Om meerdere aspecten te leren kennen zouden mensen zich dan ook eens in de geschiedenis van Rusland/S.U. moeten verdiepen.
Dan zie je een land, dat naast een rijke cultuur, door de eeuwen heen een ongebreidelde expansie-drift heeft vertoond.
En, omdat ze zich ook heden ten dage nog het middelpunt vinden van een Euro-Aziatische geopolitiek, laat de recente geschiedenis hetzelfde beeld zien.
Half Finland veroverd, Polen voor de helft bezet ( een-tweetje met Hitler ), in 1956 Hongarije binnengevallen nadat dat land zich wilde ontworstelen aan de Russische repressie, in 1968 Tjecho-Slowakije hetzelfde verhaal. Hoezo Navo agressie????
Ik ben geen vriend van de VS. Ik heb misschien wel in meer anti-VS/Navo demonstraties meegelopen dan jij Steve ( een aanname die ik niet kan staven

)
Ik ben geen Rusland-hater. In 1978 heb ik de Sovjet-Unie bezocht. Niet met een groepsreis, maar individueel, met de auto ( voor de records: Peugeot 304) 4 weken rondgereden. Ik zit waarschijnlijk nog in de archieven van de BVD.
De NAVO had er verstandig aan gedaan wat omzichtiger om te springen met de gevoeligheid van Rusland ten opzichte van wat eens bij de Sovjet-Unie hoorde.
Maar aan de andere kant, Oekraïne is toch een onafhankelijk land. Die kunnen en mogen toch zelf beslissen wat ze willen.
Bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie heeft Oekraïne al zijn kernwapens aan Rusland gegeven met de garantie dat zij veilig waren. De onbetrouwbaarheid van de Russen is met de inval in Oekraïne weer aangetoond. Helaas.
Overigens ben ik het er mee eens dat je altijd moet zoeken naar manieren om de vrede te bewerkstelligen of handhaven.
Ik ben het ook eens met Werli die zegt dat dit een SaabForum is, en vanaf nu ga ik het alleen over de 9000 hebben.