Het wordt dus BMW...

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
trollspeed
Geregistreerd lid

Re: Het wordt dus BMW...

Bericht door trollspeed » ma 27 sep, 2010 18:17

ivo 71 schreef: Ik heb echt liever een state-of-the-art BMW drieliter onder de motorkap dan zo'n bijna antieke 2.8 V6 zuipschuit van Holden. En ik vermoed dat het voor bijna iedereen geldt.

Ivo
Nee jij maakt vrienden............. :evil:
Toevallig wel eens een V6 gereden?? Helemaal niet antiek zoals jij suggereert, zuipen doet die dan weer wel als je rijdt zoals ik :wink:

Heb bij toeval wel een mooi wagenpark voor de deur staan (da's jaren bij elkaar sparen :lol: ) een 96 TT, Saab 9-3, en een Saab 9-2 (BMW mini Cooper :D )

EJ

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 27 sep, 2010 18:20

@ivo71 : Het uitdrukkingsvermogen en welsprekendheid van "de echte saabrijder" staat dacht ik doorgaans op een hoger platform dan de jongelui die je aanspreekt. :lol:

zo, die arrogantie is er ook weer uit. Leef het leven met een knipoog. :wink:

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 27 sep, 2010 18:41

sb90 schreef:oke, dat is dus wel de druppel...
laat Saab dan maar failliet gaan wat mij betreft...
Een 9-5 met zes-in-lijn diesel staat je niet aan? Stuk beter dan een Isuzu-V6 die na een rondje om de kerk ploft.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 27 sep, 2010 19:14

zou het dan niet aan dat rondje om de kerk liggen?

verkeerde kant om is slecht karma in het boeddhisme

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » ma 27 sep, 2010 19:15

ivo 71 schreef:@ stef cabrio/sb90: Nou zeg, wat een kinderachtige reacties. Je doet of elke BMW-rijder een randdebiel of een drugscrimineel is en of een BMW het ergste is waar je in kunt rijden.

Afgezien van het feit dat je van buitenaf niet kunt zien dat er een BMW-blok in ligt, en onder de motorkap ook niet als er een Saab-kleppendeksel op zit denk ik ook nog dat een BMW motor altijd beter is dan een GM product en dus een absolute verbetering voor de kwaliteit en reputatie van Saab. Ik heb echt liever een state-of-the-art BMW drieliter onder de motorkap dan zo'n bijna antieke 2.8 V6 zuipschuit van Holden. En ik vermoed dat het voor bijna iedereen geldt. Want, laten we wel wezen, de motoren die Saab nu heeft zijn van Opel/GM. Is dat dan beter dan een moderne BMW-motor? Of, God verhoede, moet er dan zo'n Fiat/VM motor in? Doe mij een lol zeg.

Ivo
Je hebt mij nooit horen zeggen dat een BMW-rijder een randdebiel of drugscrimineel is, of dat het het ergste is waar je in kan rijden.
Maar goed; Ik zal even zo duidelijk mogelijk mijn visie proberen te scheppen.

a: Ik ben er uberhaupt al tegen dat wat voor merk door wie dan ook overgenomen wordt, zie bijv. resultaat saab-GM. De reden hiervoor is dat ik van mening ben dat een saab een saab hoort te zijn, een mercedes een mercedes, en een BMW een BMW. (En voor het geval dit vragen wekt omtrent de GM-Saabs; Dit beschouw ik WEL(!) als echte saabs, al zijn ze het feitelijk niet).
b: Mijn minst favoriete merken zijn merken waar veel van die aso-jongelui in rijden. Dit is typerend (ik zeg niet FEITELIJK!) voor o.a. BMW en Golfjes.
c: BMW is per definitie het merk waar ikzelf (ja, IK ZELF) niet in zou gaan rijden, (BIJNA) alles is (in mijn ogen) beter. Dit is dan ook een persoonlijke smaak, en over smaakt valt verschrikkelijk te twisten!
d: Met de motoren van BMW krijg je een "900 classic effect met een 3 liter motor met 280pk".
Op grond van punt D; Wat denk je in godsnaam te bereiken als je een 3 liter motor in een 900 classic bouwt? Juist, helemaal NIETS. Dat is dan ook precies de reden dat ik BMW blokken soieso niet geschikt acht voor Saab. BMW staat heel anders bekend als Saab. Saabrijders zijn klasse rijders, en rijden met liefde in hun automerk.
BMWrijders zijn, in mijn ogen, rijders die houden van luxe, snel, en patsen. Dit zullen ze ongetwijfeld niet allemaal zijn, maar gelukkig is het mijn eigen mening, en ik denk dat ik die wel mag geven.
In Saabs horen gewoon geen forse motoren thuis. Ik vind de 100pk motor (die dit al lang niet meer haalt) in mijn 90 al ruim voldoende.
Een 2.3liter 9000 fpt is geinig, erg leuk zelfs, maar dat is het dan ook.
BMW met hun overkill series.. een 3 serie met een 3 liter blok...
Mag hopen dat Saab niet dezelfde kant op gaat...!

Ik hoop dat bovenstaand toch het een en ander verduidelijkt; tevens wil ik er aan toevoegen dat ik een aardig aantal BMW-rijders ken, en ik ga niet om met drugscriminelen ;)

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » ma 27 sep, 2010 19:17

Henk-Jan schreef:
sb90 schreef:oke, dat is dus wel de druppel...
laat Saab dan maar failliet gaan wat mij betreft...
Een 9-5 met zes-in-lijn diesel staat je niet aan? Stuk beter dan een Isuzu-V6 die na een rondje om de kerk ploft.
nee, je 9-5 voorbeeld is wel het laatste wat me aanstaat.
Als motoren "na een rondje om de kerk" ontploffen, dan liever helemaal dat type auto niet, in plaats van met een (mijns inziens niet veel) "beter" blok.
Dat is een faal-motor uitbrengen die je vervolgens vervangt door een "iets betere" faal-motor.
Volgens mij ben je als autofabrikant / automerk dan verkeerd bezig.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 27 sep, 2010 19:18

Ik kan echt geen reden verzinnen waarom SAAB niet met BMW zou moeten samenwerken.

SAAB heeft motoren gehad van/ontwikkeld met DKW, Ford, Triumph, Isuzu, Fiat, GM (Opel + Holden) en dan zou een (klaarblijkelijk) heerlijke Reihe-Sechs van BMW niet kunnen? :roll:

@ sb90; Wie zegt dat de motor van de 318d of de 320d niet (ook) in de toekomstige 9-3 (en eventueel in andere modellen) geplaatst zal worden? SAAB zal echt niet opeens een 9-5 met V10 leveren hoor.

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » ma 27 sep, 2010 19:21

Henk-Jan schreef:Ik kan echt geen reden verzinnen waarom SAAB niet met BMW zou moeten samenwerken.

SAAB heeft motoren gehad van/ontwikkeld met DKW, Ford, Triumph, Isuzu, Fiat, GM (Opel + Holden) en dan zou een (klaarblijkelijk) heerlijke Reihe-Sechs van BMW niet kunnen? :roll:
Betreft dat punt heb je helemaal gelijk.
Dit kan ook wel iets zijn wat bij mij anders ligt omdat ik die ontwikkelingen niet zelf meegemaakt heb.
Ik ben zelf van mening dat er beter weer saab-saabs kunnen komen; met een "eigen" saab-blok erin.
Als er dan een mooi, eigenwijs modelletje van de band rolt, doet dat het merk Saab veel meer goed.
De kans is dan nog aanwezig om er echt nog iets van te maken.
Persoonlijk zie ik die kans niet als BMW gaat verschijnen in Saabs...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 27 sep, 2010 19:26

Ik ben zelf van mening dat er beter weer saab-saabs kunnen komen; met een "eigen" saab-blok erin.
Noem er eens 1 uit de historie?

Het blok in je 90 is gewoon een evolutie van het Stanparts/Triumph blok.
Overigens is de basis daarvan wel gelegd door Ricardo i.s.m. Saab. Echter de 45 graden hoek is een rechtstreeks gevolg van de "requirements" bij Triumph. Saab heeft bij de ontwikkeling (bij Triumph) wel een dikke vinger in de pap gehad, dus in die zin is het wel een meest "saab-eigen" blok, vooral in de laatste fase van de evolutie.

Dat gezegd hebbende, Saab heeft dus nooit in zijn eentje een eigen motor ontwikkeld. En zal het nooit doen. Zet dat nou maar gewoon uit je hoofd.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 27 sep, 2010 19:28

sb90 schreef:Ik ben zelf van mening dat er beter weer saab-saabs kunnen komen; met een "eigen" saab-blok erin.
Als er dan een mooi, eigenwijs modelletje van de band rolt, doet dat het merk Saab veel meer goed.
De echte SAABs (ik noem er zomaar wat: 92, 96, 99) hadden helemaal geen (100%) SAAB-motoren (ja een DKW-motor, een doorontwikkelde DKW-motor, een Ford-motor en een motor die samen met Triumph ontwikkeld was). Tegenwoordig lijkt het mij al helemaal onmogelijk voor een merkje als SAAB (een merk in de marge qua verkopen, wees eerlijk) om zelf een motorenpallet te gaan ontwikkelen (het gaat niet om één motor hè!). Het SAAB-SAAB-gevoel moet je dan zoeken in praktische bruikbaarheid, (kleine) innovaties, tijdloze en aparte ontwerpen en wat al dies meer zij. Als je dan gaat klagen omdat SAAB motoren gaat inkopen van een merk dat al sinds jaar en dag geroemd wordt om haar kunde op dat vlak (kijk maar naar "International Engine of the Year Awards"), na jaren geklaagd te hebben over GM-meuk, dan kan SAAB inderdaad beter failliet gaan. Laten we toch eens blij zijn dat Victor goede stappen maakt om in ieder geval het imago van SAAB uit het slop te halen!

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 27 sep, 2010 19:30

Meneer Henk-Jan, men zou dat niet beter kennuuhh verwoorduuh zoals u dat nu gedaan hebt!! :wink:

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » ma 27 sep, 2010 19:38

Henk-Jan schreef:
sb90 schreef:Ik ben zelf van mening dat er beter weer saab-saabs kunnen komen; met een "eigen" saab-blok erin.
De echte SAABs (ik noem er zomaar wat: 92, 96, 99) hadden helemaal geen (100%) SAAB-motoren (ja een DKW-motor, een doorontwikkelde DKW-motor, een Ford-motor en een motor die samen met Triumph ontwikkeld was). Tegenwoordig lijkt het mij al helemaal onmogelijk voor een merkje als SAAB (een merk in de marge qua verkopen, wees eerlijk) om zelf een motorenpallet te gaan ontwikkelen (het gaat niet om één motor hè!). Het SAAB-SAAB-gevoel moet je dan zoeken in praktische bruikbaarheid, (kleine) innovaties, tijdloze en aparte ontwerpen en wat al dies meer zij. Als je dan gaat klagen omdat SAAB motoren gaat inkopen van een merk dat al sinds jaar en dag geroemd wordt om haar kunde op dat vlak (kijk maar naar "International Engine of the Year Awards"), na jaren geklaagd te hebben over GM-meuk, dan kan SAAB inderdaad beter failliet gaan. Laten we toch eens blij zijn dat Victor goede stappen maakt om in ieder geval het imago van SAAB uit het slop te halen!
Het punt is dat het "feest" te vroeg is...
Het feest kwam toen Victor Saab overnam, maar niemand wist precies wat er alsnog ging gebeuren, ondanks dat Saab overgenomen was. (Hiermee keur ik de overname niet af, ik vind het zelfs geweldig, ik heb niet voor niets meegedaan aan SSC 2k10).
Ik ben sceptisch, omdat het lastig is om een auto als Saab uberhaupt weer in sterke marktpositie te brengen, no matter what je aan verbeteringen of veranderingen toepast.
Het BMW-blok zie ik niet zitten. Technisch gezien zullen deze blokken ongetwijfeld behoorlijk goed en betrouwbaar zijn, maar het idee dat er een relatief heftige motor in een Saabje komt te hangen...

Op zich heb je qua "imago uit het slop halen" gelijk, ik ben het er wel mee eens dat Victor in ieder geval de nodige stappen onderneemt, en zijn best doet om er iets van te maken!
Het resultaat, dat is waar ik sceptisch op gericht ben, dit ligt niet aan de moeite die in Saab gestoken wordt.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 27 sep, 2010 19:46

Wat is er heftig aan een 318d (143pk & 300Nm)?

Wat was er niet heftig aan de 99 Turbo?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=krrO4BsF3Fk[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3C3XO7nkkMA[/youtube]

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » ma 27 sep, 2010 20:04

Dus de SaabSaab die Victor ons beloofd heeft te gaan bouwen, wordt een SaabBMW.
Nouja het kan erger ;)

Kom maar op met die 9-2 (of 92)

"wat rijd jij? Een SaabSaab, SaabOpel of een SaabBMW?"

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 27 sep, 2010 20:08

Nee, het wordt een SaabSaab met (evt.) een BMW-motor.

Plaats reactie