Saab BioPower over een half jaar ook i.c.m. LPG!!
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Saab BioPower over een half jaar ook i.c.m. LPG!!
Beste Saab-forum leden/lezers,
Bij deze heb ik een kleine preview op het gebied van de ontwikkelingen rond Saab en LPG. Ik heb op de Saab Club nieuwjaarsreceptie bij de importeur in Vianen gesproken met de meneer die de presentatie gaf (ik ben zijn naam even kwijt) over de Saab BioPower-modellen. Hij had verteld dat de BioPower op bepaalde technische punten is aangepast t.o.v. een normale T7-motor. Het meest interessante (voor LPG dan) vond ik dat ook de kleppen en klepzittingen van een veel harder materiaal zijn. Dit is nodig omdat E85 een veel schralere verbranding heeft met hogere temperaturen (wat in mindere mate ook het geval is bij LPG). Verder is de Trionic-7 software zodanig aangepast dat de brandstof met een hoger octaangetal (E85, maar dus ook lpg) herkend wordt en daarbij wordt een hogere turbodruk toegestaan omdat de motor bij die brandstof minder snel gaat pingelen.
Een monteur van onze Saab-garage in Lemmer had mij een keer verteld dat de biopower een sterkere cilinderkop heeft, dus dat die in theorie beter geschikt zou zijn op gas. De huidige cilinderkop gaat op lpg zo rond de 100 tot 150 duizend km mee, voordat hij gereviseerd wordt en voorzien van hardere kleppen/klepzittingen. Zo kwam ik dus op het idee dat de BioPower goed geschikt zou moeten zijn voor lpg.
Toen ik hier naar vroeg antwoordde de man: "De BioPower is dé perfecte motor voor gas!" En daarna hij bevestigde in feite het bovenstaande verhaal. De reden waarom er niet eerder BioPower auto's met lpg zijn geleverd is eigenlijk omdat de BioPower eerst marketingtechnisch goed in de markt moest worden gezet als milieuvriendelijke auto op een alternatieve brandstof. Maar er staat inmiddels een 9-5 BioPower bij Vialle die wordt getest om te zien of de lpg-software goed samenwerkt met de aangepaste Trionic software. Over een half jaar start de marketingcampagne voor BioPower en LPG! In 2008 zullen de Trionic 8 motoren van de 9-3 ook als BioPower geleverd gaan worden, en ook die zullen naar verwachting beschikbaar zijn met lpg.
Het voordeel voor de klant moge duidelijk zijn. T.o.v. een normale 9-5 is de BioPower 'maar' 1000 euro duurder. Een lpg-installatie zal een evenhoge meerprijs hebben. Maar bij de BioPower heb je dus niet na 100.000km een cilinderkoprevisie van ong. 2000 euro. Je spaart dus eigenlijk 1000 euro uit door de BioPower i.c.m. LPG te nemen. Zo kun je rijden met de alternatieve brandstof van nu (LPG), en die van de nabije toekomst! (E85)
davidjoost
Bij deze heb ik een kleine preview op het gebied van de ontwikkelingen rond Saab en LPG. Ik heb op de Saab Club nieuwjaarsreceptie bij de importeur in Vianen gesproken met de meneer die de presentatie gaf (ik ben zijn naam even kwijt) over de Saab BioPower-modellen. Hij had verteld dat de BioPower op bepaalde technische punten is aangepast t.o.v. een normale T7-motor. Het meest interessante (voor LPG dan) vond ik dat ook de kleppen en klepzittingen van een veel harder materiaal zijn. Dit is nodig omdat E85 een veel schralere verbranding heeft met hogere temperaturen (wat in mindere mate ook het geval is bij LPG). Verder is de Trionic-7 software zodanig aangepast dat de brandstof met een hoger octaangetal (E85, maar dus ook lpg) herkend wordt en daarbij wordt een hogere turbodruk toegestaan omdat de motor bij die brandstof minder snel gaat pingelen.
Een monteur van onze Saab-garage in Lemmer had mij een keer verteld dat de biopower een sterkere cilinderkop heeft, dus dat die in theorie beter geschikt zou zijn op gas. De huidige cilinderkop gaat op lpg zo rond de 100 tot 150 duizend km mee, voordat hij gereviseerd wordt en voorzien van hardere kleppen/klepzittingen. Zo kwam ik dus op het idee dat de BioPower goed geschikt zou moeten zijn voor lpg.
Toen ik hier naar vroeg antwoordde de man: "De BioPower is dé perfecte motor voor gas!" En daarna hij bevestigde in feite het bovenstaande verhaal. De reden waarom er niet eerder BioPower auto's met lpg zijn geleverd is eigenlijk omdat de BioPower eerst marketingtechnisch goed in de markt moest worden gezet als milieuvriendelijke auto op een alternatieve brandstof. Maar er staat inmiddels een 9-5 BioPower bij Vialle die wordt getest om te zien of de lpg-software goed samenwerkt met de aangepaste Trionic software. Over een half jaar start de marketingcampagne voor BioPower en LPG! In 2008 zullen de Trionic 8 motoren van de 9-3 ook als BioPower geleverd gaan worden, en ook die zullen naar verwachting beschikbaar zijn met lpg.
Het voordeel voor de klant moge duidelijk zijn. T.o.v. een normale 9-5 is de BioPower 'maar' 1000 euro duurder. Een lpg-installatie zal een evenhoge meerprijs hebben. Maar bij de BioPower heb je dus niet na 100.000km een cilinderkoprevisie van ong. 2000 euro. Je spaart dus eigenlijk 1000 euro uit door de BioPower i.c.m. LPG te nemen. Zo kun je rijden met de alternatieve brandstof van nu (LPG), en die van de nabije toekomst! (E85)
davidjoost
-
MXL
- Geregistreerd lid
-
B235R
- Lid van verdienste
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
-
taaffert
- Geregistreerd lid
-
Henk-Jan
- Donateur

-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Hmm, een viercilinder TDI vind ik ook behoorlijk tractorachtig klinken...H.E.N.K.I.E schreef:Nou, vandaag hoorde ik die Peugeot-diesel weer lopen, en volgens mij wordt je als je eenmaal een SAAB hebt meteen anti-diesel, gatver, wat een tractorgeluid uit zo'n HDi. Geef mij maar een TDI, wat anderen ook van die motor beweren.
De 2.7d V6 en de BMW 335d/535d vind ik de enige diesels die een beetje redelijk klinken...
-
De Flok
- Geregistreerd lid
En de motor van de M5 klinkt stationair weer als een ouderwetse dieselsjoerdk schreef:Hmm, een viercilinder TDI vind ik ook behoorlijk tractorachtig klinken...H.E.N.K.I.E schreef:Nou, vandaag hoorde ik die Peugeot-diesel weer lopen, en volgens mij wordt je als je eenmaal een SAAB hebt meteen anti-diesel, gatver, wat een tractorgeluid uit zo'n HDi. Geef mij maar een TDI, wat anderen ook van die motor beweren.
De 2.7d V6 en de BMW 335d/535d vind ik de enige diesels die een beetje redelijk klinken...
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Ja, dat is inderdaad niet om aan te horen!De Flok schreef:En de motor van de M5 klinkt stationair weer als een ouderwetse dieselsjoerdk schreef:Hmm, een viercilinder TDI vind ik ook behoorlijk tractorachtig klinken...H.E.N.K.I.E schreef:Nou, vandaag hoorde ik die Peugeot-diesel weer lopen, en volgens mij wordt je als je eenmaal een SAAB hebt meteen anti-diesel, gatver, wat een tractorgeluid uit zo'n HDi. Geef mij maar een TDI, wat anderen ook van die motor beweren.
-
De Flok
- Geregistreerd lid
Henkie, volgens mij moet je even je oren schoonmaken, want als er iets als een tractor klinkt.............juist dan is het een TDI. Zeg niet dat de HDI niet zo klinkt, ik vind ze beide bagger klinken. Maar je neemt een diesel ook niet voor het sporty geluid, of wel dan?H.E.N.K.I.E schreef:Nou, vandaag hoorde ik die Peugeot-diesel weer lopen, en volgens mij wordt je als je eenmaal een SAAB hebt meteen anti-diesel, gatver, wat een tractorgeluid uit zo'n HDi. Geef mij maar een TDI, wat anderen ook van die motor beweren.
-
verde900
- Donateur

-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
Dat laatste klopt!De Flok schreef:Henkie, volgens mij moet je even je oren schoonmaken, want als er iets als een tractor klinkt.............juist dan is het een TDI. Zeg niet dat de HDI niet zo klinkt, ik vind ze beide bagger klinken. Maar je neemt een diesel ook niet voor het sporty geluid, of wel dan?H.E.N.K.I.E schreef:Nou, vandaag hoorde ik die Peugeot-diesel weer lopen, en volgens mij wordt je als je eenmaal een SAAB hebt meteen anti-diesel, gatver, wat een tractorgeluid uit zo'n HDi. Geef mij maar een TDI, wat anderen ook van die motor beweren.
En een M5 neem ik graag
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Si.verde900 schreef:Arjan van Doorn? dat is een naast een kundig ook een byzonder amabel mens, deed in een grijs verleden ook Griekenland en Italie qua typegoedkeuringen..taaffert schreef:Was mijnheer Van Doorn. Aardige man en weet daar errug veel van.
Wat betreft de M5, stond er een keertje eentje voor het huis (vorig type) en de motor liep. Mijn huisgenoot en ik vroegen ons af wat het was. Ik vermoedde een diesel omgebouwd met volledig M-pakket, mijn huisgenoot dacht een echte M5. Wij op het raampje kloppen om te vragen hoe en wat. Ik was nog niet overtuigd, tot die man gas gaf. Das dan weer mooi.
Maar die M5 klonk zo rauw omdat er in 3,5 jaar tijd 180.000km mee was gereden
-
plafundum
- Geregistreerd lid
Al die diesels klinken toch als koffiemolens? Geef maar maar gas. Zijn we ook weer on-topic. Kan me herinneren dat de olie in mijn LPG 900i16 na 18000 km nog altijd helemaal honing-geel was, en dat we in 2002 voor 40 euro pp brandstofkosten met zijn vieren naar ValtThorens reden. De topsnelheid op gas was 182, op benzine 185 km/u. Prima toch?
Ooit MOEST ik leasen en mijn eerste trouwe 900c8 de deur uit doen. Kreeg een Delta met LPG G3. Ding reed harder op gas dan op benzine.
Ooit MOEST ik leasen en mijn eerste trouwe 900c8 de deur uit doen. Kreeg een Delta met LPG G3. Ding reed harder op gas dan op benzine.