Nieuwe Saab rijder in de maak

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Ambu
Geregistreerd lid

Nieuwe Saab rijder in de maak

Bericht door Ambu » di 24 jul, 2012 10:08

Hallo beste Saabliefhebbers,

Ik, door mijn vader aangestoken zijnde Saabrijder in de maak, ben ik opzoek naar jullie kennis maar boven al wijsheid.
Ik ben 40 jaar en heb een jong gezin, welke nu wordt verplaatst in een Renault Scenic. Deze heeft ons al vaak in de steek heeft gelaten en een klein vermogen gekost aan onderhoud en reparaties. Net terug van vakantie in Duitsland(met zweet onder mijn oksels) hebben wij het toch gehaald. Menig berg heb ik met angst genomen met de gedachte "doet die het of doet die het niet". Maar goed genoeg over deze drama auto. Nou ben ik al een lange tijd in overweging om een Saab 9.3 1.8 T Estate benzine te kopen. Mijn vader rijd al jaren Saab en daardoor is bij mij ook het Saabvifus ontstaan. Echter, en jullie weten natuurlijk al welke kant ik op ga, is het nu nog wel safe om een Saab te kopen, gezien de ontw. van afgelopen tijd, en waar moet ik op letten als ik toch besluit om Saabrijder te worden.

Ik hoop dat jullie kennis en ervaring mij over dat heeeele kleine drempeltje kan helpen om toch voor een Saab te gaan.

Alvast bedankt voor jullie moeite en tijd.

Saabrijder in de maak

Blindstra
Geregistreerd lid

Re: Nieuwe Saab rijder in de maak

Bericht door Blindstra » di 24 jul, 2012 10:49

Saab onderdelen voorziening is geen enkel probleem. Ten eerste is de BV die de onderdelenvoorziening regelt niet failliet en produceert vrolijk verder voor ons fans. Ten tweede zitten er nogal wat Opel (motor)onderdelen aan de 9.3. En die zijn ( helaas :?: ) nog niet failliet :P

Mooie auto trouwens die 9.3 Estate. :idea:

Ik heb me wel eens laten vertellen dat je een Turbo moet kopen want dat zou de betere motor zijn boven de ongeblazen versie. Maar of dat waar is ga je ongetwijfeld hieronder lezen :wink:

Ambu
Geregistreerd lid

Bericht door Ambu » di 24 jul, 2012 16:10

Hallo Blinstra,

Dank voor je reactie, goed om te weten dat de res. onderd. voorlopig geen probleem zullen zijn. Ik heb een erg mooie 9.3 1.8 T Estate gezien uit 2006 met 153000 op de teller. Ik heb begrepen dat de grote T dus een Saabmotor is en dus heeeel veeeel km. mee gaat. Zijn er nog speciale zaken waar ik op moet letten bij aanschaf? want ben vwb deze auto echt een leek, dus... :-S+

9000fan
Geregistreerd lid

Bericht door 9000fan » di 24 jul, 2012 17:45

Hallo Ambu,

Welkom op dit forum en heel veel plezier met het zoeken naar een fijne Saab :D
Misschien is het ook handig om te overwegen of je inderdaad een benzine auto wilt of bv een LPGg3
of diesel ! Daarover zijn de menigen natuurlijk ook verdeelt en ik kan dan ook alleen maar voor
mijzelf spreken. Ik rij in een 9000 op LPG g3 en dat scheelt mij E 25,00 wegenbelasting in de maand !
Maar daar tegenover staat wel een heel andere prijs bij de pomp! Ik ben dus heel blij (ondanks dat ik niet zo heel veel km maak)
dat ik op LPG rijd. :O:
Veel succes en groeten uit Rutten

matje 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door matje 9-5 » di 24 jul, 2012 18:35

Zeker doen, saab heeft zeer prettige rijeigenschappen en een hoog veiligheidsniveau.
Wat ik vaker lees van saab 9-5 / 9-3 zijn er ook een paar puntjes waar je even rekening mee zou kunnen houden.

* turbo ( hoeveel km heeft de saab gelopen en hoe is er mee omgegaan )
* benzinepomp
* di casette (direct ignition )
* contactslot
* gasklephuis

Ik zeg niet dat het altijd de kop op steekt maar bovengenoemde lees je vaker.

meindert
Geregistreerd lid

Bericht door meindert » di 24 jul, 2012 20:32

Hallo Ambu,

Vier weken geleden stond ik voor hetzelfde dilemma, onze fiat brava koste aan reparaties meer dan wij er nog voor zouden terugkrijgen bij verkoop. Wij moesten in korte tijd, 2 weken, een andere auto want de vakantie richting zuid frankrijk kwam dichterbij. We wilden eerst een Scoda Octavia, maar op een gegeven moment zag ik een Saab Sport Estate, en was meteen om. Mijn vrouw erbij gehaald, die moets eerst niets van Saab hebben, ook zij vind dit nu een mooie auto. Heelveel zoeken op gaspendaal.nl en marktplaats.nl naar een model uit 2006/2007 voor rond de 10K. Uiteindelijk na een week zoeken en contacten leggen, heb ik een Saab gekocht van een particulier. Wij denken een goede koop te hebben gedaan, maargoed zovaak koop ik ook geen auto.

Tips van kennisen die ook Saab rijden, vertelden mij om uit te kijken naar:
- koop beslist een turbo, dus niet de 1.8i (opel motor);
- let op het audio systeem in de auto, er zijn uitvoeringen met maar 4 speakers, klinkt niet prettig. Het 7 speaker systeem klinkt beter;
- beter geen lichte bekleding nemen, met kinderen wordt vrij snel vuil. Donker + leer is ideaal;

Uiteindelijk heb ik een Saab Sport Estate 1.8t uit 2006 gekocht voor 9750,-, wel een basis model, maar met: 85.000 km op de teller, afneembare trekhaak, leren bekleding, getint glas achter, audio 7 speakersysteem, Multimedia aansluiting voor mp3 speler + alles wat Saab standaard al leverd.

We zijn nu op vakantie, en hebben er inmiddels 2500 km opzitten. Wij zijn erg tevreden met de auto, maar toch een paar puntjes die ik wil vermelden:
- we moeten vaker tanken dan met de fiat brava (1/16,5), logisch want dat was ook een totaal andere auto. Nu 1/11,5 (betrouwbare waardes);
- de auto heeft zo z'n geluidjes bij verschillende snelheden. Op een gegeven moment houd het op. Hier wil ik nog wat aan doen;
- ruimte achter voor de kinderen houd niet over, maar is mee te leven ook als ze straks 18 zijn :D;
- de voorgeschreven bandenmaat 215/55R16 zijn erg prijzig (125,-), ik heb er 205/55R16 (75,-) onder laten zetten die vallen binnen de marge;
- deze auto heeft geen parkeersensoren, die mis ik wel. Moeilijk in te schatten hoeveel ruimte je nog achter en voor hebt.

Wat goed is aan deze wagen vergeleken met Fiat Brava, eigenlijk geen eerlijke vergelijking:
- Licht als een rots op de weg, rijd echt fantastisch;
- Motor heeft veel vermogen, de bergen/heuvels in Frankrijk zijn totaal geen probleem;
- climate control werkt snel en goed;
- veilig gevoel en zit ook nog prima.

Success met je aankoop, groeten Meindert

Ambu
Geregistreerd lid

Bericht door Ambu » wo 25 jul, 2012 9:01

Tja wat een ellende kan je maar hebben met een auto. Ik heb in het verleden VW gereden en nooit problemen mee gehad, echter hebben wij nu echt een maandagochtend product gekocht. De tips zijn zeer bruikbaar, echter moet ik wel een modus vinden om deze zo mee te nemen naar een dealer/handelaar. Vaak zie je dat een universele garagehouder toch niet zo veel kennis van zaken heeft en nog maar te zwijgen over de geschiedenis(helaas ook al mee gemaakt). Op gaspedaal staan een aantal zeer mooie 9.3 T Estate waar wij zeker voor willen gaan. Was er ook niet iets met de ketting/riem waar je rekening mee moest houden??

Ambu
Geregistreerd lid

Bericht door Ambu » wo 25 jul, 2012 9:01

Tja wat een ellende kan je maar hebben met een auto. Ik heb in het verleden VW gereden en nooit problemen mee gehad, echter hebben wij nu echt een maandagochtend product gekocht. De tips zijn zeer bruikbaar, echter moet ik wel een modus vinden om deze zo mee te nemen naar een dealer/handelaar. Vaak zie je dat een universele garagehouder toch niet zo veel kennis van zaken heeft en nog maar te zwijgen over de geschiedenis(helaas ook al mee gemaakt). Op gaspedaal staan een aantal zeer mooie 9.3 T Estate waar wij zeker voor willen gaan. Was er ook niet iets met de ketting/riem waar je rekening mee moest houden??

djairo
Geregistreerd lid

Bericht door djairo » wo 01 aug, 2012 11:02

Tip, kijk ook ééns naar de 9.5 estate, geeft toch nog iets meer ruimte voor meestal minder in aankoop.

Nine
Geregistreerd lid

Bericht door Nine » wo 01 aug, 2012 23:12

Allereerst...van harte welkom bij dit eigenzinnige merk met dito berijders (vaak leuke en boeiende mensen).

Ik rij Saab sinds 1985 en momenteel blij met onze 9-5 2.3 Vector van 2002 als gezinsauto. Daarnaast nog een OG (Old Generation) 2002 Saab 9-3 cabrio voor de hobby. Ik ken de 9-3 NG (New Generation) en het is een zeer strak rijdende auto. De 9-5 heeft beduidend meer ruimte en is prijstechnisch zeer interessant. Vergis je niet in het feit dat de motoren van de NG 9-3 geheel andere motoren zijn dan de 9-5 (ik laat de prachtige in 2010 gelanceerde 9-5 dus even buiten beschouwing). De 9-5 heeft de "oer Saab motor die vaak geroemd wordt om de vele km's die dat blok kan draaien. 400 Dzd is daarbij absoluut geen uitzondering..zeker als je er dagelijks lange afstanden mee rijdt (in Saab berichten van de Saabclub staat een artikel met daarin een Saab 9-5 met 1 miljoen km op de teller). Ik ken die ervaringen nog niet met de NG9-3 motoren.
Wat me tevens opvalt is dat de 9-5 wat zwaarder en degelijker aanvoelt dan de NG 9-3. Ik doel daarbij met name op stevigheid van materialen die in het interieur gebruikt zijn. Dat geldt ook voor de portieren. Die voelen bij de 9-5 net iets meer Saab-achtig aan (zwaar en dik). Het zal voor de veiligheid per saldo niet veel uitmaken maar de 9-5 geeft mij net iets meer solide gevoel.
Dat zijn gewoon dingen die je zelf even moet ervaren en het kan zijn dat je het volstrekt oneens bent met me (uiteraard mag dat).

Kijkend naar de estate varianten vind ik de 9-3 estate wel veel geslaagder vormgegeven dan de 9-5 estate. De lijn van de auto loopt gewoon mooier door. Om die reden heb ik ook een 9-5 sedan (ook allemaal persoonlijk).

De mogelijke risicopunten zijn al aangehaald. Het gasklephuis hoor ik vooral van anderen...ik heb er in bijna 30 jaar Saab rijden (en ik koop altijd 2e of 3e hands) nooit een gasklephuis vervangen. Wel bij 2 Saabs de turbo (een keer bij 170 dzd en bij mijn huidige 9-5 bij 190 dzd). Verder 1x een DI cassette in de 9000CS (maar dat was preventief). That's about it.
Een ander dingetje dat wel eens wil gebeuren is de TDC sensor. Dit is een sensor op de krukas die na verloop van jaren (in mijn gevallen allebei na 10 jaar en in de ene auto 200 dzd en de andere 120 dzd km).

En dan even :offtopic: Men geeft tegenwoordig zo hoog op over de VW/Audi motoren (1.4 TFSi)...Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat er legio van deze VW's bij de dealers stil staan met opgeblazen turbo's (onder de 100dzd km) en kapotte distriebutiekettingen (de eerste VW's / Audi's met deze motoren zitten nu vaak al 3 jaar in de lease en ze vallen een voor een om). In de autowereld praat men al van de "overspannen motoren" van VW en de onderdelen zijn momenteel amper leverbaar (*)...zo zie je maar weer...Ik heb toch wel een lichte voorkeur voor een beetje overgedimensioneerde 2 liter motoren.
(*) Een zeer rustig VW rijdende collega van me heeft al 5 weken een leenauto omdat onderdelen niet leverbaar zijn (bij Saab wel haha). Zijn 1.4 staat met beide voornoemde problemen bij de garage met 90 dzd km op de teller (geen caravan trekker).

Plaats reactie