Alle stempels gehaald.... Pfff was toch nog een behoorlijk eindje sturen. Wel ontzettend gaaf!
Even kort het hoe en waarom van deze trip. Naar aanleiding van WAM WAS klopte de Autovisie aan of ze een auto mochten lenen om naar Zweden te gaan en te kijken hoe het gesteld was met Saab en de omgeving Trollhatan. Uiteindelijk door het weer is daar uiteindelijk van afgezien. Toen is er besloten door Autovisie dat ze op een vliegveld een Special wilden maken met 6 auto's die een goed beeld zouden vormen van de heritage van Saab. Ze hebben/hadden de volgende auto's uitgekozen: Saab 96-60, een Monte Carlo uit 1966, een Sonett 2 takt 1966, een 99 Turbo 2, een 9000 uit 1985 en een Viggen Caab. Doordat het niet mee viel medewerking te krijgen van een vliegveld is het een paar keer uitgesteld en deze jongens hebben ook volle agenda's.
Afijn gisteren was ik op weg naar Belgie en mijn contact bij Autovisie belde want bij hun was spontaan het idee gerezen om de hel van 1963 in een auto die toen destijds ook gereden had de Elfstedentocht te rijden. Of ik mijn medewerking middels het beschikbaar stellen van een auto wilde verlenen. Uiteraard leek mij dit erg gaaf!
Vanmorgen dus vroeg weg en ik moet zeggen het was echt super leuk, leerzaam en gezellig. Kijk maar eens naar de foto's op bijgaande link:
http://www.mobypicture.com/group/saab/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn vele foto's gemaakt en binnenkort zullen die waarschijnlijk in de Autovisie staan. Ik krijg ook nog een aparte sessie toegestuurd maar ik zal vragen of ik er een paar hier mag plaatsen. Ik moet zeggen dat het er super professioneel aan toe ging. Zowel de hoofdredacteur als de fotograaf gingen voor de ultieme shots. Ik denk dat het voor Saab ook weer een leuke opsteker is na alle over het algemeen negatieve publiciteit van de laatste weken.
De 96 hield zich kranig. Op het eind sloeg hij wel iedere keer af als we moesten stoppen voor een stoplicht maar ik vermoed dat dat de afstelling is. Iemand die mij kan helpen dat weer goed te krijgen? Hij knalt ook af en toe en dat heeft hij voorheen nooit gedaan. Op snelheid liep hij mooi maar de kachel wordt niet echt lekker warm, ook niet echt koud maar aangenaam was helaas anders. Wat zou dat kunnen zijn? Iemand een idee? Het mocht de pret niet drukken, we hebben ons zeer goed vermaakt en morgen zullen we eens kijken hoe we de auto pekelvrij kunnen krijgen.
Het kruisje is in ieder geval binnen. Saillant detail: tijdens de route zijn we verschillende malen Autoweek tegen gekomen die iets soortgelijk deden met een Porche 911. Als camera auto was er voor ons een Panamera Hybrid nou dat was zeker geen straf. Ik heb een paar uurtjes mogen sturen maar het is een hele ervaring. De turbo van Saab is iets moois maar zo'n electro motor, brrrrrrr wat een brute maar wel beheersbare kracht! Overigens ook een leerzame dag. Middels Twitter konden de lezers ons volgen en ik ben onder de indruk geraakt van dit medium. Mensen kwamen ons spontaan opzoeken. Ook Dick Braakhekke (ex perschef Saab) kwam ons opzoeken In Hindeloopen.