 hinkt) en dat deze 9-1 dus een hatchback wordt met de kekke hockeysticklijn die de oude 900/9-3 adepten weer moet aanspreken...?

92B
Donateur
Donateur

Technische info over de 9-1

Bericht door 92B » vr 27 feb, 2009 16:54

Bijgaand een artikel over de techniek van de 9-1. Niet helemaal kersverse ifno, maar ik had eerder geen tijd het te posten:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 523239.ece

Met behulp van een online vertaling haal ik er in ieder geval het volgende uit:

-Saab ontwikkelt in het het geheim een kleinere auto met een betaalbare hybride oplossing
-De auto zal (wat verrassend) 9-1 of 9-2 heten
-Is gebouwd op GM delta's platform (gezien de huidige relatie GM-SAAB ben ik benieuwd of dat zo blijft)
-Qua grootte vergelijkbaar met A-klasse en 1 serie
-Verbruik 1 liter op 25 km
- 1 liter 3 cilinder blokje (als ik het goed begrijp)
-Startmotor en dynamo in één ipv twee losse aggregaten!
-Start stop functie
-Bij het remmen wordt stroom opgewekt
-Planning: 2012 gereed voor productie
-Erik Geers geeft aan dat kleinere auto's deel uit maken van SAAB's toekomst.

Lijkt er op dat de tijden van de kleine SAAB-jes weer herleven. Goede zet!

Zouden ze het ook aandurven om suicide doors en een roof light te leveren? :lol:

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » vr 27 feb, 2009 17:00

Ik hoop ook op een kleine Saab. Wat moet ik met zo'n joekel van een auto? :lol: Doe mij maar zo'n 9-1 met bijv. een 1.4 en een dikke turbo.

Plaats reactie