Wow!

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
nove mille
Geregistreerd lid

Bericht door nove mille » do 28 jan, 2010 9:07

Dat van die Classic gaat verloren in het lijnen- en kleurenspel achteraan, alhoewel je kon zien dat je daarop speelde.
Het uiteindelijke resultaat heeft iets plomps en de Classic is achteraan... euh... karaktervol. :wink:

En verder: interessant topic, laat maar komen die ideeën.

Robert Jansen
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Jansen » do 28 jan, 2010 13:45

Voor als Victor meeleest:
Hou deze even in het achterhoofd.
Afbeelding

:wink:

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » do 28 jan, 2010 13:53

Even off topic.
Hoe krijg de auto daar zo mooi tussen gefrommeld, zie nergens een deur waar hij doorheen kan, of moet je de halve schutting slopen. :lol:

Robert Jansen
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Jansen » do 28 jan, 2010 14:10

Gewoon, goed leren inparkeren.

En achter de auto is een garagedeur en voor de auto een grote poort. :wink:

Vind trouwens niet dat ze weer echt retro moeten doen, maar die CC lijn mis ik (en ik denk meer mensen met mij).

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 28 jan, 2010 14:16

leuk van de tekenaar, maar die nadrukkelijke wielkasten[op deze wijze] zijn zooooo 2008.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 28 jan, 2010 15:42

Eventjes wat proberen ... ik heb net, van een reeks van opeenvolgende Saabjes (92, 93, 96, 99, 900, 9000, 9-3 en 9-5), de silhowetten gemaakt. Vervolgens heb ik daar de contouren omheen getekend en een 'voor'- en 'achter' contour uitgeknipt. Zie plaatje (er op klikken = groter).

Afbeelding

Van boven naar beneden krijg je dus een soort evolutie van de typische Saab-look te zien. Wie-weet valt er een algemene vorm in aan te duiden, of zelfs wel de meest logische volgende stap in deze evolutie?

Ik snap heel goed dat dit eigenlijk allemaal kul is, maar toch leuk om eens over na te denken. Wat is die DNA dan toch die ons allemaal zo aantrekt in de Saab? Over de reeks aan modellen die ik heb gekozen valt natuurlijk ook heel wat aan te merken (vijf ervan had/heb ik zelf ooit eens gehad), maar echt schokkend anders wordt het niet met een andere selectie. Ook is er natuurlijk de eeuwige discussie dat na model xxx het geen échte Saab meer is. Dit laatste even los laten!

Graag jullie (opbouwende) mening én, heel belangrijk, jullie bijdrage in wat vriend Victor straks toch moet gaan maken!

Groetjes,
Theo

BMWillem
Geregistreerd lid

Bericht door BMWillem » do 28 jan, 2010 15:45

Darwin als middelname??? :wink:

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » do 28 jan, 2010 16:19

die nieuwe op die tekening ziet er niet echt uit als de handige harry die we kennen van de 900, waar je zo een bankstel achterin schuift.....

nove mille
Geregistreerd lid

Bericht door nove mille » do 28 jan, 2010 16:29

Een Saab heeft in mijn ogen altijd iets wat je in het Engels quirky zou kunnen noemen: iets eigenaardigs, een onverwachte lijn, iets nieuws, iets tegendraads zelfs, maar altijd karaktervol, stylish, eigen en, in dit geval, typisch Saab.

Neem nu de achterkant van een CS/CSE... geen evidente keuze voor een stylist. Ik heb, toen ie uitkwam, dan ook de tijd genomen om 'm gewoon te worden. Nu vind ik 'm geweldig. Idem dito voor de Classic, die aflopende lijn met derde deur is niet vanzelfsprekend. De 99 was een heel herkenbaar Saab-model, de CombiCoupé was ronduit vreemd, met dat korte snuitje en die lange, slepende achterhand. En wat te zeggen van de 90, met dat kekke kontje. Zelfs de oorspronkelijke 9000, getekend door Giugiaro, is onmiskenbaar Saab en meer nog in het interieur. De 96 en zijn voorgangers zijn zelfs vandaag voor de meeste leken onmiddellijk herkenbaar als Saab. Maar net die modellen zijn geweldig cool. Het statement ook: je trekt je uit de middelmaat, je maakt een weloverwogen keuze. Een Saab heb je zelden per ongeluk.

jaapdeunk
Geregistreerd lid

Bericht door jaapdeunk » do 28 jan, 2010 16:42

@U-poll: leuk zo die silhoueten! maar het voorbeeld van de 900 classic geeft mijn inziens al aan dat een silhouet ook niet alles zegt..

Ookal rijd ik zelf nu een 9-3 Sport Sedan (voor de dagelijkse comfortabele en betrouwbare kilometers) en vind ik dat - ondanks de GM genen- een hele mooie auto, tóch vind ik zelf de 900 classic coupe (T16 S...) 1 vd de mooiste Saabs ooit gemaakt. En stiekem ook nog best van deze tijd.
Maar als ik zo naar het silhouet van de 900 coupe kijk, ziet dat er eigenlijk niet uit...
Helaas blijkt een mooi model dus niet alleen afhankelijk van het silhouet/zijaanzicht..
Je moet hem tenslotte vanuit elke hoek mooi blijven vinden..

Victor en consorten krijgen dus nog een zware kluif aan een nieuwe moderne 9-3, die zowel aan de hedendaagse stijl voldoet, maar die ook de 'klassieke typische Saab looks' houdt..

AJvR
Geregistreerd lid

Bericht door AJvR » vr 29 jan, 2010 15:08

Robert Jansen schreef:Voor als Victor meeleest:
Hou deze even in het achterhoofd.
Afbeelding

:wink:

Helemaal mee eens!

nove mille
Geregistreerd lid

Bericht door nove mille » vr 29 jan, 2010 16:40

postma schreef:Even off topic.
Hoe krijg de auto daar zo mooi tussen gefrommeld, zie nergens een deur waar hij doorheen kan, of moet je de halve schutting slopen. :lol:
Afbeelding

RogerWilco
Geregistreerd lid

Bericht door RogerWilco » vr 29 jan, 2010 17:02

Ik vind hem lelijk, te amerikaans, vooral de wielkasten breken de lijnen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 02 feb, 2010 1:06

wat ik nog niet gelezen heb en wat ik erg belangrijk vind de combi coupe moet terug want ik wil geen sedan die vind ik niet echt praktisch.

geef mij maar een grote klep als in mij 900ng.

de neus van de 9-5ng spreekt mij wel aan doe die maar in de blender met een 900classic 900ng/9-3 dan zal het vast wel weer iets leuks worden.

trouwens iemand die zo iets kan foto shoppen

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » di 02 feb, 2010 9:55

@U=poll: een paar vraagjes / opmerkingen
1: Is die 99 een hatch of een sedan?
2: In de neusjes is en blijft het heel herkenbaar een Saab...
3: Kan je er ook een maken met alle sedan versies op een rijtje (99, 900 classic, 9000, 9-5OG, 9-3SS en 9-5NG)

Plaats reactie