Saab komt in Indiase handen

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Theun49
Geregistreerd lid

Re: Saab komt in Indiase handen

Bericht door Theun49 » vr 23 jan, 2015 16:54

De totale kosten van een Tesla zijn lager dan die van een 9-5 Aero als ik zo de ervaringen op Saab en EV sites lees.

Ach, de REVA EV is een mooi wagentje om opnieuw te beginnen. 120 km per lading voor nog geen €8000. Betaalbaar voor velen.
Een positief verhaal op saabblog.net:http://saabblog.net/2015/01/20/ein-blic ... ndra-reva/
De eerste Saabs waren toch ook geen eenvoudige tweetakters?

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Saab komt in Indiase handen

Bericht door Tubbe » vr 23 jan, 2015 23:21

shearwater schreef:Nog even over die zonnepanelen. Ik zie zo hier en daar toch al nieuwbouw waarbij de zonnepanelen prachtig in het dak zijn geïntegreerd. Kwestie van tijd en dan is dat gemeengoed.
Laatst deze gezien in huis ter heide, Zeist.
Voorzijde pannen met dakkapellen, achter PV. Zag er prima uit. Overigens vrije Sector huurwoning dus minder risico op zelfstandig acties om hier dakkapellen of dakramen te maken.....maar goede ontwikkeling.
Voor de liefhebber... Dit zijn ook nog eens prefab woningen, ze bouwden hiervan 1 per dag.....

http://www.vwvastgoed.nl/dynamics/modul ... thumb_nr=0" onclick="window.open(this.href);return false;

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 23 jan, 2015 23:38

Indak zonnepanelen is geen afdichtsysteem, ze worden ook nog eens warmer en daarmee gaat de levensduur en het rendement van omlaag :wink:

Nieuwe woningen moeten overigens voldoen aan de epc, die is aangescherpt . Je ontkomt er nu niet meer aan extra maatregelen
Zonneboiler, zonnestroom, warmtepomp, en dat soort zaken.

Grootst besparing is overigens thuis eens te kijken welke stekkers er onnodig in zitten en wat er onnodig aan staat :wink:

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » zo 01 feb, 2015 13:42

Zonnepanelen lelijk? Absoluut, vooral de poly. Ik denk er niet aan om die dingen in het zicht op het dak te plaatsen.

Toch is de opmars van groen niet te stuiten.

In Duitsland liggen ze op koers met de energie transitie. Op 11 mei 2014 werd 80% van de benodigde energie groen opgewekt. Op 6 juni 2014 werd 24GW aan zonne-energie geleverd.
http://cleantechnica.com/2015/02/01/ana ... ght-track/

Citigroup (de investeringsbank) voorziet dat de forse vooruitgang op het terrein van accu technologie de nekslag zal betekenen voor de fossiele giganten:
http://cleantechnica.com/2015/01/31/cit ... sil-fuels/

Om dit soort accu backups gaat het, 1MW per zeecontainer, $160 per kWh, vanaf 2016 te bestellen:
http://cleantechnica.com/2015/01/29/eos ... 16-160kwh/

Met indrukwekkende specs, vooral de combinatie van de levensduur van 10000 cycles (tot 30 jaar) en 75% cycle (laad-ontlaad) rendement.

Eon is een energie gigant die al echt om is:
http://cleantechnica.com/2015/01/31/eon ... te-europe/

Nog steeds hoop op nieuwe M&M Saabs met turbo fluitjes?

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 01 feb, 2015 15:53

Ik wil een turbo fluitje op de voorwielen en achterwielen op accu voor in de stad met remmen achter die de Accu ook opladen. Wacht nog steeds op achteraf inbouw a la lpg :mrgreen:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 01 feb, 2015 16:11

Als je een klein compact accupakket met giga capaciteit zou hebben en 2 keer een 10/15 PK motortje op de plek van de schijfrem/trommelrem achter.

En dan ook nog eens betaalbaar, volgens mij loop je dan binnen.

Ik werk bij (een onderdeel) van de grootste (toe) leverancier van automotive producten, morgen maar eens even in de ideeënbus gooien , met een beetje geluk hou ik er een 9-3 turbo X aan over :mrgreen:

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 01 feb, 2015 16:20

In afwachting van berichten uit India, als de staat daar nu eens R&D en fiscale voordelen aan zou verbinden. Moet je eens kijken hoe snel ons wagenpark groen zou zijn... (Nou ja hybride dan, en dat is precies mijn voorkeur :wink: )

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » do 12 feb, 2015 13:44

Ik sla de hybride tussenfase over. Turbo fluitjes zijn over en uit.
Over twee jaar zijn de goedkope accu's er. En de snellaad stations, die als paddenstoelen uit de grond schieten.
Accu voorbeeld: http://insideevs.com/solidenergy-to-rel ... 17-wvideo/.
Een verdubbeling van de accucapaciteit (kWh/liter) in twee jaar. Met veel lagere kosten.
Hoe dat zo snel kan?
Het gaat om een doorontwikkeling van bewezen li-ion technologie en opschaling/ beperkte aanpassing van al lang operationele productielijnen.

Maar of het een Saab wordt?
Ik denk dat het aftellen naar een faillissement over een paar dagen kan beginnen.

sturgis
Geregistreerd lid

Bericht door sturgis » do 12 feb, 2015 16:22

Theun49 schreef:Ik sla de hybride tussenfase over. Turbo fluitjes zijn over en uit.
Over twee jaar zijn de goedkope accu's er. En de snellaad stations, die als paddenstoelen uit de grond schieten.
Accu voorbeeld: http://insideevs.com/solidenergy-to-rel ... 17-wvideo/.
Een verdubbeling van de accucapaciteit (kWh/liter) in twee jaar. Met veel lagere kosten.
Hoe dat zo snel kan?
Het gaat om een doorontwikkeling van bewezen li-ion technologie en opschaling/ beperkte aanpassing van al lang operationele productielijnen.

Maar of het een Saab wordt?
Das wel een ferme stelling, gezien jouw gelinkte artikel van een goeie zin of 5-6... :?:
But the most important date is 2017, when SolidEnergy expects to deliver 20 Ah cells that will be good for electric cars, giving them twice the range compared to today’s lithium-ion batteries.
Heb expects maar effe in het bold gezet, aangezien daar toch wel de nadruk op ligt ;)
Ben zeker dat ik dat nog gehoord heb...maar waar... oh ja, nu weet ik het, zo'n 3 jaar geleden, ging de 9-3 nu ook vol met super-duper batterijen zitten, toch? :)
Ik denk dat het aftellen naar een faillissement over een paar dagen kan beginnen.
Ook raar, want volgens die eéne, niet bevooroordeelde anti-Mahindra/India/China auteur op saabsunited, geven zijn bronnen (binnen en buiten Zweden) aan dat deal tussen NEVS en Mahindra rond is, op voorwaarde dat Mahindra en SAAB AB er uitkomen in verband met de rechten om de naam SAAB op een auto te plakken. En aangezien SAAB AB, die deur op een kier laten open staan door daar een geldbedrag op te plakken, denk ik eerlijk gezegd, dat ze der wel zullen uitkomen.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » do 12 feb, 2015 18:04

Dat er nog snel 100 stuks 9-3 af worden gemaakt om met Orio AB garantie verkocht te gaan worden zie ik als teken dat de zaak op een faillissement afstevent. Bij een faillissementsuitverkoop leveren half gefabriceerde auto's weinig meer op dan scrap value.
Saab AB stelt extreem hoge eisen. In een eerder bericht al op gewezen (saabsunited).
Dat ze er uit komen met Mahindra? Er zijn geen aanwijzingen dat er ook maar het minste schot in zit.

Zelfs al haalt solidenergy 2017 niet, de accu komt er echt op korte termijn aan. Het is geen lab rat.
In mijn eerdere berichten heb ik onder andere gewezen op VW, GM en Tesla, die in 2017 met modellen komen met dubbele accu capaciteit (300km+) op basis van bestaande li-ion technology.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » do 12 feb, 2015 18:47

100 stuks 9-3
van 100 stuks ga je de afscheidsborrel ook niet betalen.
Het klinkt mij positiever in de oren: eerst even de oude voorraad afmaken en dan hopelijk wat nieuws.

groet
Marius

Michel Annink
Geregistreerd lid

Bericht door Michel Annink » do 12 feb, 2015 18:52

Theun49 schreef:Dat er nog snel 100 stuks 9-3 af worden gemaakt om met Orio AB garantie verkocht te gaan worden zie ik als teken dat de zaak op een faillissement afstevent. Bij een faillissementsuitverkoop leveren half gefabriceerde auto's weinig meer op dan scrap value.
Saab AB stelt extreem hoge eisen. In een eerder bericht al op gewezen (saabsunited).
Dat ze er uit komen met Mahindra? Er zijn geen aanwijzingen dat er ook maar het minste schot in zit.

Zelfs al haalt solidenergy 2017 niet, de accu komt er echt op korte termijn aan. Het is geen lab rat.
In mijn eerdere berichten heb ik onder andere gewezen op VW, GM en Tesla, die in 2017 met modellen komen met dubbele accu capaciteit (300km+) op basis van bestaande li-ion technology.
Dat er "dus" afgestevend wordt op een faillissement is maar zeer de vraag. Het afbouwen van de 100 9-3's (die kennelijk al in enige mate van gereedheid zijn omdat ze initieel bedoeld waren voor de Chinese stad Qingdao- die stad/voormalig investeerder was de hoofdreden waarom er überhaupt door NEVS met het bouwen van auto's met verbrandingsmotoren begonnen is geweest) is een initiatief om klinkende munt te verkrijgen in een situatie waar men meer tijd nodig heeft om de onderhandelingen af te ronden. Diverse Zweedse media melden dat het hangijzer de overeenkomst tussen SAAB AB en Mahindra is en dat -ondanks dat het allemaal erg lang duurt- er schot in zit. Wat die vertraging betreft, zoals ik ook meldde in http://saabblog.net/2015/02/08/deck-chairs-titanic/" onclick="window.open(this.href);return false; is dit niet iets unieks voor de huidige situatie, het is al een aantal keren eerder in de SAAB-geschiedenis gebeurd.
Wat de berichtgeving op SU betreft, leg daar vele zakken zout op. Niet alleen mbt het artikel waar je aan refereerde maar in z'n algemeenheid. Men is niet meer of onvoldoende geïnformeerd en doet geen enkele broncontrole (voorbeeld het artikel over ANA eerder deze week), om maar niet eens over de onnodige negatieve instelling t.o.v. SAAB, Orio en NEVS en het consequente misplaatste ophemelen van de autobouwer uit München te spreken.

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » vr 13 feb, 2015 12:11

:applause: :applause: :applause: Goed gesproken Dtroll.

SU is van een betrouwbare bron met het laatste nieuws uit Trolhattan inderdaad behoorlijk aan het afglijden, of al afgegleden.
Meer betrouwbaar is http://www.swadeology.com/2015/02/saab- ... -saab-ana/ en Swade is ook niet te beroerd om toe te geven wanneer hij het eens niet bij het rechte eind heeft.

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » do 19 feb, 2015 15:58

A composition to get Nevs out of reorganisation

National Electric Vehicle Sweden AB, Nevs, provides unsecured creditors a composition proposal in order to exit the reorganisation. It creates the conditions for completion of ongoing negotiations with two major OEMs and the implementation of a new business plan together with partners and owners. Nevs’ owners and management has noted the difficulty of completing this type of complex negotiations during a reorganisation and the risk premium it implies. The current negotiations, together with two major OEMs, are mainly focused on two tracks that are complementing each other. One is to form a technical joint venture company in Trollhättan and the other is to introduce a new majority owner in Nevs, with the plan of making Saab cars a global premium product.

- The negotiations are progressing but we also see the complication of reaching an agreement when we are in a state of reorganisation. Our main owner has single-handedly financed the reorganisation and intends to get us out of it. In order for this to be possible financially, we need to reach a composition arrangement with the creditors, says Nevs CEO, Mattias Bergman.

The composition proposal includes a composition of 50 percent for unsecured creditors on claims over 500'000 SEK. Meaning that from a total of 573 creditors 469 will get their full claim paid, and 104 creditors will have their claims above 500’000 SEK reduced by 50 percent.

- Provided that Nevs’ composition proposal is accepted, it is my judgment that the prerequisites are favorable to also reach an agreement with a financially strong OEM, and thereby enabling a continued business potential for the creditors. With this said, it is my opinion that accepting the composition proposal is advantageous for the creditors. The alternative of a liquidation would likely result in a lower dividend several years later, says the Administrator, Attorney Lars Eric Gustafsson, Hamilton Law Firm.

All creditors are invited to an information meeting at Nevs in Trollhättan on 26 February.

Mikael Östlund
Director Communications and Public Affairs
Tel: 46 5208 5100
mikael.ostlund@saabcars.com
http://www.saabcars.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel Annink
Geregistreerd lid

Bericht door Michel Annink » do 19 feb, 2015 17:14

De berichten van vandaag over het willen laten afschrijven van vorderingen is niet positief, maar geen nieuws aangezien NEVS dit verhaal ook al in december hield maar er toen geen gevolg aan gaf. Men vraagt dus een gebaar van de grootste vorderingseigenaren (degene met een claim van meer dan SEK 500K). Wat wél interessant is en niet in het persbericht maar wel in de vandaag gepubliceerde update van het reorganisatieplan staat, is dat alles erop lijkt dat de onderhandelingen met de "twee Aziatische OEMS" (lees: Mahindra en Dongfeng) in een zeer vergevorderd stadium zijn en dat hét hangijzer de onderhandelingen met SAAB AB over de merknaam is. De curator stelt in het document dat hij verwacht dat het verhaal met SAAB AB binnen de komende weken is afgerond en dat er een bindend contract met de OEMS aan het einde van maart zal zijn. Geen garanties dus maar wat mij betreft wel tekenen van licht aan het eind van de tunnel... Zie ook http://saabblog.net/2015/02/19/nevs-wan ... write-off/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie