Risico bij faillisement?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Dolf
Geregistreerd lid

Risico bij faillisement?

Bericht door Dolf » za 25 feb, 2006 18:23

Hoera , mijn Saab 93 SS komt zaterdag as!
Ik ben er nogal blij mee; zodanig zelfs dat mijn gezin mij er behoorlijk mee plaagt. Totdat ze horen welk deel ik van het gezinsbudget in de nieuwe auto voor Paps heb gestort. :twisted:
Nu mijn vraag: Bijna dagelijks horen we verhalen over een al-dan-niet dreigend failisement bij GM c.q Saab. Als dit overhoop gebeurt en ik het geld al heb overgemaakt, terwijl de auto nog niet is afgeleverd ben ik dan mijn geld en mijn Saab kwijt? Ik ben uiteraard van plan het geld zo laat mogelijk over te maken, maar toch.....

Peter van den Heuvel
Geregistreerd lid

Bericht door Peter van den Heuvel » za 25 feb, 2006 19:35

Zo'n soort situatie heb ik gehad met de aflevering van een bedrijfswagen bij de toenmalige VW dealer in Hoogvliet (rt).

Op dag 1 werd mij verzocht vast over te maken om 2 dagen later de auto af te leveren. Ik stelde echter voor dit bedrag bij aflevering contant te voldoen.

Op dag 2 stond de auto op het dak geparkeerd en viel onder het faillissement. Alle toenmalige vorderingen zijn indertijd over genomen door de Fa. Mondt en zo kon levering alsnog plaatsvinden. Echter: als dit niet gebeurt was had ik een probleem gehad.

Maar een failissement van GM of zelfs de importeur wil niet zeggen dat de dealer failliet gaat (waar jij zaken mee doet), als deze niet kan leveren dient hij het geld terug te storten.

Groet,
P.

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » za 25 feb, 2006 22:44

Ik zou nooit eerder betalen dan het moment van aflevering. Als een dealer niet liquide genoeg is om die auto te kunnen bestellen, dan is het een aflopende zaak.

Ik denk dat als GM of Saab failliet gaat en je hebt al betaald terwijl de auto nog nieteens bij de Nederlandse importeur is afgeleverd, ben je denk ik je geld kwijt. Eerst gaan de grote vorderingen op Saab of GM voor van bijvoorbeeld toeleveranciers etc. Je ziet je geld dan echt niet meer terug.

Nu verwacht ik niet zo snel een faillisement van GM of Saab, maar toch zou ik pas op de dag van aflevering betalen. Dus betaal maar lekker zaterdag a.s.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 25 feb, 2006 22:46

Ik kan me voorstellen dat een dealer niet op contanten loopt te wachten, je kunt voor 1 dag de limiet op je Pinpas laten afhalen en hem gewoon pinnen.

Dolf
Geregistreerd lid

bedankt voor de tips

Bericht door Dolf » zo 26 feb, 2006 14:39

Bedankt allen voor de tips,
Ik zorg dat ik pas op het laatste moment betaal.
weet wellicht een jurist/curator op dit forum of er een site te vinden is waar faillissementsaanvragen te vinden zijn?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 26 feb, 2006 17:15

Je kan ook met de bank en telefonische overboeking regelen op het moment van overdracht van de auto.

Plaats reactie