Autoweek: 'GM wil Saab kwijt'
-
De Teng
- Geregistreerd lid
-
Reub
- Geregistreerd lid
-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
Fleche schreef: De 9-5 vind ik hopeloos veroudert
dat gevoel bekruipt me nou ook steeds bij BMW en Mercedes (en eigenlijk net zo hard bij VW en Audi) hoewel de nodige bladen daar nogal lyrisch over zijn. Wat zijn die nou feitelijk qua vorm veranderd de laatste 10 jaar? Ik heb toch sterk het gevoel dat iedereen mekaar maar nalult als het over Saab gaat, alsof het hot is om dat over het merk te zeggen. Iedereen heeft het recht op een eigen mening hoor maar ik blijf de 'zweden' qua uiterlijk lichtjaren voor vinden lopen op die duitse dingen. En neem nou Porsche, wie hoor je daar over? Audi TT is toch ook zoiets, een platgewalst kevertje. Maar goed, noem me conservatief, zonder verstand van auto's, verslaafd of whatever maar geef mij maar een Saab, krijgen mijn ogen altijd weer een glanslaagje van. Zo, da's eruit.
-
Robbert
- Donateur (6x)

-
gripen 9-3
- Geregistreerd lid
lange tenen?maak mij maar belachelijk ja, op dit forum mag je GEEN kritiek op Saab uiten. Vergeet niet dat ik Saabrijder ben, net als jij, want anders zat ik niet op dit forum OK?
Tuurlijk mag je kritiek op saab hebben. Mijn 9-3 is de slechtste Saab van de drie (900 Classic en 9000) die ik gehad heb. Motorisch niet, wegligging ook niet maar dat kreng lekt nu al voor de 2e keer water in het interieur, de stoelen zijn, ondanks dat ze tot de betere in de autowereld horen, minder dan die van de 9000. Afwerking is beneden peil voor een "premium" auto en ga zo maar door.
Toch ga ik geen ander merk rijden hoewel ik vaak in de verleiding kom.
Audi? Auto Union 30'er jaren zul je bedoelen met die grille van tegenwoordig. En dan die rode flipperkastbinnenverlichting
Mercedes? Sommige zijn best leuk maar blijft een oubollig merk met een groot hoedjes- en/of proletenprobleem.
BMW? Begint bijna mooi te worden met de voornoemde audi als concurrentie maar blijft ook om op te spugen qua imago.
Volvo? Saai en nu ook gewoon lelijk (nieuwe V70).
Alfa? Heb ik wel een beetje een zwak voor maar is natuurlijk ook helemaal niks behalve een leuk snoetje.
Frans? Zit behalve de C6 niks tussen wat ik op de oprit zou willen hebben.
Japans? Hmmmm, Subaru is tof! Verder zou ik het niet weten.
Qua uiterlijk blijft Saab anders en tijdlozer dan de rest. Moeten zo ook blijven volhouden maar ik wil de hatch wel terug!
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Maar was de 95/96 of de 99 nou zo'n goede auto dan? Ik vind dat je toch maar bitterweinig 99's ziet rondrijden. Vergelijk dat dan eens met de Amazones, 144 of 244 van Volvo, die zie je nog regelmatig. Bij een oude schoolvriend van me hadden ze thuis een 95 en dat was kwalitatief een belabberde auto. En de Classic 900 had toch een groot aantal specifieke mankementen? Ik heb zelf een V70 II gereden en die had die prachtige 5 cilinder met 170 pk, maar over de bank genomen doet mijn huidige 9-3 er niet voor onder. Zeker niet als ik na een dag rijden lekker relaxed uitde Saab stap!gripen 9-3 schreef: Tuurlijk mag je kritiek op saab hebben. Mijn 9-3 is de slechtste Saab van de drie (900 Classic en 9000) die ik gehad heb. Motorisch niet, wegligging ook niet maar dat kreng lekt nu al voor de 2e keer water in het interieur, de stoelen zijn, ondanks dat ze tot de betere in de autowereld horen, minder dan die van de 9000. Afwerking is beneden peil voor een "premium" auto en ga zo maar door.
-
nics
- Geregistreerd lid
erm ja, de 99 met nieuw stuurhuis, correcte banden etc is beter op de weg te houden (tot mijn strakke verbazing dan mijn 900.jelger schreef: dat tart mijn logica, want een 900 heeft 15cm meer overhang.
rij maar eens met een 99 met een nieuw stuurhuis, en de juiste banden.
Alleen de 9 3 met de Viggen underpinnings is strakker
-
Menno
- Geregistreerd lid
Ik rij heel wat ochtendspitsen af, en had altijd veel lof voor de rijders die hun Volvo dagelijks inzetten. Maar, waar zijn ze gebleven nu het kouder en zouter wordt? Terug in hun V50's? Eerlijk waar, die ouwe Volvo's gaan en gaan, schijnbaar betere kwaliteit dan Saab, en de oldtimers die ik tegenkom zijn 90% Volvo. Bovendien groeten ze bijna altijd...Arbilen schreef: Maar was de 95/96 of de 99 nou zo'n goede auto dan? Ik vind dat je toch maar bitterweinig 99's ziet rondrijden. Vergelijk dat dan eens met de Amazones, 144 of 244 van Volvo, die zie je nog regelmatig.
O ja, punt: Volvo heeft wezenloos standvastige en ook wel stijlvolle auto's gemaakt, Saab -bijna- net zulke goede. Er zijn alleen veeeel minder Saabs verkocht destijds en de marktwaarde maakt restaureren belachelijk; kijk eens wat een oude Volvo doet, mits goed, en vergelijk dat met Saab.
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
-
gudmundje
- Donateur

yep, inhalen in buitenbocht heeft wel degelijk te maken met stabiliteit van de wagen. Hier moet met mijn 9-5 estate van 2005 dus niet onderdoen voor die bmw go-carts van 2008.jvhecke schreef:Ik weet niet of ik kan rijden, maar gewichtsverdeling heeft niets te maken met het kunnen inhalen van BMW's en ja, ik heb een drietal Audi's gehad.
3 audi's ? En nog geen rugletsel ?
Btw, niemand maakt hier iemand belachelijk.... behalve ikzelf mezelf soms...
En blijf vooral (positieve) kritiek geven...dat brengt hier altijd wat leven in de brouwerij !
-
Garrett
- Lid van verdienste
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ook ik krijg glansoogjes bij een mooie 9-5 of een dikke 9-3, 9000, 900 en 99 (ouder dan dat doet me dan weer niets). De 9-5 vind ik nog steeds mooi, echt mooi. Maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde consument niet alleen kijkt naar emotie, vooral niet vreemd-merk rijders (die hebben immers bij andere merken emoties). Die kijken naar de opzet en gebruikte materialen, naar het design en de drive-ability. Dat soort zaken. En ik denk dat de gemiddelde consument zich niet kan vinden in de Saab-opzet. Als je de roze bril afzet weet je het zelf denk ik ookThierry schreef:Fleche schreef: De 9-5 vind ik hopeloos veroudert
dat gevoel bekruipt me nou ook steeds bij BMW en Mercedes (en eigenlijk net zo hard bij VW en Audi) hoewel de nodige bladen daar nogal lyrisch over zijn. Wat zijn die nou feitelijk qua vorm veranderd de laatste 10 jaar? Ik heb toch sterk het gevoel dat iedereen mekaar maar nalult als het over Saab gaat, alsof het hot is om dat over het merk te zeggen. Iedereen heeft het recht op een eigen mening hoor maar ik blijf de 'zweden' qua uiterlijk lichtjaren voor vinden lopen op die duitse dingen. En neem nou Porsche, wie hoor je daar over? Audi TT is toch ook zoiets, een platgewalst kevertje. Maar goed, noem me conservatief, zonder verstand van auto's, verslaafd of whatever maar geef mij maar een Saab, krijgen mijn ogen altijd weer een glanslaagje van. Zo, da's eruit.
Hoewel de 9-3SS goed ontvangen werd ben ik van mening dat je je afkomst qua middenklasse niet moet verloochenen en lekker de hockeystick coupé/hatchback had moeten blijven houden.
Maar toch wil ik duidelijk maken dat er een groot verschil is tussen objectief het merk Saab, in grotere zin als in de actuele consument, beoordelen en het merk Saab wat dat voor mij persoonlijk betekent. Die twee liggen, denk ik, mijlenver uit elkaar.
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Dat zijn wijze woorden Fleche Rouge, uiteindelijk zijn we als Saabliefhebbers zeker niet objectief.Flèche Rouge schreef: Maar toch wil ik duidelijk maken dat er een groot verschil is tussen objectief het merk Saab, in grotere zin als in de actuele consument, beoordelen en het merk Saab wat dat voor mij persoonlijk betekent. Die twee liggen, denk ik, mijlenver uit elkaar.
Bij de 9-5 sta ik trouwens nog steeds raar te kijken (in Nederland dan) als ik er een kenteken met zelfs de comibinatie SX-XX-00 in voor zie komen. Dan praat je over eind '97. Als je kijkt wat er toen rond reed op de wegen en als ik de 9-5 vandaag de dag bekijk, dan is ie zeker niet meer baanbrekend, maar absoluut geen verouderde bak. Integendeel. In '97 was ie z'n tijd ver vooruit! Als ik Autoweek er dan denigrerend over zie schrijven, dan bevestigt dat duidelijk het 'popie-jopie'/'pimp my CIVIC VtEC' gehalte van dit blad......
-
De Teng
- Geregistreerd lid
Niet alleen Autoweek slaat de plank mis, maar ik zie een tendens in autobladen (ook Autovisie, toch een van de betere, zoniet de beste van NL) die mij eigenlijk best wel irriteert.
Een auto moet 'marktconform' (??) sportief geveerd zijn. Dit betekent dat ie snaarstrak in de bochten moet hangen, z'n kontje af en toe moet laten gaan -als je het over een achterwielaangedreven auto hebt- en nagenoeg geen onderstuur mogen we zien als we het over voorwielaangedreven auto's hebben. Je moet een lage zitpositie kunnen vinden (oh wee als je een paar centimeter te hoog zit, dit kost je als fabrikant veel punten in een test!) en het stuur moet niet te dik en niet te dun zijn, lekker vlezig zijn qua gevoel en uiteraard moet de leasebak stoelen met flinke zijwangen hebben. Je zou eens een beetje heen en weer schuiven als je knalhard door de bochten vliegt, zoals wel vaker gebeurt met mensen in de spits die hun eigen waarheden iets te serieus nemen.
Maar is het wel wat we willen? Spreek je mensen 'op straat', dan geven er veel toe dat BMW en Audi toch een beetje zielige merken gaan worden. Te groot, te duur, te bombastisch, ze rijden heerlijk strak, maar zitten voor geen meter. Mijn schoonvader heeft een X3 voor de tweede keer (na een jaar een 3 serie te hebben gehad) en ik weet niet wie die ophanging, vering en demping verzint, maar je hoeft maar een minibultje op de weg te zien of de stoel slaat vakkundig een luxatie van je lumbosacraalovergang in je rug. Zelfs Autovisie geeft toe dat de vering 'iets aan de harde kant is', maar daar houdt het bij op.
Bovendien moet bijna elke gemiddelde mini-bak op zijn minst een V6 met 300 pk hebben -vanaf 150 pk wordt deze dan uitgerust met 4 uitlaatpijpen- en toch zeker een vierwielaangedreven aanvinkbare optie in het lijstje, anders doe je simpelweg niet mee.
Ik vind dat veel autobladen de plank volledig misslaan op dat gebied. Nou is onze 9-3 ronduit wat te soepel geveerd als je 'm in de bebouwde kom gebruikt (maar klachten krijg je ook weer niet) ... maar cruise je lekker in de rondte met 120 a 130 km/h dan is't plotseling ideaal en kom je top uitgerust uit je leuke coupe gestapt.
Word ik gek of is het iedereen om me heen? Ik voorspel binnen 5 jaar weer een omslag in de afvering van de gemiddelde auto voor de consument. Zo, period.
('t is een wat matig ge-edit frustratieverhaal, maar goed..)
Een auto moet 'marktconform' (??) sportief geveerd zijn. Dit betekent dat ie snaarstrak in de bochten moet hangen, z'n kontje af en toe moet laten gaan -als je het over een achterwielaangedreven auto hebt- en nagenoeg geen onderstuur mogen we zien als we het over voorwielaangedreven auto's hebben. Je moet een lage zitpositie kunnen vinden (oh wee als je een paar centimeter te hoog zit, dit kost je als fabrikant veel punten in een test!) en het stuur moet niet te dik en niet te dun zijn, lekker vlezig zijn qua gevoel en uiteraard moet de leasebak stoelen met flinke zijwangen hebben. Je zou eens een beetje heen en weer schuiven als je knalhard door de bochten vliegt, zoals wel vaker gebeurt met mensen in de spits die hun eigen waarheden iets te serieus nemen.
Maar is het wel wat we willen? Spreek je mensen 'op straat', dan geven er veel toe dat BMW en Audi toch een beetje zielige merken gaan worden. Te groot, te duur, te bombastisch, ze rijden heerlijk strak, maar zitten voor geen meter. Mijn schoonvader heeft een X3 voor de tweede keer (na een jaar een 3 serie te hebben gehad) en ik weet niet wie die ophanging, vering en demping verzint, maar je hoeft maar een minibultje op de weg te zien of de stoel slaat vakkundig een luxatie van je lumbosacraalovergang in je rug. Zelfs Autovisie geeft toe dat de vering 'iets aan de harde kant is', maar daar houdt het bij op.
Bovendien moet bijna elke gemiddelde mini-bak op zijn minst een V6 met 300 pk hebben -vanaf 150 pk wordt deze dan uitgerust met 4 uitlaatpijpen- en toch zeker een vierwielaangedreven aanvinkbare optie in het lijstje, anders doe je simpelweg niet mee.
Ik vind dat veel autobladen de plank volledig misslaan op dat gebied. Nou is onze 9-3 ronduit wat te soepel geveerd als je 'm in de bebouwde kom gebruikt (maar klachten krijg je ook weer niet) ... maar cruise je lekker in de rondte met 120 a 130 km/h dan is't plotseling ideaal en kom je top uitgerust uit je leuke coupe gestapt.
Word ik gek of is het iedereen om me heen? Ik voorspel binnen 5 jaar weer een omslag in de afvering van de gemiddelde auto voor de consument. Zo, period.
('t is een wat matig ge-edit frustratieverhaal, maar goed..)
-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
9-5
Nou, precies Teng, dat ervaar ik exact hetzelfde. Ik heb alleen nog maar uitbundige reacties gehad als mensen weten dat ik een 9-5 rondrijdt en als mensen (ook 'moderne A6, E en 5-serie rijders!) erin rijden zijn ze zonder uitzondering erg enthousiast. Zou dat alleen zijn omdat ze me aardig vinden? Ja, Fleche en anderen hebben natuurlijk ook gelijk en een roze bril zal het laatste zijn wat ik ontken maar er zitten echt heel enthousiaste BMW en Audi rijders onder die blij worden van het rijgedrag van mijn zweed. One wonders...