9-2X

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: 9-2X

Bericht door Style&Co » do 08 jan, 2004 17:30

kan er niets aan doen... TOPBAK!!! aub in kleur zwart... staat ook zo mooi naast je zwarte 9-5 aero sedan... afgezien van (denk ik) goede rijkwaliteiten is het natuurlijk ook een lust voor t oog om je mooie vriendin/vrouw (levenspartner zo u wilt) hierin nonchalant rond in zien te crossen...

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 08 jan, 2004 17:37

Style & Co on the move schreef:kan er niets aan doen... TOPBAK!!! aub in kleur zwart... staat ook zo mooi naast je zwarte 9-5 aero sedan... afgezien van (denk ik) goede rijkwaliteiten is het natuurlijk ook een lust voor t oog om je mooie vriendin/vrouw (levenspartner zo u wilt) hierin nonchalant rond in zien te crossen...
:D Ik cross er liever zelf in. Volgens mij plakt dit apparaat best goed aan het asfalt!

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » do 08 jan, 2004 18:00

Nou....als de mijne er zo een had, kwam er in ieder geval wel een inschakelbare begrenzer in :-P+

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » vr 09 jan, 2004 8:47

doe mij maar een 9-5 Aero, de 9-2X is niet echt mijn Smaak

dan rijdt ik nog lieve een WRX van SUB!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 14 jan, 2004 22:04

bram schreef: de 9-2X is niet echt mijn Smaak

dan rijdt ik nog lieve een WRX van SUB!
Smaken verschillen :wink:
Afbeelding
Afbeelding

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » vr 16 jan, 2004 15:28

Afbeelding

Ziet er best gemeen uit zo.

Beter dan dit:

Afbeelding

Smaken verschillen zeker...

Jeroen
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroen » vr 16 jan, 2004 18:39

Ik zie liever een agressief ogend saab-frontje van een 9-2x in mijn achteruitkijkspiegel verschijnen dan een "trendy" smoelwerk met ronde lampjes...

Voorkant is top. Achterkant (voornamelijk achterste zijruiten) produceert bij mij direct de associatie; Saab meets Pacer :D

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » vr 16 jan, 2004 18:50

voorkant is top van de Saab

achter kant.... NOT!
niet echt mijn smaak.

smaken verschillen hey....

zelfs mijn sunny heeft een mooiere achterkant, blubber, zand, deuk, roest, hahaha

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » za 17 jan, 2004 1:54

Erg leuk hoor, van die typische Subaru deuren zonder stijlen..

Is dit niet de MINST veilige Saab in jaren??

Ik spreek er schande van.

Ik ga er dan ook van uit dat Saab voor deze 9-2X niet zomaar even allerlei carrosseriestructuren kon aanpassen. Wie weet hoe het met de (passieve) veiligheid van deze Saabaru's gesteld is?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 17 jan, 2004 20:16

deze "SAAB" is absoluut SAAB-waardig volgens het onderstaande,
kijk (als je wilt, natuurlijk) eens onder:
http://www.hwysafety.org/vehicle_rating ... l.htm#0126

Daar staat een uitstekende score voor de SUBARU IMPREZA

2002 (mfg. after 9/01)-04 models
Vehicle tested:
2002 Subaru Impreza 2.5 RS
Class: Small car
Weight: 2,981 lbs.
Wheelbase: 99 in.
Length: 173 in.
Width: 68 in.
EPA ratings: 20 mpg city/
28 mpg highway
Engine: 2.5 L 4-cylinder

COMPARE:
Side-by-side ratings of any two vehicles in this class
Intrusion measures of any two vehicles in this class; the ability of a vehicle to limit intrusion into the occupant compartment is a key aspect of frontal crash protection

TOP LEFT: Action shot taken during the frontal offset crash test Larger photo

TOP RIGHT: The dummy's position in relation to the steering wheel and instrument panel after the crash test indicates the driver's survival space was maintained well. Larger photo

BOTTOM LEFT: Smeared greasepaint indicates where the dummy's head brushed the B-pillar during rebound. Head acceleration from this contact was negligible. Larger photo

BOTTOM RIGHT: There was little change in the position of the dummy's feet following the crash test. Injury risk was low. Larger photo
Overall: FRONTAL

Structure/safety cage: GOOD

Injury measures:
Head/neck: GOOD
Chest : GOOD
Leg/foot, left: GOOD
Leg/foot, right: GOOD

Restraints/dummy kinematics: GOOD

IMPORTANT: Compared with other small cars--compare ratings only among vehicles of similar weight.

What is a frontal offset crash test?
Glossary of crash test terms

CRASHWORTHINESS PERFORMANCE Three aspects of crashworthiness are assessed in the Institute's 40 mph frontal offset crash test: how well each vehicle's front end manages crash energy to limit occupant compartment intrusion, injury risk measured on an average-size male Hybrid III dummy in the driver seat, and how well the belt and airbag perform and interact with the steering column and other vehicle parts to control dummy kinematics (movement)

--------------------------------------------------------------------------------
The Subaru Impreza was redesigned for the 2002 model year. Special safety features Imprezas manufactured after September 2001 include structural changes to improve occupant protection in frontal crashes. (Note: Information about when a specific vehicle was manufactured is on the certification label typically affixed to the car on or near the driver door.)
The Insurance Institute for Highway Safety has evaluated the crashworthiness of an Impreza with the structural changes in a 40 mph frontal offset crash test into a deformable barrier. Head restraint and bumper designs are evaluated separately.

OVERALL EVALUATION: GOOD The driver space was maintained well in the frontal offset crash test, dummy movement was well controlled, and injury measures were good. Side airbags (optional), advanced front safety belts, and daytime running lights are pluses.

STRUCTURE/SAFETY CAGE: GOOD There was minimal intrusion into the driver footwell area and minimal rearward movement of the instrument panel.

RESTRAINTS/DUMMY KINEMATICS: GOOD Dummy movement was well controlled. During rebound, the dummy's head brushed the B-pillar and contacted the head restraint.

INJURY MEASURES: GOOD Measures taken from the head, neck, chest, and both legs indicate low risk of injuries to these body regions. Head acceleration from the B-pillar contact was negligible.

SPECIAL SAFETY FEATURES:

Side airbags: for drivers' and front passengers' chests (optional)
Safety belts: crash tensioners designed to prevent slack in front belts from allowing excessive forward movement in a crash; devices on front belts designed to limit belt forces on occupants
Antilock brakes
Daytime running lights
MORE INFORMATION:

Frontal offset crash test details: occupant compartment intrusion and injury measures
Head restraint ratings for Subaru Impreza
Bumper rating based on 4 crash tests at 5 mph
Government (NHTSA) crash test ratings for this or other models the Institute has tested
SUMMARY of all small cars tested by the Institute

Conclusie: hij scoort dus met 7x good absoluut gelijkwaardig aan de hierin ook geteste 9-3 Sportsedan die deze waardering (7x good) ook kreeg, hij scoort daarentegen véél beter als de "oude" SAAB 9-3 (die kreeg 4x average, 1x marginal en 2x good) en ook véél beter als de 900 tot ´98 (die kreeg 2x marginal, 3x good, 1x average maar ook 1x poor)
Wat mij betreft is de 9-2 welkom!

FrostRacing
Geregistreerd lid

Bericht door FrostRacing » zo 18 jan, 2004 20:25

Wat die 9-2X betreft (of Sabaru :( )...laten we hopen dat ie inderdaad alleen in de VS verkocht zal worden.......maar dan wel in zulke aantallen dat Saab over een jaar of 2 met een "eigen" 9-2 kan komen die ook voor de Europese markt bestemd zal zijn....

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » zo 18 jan, 2004 20:46

Enkele dagen geleden heb ik nog een SAAB vertegenwoordiger gesproken, die het volgende kon bevestigen:
- de 9-2X blijft in de US (maar er blijkt hier wel enige vraag naar te zijn ;-|+ ).
- de toekomstige SUV (9-7) is ook enkel voor de Amerikaanse markt voorzien.
- we mogen een 'eigen' 9-2 verwachten, en niet onbelangrijk: het zal een SAAB produkt blijven, gebaseerd op de 9X concept car en goed aansluitend bij ...
- ... de 9-3X die er in 2006 komt.
- de opvolger van de 9-5 mag wellicht binnen zo'n 2 1/2 jaar verwacht worden, maar veel meer is daar voorlopig niet over bekend.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 18 jan, 2004 22:12

Over imago(loos) gesproken :cry:
IK prefereer een 9-2 met een 2.5 boxer motor boven
een 9-3 sport sedan met een 1.8i motor uit een "kadett" :wink:
Waarom trouwens geen 9-3 met een 2.5 boxer?
Leuke auto, goeie motor, super geluid! :D
Of nog leuker zo´n rappe turbo met 4 wielaandrijving, gaat
SAAB op zeker weer eens rally´s winnen :D :D

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 19 jan, 2004 14:23

Gertjan, bedankt voor zoveel info.

De 9-2X kan dus (voor wat betreft veiligheid) ongeveer gelijkgesteld worden aan een 9-3SS? Dat was dus niet mijn eerste gedachte.. :? Alleen al omdat de auto een stuk compacter is.

Zouden de Japanners van Subaru wellicht wat hulp van Zweedse veiligheidstechneuten hebben gekregen?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 19 jan, 2004 20:46

Wouter schreef: De 9-2X kan dus (voor wat betreft veiligheid) ongeveer gelijkgesteld worden aan een 9-3SS? Dat was dus niet mijn eerste gedachte.. :? Alleen al omdat de auto een stuk compacter is.

Zouden de Japanners van Subaru wellicht wat hulp van Zweedse veiligheidstechneuten hebben gekregen?
Allereerst graag gedaan!
En nee, ik denk niet dat Subaru profiteert van de kennis van SAAB, Opel en Cadillac doen dat wel.
Subaru is (ook) een eigenzinnig maar dan Japans merk met een soortgelijke achtergrond als SAAB, en al hun modellen scoren goed qua veiligheid (een 9-5 haalt 6x good en 1x average, gelijk aan een Subaru Legacy, die ook weer wat kleiner is)
Maar goed we blijven even bij de 9-2, van mij mag er uiteraard best een echte Zweedse 9-2 uitkomen, maar dan die motoren, haal die maar in Japan in plaats van bij Opel en met AWD is ook niks mis.

Plaats reactie