De vele foto's van de nieuwe 9-5

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
xsork
Geregistreerd lid

Bericht door xsork » wo 12 okt, 2005 16:19

Het wordt tijd dat saab een echte concurrent van de bmw 5 serie gaat uitbrengen. Geen opgelapt model wat al uitgevonden is halverwege de jaren negentig.

De facelift is meest optisch, ze zouden er goed aan doen om 'van scratch' en een nieuw, strak sturend model te ontwikkelen. Mijn laatste 9-5 aero (2003) werd qua wegligging ingehaald door een gemiddelde ford focus. Om maar helemaal niet te spreken over m'n huidige bmw 530 (2005). De kwaliteit en rijcapaciteiten van een 9-5 zijn echt mijlenver verwijderd van bijv een bmw 5 en lexus gs.

Dus ipv discussies over die foeilelijke bling bling lampen moet volgens mij de discussie gaan over de oorspronkelijke waarden van het merk. Innovatie, value-for-money en onderscheidend design. Daarnaast dienen de auto's gewoon te worden aangepast aan de huidige tijd in termen van wegligging, slimme vondsten (headup display, actieve cruise control etc.) en vooral duurzaamheid. Want wat heb ik een ellende gehad met de laatste twee 9-5 aero's.

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » wo 12 okt, 2005 22:12

Laten we zeggen dat we Saab op de eerste plaats niet kunnen vergelijken met een BMW of "Toyota" Lexus, daar is het merk te klein voor (gelukkig)
We willen namelijk niet graag vergeleken worden met eenheidsworst.................. 8)

Er is heden tendage, hoe zeer ik er ook van baal, geen fabrikant meer die iets mooi's kan neerzetten zonder winst bejag of aantallen, zonder dat de prijs extreme vormen gaat aannemen.

Saab is altijd een gevoelsmerk geweest en naar mijn mening ook gebleven onder de Saab-puristen of dit nu een 99,900,9000,9-3 of 9-5 is.

Helaas is met de komst van GM een neerwaarts spiraal gaande, amerikanen kopen Saab's omdat ze "Europees"(anders dan de massa)
willen rijden, en dat hadden ze zo moeten laten.

Laat die gekke Zweden hun eigen eigewijze gang maar gaan dan kan het misschien nog wat worden....................... :twisted:

Gr EJ

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 12 okt, 2005 23:06

trollspeed schreef:Laten we zeggen dat we Saab op de eerste plaats niet kunnen vergelijken met een BMW of "Toyota" Lexus, daar is het merk te klein voor (gelukkig)
We willen namelijk niet graag vergeleken worden met eenheidsworst.................. 8)

Gr EJ
Je kan Lexus nou niet bepaald eenheidsworst noemen. En ook al ben ik met je eens dat Saab vooral z'n eigenwijze eigen gang zou moeten kunnen gaan (mag Volvo van Ford toch ook) toch zijn zowel de BMW als de Lexus v-e-r-s-c-h-r-i-k-k-e-l-i-j-k goede auto's........dat je er niet in gezien wil worden is weer wat anders.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 13 okt, 2005 9:12

Lexus [..........] ........dat je er niet in gezien wil worden is weer wat anders.
en bedankt ! :?

;)

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 13 okt, 2005 9:18

jelger schreef:
Lexus [..........] ........dat je er niet in gezien wil worden is weer wat anders.
en bedankt ! :?

;)
Dat was ik nou helemaal vergeten :D jij hebt ook zo'n ding. Goeie auto, g-o-e-i-e auto. :wink:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 10 nov, 2005 0:56

Ik zal er morgen wat extra online kanllen. Ik heb er vanavond zelf wat geschoten. HEt is in het echt een hele mooie auto om te zien.

Zie hier.

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » ma 21 nov, 2005 0:18

Wie kan er misschien meer vertellen over de wijzigingen die zijn doorgevoerd?
Natuurlijk is het uiterlijk anders, maar zijn er in b.v. de aandrijflijn ook nog aanpassingen gekomen? Zowieso natuurlijk de nieuwe diesel en de gekietelde aero maar zou er b.v. ook een verbetering hebben plaatsgevonden in de versnellingsbak (wat kortere slagen?)
en misschien nog wat meer grip (verbeterd onderstel?) voor de aero?

Wie weet er meer?

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » ma 21 nov, 2005 0:50

Het onderstel is iig ook verbeterd, het schijnt strakker/sportiever te zijn afgesteld.

Szábló
Geregistreerd lid

Bericht door Szábló » ma 21 nov, 2005 22:10

Ik zal er morgen wat extra online kanllen. Ik heb er vanavond zelf wat geschoten. HEt is in het echt een hele mooie auto om te zien.

Zie hier.
De 9-5 wel :thumbup: , maar die 9-7? :shock: :( :cry:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 21 nov, 2005 23:49

Wij hebben nu de nieuwe 9-5 In de showroom staan.

IK heb hem nu wat vaker gezien. En ja tis geslaagd.

sonett
Geregistreerd lid

Bericht door sonett » di 22 nov, 2005 0:16

Ik de nieuwe 9.5 ook al bij de plaatselijke dealer zien staan
en ben er aangenaam door verast
(gelukkig) veel mooier dan op de foto's
:lol:

Thijs O.
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs O. » zo 27 nov, 2005 4:41

xsork schreef:Het wordt tijd dat saab een echte concurrent van de bmw 5 serie gaat uitbrengen. Geen opgelapt model wat al uitgevonden is halverwege de jaren negentig.

De facelift is meest optisch, ze zouden er goed aan doen om 'van scratch' en een nieuw, strak sturend model te ontwikkelen. Mijn laatste 9-5 aero (2003) werd qua wegligging ingehaald door een gemiddelde ford focus. Om maar helemaal niet te spreken over m'n huidige bmw 530 (2005). De kwaliteit en rijcapaciteiten van een 9-5 zijn echt mijlenver verwijderd van bijv een bmw 5 en lexus gs.

Dus ipv discussies over die foeilelijke bling bling lampen moet volgens mij de discussie gaan over de oorspronkelijke waarden van het merk. Innovatie, value-for-money en onderscheidend design. Daarnaast dienen de auto's gewoon te worden aangepast aan de huidige tijd in termen van wegligging, slimme vondsten (headup display, actieve cruise control etc.) en vooral duurzaamheid. Want wat heb ik een ellende gehad met de laatste twee 9-5 aero's.

Laten we even het beeld bijstellen wat bovenstaande auteur van saab tracht te schetsen. Hopelijk kan ik dat met gefundeerde argumenten.

Zoals iedereen weet zit Saab in een moeilijk vaarwater. Kort gezegd is er eerst een hoopje geld nodig om nieuwe modellen te ontwikkelen.
Het is dus simpelweg niet relevant om te discussieren over het feit dat Saab beter een totaal nieuw model had kunnen ontwerpen. Natuurlijk was dat beter geweest, maar dat is uit financieel oogpunt gewoon niet haalbaar.

Ik, en velen met mij overigens, ben van mening dat deze facelift een succesvolle stap is van Saab. De 9-5 is op tal van punten aangepast (lees: verbeterd) en kan zodoende gezien worden als een uitgebreide facelift. Het is meer dan even nieuwe koplampjes en een nieuw stofje op de stoelen.
De auto heeft nog steeds een onderscheidend uiterlijk en de familie-lijn is duidelijker zichtbaar geworden na deze facelift.

Wat betreft het 'concurrentieverhaal'. Saab rijders zijn slecht tot niet te vergelijken met BMW- rijders. Ze zijn conservatiever (behoudender) en hechten minder aan uitstraling en innovatie. Zodoende zijn het ook geen directe 'concurrenten'. Een Saab klant hecht aan totaal andere waarden als een BMW klant en deze zal hard wegrennen wanneer er in een Saab soort "i-drive' systeem zal zitten of een Corvette- achtig head-up display.

Natuurlijk is de BMW 5 een fantastische auto, alleen deze is gewoon niet goed te vergelijken met een Saab 9-5.

Helaas kan ik je wat betreft duurzaamheid uit eigen ervaring ook gelijk geven, mijn vorige 9-5 had problemen met 'slutch' en die heb ik met duizenden Euro's motorschade ingeruild. Wat betreft dit soort problemen is er zeker nog werk aan de winkel voor Saab. Mijn vertrouwen in Saab is hierbij helaas duidelijk geschaadt.

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » zo 27 nov, 2005 12:03

He Thijs O,

Mooi verhaal wel, maar ik lees wel een paar dingen die niet echt op mij als SAABrijder van toepassingen zijn:

- ik hecht VEEL aan uitstraling en laat dat dan ook een gewichtige reden zijn waarom ik geen BMW wil
- nuancepuntje: innovatie zie ik zeker graag, echter gimmicks en flauwekul vind ik gewoon niks

Wat voor mij ook SAAB is is het idee heb dat ik in een fort zit als ik de deur achter me dichttrek ipv in gewoon een auto. Daar mag van mij wel weer wat meer gewicht op komen.

Sta er trouwens een beetje van te kijken dat de GS strakker zou sturen dan de 9-5. Ik dacht dat het qua geavanceerdheid nou ook weer niet zo'n bijzondere auto was.

AeroHank
Donateur
Donateur

Bericht door AeroHank » zo 27 nov, 2005 15:31

Voor mij ook geen BMW, maar zaken zoals een geïntegreerde telefoon
e.d. horen m.i. ook op het topmodel Saab aanwezig te zijn. Ik wacht de nieuwe S80 nog even af. (V8-315 pk-awd-autom.6-bak)

Mvg,

Hank.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 27 nov, 2005 19:35

@Thijs,
volgens mij is innovatie (danwel een innovatieve insteek) juist 1 van de kernwaarden van SAAB. dat leest zich als bruikbare, functionele innovatie, en geen innovatie om innovatief te zijn (wat vaak kan leiden tot flauwekul, of minder 'to the point' vindinkjes).

Plaats reactie