Autoweek: 'GM wil Saab kwijt'
-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
overpeinzing
... misschien zijn de bladen wel hopeloos verouderd en nodig aan nieuw design toe 
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Re: overpeinzing
[]Laten ze dat dan eens doen in de vorm van een hockeystick
Wel wat lastig leesbaar...
-
harteman
- Donateur

Uiteindelijk hou je van een merk of niet. Objectiviteit is dan van minder belang dan emotie. Voor mijn werk rijd ik nu tijdelijk in een Skoda Octavia 2.0 TDI
en objectief gezien zit die auto veel beter in elkaar met mooiere materialen dan welke Saab dan ook en er rammelt niets.
Maar zoals gezegd ben je als "echte" Saab rijder niet objectief en daarom stap ik in het weekend met veel plezier in de 9-5, die minder goed in elkaar zit, minder snel is en minder zuinig is dan de Skoda. Maar wel emotie en beleving heeft (in mijn ogen dan).
Wat hierbij wel meespeelt is dat ik het zakelijk gezien moeilijker te verantwoorden vind om in een nieuwe Saab te rijden, gezien de prijs (= premium), kwaliteit (al minder premium) en de afschrijving. Voor prive doeleinden daardoor (afschrijving) juist weer aantrekkelijker.
Groet,
Harteman
Maar zoals gezegd ben je als "echte" Saab rijder niet objectief en daarom stap ik in het weekend met veel plezier in de 9-5, die minder goed in elkaar zit, minder snel is en minder zuinig is dan de Skoda. Maar wel emotie en beleving heeft (in mijn ogen dan).
Wat hierbij wel meespeelt is dat ik het zakelijk gezien moeilijker te verantwoorden vind om in een nieuwe Saab te rijden, gezien de prijs (= premium), kwaliteit (al minder premium) en de afschrijving. Voor prive doeleinden daardoor (afschrijving) juist weer aantrekkelijker.
Groet,
Harteman
-
Hanm
- Lid van verdienste
-
harteman
- Donateur

-
Arbilen
- Geregistreerd lid
-
hj-kugel
- Geregistreerd lid
Resume overflakke
Wat een heerlijke discussie is dit.
Heb het helemaal gelezen en ben voor mezelf tot de slotsom gekomen dat Saab is en blijft een merk voor de puristen/liefhebbers zoals Alfa, Subaru (in ned. dan) en andere relatief kleinere merken dat ook zijn. Autoweek is net als de Telegraaf bedoeld voor het Gros van het publiek. Dat betekend dat de meeste mensen het blad moet aanspreken. Ik reken mezelf daar niet bij....
Autovisie leek altijd erg onafhankelijk maar is laatste tijd ook de Autoweek achterna gegaan. De wet van de getallen is hier ook gaan gelden.
Mijn idee met Saab is dat bij aanschaf mijn vrienden en collega's nogal kritisch waren en commentaren als oud-bollig, slechte kwaliteit, kleine achterbank e.d. uitten (zelf rijdend in VAG en dan mn de 3deurs hatch versies, voor veel te veel geld gekocht) en nu met mij willen meerijden want dat is toch wel lekker comfortabel, nooit in de garage en 'die stoelen zitten zo lekker'. Ik rijd zo'n 60-65K kilometer per jaar en heb nog niet een dag spijt van mijn aankoop.
Vroeger was Saab een merk voor mensen die zich niks van deze commentaren aantrokken. Speak for myself, dan is dat nog steeds zo. Helaas is de 9-3 SS een model geworden dat het publiek van het Gros moest aanspreken, want ook hier moest de wet van de getallen zijn intrede doen en derhalve hebben ze compromissen moeten sluiten omtrent de kwaliteit/materialen/vormgeving.
Het stomme is dat ik na enkele auto's te hebben gehad van verschillende merken en ik bij elk model op een ander forum actief was (meer vanwege de kennis omtrent problemen) de commentaren van de liefhebbers behoorlijk overeen komen. Het gaat er om dat je blij bent met wat je hebt. Ik weet zeker dat er mensen zijn die Saab absoluut niet een goede auto vinden, maar ik zit niet te wachten op die commentaren. Ga dan lekker naar het Opel-forum en hang een lintje met dat VW logo op de grond.
Ik wil lezen dat ze dat wel zijn; heerlijk toch om chovinistisch te zijn!
Saab is gewoon een karakter-merk en als je ballen hebt rijdt je Saab.
Aan de stam-tafel in de kroeg vertellen dat je een Mercedes rijdt is lekker veilig: bijval verzekerd, want alle andere stratenmakers rijden er ook een. VAG zullen we sowieso maar achterwege laten want heel accountant nederland rijdt momenteel niet anders (lekker bijval krijgen 'op kantoor' en veel anders dan vroeger is het ook niet... (vergelijking van de Audi TT met Porsche c.q. Kever = hulde! LOL).
Ik hoop van harte dat Saab blijft bestaan, ze de prototypes tot productie kunnen laten zoals ze zijn en GM slimme dingen doet (ook al heb ik daar niet heel veel vertrouwen in; het blijven Amerikanen).
Erik
een heel erg tevreden Saab-rijder
Heb het helemaal gelezen en ben voor mezelf tot de slotsom gekomen dat Saab is en blijft een merk voor de puristen/liefhebbers zoals Alfa, Subaru (in ned. dan) en andere relatief kleinere merken dat ook zijn. Autoweek is net als de Telegraaf bedoeld voor het Gros van het publiek. Dat betekend dat de meeste mensen het blad moet aanspreken. Ik reken mezelf daar niet bij....
Autovisie leek altijd erg onafhankelijk maar is laatste tijd ook de Autoweek achterna gegaan. De wet van de getallen is hier ook gaan gelden.
Mijn idee met Saab is dat bij aanschaf mijn vrienden en collega's nogal kritisch waren en commentaren als oud-bollig, slechte kwaliteit, kleine achterbank e.d. uitten (zelf rijdend in VAG en dan mn de 3deurs hatch versies, voor veel te veel geld gekocht) en nu met mij willen meerijden want dat is toch wel lekker comfortabel, nooit in de garage en 'die stoelen zitten zo lekker'. Ik rijd zo'n 60-65K kilometer per jaar en heb nog niet een dag spijt van mijn aankoop.
Vroeger was Saab een merk voor mensen die zich niks van deze commentaren aantrokken. Speak for myself, dan is dat nog steeds zo. Helaas is de 9-3 SS een model geworden dat het publiek van het Gros moest aanspreken, want ook hier moest de wet van de getallen zijn intrede doen en derhalve hebben ze compromissen moeten sluiten omtrent de kwaliteit/materialen/vormgeving.
Het stomme is dat ik na enkele auto's te hebben gehad van verschillende merken en ik bij elk model op een ander forum actief was (meer vanwege de kennis omtrent problemen) de commentaren van de liefhebbers behoorlijk overeen komen. Het gaat er om dat je blij bent met wat je hebt. Ik weet zeker dat er mensen zijn die Saab absoluut niet een goede auto vinden, maar ik zit niet te wachten op die commentaren. Ga dan lekker naar het Opel-forum en hang een lintje met dat VW logo op de grond.
Ik wil lezen dat ze dat wel zijn; heerlijk toch om chovinistisch te zijn!
Saab is gewoon een karakter-merk en als je ballen hebt rijdt je Saab.
Aan de stam-tafel in de kroeg vertellen dat je een Mercedes rijdt is lekker veilig: bijval verzekerd, want alle andere stratenmakers rijden er ook een. VAG zullen we sowieso maar achterwege laten want heel accountant nederland rijdt momenteel niet anders (lekker bijval krijgen 'op kantoor' en veel anders dan vroeger is het ook niet... (vergelijking van de Audi TT met Porsche c.q. Kever = hulde! LOL).
Ik hoop van harte dat Saab blijft bestaan, ze de prototypes tot productie kunnen laten zoals ze zijn en GM slimme dingen doet (ook al heb ik daar niet heel veel vertrouwen in; het blijven Amerikanen).
Erik
een heel erg tevreden Saab-rijder
-
Garrett
- Lid van verdienste
Autoweek lees ik niet. Toen ik na 2 of 3 keer al bij ongeveer pagina 10 het blad in de hoek gooide -van frustratie- heb ik besloten nooit meer Autoweek te lezen (kort voorbeeld: minpunt van een Corvette; het motorgeluid dringt door in de cabine..... HUH? Dat is toch de bedoeling?
).
Autovisie lees ik al een jaar of 10. Saab wordt niet negatief behandelt daar. Saab wordt gewoon doodgezwegen.
Het laatste artikel (over de 9-3SS Turbo-X) was dan weer wel heel erg lovend.
Autovisie is een merchandise folder van BMW geworden, erg jammer.
Autovisie lees ik al een jaar of 10. Saab wordt niet negatief behandelt daar. Saab wordt gewoon doodgezwegen.
Het laatste artikel (over de 9-3SS Turbo-X) was dan weer wel heel erg lovend.
Autovisie is een merchandise folder van BMW geworden, erg jammer.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Jan Willem Vester was een ex-redacteur van AV. Een liefhebber van Saab. In die jaren werd alles wel belicht, en (naar mijn beleving als tiener met Saab voorliefde) toch redelijk objectief. Kan me wel ingezonden brieven herinneren van lezers die vonden dat iemand anders de Saab artikelen moest doen.
Vester werkt nu in de VS bij Saab/GM. het kan verkeren...
Dat het blad sindsdien minder Saab-minded is, kan ik me wel voorstellen.
Vester werkt nu in de VS bij Saab/GM. het kan verkeren...
Dat het blad sindsdien minder Saab-minded is, kan ik me wel voorstellen.
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Eigenlijk moeten we blij zijn dat een mainstream automagazine als Autoweek niets met een merk als Saab heeft. Stel je voor dat ze saab opeens de hemel in gaan prijzen, dat je voor iedere gemiddelde doorzonwoning een Saab voor de deur ziet staan. Hoe kan de huidige gemiddelde Saab rijder zich dan nog onderscheiden van de meute. Moet je opeens Subaru of Lancia gaan rijden. Ook een optie, maar liever niet 
-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
saab gm
daar ben ik het wel mee eens (voor zover mijn mening interessant is overigens), het gaat mij erom dat er zo gestigmatiseerd en nageaapt wordt en waarbij een merk als Saab niet zelden volkomen in het belachelijke getrokken wordt in de bladen terwijl op straat ik gewoonweg hele andere dingen hoor en ik neem aan dat Brabantse artsen, verpleegkundigen etc. toch wel enigszins (zij het natuurlijk aselect etc.) representatief zijn voor de gemiddelde mening op straat. Maar goed, het doet me goed te lezen dat de nodige mensen hier de bladen en hun objectiviteit ook nogal (ernstig) in twijfel trekken en niet alleen vanwege het issue Saab.
-
De Teng
- Geregistreerd lid
Re: 9-5
Ja maar..... wie vindt een Saab 9-5 Estate (helemaal in't zwart... mooi hoor) nou geen chique bak?Thierry schreef:Nou, precies Teng, dat ervaar ik exact hetzelfde. Ik heb alleen nog maar uitbundige reacties gehad als mensen weten dat ik een 9-5 rondrijdt en als mensen (ook 'moderne A6, E en 5-serie rijders!) erin rijden zijn ze zonder uitzondering erg enthousiast. Zou dat alleen zijn omdat ze me aardig vinden?
Ik kan me nog goed herinneren dat er momenten waren dat we met het gezin in de auto reden naar Frankrijk en er cruisde een 'dikke' 9-5 voorbij. Wat zag dat er stijlvol, sportief en tegelijk chique uit.
Bovendien zijn Saab rijders hartstikke aardig! Maar als je medici spreekt heb je wel een selecte groep voor je meningsvorming he?
Ik heb (minstens) een dag per week twee jaar lang bij een taxi-bedrijf gewerkt. Daar reden we (1999-2001 grofweg) in een nieuwe A6, Merc E200. Het reed te gek, maar de A6 waren we het redelijk snel over eens: te slappe demping en kwaliteit van motor, electronica en vooral de schuifjes/klepjes in het interieur waren te slecht.
De oude E200's waren onverwoestbaar, wat een bakken zeg. De nieuwere waren ook heel goed, maar pakten toch net dat gevoel niet van die 'oude vierkante' bakken. De baas was er ook aan verknocht trouwens.
Al met al weet wel hoe een grote auto rijd en ik ben altijd weer gepleased dat ik in onze Saab rijd. Als andere mensen met me mee rijden zijn ze ook al snel om.. 'Goh.. misschien is't ook wel iets voor ons'.
De BMW verkooptruc is te prominent aanwezig in Autovisie. Ze spreken bij de laatste uitgave over het feit dat XDrive op de BMW 3 serie (diesel) niet zo'n karakteristiek geeft dat je 'dwars kunt gaan'. Wie in vredesnaam doet dat??? Jammer, die idiote 'objectiviteit' die te lezen valt.