Saab PhoeniX Concept

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Frans47
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab PhoeniX Concept

Bericht door Frans47 » wo 02 mar, 2011 17:52

Ik dacht bij 'die buitenlanders' niet direct aan ontwerpers, maar aan 'eigenaren' c.q. (top) management.
Dat ligt zo hier en daar in Zweden nog steeds gevoelig.
Ik krijg de indruk dat VM dat begrijpt. Hij treedt nadrukkelijk steeds samen met het Zweedse management naar buiten.
Doet ie goed...

On topic: Het doel van zo'n conceptcar - het merk (weer) in de belangstelling te krijgen - lijkt in elk geval te werken :D

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » wo 02 mar, 2011 20:06

toch binnenkort eens tijd reserveren en eens proberen te fixen

http://cgi.ebay.nl/SAAB-3rd-brake-light" onclick="window.open(this.href);return false; ... 3364e599c0
Hiero! Andere uitsnede maken en je hebt dat vliegtuigje.
zijn er nog meer die er eentje willen, scheelt weer in de porti... :wink:

groet
Marius

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » vr 04 mar, 2011 1:54

Nou loop ik al wat langer op deze aardbol rond, en heb ik vaker meegemaakt dat er een nieuw model van Saab uitkwam (joh, echt? ja, echt...) en elke keer weer was de discussie wat er nu wel of niet Saab aan het nieuwe model was.
De komst van de 99 was een heel mooi voorbeeld, men geloofde niet dat die auto het goed zou doen omdat ie zo anders was dan de 96.
In de loop der tijd is Saab steeds verder opgeschoven richting het hogere segment, en is men afgestapt van kleinere auto's.

Deze concept (vergeet dat niet, 't ding is een pure teaser bedoeld om rumoer te genereren wat ie dus erg goed doet...) geeft de indruk dat er behoorlijk gewerkt wordt aan de hoognodige vernieuwing van het modellenpalet.

Ik heb beide filmpjes bekeken, en de geluiden die ik hoor stemmen me vrolijk... ga maar na: hybride, android internet, onder andere een hatchback, de nieuwe neus zoals getoond op deze Phoenix maar verder wel ingetogener, details als het vliegtuiglogo en de vleugeltjes... als je het nou hebt over "form follows function" dan zijn die vleugels wel een mooi voorbeeld!

Niet alles was vroeger beter, sommigen onder ons vergeten dat het "out of the box" denken al vaker mooie produkten heeft opgeleverd (denk eens aan de turbo...).
Alleen mag dat stuur van mij meteen de prullebak in.

Zoals Saab zelf zegt: move your mind...

:O:

Jan

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 04 mar, 2011 10:18

[]

Wat is dan de functie van die vleugels vraag ik me af? :?: Verder eens met je tekst hoor. :D

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » vr 04 mar, 2011 11:15

Wat ik zo begreep is dat de vleugeltjes als soort van spoiler werken, ze sturen de luchtstromen rond de raampartij zonder weerstand op te bouwen wat een traditionele spoiler wel doet. Een beetje zoals de Formule-1 winglets dus.
Mijn persoonlijke mening is dat je ontwerp niet optimaal is als je gebruik moet maken van spoilers, maar als het dan toch moet graag zo bescheiden mogelijk.
Om ze dan als style-item te gebruiken is gewoon erg slim :D

:O:

Jan

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 04 mar, 2011 11:28

Ah, zo had ik `t nog niet bekeken.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » za 05 mar, 2011 13:36

en waar laten we de nummer plaat? of wordt het net zo'n gedrocht qua oplossing als bij Alfa Romeo? Zóóó zonde dat daar vaak te weinig rekening mee wordt gehouden om het mooi te integreren.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » za 05 mar, 2011 16:44

Prachtig om te zien hoe moeilijk Saabliefhebbers te vangen zijn, van conservatieven die alles na de 96 maar but vinden tot hipsters die alles wat echt anders is maar vooral niet "Trendy" kunnen waarderen. Ik zie in ieder geval dat retro geneuzel en trendy clichés behoorlijk vermeden worden, dat er durf in zit, en dat lang niet alles in de productiemodellen terecht zal komen.

Ik vind het "afgehakte" kontje erg geslaagd, al hoop ik dat die hint naar een diffusor het productie stadium niet zal halen. En dat remlicht is natuurlijk een leuk detail, het vliegtuig wordt vast het nieuwe logo, en terecht. Neus is fenomenaal, mooie happer en lampen, vleugeltje helemaal goed al doet de motorkap iets teveel denken aan een bultrugwalvis. Mag veel van terugkomen. lijn van opzij is wat te druk, en ik vind 'm ook wat gedrongen overkomen. Ben er nog niet uit of ik dat laatste mooi vind.

Er zitten veel mooie/leuke/bruikbare ontwerpdingetjes in, dus een ultieme concept om eens te weten te komen wat de mensheid er van vindt. Houd er rekening mee dat het forum wordt gescand :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 05 mar, 2011 19:41

het ding heeft gewoon niks van wat een saab een saab maakt zet de 99, 90,900classic, 9000, 900ng, 9-3, 9-5, 9-3ss en de 9-5ng eens naast elkaar en dan dit gedrocht er naast dan roept niemand dit is een saab!

dus conclusie deze misstap de shredder in en terug naar de tekentafel!

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 05 mar, 2011 21:47

Dat zeiden ze vast ook toen SAAB van de 96 naar de 99 ging. Verder, wat heeft een Sonett overeen met een 96 of 99?

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » za 05 mar, 2011 22:04

tanisha schreef:dus conclusie deze misstap de shredder in en terug naar de tekentafel!
Mee eens, ben een weekje weg en ineens lanceren ze dit "gedrochtje overdesign". Een wirwar van deuken, lijnen en bollingen, flapoortjes en kermislampjes. Zo te zien is Fredje de Folieplakker lekker in de weer geweest op de bumpers. Die afgeknipte kont is ook geen porem, doet me denken aan zo'n japans minuscuul sportwagentje van de jaren '70, kan er zo snel niet opkomen. Het zal een concept zijn, maar je houdt je hart vast voor andere vruchtjes van de hand van deze adhdesigner. ;-(+ Tja, Jason, less is more.

Misschien wel het enige voordeel is dat-ie met al die vouwen makkelijk door de shredder zal gaan.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 05 mar, 2011 23:51

Wat jullie schijnen te vergeten is dat het hier slechts gaat om een concept. Dit is dus geen model van een auto die morgen van de band gaat rollen.

Afbeelding

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 06 mar, 2011 2:02

ze willen stijl kenmerken gebruiken maar dat moet niet van die concept heeft niks iets met saab te maken en is gewoon alles lelijk en om te ;-(+

deze ontwerper moeten ze heel snel ontslaan die heeft het gewoon niet begrepen wat een saab een saab maakt!
en trouwens een concept saab moet je bij gaan kwijlen en dit is de eerste waar ik alleen afschuw bij krijg

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 06 mar, 2011 2:19

een tijd geleden ging dit nog in de rondten waar ik trouwens zo in zou kunnen stappen 8) wie is trouwens de ontwerper van dit ding die doet het een stuk beter!

Afbeelding

Jack77
Geregistreerd lid

Bericht door Jack77 » zo 06 mar, 2011 2:30

nou nee daar zou ik dus weer niet voor gaan ;)

Plaats reactie