Saab 9-3X debuut in Geneve

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 11 feb, 2009 10:53

De grootste potentiele markten voor deze auto zijn de VS en Zweden.
Zweden: Biopower, VS: benzine.

Ik denk dat daar de prioriteiten voor het moment liggen.

AlvarJens
Geregistreerd lid

Bericht door AlvarJens » wo 11 feb, 2009 11:59

Grappig filmpje en heel goed dat ie daadwerkelijk komt! Ik vind het ook nog eens een mooie vertoning, zo int wit. Dikke standaardopties.

Wel jammer dat die TTiD niet met 4x4 beschikbaar komt, anders had ik nu al een nieuwe leaser voor mn pa uitgezocht! Maargoed, zonder 4x4 istie misschien ook wel te overtuigen. Dat wordt alleen lastiger om de caravan door de Scandinavische mosvelden te trekken. Hij staat iig wel 20 mm hoger dan de standaard 9-3 op de poten, dat helpt al met het rijden over afgeschudde elandengeweien op de wegen zonder de bodemplaat al te veel te beschadigen. :lol:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 11 feb, 2009 12:05

En ook te zien op AutoWeek.nl. 8)
Wat Stéphan Vermeulen voor AutoWeek.nl over de SAAB [b]9-3X schreef:Autonieuws[/b] | Saab presenteert de 9-3X

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
11 februari 2009 | Tekst: Stéphan Vermeulen

Groot nieuws, want er is een nieuwe Saab! Dit is de 9-3X, de stoere variant van de 9-3
SportEstate. Die debuteert op de Salon van Genève, waar hij gelijk kennismaakt met
zijn grote concurrent, de Audi A4 Allroad.

SAAB levert de 9-3X alleen met XWD vierwielaandrijving. Er zit een 2.0T benzinemotor in, en die is
er ook als versie die E85 bio-ethanol lust. Dieselrijders moeten het met de 1.9 TTiD doen, de krachtige
twinturbo met 180 pk en 400 Nm. Deze versie stoot 145 gram CO2 per kilometer uit en is er alleen
met voorwielaandrijving. De 2.0T schopt het tot 210 pk en dan is 4x4 standaard.

20 mm hoger
Waarmee onderscheidt hij zich van de SportEstate? De 9-3X met voorwielaandrijving staat om te
beginnen 20 mm hoger op de poten. Ruige bumpers, die donkergrijs zijn, en beschermingspanelen
rondom zijn zaken die vaker worden toegepast op dit soort stoerder gemaakte stationwagons. Zwarte
dakdragers zijn standaard. Chroom omrande mitslampen in de voorbumper maken het uiterlijk
vertoon compleet. Dat de 9-3X een topversie van de 9-3 is blijkt uit de uitrusting. Die komt overeen
met die van de Aero. Zo heeft de auto sportstoelen. Standaard levert SAAB de 9-3X met 17 inch
wielen.

Het XWD-systeem werkt met elektronisch geregelde koppelverdeler, in SAAB-taal Torque Transfer
Device. Als optie kun je de 9-3X met gelimiteerd sperdifferentieel krijgen. Hiermee wordt op de
achteras de trekkracht zo geregeld dat het achterwiel met de meeste grip het meeste krijgt. De
bagageruimte heeft een inhoud van 477 liter.
De prijzen van de 9-3X zijn nog niet bekend. Het model wordt in september leverbaar.

De 9-3X is de eerste nieuwe SAAB van 2009, later volgen de 9-5 en volgend jaar komt de 9-4X.
De link naar het artikel: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10933 . :wink:

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » wo 11 feb, 2009 12:10

Mooie auto zeg, wow! Jammer dat de zescilinder er niet in komt, Audi kennende monteren zij en de 3.0 TDI en de 3.2 FSI/3.0 TFSI.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 11 feb, 2009 12:19

De900C-GAS schreef:En ook te zien op AutoWeek.nl. 8)
leuk, zelfde plaatjes 2e keer, geeft niet, maar het bericht in AW laat wel een verkeerde indruk achter wat de verhoging van het chassi betreft.

er wordt nergens over 3,5 cm gerept (sterker, men benadrukt 2,0 cm in een paragraaf kop)... eh weet de lezer na het stuk nu nog hoe het zit? ik vind het daarmee een broddelwerk, en het quoten niet waard ;-) (dat is niet persoonlijk bedoeld, gewoon kritiek naar AW)

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » wo 11 feb, 2009 14:30

In die chique Saab blauw gaat het een stoere auto worden.. rood ook erg stoer.. te gek!

Bigivan
Geregistreerd lid

Bericht door Bigivan » wo 11 feb, 2009 16:05

Zeer mooi in het wit, maar wie zit er nu op zo'n auto nog te wachten?
Ik alvast niet, maar ik ben dan ook geen liefhebber van alle SUV- en dergelijke toestanden. Zal wel aan mij liggen maar denk niet dat het een succes word, jammer genoeg.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 11 feb, 2009 16:07

och ja...
Het succes van de XC70, de Subaru Legacy Outback, en consorten zegt genoeg.

oh ja, de azijndrinker kan de Alfa aanhalen :lol:

Bigivan
Geregistreerd lid

Bericht door Bigivan » wo 11 feb, 2009 16:11

jelger schreef:och ja...
Het succes van de XC70, de Subaru Legacy Outback, en consorten zegt genoeg.

oh ja, de azijndrinker kan de Alfa aanhalen :lol:
Je zegt net wat ik bedoel. De concurrentie is al niet min en nu komt ook Audi na de A6 allroad met de A4 allroad. Het zal zeker niet gemakkelijk worden voor Saab. Al hoop ik dat ik het mis heb....

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 11 feb, 2009 16:15

Niet om nou als zeikerd door het leven te gaan, maar als Saab nou niet zo'n model had gelanceerd zucht de goegemeente weer waarom Saab nou niet daar een graantje van mee probeert te pikken.

;-)

Het lijkt me voor beperkte estate markten als de VS een makkelijke winner voor Saab. Daarnaast zijn de overhead kosten over deze 9-3X redelijk beperkt, maar kan hij wel snel extra omzet genereren. Deze impuls kan de 9-3 goed gebruiken. Denk ik zelf. Zal geen nummer 1 hit in het segment zijn, maar dat lijkt me ook niet perse nodig.

Bigivan
Geregistreerd lid

Bericht door Bigivan » wo 11 feb, 2009 16:24

jelger schreef:Niet om nou als zeikerd door het leven te gaan, maar als Saab nou niet zo'n model had gelanceerd zucht de goegemeente weer waarom Saab nou niet daar een graantje van mee probeert te pikken.

;-)

Het lijkt me voor beperkte estate markten als de VS een makkelijke winner voor Saab. Daarnaast zijn de overhead kosten over deze 9-3X redelijk beperkt, maar kan hij wel snel extra omzet genereren. Deze impuls kan de 9-3 goed gebruiken. Denk ik zelf. Zal geen nummer 1 hit in het segment zijn, maar dat lijkt me ook niet perse nodig.
Zo had ik het nog niet bekeken, je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 11 feb, 2009 16:52

sjoerdk schreef:Mooie auto zeg, wow! Jammer dat de zescilinder er niet in komt, Audi kennende monteren zij en de 3.0 TDI en de 3.2 FSI/3.0 TFSI.
Zoiets kost alleen maar meer geld en dat is voor een niche-SAAB (relatief weinig mensen die daar iets voor voelen) alleen maar zonde van de moeite.

bob_z
Geregistreerd lid

Bericht door bob_z » wo 11 feb, 2009 19:08

Geweldige auto helemaal goed, behalve dat ze een 9-3X ZONDER xwd gaan uitbrengen daarmee slaan ze de plank volledig mis. Voor de rest niks dan lof en goed dat ze deze auto uitbrengen!

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » wo 11 feb, 2009 19:12

Dat is juist wel slim. Want er zijn ook mensen die totaal geen XWD nodig hebben, maar wel de looks willen. Daarvoor kun je dus ook bij Saab terecht.

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » wo 11 feb, 2009 19:15

prima wagen zeg op de foto's... mooi in trendy wit... nice... 8)

Plaats reactie