SAAB/NEVS

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
Hertog
Geregistreerd lid

Re: SAAB/NEVS

Bericht door Hertog » do 05 dec, 2013 14:59

levensnevel schreef:Tuurlijk, het is slechts een mening.
Maar wel een hele interessante
Swade's dagdroom over de lancering van den eerste elektrieken Saab door NEVS.

http://www.swadeology.com/2013/12/id-launch-saabs-ev/" onclick="window.open(this.href);return false;
Leuke dagdroom voor SAAB-liefhebbers, maar ik vind het door hem benoemde voordeel:
You get to show how compact and flexible the electric drivetrain can be.
totaal niet opgaan hier. Zoals hij zelf al omschrijft:
The Saab 900 could have the huge rear hatch open on stage, revealing the battery pack neatly fitting inside.
Je doet een achterbak open en ziet batterijen, ofwel, je ziet dat er extra ruimte in beslag genomen wordt. Dat is niet compact, dat is een van de nadelen van veel elektrische auto's. Een van de voordelen die Tesla heeft bereikt met het van de grond af opnieuw opbouwen van de Model S is dat ze de batterijen in de carrosserie hebben verwerkt, waardoor je een hoop ruimte bespaart (naast andere voordelen). Dàt is goed gebruik maken van de flexibiliteit van elektrische aandrijving. Batterijen in een bestaande auto inbouwen is juist rommelig en verre van compact, een gevoel dat ik ook krijg bij de foto die bij het artikel wordt gebruikt:
Afbeelding

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » do 05 dec, 2013 17:01

Oempff, krijg daar eens een frontale aanrijding mee. Tesla verhaal is inderdaad beter bedacht. En ook mooier imho.

Als die Opel blokken op zijn, is er dan al bekend hoe NEVS verder gaat qua benzinemotoren?

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » do 05 dec, 2013 17:29

Ik vind het ook wel jammer dat de dealers geen Saabs kunnen bestellen. Ook in zweden niet, daar verkoopt NEVS ze rechtstreeks via internet aan de end-users. Ik begrijp het wel, door die stap over te slaan kun je de auto wat goedkoper aanbieden en in de optiek van NEVS is een lage prijs kennelijk heel belangrijk.
Maar hoe gaan ze dat dan met onderhoud doen ? Wél via dealers of via een ander kanaal ?
Dat ze met de verkoop de dealers buitemspel zetten is al niet zo leuk, maar als de service ook via een ander kanaal loopt zou dat wel heel zuur zijn.

Qua goedkeuring....als ik het juist heb begrepen dan heeft deze 9-3 de tweeliter zoals werd gebruikt in de oude 9-5 en oude 9-3 tot 2003 ? Dan is die goedkeuring wel nodig want dat blok heeft nooit in de 9-3 vanaf 2003 gezeten.

evolver86
Geregistreerd lid

Bericht door evolver86 » do 05 dec, 2013 17:35

sweetspeed schreef:ik het juist heb begrepen dan heeft deze 9-3 de tweeliter zoals werd gebruikt in de oude 9-5 en oude 9-3 tot 2003 ? Dan is die goedkeuring wel nodig want dat blok heeft nooit in de 9-3 vanaf 2003 gezeten.
Dit kan ik me ab-so-luut niet voorstellen. Het zal gewoon de 2.0T zijn die in de 2011 9-3 zat.

Afbeelding

Lijkt mij het 2011 blok

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » do 05 dec, 2013 17:45

http://www.swadeology.com/2013/11/saab- ... ventually/

Ik kan me in alle eerlijkheid eigenlijk ook niet voorstellen dat ze het oude blok gebruiken...anderzijds; voor China maakt het niet uit en het blok heeft tot 2009 of zo prima dienst gedaan in de 9-5.
En door dit blok te gebruiken blijft het heel rendabel om zowel de nieuwe als de oude 9-3's van parts te voorzien. Die rechten had GM immers al verkocht dus die blokken lopen in china voor een paar centen van de loopband.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 05 dec, 2013 17:55

Op dit moment komt er inderdaad gewoon dezelfde 2.0 in als in de laatste 9-3 die wel bij de dealer stond. Dat artikel gaat over speculaties over het blok dat NEVS wil gaan gebruiken in de gefacelifte variant die volgend jaar moet komen.

Tot slot: onderhoud zal gaan verlopen via de servicepunten van Orio AB (voormalig Saab Parts AB, dus voornamelijk Saab dealers).

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » do 05 dec, 2013 18:37

evolver86 schreef:Lijkt mij het 2011 blok
Sterker nog: het ís het 2011 blok.
Afbeelding
Pré 2011 blok.

bob_z
Geregistreerd lid

Bericht door bob_z » do 05 dec, 2013 22:56

Wat is het toch een bloedmooie wagen die 9-3, een echte SAAB! Fantastisch gewoon dat het merk weer springlevend is!!!

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » do 05 dec, 2013 22:58

Yes sir, indeed...

Afbeelding

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » do 05 dec, 2013 23:08

Inderdaad een mooie wagen. Laten we eindelijk de tweespalt stoppen! Voor sommigen zijn alleen de oldtimers echte saabs. Ook onze recente saabs zijn saabs. Wanneer wij er geen hadden gekocht dan was Saab al lang vervlogen.

Dus ik ben zeer blij dat er opnieuw Saabs van de band rollen. Laat de eigenzinnige Zweden maar rustig verder doen en met iets nieuws komen. Een nieuwe cabrio of een kleine (elektrische) Saab.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » do 05 dec, 2013 23:13

Modelvast of model vastgeroest ?
Afbeelding

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » do 05 dec, 2013 23:14

Niet zo negatief he V4 vriend :)

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 05 dec, 2013 23:39

Retep schreef:... een kleine (elektrische) Saab.
Stel je voor, elektrische Saabs... Wat moeten we dan met het Turbo & Tuning topic?

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » do 05 dec, 2013 23:45

Die rubriek wordt dan omgedoopt:

"220 Volt & Krachtstroom"
Afbeelding

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » do 05 dec, 2013 23:45

72sonett3 schreef:
Retep schreef:... een kleine (elektrische) Saab.
Stel je voor, elektrische Saabs... Wat moeten we dan met het Turbo & Tuning topic?
Zal dan wel over de keuze van je accu gaan tegen die tijd ;-)))

Gesloten