Saab Vectra

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Saab Vectra

Bericht door Wouter » zo 12 sep, 2004 15:41

De vergelijking Saab 9-3 en Opel Vectra is al vaak gemaakt. Met de nodige discussies als gevolg. Zie hier het laatste nieuws..

KLIK HIER

Afbeelding

trollspeed
Geregistreerd lid

Re: Saab Vectra

Bericht door trollspeed » zo 12 sep, 2004 18:59

Oud nieuws! Kan Opel minder en SAAB meer eenheden bouwen :twisted:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 12 sep, 2004 19:55

De volksaard van de Zweden meenemend, denk ik dat de Zweden de grootste moeite zullen hebben als notabene de Trollhattan fabriek dicht zou gaan. Zweden zijn vrij nationalistisch van aard - zelfs zo erg dat toen wij in de jaren 70 in zweden woonden voor Philips, mijn vader tot zijn verbazing met grote overtuiging te horen kreeg dat Philips Zweeds was..
:lol:

Ik dnek dat GM redelijk grote moeite gaat krijgen met de zweedse politiek.

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » zo 12 sep, 2004 20:40

Dat denk ik ook. Maar reken er ook maar niet op dat de Duitsers makkelijk zullen doen over een sluiting van de Opel fabriek in Ruesselheim. Pfff, de Duitse metaalbonden zijn geen katjes om zonder handen aan te pakken. Staatschef Schroeder heeft zich in 't verleden intensief bemoeid met V.A.G....
Het gaat soewieso van 'auw'. De Europeese autoindustrie kamp met grote overcapaciteit, hoge kosten, en kan de concurrentie met de merken uit het verre oosten niet aan. Het is ook wel duidelijk wie de losers zijn: V.A.G., Fiat en Opel/Saab. Dat leek 20 jr. geleden ondenkbaar, maar de Fransen hebben zich erg goed herpakt, en de Duitsers zijn teruggevallen (m.u.v. M. Benz, BMW en Porsche).
En tsja, helaas, maar het gaat al jaren niet goed met Saab. Het verkoopt te weinig en dat is al jaaaren zo. De strategie die GM voert met Saab heeft daar tot op heden geen echte verandering in gebracht.
Ik denk daarom toch dat het peentjes zweten wordt in Trollhatan. Het is toch duidelijk welke kant GM op denkt met Saab? Auto's als de 'nieuwe' (pffff...) 9.2 en 9.7 laten daarover geen twijfel bestaan. Langzamerhand komen er steeds meer uitspraken van bijv. Bob Lutz die ons voorbereiden op het onvermijdelijke: Saab wordt van automobielfabrikant gereduceerd tot een label in een palet namen. Saab mag straks binnen de normen van GM universele GM producten aanpassen en een eigen 'smoel' geven. Die marges voor een eigen inbreng zullen kleiner zijn dan bij de huidige 9.3ss, dat is wel duidelijk, mede omdat de ontwerpafdeling en de designstudio in Zweden al zijn opgedoekt....
Sorry boys, geniet nu maar gewoon van de Saabs die je hebt en koop over een paar jaar een betrouwbbare Japanner zonder capsones voor je dagelijks vervoer. Waarom zou je veel geld extra betalen voor de Saab 9.3 van 2008 als het voor 95% dezelfde auto is als de Vectra 2008 die van dezelfde band rolt in Duitsland?

Moppersmurf

bmw3er
Geregistreerd lid

Bericht door bmw3er » di 14 sep, 2004 23:06

vrijwel elk argument over de huidige en toekomstige saabs is op dit forum al gemaakt, waarbij de saab als upmarket opel het centrale issue is. Los daarvan hoor ik het m.i. belangrijkste argument voor de huidige moeizame positie van ons merk wat weinig: die karren zijn gewoon toch te duur. Misschien niet zozeer de catalogus prijs, maar vooral de leasebedragen (en daarin zijn restwaarde en onderhoudskosten grote componenten) zijn schrikbarend. Na lang zoeken heb ik - :oops: noodgedwongen moeten kiezen voor een niet saab als nieuwe leasebak, gewoon omdat de duitsers (bmw en merc) goedkoper en dus binnen de norm vallen, daar waar de 9-5 niet te betalen was. Balen, maar goed.
Dus saab: maak een strategie met gegarandeerde onderhouds- en restwaardes, gooi er nieuwe en unieke componenten in, en wellicht kunnen we dit historisch merk behouden!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 14 sep, 2004 23:27

begrijp ik het goed dat je een bmw-3 hebt ? (je 'nickname') en daar een 9-5 tegenover stelt? :?

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » di 14 sep, 2004 23:48

3-serie met Lupo-effect? :? :)

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » wo 15 sep, 2004 7:59

Ik vraag me daar inderdaad ook bij af of je appels met appels vergelijkt, een SportSedan is in de lease toch wel degelijk zeer concurrerend met BMW en Mercedes. Je hebt gelijk als je stelt dat een BMW van 40.000 euro goedkoper is in de lease dan een Saab van 40.000 euro, maar je zet dan wel twee heeeeeel verschillende auto's naast elkaar.

Een voorbeeld: Een BMW 316I Black of Silverline kost 29.995 + 947 rijklaarmaken. Een Sport Sedan 1.8 Business daarentegen gaat voor 28.890 + 767 rijklaar maken de deur uit. De laatste heeft dan ietsje meer vermogen, is voorzien van volautomatische (gedeelde) klimaatregeling en lichtmetalen velgen.

Dan de leaseprijzen: Directlease geeft voor een looptijd van 60 maanden en een jaarkilometrage van 20.000 km een leaseprijs van 613 euro per maand af voor de BMW terwijl ze de Saab aanbieden voor 592 euro.

Resumé: Met de Saab houd je 21 euro per maand in je zak aan leasebedrag, je krijgt zo'n 1100 euro minder bijtelling voor je kiezen, je hebt een aanzienlijk riantere reisplek voor passagiers achterin (De Saab is overigens in totaal 16cm langer dan de 3-serie), je rijd op lichtmetaal en hebt volautomatische klimaatregeling. En het belangrijkste komt nog: Je rijd een SAAB! :O:

Tot slot nog een kleine opmerking: De verschillen lijken hier weliswaar klein maar deze lopen behoorlijk op naarmate het uitrustingsniveau stijgt, de duitsers menen nog altijd veel extra euros te kunnen rekenen voor een beetje extra luxe....

Vorticity
Geregistreerd lid

Bericht door Vorticity » wo 15 sep, 2004 8:36

Je bent het belangrijkste vergeten: de restwaarde van de BMW en de SAAB. Je houdt dus 21 euro per maand over als je de SAAB neemt. dat maal 60 is 1260 euro na 5 jaar. Ben bang dat dat minder is dan het verschil in restwaarde tussen de twee auto's... :wink:

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 15 sep, 2004 9:12

Ik vond het al jammer (en misschien tekenend) dat de verschraling ook in het logo te zien was. Wat stond dat fier en stoer: Saab Scania. Blijven aparte auto's.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 15 sep, 2004 10:11

Grappig, als reactie op het uitgemolken opel-topic c.q. GM-angstverhaal een reactie van een BMW rijder die een 3-serie vergelijkt met de 9-5 en dan zegt dat de 9-5 te duur is!
Gekker moet 't niet worden.
Stiekum denk ik altijd dat je niet teveel hersens en smaak hebt als je BMW rijdt ;) , en deze reactie bewijst het tegendeel niet, zullen we maar zeggen.
De reactie van Hamn geeft aan hoe de vergelijking met de 9-3 uitvalt.
Als je een 9-5 al met een BMW vergelijkt moet dat met de 5-serie zijn; als je dan de accesoires erbij optelt die nodig zijn om de bmw vergelijkbaar te maken met de uitvoerige saab standaard uitrusting, is de saab denk ik ook voordeliger. Het verschil in restwaarde wordt wel gecompenseerd door het verschil in aanschafprijs.

Bovendien geldt natuurlijk ook dat een Saab veiliger is en dat een saab minder gestolen wordt.

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » wo 15 sep, 2004 11:00

Ik ben het eens met hen die stellen dat Saab duur is geworden. De prijsstijging is in de afgelopen jaren zeer fors geweest, althans, wat betreft de 9.3(ss). De laatste serie 9.3euro kostte in 5-deurs uitvoering f52.500,- excl. airco, maar wel met de 2.0t motor. Dat is een slordige 24.000,- euro! Overigens zette mijn dealer de airco er in voor f2000,-
Mijn 2.2 diesel in S-trim kostte ca.73.500,-, incl. airco, audio, aluvelgen, spoiler, cruis c. Straks mag ik voor de 120pk. diesel 35 mille betalen, excl. aluvelgen, cd-speler en telefoonvoorbereiding. Flink meer in 3 jaar tijd.
Met name de 'nieuwe' diesels vind ik pittig geprijsd. 1 Jaar geleden kostte de 9.3ss met 2.2tid motor nog 32.500,- Nu kost de 120 pk. versie dus 34.690,- De markt voor diesels groeit nog steeds.
Het lijkt me ook dat Saab last heeft/krijgt van de oprukkende middenklasse. Merken als Peugeot, Ford en Toyota hebben hun zakenbolides flink opgewaardeerd. Deze auto's zijn vaak ruimer en luxer dan de Saab 9.3, en halen ook 5 sterren in de botsproefen. Saab kan daar dan hooguit z'n reputatie en traditie tegenover stellen - maar iedereen weet dat de wagen zo origineel niet meer is. De rijkwaliteiten zijn wellicht beter dan een Mondeo, maar je staat er versteld van hoe goed zo'n middenklasser tegenwoordig rijdt. Waarom zou ik voor 27 mille een 9.3ss kopen die zwak gemotoriseerd is, karig uitgerust en een krap interieur heeft, alsmede een kleine bagageruimte? Omdat er een badge van Saab op zit, waar ik mee kan pronken? Ik denk dat menigeen daarvoor te nuchter is. 'Het is wel een Saab, maar de Hyundai van de buurman kan harder'.
Saab zit helaas in de verkeerde hoek. De strategie die GM met het merk gevoerd heeft pakt niet goed uit. Aan de onderkant drukken de oprukkende middenklassers die sterk verbeterd zijn in de afgelopen 15 jr. Aan de bovenkant lukt het niet om de gevestigde orde van Mercedes, BMW, Volvo en Audi te verslaan.
Saab: te klein voor tafellaken, te groot voor servet.
Helaas.

Moppersmurf

MarioS
Geregistreerd lid

Bericht door MarioS » wo 15 sep, 2004 11:09

Qua prijsstelling vind ik anders de in België al maanden lopende actie niet slecht : net geen 20.000 euro voor een 9-3 met 1.8i-motor (Linear in standaarduitvoering). Lijkt me toch competitief.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 15 sep, 2004 12:35

Niet zo somber, moppersmurf. Vergeet niet dat Saab altijd een klein edoch exclusief merk is geweest. Jouw verzuchting geldt zo'n beetje voor alle saabmodellen tot nog toe. Wat denk je dat er in de periode 1977-1980 is geklaagd over de 96 en zou zijn geklaagd op dit forum als het er zou zijn geweest? Te duur en gedateerd!
Saab is dus bezig zoals het tot nu toe altijd bezig was.

De 9-3 sport hatch wordt beslist een kraker en de verkopen zullen ook gebaat zij door de 9-2 en de 9-7. Als het aan mij lag verkocht Saab alleen maar bezineturbo's en geen diesels, maar daar zeur ik niet over. Elke saab op de weg is er een, en aan de deelname op dit forum valt te zien dat dieselrijders ook autoliefhebber zijn denk ik dan maar. ;)

FuTuReMaN
Geregistreerd lid

Bericht door FuTuReMaN » wo 15 sep, 2004 12:46

Mopper heeft wel een beetje gelijk :(
Maar achter de wolken schijnt de zon. De komende modellen (9-6x en de nieuwe Sonnet, beiden 2005) zullen de wolken doen verdrijven :P

Plaats reactie