officiële einde van merknaam Saab voor auto's?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » di 18 aug, 2015 20:20

http://m.standaard.be/cnt/dmf20150818_01823053" onclick="window.open(this.href);return false;

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Re: officiële einde van merknaam Saab voor auto's?

Bericht door rutgerreinier » di 18 aug, 2015 20:37

of misschien wel ooit een wederom standing van SAAB.
NEVS deed er verder ook maar weinig mee.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 19 aug, 2015 0:21

rutgerreinier schreef:NEVS deed er verder ook maar weinig mee.
Kennelijk ben je zeer slecht geïnformeerd...

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 19 aug, 2015 4:58

NEVS zal best hebben onderhandeld met Saab Aero AB. maar Saab Aero heeft in 2014 al besloten dat NEVS, toen ze in reconstructie gingen, de merknaam SAAB en het logo niet meer mocht gebruiken. overigens was Saab toen al enige tijd een dood paard.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » wo 19 aug, 2015 6:56

Sapphire schreef:
rutgerreinier schreef:NEVS deed er verder ook maar weinig mee.
Kennelijk ben je zeer slecht geïnformeerd...

Kennelijk geloven velen hier in sprookjes.
Vertel mij maar eens wat er san nog zo saab is aan nevs
Ze hebben een grote niet Europese partner gevonden, ze bouwen een nieuwe fabriek waar 200000 auto's per jaar van de band kunnen rollen. Maar niet in Zweden. Ze brengen geen turbo modellen meer uit.
GM en Spyker leverden tenminste nog saabs die in Zweden gebouwd waren.

Saab is saab al heel lang niet meer.. .......

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 19 aug, 2015 7:15

Nee hoor ik geloof niet in sprookjes. Echter bij mij is het glas altijd halfvol. Bij jou is het kennelijk niet eens half leeg maar helemaal leeg. Jammer.

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » wo 19 aug, 2015 7:53

Wat een verschrikkelijk oud nieuws van de Standaard. Een zogeheten bericht met een baard........ De krant doet zijn naam niet bepaald eer aan de nieuwsgeving is beneden de Standaard.
SU en Saabtala hebben hier immers al maanden geleden over bericht en sterk genuanceerder.

@Sapphire: misschien een mooie kans voor de positievelingen om indien het bericht waar is onder de nieuwe naam een eigen forum te beginnen. Ik zou willen pleiten voor strenge toelating! :wink: :lol: Jij weet beter vanwege het feit bepaalde ingangen te hebben van wie je actuele info krijgt vanwege jouw redacteurschap SCN. Mijn advies: laat rusten die negatieve energie. We zien vanzelf wel wie er gelijk krijgt..... :-P+

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » wo 19 aug, 2015 15:07

Ik kan ook wel wat bijschenken in het halfvolle glas... Ik was bij de NEVS fabriek en heb een rondleiding gekregen door de fabriek tijdens het laatste SaabFestival in Trollhättan. Die is alles behalve dood, ik heb daar echt energie van gekregen, veel ingenieurs zien testen en werken en vergeet niet: Het duurt gemiddeld 3 jaar voor een auto alle goedkeuringen gekregen heeft om de weg op te mogen. het is niet auto bouwen, naar de RDW, kenteken krijgen en gaan. het is Plan maken, goedkeuring krijgen, wat bouwen, kritiek krijgen, aanpassen, weer indienen, weer een ander iets dat niet naar behoren functioneert door de wijzigingen na de eerste kritiek, weer aanpassen, weer indienen weer indienen, weer een ander iets dat niet naar behoren functioneert door de wijzigingen na de tweede lijn kritiek, etc, etc. Net zolang tot de fabrikant en alle goedkeurende instanties tevreden zijn. NEVS mag weinig meer gebruiken van GM, dus ze moeten praktisch volledig nieuwe auto's uit de hoge hoed toveren. De 9-5 volledig zelfs, de 9³ grotendeels.

Ik denk dat wij over een jaar of twee weer Saabs gaan zien uit Zweden en dat het goed gaat komen. Saab rijders zijn loyaal, trouwer dan een labrador. Dat zie je aan dat men van '79 tot '94 een bijna niet aangepaste 900 bleef rijden. Een nieuwe auto kocht men na een jaar of 4 tot 6 die totaal niet anders eruit zag t.o.v. de vorige. Zo zijn Saab Rijders. Het gaat goedkomen.

[Humor modus aan]
Als hele hordes bebaarde mannen de wereld proberen te overtuigen van hun gelijk dat een korte dikke andere bebaarde kerel die al 350 generaties dood is vindt dat wij ons aan regels van 1400 jaar geleden moeten houden, geen alcohol meer mogen drinken en vijf keer per dag op de knietjes moeten voor een heer die niemand ooit gezien heeft, boeken en museumstukken moeten vernietigen, dan kunnen wij toch ook wel wat geloof en geduld opbrengen voor SAAB? Dat vind ik namelijk een stuk geloofwaardiger :-P+
[/Humor modus uit]

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 19 aug, 2015 17:11

Autoweek denkt er toch anders over: http://www.autoweek.nl/nieuws/33941/mer ... voor-autos

Rogier1201
Donateur
Donateur

Bericht door Rogier1201 » wo 19 aug, 2015 18:07

Autoweek heeft ook de sleur en pleur functie(copy paste) uitgevonden :(

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 19 aug, 2015 21:00

Voor mij ( en dat is natuurlijk heel persoonlijk) is Saab een beetje dood sinds de 900 classic er niet meer is...

Maar.... Sinds die tijd is er een nieuw merk in de maak, dat in ieder geval tot 2015 op zoek is naar zijn identiteit en naam. Ik heb wel het gevoel dat dit merk eraan komt met een bijzondere identiteit en een eigen kijk op mobiliteit en techniek.. En het leuke is dat daar de genen in zitten van mijn geliefde automerk Saab.

Of ik dat nieuwe merk ga waarderen zal de tijd leren, maar Saab zal het voor mij niet worden. Maar Saab blijft altijd in mijn geheugen als ik dat nieuwe merk zie rijden! En een bijzonder merk wordt het zeker wel, want er zal altijd een beetje Saab inzitten. En wellicht ga ik er net zoveel van houden.

Maar wanneer ik een intiem gesprek heb met mijn Saab 99, hier op de oprit, dan geeft hij me een knipoog. En dan zegt hij, het maakt allemaal niet uit. We zien het wel, wacht het maar rustig af..

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 19 aug, 2015 21:31

Ik heb geen serieuze bron kunnen vinden die het "nieuwsbericht" van Autoweek bevestigt.
Er is ook helemaal geen officieel persbericht van Saab Group over dit onderwerp.

Kijk zelf maar even: http://saabgroup.com/Media/news-press/

Ik lees liever berichten van Saabforummers zoals Niels83 die ZELF in Trollhättan zijn geweest
en uit eigen ervaring kunnen vertellen over Nevs.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 19 aug, 2015 22:06

Als ze straks een leuke mooie goede auto maken hoeven ze voor nl alleen maar 2 letters om de wisselen

BAAS :mrgreen:

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 19 aug, 2015 23:40

@turbopilot: bedoel je zoiets ?

Afbeelding

Michel Annink
Geregistreerd lid

Bericht door Michel Annink » do 20 aug, 2015 2:41

Er is niks "door SAAB AB bekend gemaakt". De oorsprong van de berichten in De Standaard en Autoweek is een bericht van AFP die een van hun reporters een niet nader genoemde persoon bij SAAB AB heeft laten bellen met de vraag of er onderhandelingen met NEVS gaande zijn. Dat werd ontkend.
Dit klinkt als exact hetzelfde verhaal als een tijdje geleden toen Svenska Dagbladet (zeg maar het NRC van Zweden) ook SAAB AB belde en dezelfde vraag stelde. Op basis van hetzelfde antwoord leidde dit toen ook tot ophef. Het interessante is dat er later werd genuanceerd met dat er wel gesprekken plaatsvonden en dat er in een eerdere fase onderhandelingen waren geweest die niet waren afgesloten.
Mijn theorie is dat NEVS inmiddels weet wat er door SAAB AB gevraagd/geëist wordt om de licentie terug te krijgen, maar dat men nog niet in staat is om aan die eisen te voldoen. Zodra er een nieuwe meerderheidseigenaar is (met voldoende kapitaal en garanties voor de toekomst) wordt het verhaal anders. Ik zou dus niet te snel oordelen.
Meer overigens in het komende nummer van Saabberichten.

Plaats reactie