Saab in AD

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
bram
Geregistreerd lid

Saab in AD

Bericht door bram » zo 22 jan, 2006 13:16

In het AD staat van deze week voor een artikel over Saab. Dit keer gaat het over de 9-3 Sport Estate Aero.
En weer scoort Saab slecht.

"Karaktervol ogende Saab stelt teleur". Waar gaat dit heen.
De conclusie is: onderscheidend. Opwindend snel, 6 versnellingen. Min. Krappe zitruimte, krappe bagageruimte, tegenvallende wegging.
Al met al 2 uit de 5 punten. Lijkt me niet echt een beste score.

Even wat details uit het verslag:
- Saab was uitgerust met een Multi Media Pack, zelden zo'n slecht navigatiesysteem gezien. Het stemgeluid van de aanwijzingen klinkt zeer krakkemikkig en het ding werkt ook nog eens vreselijk traag.

- Typisch detail waarmee Saab zich al jarenlang probeert te onderscheiden is de contactsleutel tusen de voorstoelen. Jammer dat veel fabrikanten al veel verder zijn met de contactloze sleutelkaart.

- Beenruimte is krap, en van Saabs pogingen om de bagageruimte handig in te delen ben ik niet onder de indruk. Leuk hoor zo'n dubbele bodem maar in het onderste deel kan je nauwelijks iets kwijt.

- Airco geen elektronische klimaatregeling.

- Slecte wegligging. Deze Saab ligt helemaal niet zo rotsvast op de weg als je zou verwachte. en ook que besturing scoren sommige concurrenten beduidend beter.

Positief:
- De achterklep gaat niet zo zwaar open en dicht.
- Erg snelle motor, bloedsnel :twisted:
- Goede stoelen
- Night panel

Dit mooi allemaal dankzij Niek Schenk. Is er misschien geen Autojournalist die helemaal weg is van het merk Saab. Want dit is het tweede artikel in het AD wat negatief uitvalt voor Saab.

Groeten
Bram

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » zo 22 jan, 2006 13:22

AD? Bestaat dat nog?

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » zo 22 jan, 2006 13:31

ja gelukkig maar. Niet heel Nederland leest het meer. :lol:

edwardk
Geregistreerd lid

re

Bericht door edwardk » zo 22 jan, 2006 13:42

Lees een en ander hierover op het prikbord.Daar is het ook ter sprake gekomen.

Hanm
Lid van verdienste

Re: Saab in AD

Bericht door Hanm » zo 22 jan, 2006 13:50

Het AD schreef: - Typisch detail waarmee Saab zich al jarenlang probeert te onderscheiden is de contactsleutel tusen de voorstoelen. Jammer dat veel fabrikanten al veel verder zijn met de contactloze sleutelkaart.
Dat andere fabrikanten "verder" zouden zijn door het toepassen van een contactloze sleutelkaart zie ik niet. De techniek van de sleutelkaart en de "contactsleutel" van de Saab 9-3 is IDENTIEK, alleen de vorm is anders. Dat Saab kiest voor een vormgeving die lijkt op een oude vertrouwde contactsleutel maakt nog niet dat ze achterlopen...
Het AD schreef: - Slecte wegligging. Deze Saab ligt helemaal niet zo rotsvast op de weg als je zou verwachte. en ook que besturing scoren sommige concurrenten beduidend beter.
De schrijver van het artikel heeft waarschijnlijk slechts een test van de Autovisie gelezen over de supercar test op Zandvoort, maar kon de stellingen daaruit niet in het juiste perspectief plaatsen (misschien heeft de AD auteur nog geen rijbewijs), maar deze vorm van kritiek op de wegligging of besturing van een SportEstate Aero begrijp ik helemaal niets van, wat een dweilen moeten onze Saabjes uit het verleden dan wel allemaal niet geweest zijn?? Zat er wel lucht in de banden??

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » zo 22 jan, 2006 14:10

En dan het stukje van Ton Roks in Autovisie. Waar hechten we meer waarde aan?

Afbeelding

Koffie
Geregistreerd lid

Bericht door Koffie » zo 22 jan, 2006 14:37

Over de meeste dingen is al het e.e.a. gezegd;
Saab was uitgerust met een Multi Media Pack, zelden zo'n slecht navigatiesysteem gezien. Het stemgeluid van de aanwijzingen klinkt zeer krakkemikkig en het ding werkt ook nog eens vreselijk traag.
Die kanker is echt niet goed snik.
Elke stemgestuurde navigatie, telefooncentrale computerstem klinkt eentonig.
De engels sprekende Truus klinkt net zo saai of enthousiast als en Garmin of een TomTom.
Vreselijk traag is ook schromelijk overderven. Vergeet ook niet dat je hier vandooen hebt met een DVD waar heel Europa op staat.
Niet een of ander goedkoopie TomTom die zijn kaarten welliswaar op een snelle CF heeft staan, maar waar je nog wel ff na het over de grens rijden die andere kaart aan moet zetten ONDANKS dat deze er al op staat :roll:

die DinkiToy sleutel van mijn saab is in mijn ogen toch echt een contactloze sleutel hoor, die opmerking slaat dus ook al als een #@$ op een drumstel.
Ja, en :?:
Blijkbaar is bij de Aero de klimaatregeling optioneel. Lekker makkelijk om een auto af te zeiken omdat er bij de gegeven demo model een bepaalde *optie* (die maar 900,- kost) niet bij zat ...

Je zou idd bijna de indruk krijgen dat hij ubderhaupt niet in de auto gereden heeft.

edwardk
Geregistreerd lid

re

Bericht door edwardk » zo 22 jan, 2006 15:00

Ja,het is niet nodig te melden dat veel van deze artikelen met een korreltje zout genomen moeten worden,en je uiteindelijk ZELF de proefrit moet maken inplaats van af te gaan op wat een ander er van vindt. De auto moet tenslotte aan jouw eisen voldoen.

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » zo 22 jan, 2006 15:04

idd

Autoweek ergens 1996

Eerst een test met een Seat Alhambra niks als ellenden.

3 mnd later de test van Vw Sharan en alleen maar lof over de Vw.

Nou autoweek de Seat en Vw zijn voor 99.9% identiek.

Het verschil zit hem in de badge!

edwardk
Geregistreerd lid

re

Bericht door edwardk » zo 22 jan, 2006 15:13

De neutraliteit van de testrijders is vaak ver te zoeken,als ie al te vinden is.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 22 jan, 2006 21:13

De conclusie is: onderscheidend. Opwindend snel, 6 versnellingen. Min. Krappe zitruimte, krappe bagageruimte, tegenvallende wegging.
Al met al 2 uit de 5 punten. Lijkt me niet echt een beste score.
is maar met wat je prioriteiten zijn..... krappe bagageruimte... dan moet je gewoon groter kopen (9-5 is daar voor). kan me niet voorstellen dat de 9-3 daar nou echt significant onderdoet voor bv (wilde greep) een 3 serie touring. die koop je ook niet om z'n dramatisch grote ruimte. komen we op het andere punt, de zitruimte.. is die anders dan in de 9-3SS? als het aan deze schrijver lag kocht ie een auto van het formaat 9-5. of een japnner waar het dashboard mijlen ver van je afzit. (het typisch Saab hogere dashboard kan een wat 'beklemmender' ruimtebeleving geven).
Even wat details uit het verslag:
- Saab was uitgerust met een Multi Media Pack, zelden zo'n slecht navigatiesysteem gezien. Het stemgeluid van de aanwijzingen klinkt zeer krakkemikkig en het ding werkt ook nog eens vreselijk traag.
welk navigatie systeem werkt nou wel? wat mij betreft ueberhaupt geen optie om te hebben. kan je een auto nog bestellen zonder?? ;-)
- Typisch detail waarmee Saab zich al jarenlang probeert te onderscheiden is de contactsleutel tusen de voorstoelen. Jammer dat veel fabrikanten al veel verder zijn met de contactloze sleutelkaart.
een kaart of een sleutel.. het is al gezegd.. het is de verpakking die mensen manipulatief het idee geeft dat iets opeens geavanceerder is... :roll: van een journalist had ik toch iets meer diepgang in de menselijke psyche verwacht.... het is pas geavanceerd als de auto op commando van je toenadering de deur opendoet, en de motor alvast start...
- Beenruimte is krap, en van Saabs pogingen om de bagageruimte handig in te delen ben ik niet onder de indruk. Leuk hoor zo'n dubbele bodem maar in het onderste deel kan je nauwelijks iets kwijt.
gelukkig hoeft niet iedereen het hier mee eens te zijn. kan geen (-) punt zijn van het produkt an sich. dat is afhankelijk van iders behoefte.
doet mij persoonlijk niet veel... maar als dat een criterium is voor anderen...
- Slecte wegligging. Deze Saab ligt helemaal niet zo rotsvast op de weg als je zou verwachte. en ook que besturing scoren sommige concurrenten beduidend beter.
merkwaardig... hoe kan ie "slecht" zijn?? waar ligt het referentie kader van de scribent? je kan een artikel al diskwalificeren dmv het bijvoeglijk naamwoord gebruik. zoals hier. lijkt me eerder dat de 2e helft van de zin meer recht doet - als dat zo zou zijn. het feit dat sommige concurenten (niet eens "de meeste", maar sommige) een betere besturoing hebben geeft aan dat de Saab dus helemaal niet zo "slecht" scoort, minder dan de scribent zou willen, maar als ie slecht zou zijn, is de meerderheid van de vergelijkbaren ook slecht.

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » zo 22 jan, 2006 21:19

Het beste is inderdaad zelf een testrit maken en zelf een keuze maken wat voor je belangrijk is en waar je waarde aan hecht bij een auto.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 22 jan, 2006 21:26

josephine schreef:En tjsa, die ander punten? Je kunt het mierengeneuk vinden, zelf ben ik steeds minder onder de indruk van de kwaliteitsbeleving als ik eens in de dealershowroom naast een nieuw sta .....
Is dat in relatie tot andere nieuwe auto's of in je relatie tot jouw oude SAAB?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 22 jan, 2006 21:36

josephine schreef:
verde900 schreef:
josephine schreef:En tjsa, die ander punten? Je kunt het mierengeneuk vinden, zelf ben ik steeds minder onder de indruk van de kwaliteitsbeleving als ik eens in de dealershowroom naast een nieuw sta .....
Is dat in relatie tot andere nieuwe auto's of in je relatie tot jouw oude SAAB?
Das deels in relatie tot nieuwe wagens, maar meer vergelijk ik 't met m'n oude Saab. Vooral de stoelen in de goedkopere versies en die goedkope plastic accenten in 't interieur ..... de materialen doen gewoon veel, maar dan ook veel minder degelijk aan.
Een moderne weggooiauto (als ik een nieuwe SAAB zo mag noemen) is niet meer voor de eeuwigheid zoals een 99 of de C900 leken te zijn, ik snap wat je bedoelt maar er zijn veel (vooral japanse) merken die goedkoop ogend spul toch ook duur verkopen en waar niemand vervolgens aanstoot aan neemt.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 22 jan, 2006 21:36

ik denk dat ik weet waar die kritiek op de wegligging vandaan komt....

ik heb al zoveel verschillende autobladen gelezen, en the bottom-line is: een auto heeft een 'goede wegligging' als hij 'sportief' rijdt... en een Saab is nou eenmaal bedoelt als een auto waarmee je 'comfortabel' kunt 'cruisen'..... verder moet je in het achterhoofd houden dat alle Saabs (op de 9-7x en de 9-2x na dan) voorwielaandrijving hebben, wat ook z'n voor (veilig) en nadelen (niet sportief) heeft.

ik vind het onze eigen 9-5 (2.0t S sedan) best een goede wegligging hebben, erg comfortabel! hij helt wel een klein beetje over in bochten, maar echt storend is het niet... maargoed, hij stuurt i.v.m. een mercedes of Volvo met meer gevoel en weerstand, volgens mijn vader althans.... wat dat betreft toch best sportief, alleen is hij niet zo sportief afgeveerd... zelfs over de 9-5 Aero zei de AW in 2004 nog dat ie een 'wollige besturing' en 'soft onderstel' heeft, als minpunten

het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat, een achterwielaangedreven stuiterbak of een comfortabele voorwielaandrijver....

davidjoost

Plaats reactie