Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
-
wulf
- Geregistreerd lid
Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
http://www.bovagkrant.nl/home/46826-saa ... dicht.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab en Subaru Center Eemland in Amersfoort heeft vandaag surseance van betaling aangevraagd. Het autobedrijf kampt met een aanzienlijke huurachterstand.
Eigenaar Sander Balabrega spreekt van een moeilijke dag. ‘We konden het niet langer bolwerken’, erkent hij ruiterlijk. ‘We hebben de crisis in 2009 overleefd, maar uiteindelijk is het omvallen van Saab in 2011 ons fataal geworden. We hebben zo veel orders voor die nieuwe 9-5 moeten verscheuren. Een grote dealerholding met het nodige vet op de botten had dit nog kunnen bolwerken, maar ons, als kleiner speler, is het te machtig geworden.’ Bij Saab en Subaru Center Eemland zijn in totaal zes mensen werkzaam, onder wie het echtpaar Balabrega zelf.
De directeur van Saab en Subaru Center Eemland zegt de hoop op een goede afloop niet te hebben opgegeven. ‘We zijn met verschillende partijen in onderhandeling over een mogelijke overname of doorstart. Mogelijk weten we eind van de week al iets meer. We hopen dat de huidige medewerkers in het geval van een doorstart of overname mee kunnen.’
Balabrega nam in 2008 met zijn vrouw de dealervestiging van Saab in Amersfoort over, een jaar later werd het dealerschap van Subaru toegevoegd. ‘Een fantastisch merk, maar er gaat werkelijk niets aan kapot. Je ziet de klant voor regulier onderhoud, maar verder nooit. Dus als het ging om aftersales was Subaru ook al geen vetpot.’
Saab en Subaru Center Eemland blijft de komende dagen gesloten. 'We vragen onze klanten om begrip voor de situatie en geduld. We hopen op een positieve wending', besluit Balabrega,
Saab en Subaru Center Eemland in Amersfoort heeft vandaag surseance van betaling aangevraagd. Het autobedrijf kampt met een aanzienlijke huurachterstand.
Eigenaar Sander Balabrega spreekt van een moeilijke dag. ‘We konden het niet langer bolwerken’, erkent hij ruiterlijk. ‘We hebben de crisis in 2009 overleefd, maar uiteindelijk is het omvallen van Saab in 2011 ons fataal geworden. We hebben zo veel orders voor die nieuwe 9-5 moeten verscheuren. Een grote dealerholding met het nodige vet op de botten had dit nog kunnen bolwerken, maar ons, als kleiner speler, is het te machtig geworden.’ Bij Saab en Subaru Center Eemland zijn in totaal zes mensen werkzaam, onder wie het echtpaar Balabrega zelf.
De directeur van Saab en Subaru Center Eemland zegt de hoop op een goede afloop niet te hebben opgegeven. ‘We zijn met verschillende partijen in onderhandeling over een mogelijke overname of doorstart. Mogelijk weten we eind van de week al iets meer. We hopen dat de huidige medewerkers in het geval van een doorstart of overname mee kunnen.’
Balabrega nam in 2008 met zijn vrouw de dealervestiging van Saab in Amersfoort over, een jaar later werd het dealerschap van Subaru toegevoegd. ‘Een fantastisch merk, maar er gaat werkelijk niets aan kapot. Je ziet de klant voor regulier onderhoud, maar verder nooit. Dus als het ging om aftersales was Subaru ook al geen vetpot.’
Saab en Subaru Center Eemland blijft de komende dagen gesloten. 'We vragen onze klanten om begrip voor de situatie en geduld. We hopen op een positieve wending', besluit Balabrega,
-
Texpert
- Geregistreerd lid
Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
Tja, één van de zovelen die het hoofd niet meer boven water kan houden. Los van het debacle met Saab zelf is de combinatie Amersfoort-Saab ook nooit vlekkeloos geweest, was Saab doorgegaan vraag ik mij af of Amersfoort het alsnog had gered. Oja, waarom waren er al enkele jaren amper Subaru dealers in NL? Juist, er was geen euro aan te verdienen. Kapot gaan ze niet, eigenaren rijden minstens 15 jaar met hun "Soeb" en na die 15 jaar gaan de eigenaren naar de dorpsgarage. En uitgerekend Saab dealers gaan Subaru in huis halen....??
Overigens niets ten nadele van Sander, evenals John gewoon een aardige vent.
-
wulf
- Geregistreerd lid
Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
Ze zeggen dat Subaru en Saab (rijders) veel met elkaar gemeen hebben. Althans hier in the VS. The Saab USA topman was bij Subaru weg gehaald. Als aan verkoop niets te verdienen valt en reparaties ook niet, dan wordt het inderdaad moeilijk. De meest betrouwbare Saab is dus een 9-2X.
Dat was met Mercedes ook het geval in de 80er en 90er jaren. De auto's werden veel te goed gebouwd en gingen veel te lang mee. Daar moses dus verandering in komen. Slechter kwaliteit maken is vaker een nieuwe auto kopen en vaker moeten repareren. Goed voor de fabrikant en dealer maar slecht voor de klant.
Dat was met Mercedes ook het geval in de 80er en 90er jaren. De auto's werden veel te goed gebouwd en gingen veel te lang mee. Daar moses dus verandering in komen. Slechter kwaliteit maken is vaker een nieuwe auto kopen en vaker moeten repareren. Goed voor de fabrikant en dealer maar slecht voor de klant.
-
Spatje
- Donateur (3x)

Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
Heel jammer, ik gunde ze het van harte. Vanaf deze plaats, Sander en collega's: veel sterkte!
-
gj900
- Donateur (9x)

Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
Waarom?Texpert schreef:Los van het debacle met Saab zelf is de combinatie Amersfoort-Saab ook nooit vlekkeloos geweest, was Saab doorgegaan vraag ik mij af of Amersfoort het alsnog had gered.
-
sb129h
- Donateur (2x)

Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
Wellicht opgelegd van hogerhand? 9-2X, weet je nog wel?Texpert schreef:En uitgerekend Saab dealers gaan Subaru in huis halen....??![]()
![]()
In Zweden werd elke Saabdealer ineens ook Opeldealer... Brrrr!
-
Texpert
- Geregistreerd lid
Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
Ik vraag mij af wat in NL de connecties zijn tussen Subaru en Saab. Het is wel toevallig dat er een aantal dealers Subaru erbij zijn gaan doen, maar ook niet vreemd gezien het lage aantals Subaru dealers in NL.
De link tussen Opel en Saab dealers (in het verleden) vind ik logischer ivm GM gebeuren, maar ook die combinatie is al een aantal jaren verdwenen. Overigens is het met Opel ook niet best in NL momenteel gezien de sluiting van 2 Lathouwers vestigingen.
De link tussen Opel en Saab dealers (in het verleden) vind ik logischer ivm GM gebeuren, maar ook die combinatie is al een aantal jaren verdwenen. Overigens is het met Opel ook niet best in NL momenteel gezien de sluiting van 2 Lathouwers vestigingen.
Reputatie van Saab dealers in Amersfoort was nooit geweldig, Sander heeft daarin wellicht veel rechtgezet maar er waren veel meer Saab-rijders in Amersfoort e.o. die al lange tijd waren uitgeweken naar andere dealers/specialisten in de nabije omgeving.gj900 schreef:Waarom?Texpert schreef:Los van het debacle met Saab zelf is de combinatie Amersfoort-Saab ook nooit vlekkeloos geweest, was Saab doorgegaan vraag ik mij af of Amersfoort het alsnog had gered.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
Doen Saabrijders dat ook niet? Het Saabforum bestaat grotendeels uit mensen die tweedehandsjes hebben (incl. mijzelf) en niet weinig ervan doen het "onderhoud" geheel of gedeeltelijk zelf. Ik ken maar weinig 9000 en 9-3/9-5 type 1 rijders die met hun 15 jaar oude auto naar de Saabdealer (nu: erkend reparateur) gaan. De meesten gaan naar een Saabspecialist of universele garage.Texpert schreef:Oja, waarom waren er al enkele jaren amper Subaru dealers in NL? Juist, er was geen euro aan te verdienen. Kapot gaan ze niet, eigenaren rijden minstens 15 jaar met hun "Soeb" en na die 15 jaar gaan de eigenaren naar de dorpsgarage.
Daarbij gaat er aan een Saab ook niet verbazingwekkend veel stuk. Hier en daar een black sludge gevalletje bij de 9-5 (veelal garantiegevallen, waar je niks aan verdient) maar ik denk dat je aan Saab ook geen vetpot hebt als dealer, gezien het enorme aanbod van gebruikte Saabs en het grote schare Saabspecialisten (in een klein land voor een kleine doelgroep). Denk dat de dealers het vooral moesten hebben van de lease, wat de laatste jaren totaal niet meer liep wegens lage restwaarde en gebrek aan vertrouwen in Saab en het ontbreken van een klein, zuinig model. En helemaal niet meer nu Saab is omgevallen. Toch hoop ik dat enkelen het redden want ik gun het ze, en het is voor de Saabrijder ook mooi als er nog verkooppunten zijn waar je de onderdelen kunt bestellen die Saab parts AB nog maakt de komende paar jaar (want dat houdt ook wel een keer op als Saab niet doorstart als fabrikant van auto's met benzinemotoren). Ik houd bij het horen van dit bericht mijn hart vast, want mijn Saabdealer (Kennemerland) doet ook de combi Saab en Subaru. Ze zouden er dolgraag nog een merk bij nemen maar op het industrieterrein waar ze gevestigd zijn zit van elk merk al wat...
Ik denk dat het misschien nog het beste is voor een voormalig Saabdealer in deze tijden, om er een willekeurig volumemerk (een merk zonder ziel, zegmaar) bij te nemen, zoals Kia of Toyota (waarmee het overigens ook niet geweldig gaat). Een hardlopend merk waarmee je grote aantallen kunt draaien omdat er nu eenmaal enorm veel wansmaak in de wereld is
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
zal ook wel niet de laatste zijn het is gewoon een slappe tijd in het algemeen!
-
0240613
- Geregistreerd lid
Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
Jammer, ik zou zeggen: ondersteun je lokale Saab dealer! Af en toe ook eens wat onderdelen daar kopen. Kost wel wat meer maar een dealer in de buurt is soms best handig.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
Precies, ik koop regelmatig spullen bij de dealer en ik vind het heldhaftig van ze dat ik zelfs in deze tijd (zonder er om te vragen) nog korting krijg, wat dat betreft is de service als vanouds! Ik heb de laatste keer dan ook besloten gewoon de volle mep te betalen, want ze kunnen het heel goed gebruiken en ik gun het ze van harte. Eigenlijk vind ik dat ze dit wel uit het voorwaardenpakket voor de Saabclub mogen halen, want de dealers hebben het al zwaar genoeg en ik rij er geen kilometer minder om en lid blijf ik toch wel...
-
Spatje
- Donateur (3x)

Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
Onderdelen handel was ook al lastig voor de Saab dealers. Ik wacht inmiddels een halfjaar op een glaasje voor de richtingaanwijzer rechtsvoor.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
Mijn Saab dealer op het dorp heeft het zo druk dat hij dit jaar niet eens op vakantie gaat
Heeft mede te maken met een concurrent in Schoten (BE) die ermee gestopt is, zo kan het ook gaan...
Heeft mede te maken met een concurrent in Schoten (BE) die ermee gestopt is, zo kan het ook gaan...
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
de ene zijn dood is de ander zijn brood is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven
-
Nightrunn3r
- Geregistreerd lid
Re: Saab en Subaru Center Eemland in surseance van betaling
Ik was daar een van. Het liep nooit echt lekker tussen mij en de dealer in A-town. In de pre-Sandertijd was het: Te veel vertraging mbt onderdelen, bizarre wisseling van lokaties, duur, net niet lekkere communicatie. Tsja. Vertrouwen en te paard is het spreekwoord toch?Texpert schreef: Reputatie van Saab dealers in Amersfoort was nooit geweldig, Sander heeft daarin wellicht veel rechtgezet maar er waren veel meer Saab-rijders in Amersfoort e.o. die al lange tijd waren uitgeweken naar andere dealers/specialisten in de nabije omgeving.