Bericht
door Moppersmurf » wo 15 sep, 2004 11:00
Ik ben het eens met hen die stellen dat Saab duur is geworden. De prijsstijging is in de afgelopen jaren zeer fors geweest, althans, wat betreft de 9.3(ss). De laatste serie 9.3euro kostte in 5-deurs uitvoering f52.500,- excl. airco, maar wel met de 2.0t motor. Dat is een slordige 24.000,- euro! Overigens zette mijn dealer de airco er in voor f2000,-
Mijn 2.2 diesel in S-trim kostte ca.73.500,-, incl. airco, audio, aluvelgen, spoiler, cruis c. Straks mag ik voor de 120pk. diesel 35 mille betalen, excl. aluvelgen, cd-speler en telefoonvoorbereiding. Flink meer in 3 jaar tijd.
Met name de 'nieuwe' diesels vind ik pittig geprijsd. 1 Jaar geleden kostte de 9.3ss met 2.2tid motor nog 32.500,- Nu kost de 120 pk. versie dus 34.690,- De markt voor diesels groeit nog steeds.
Het lijkt me ook dat Saab last heeft/krijgt van de oprukkende middenklasse. Merken als Peugeot, Ford en Toyota hebben hun zakenbolides flink opgewaardeerd. Deze auto's zijn vaak ruimer en luxer dan de Saab 9.3, en halen ook 5 sterren in de botsproefen. Saab kan daar dan hooguit z'n reputatie en traditie tegenover stellen - maar iedereen weet dat de wagen zo origineel niet meer is. De rijkwaliteiten zijn wellicht beter dan een Mondeo, maar je staat er versteld van hoe goed zo'n middenklasser tegenwoordig rijdt. Waarom zou ik voor 27 mille een 9.3ss kopen die zwak gemotoriseerd is, karig uitgerust en een krap interieur heeft, alsmede een kleine bagageruimte? Omdat er een badge van Saab op zit, waar ik mee kan pronken? Ik denk dat menigeen daarvoor te nuchter is. 'Het is wel een Saab, maar de Hyundai van de buurman kan harder'.
Saab zit helaas in de verkeerde hoek. De strategie die GM met het merk gevoerd heeft pakt niet goed uit. Aan de onderkant drukken de oprukkende middenklassers die sterk verbeterd zijn in de afgelopen 15 jr. Aan de bovenkant lukt het niet om de gevestigde orde van Mercedes, BMW, Volvo en Audi te verslaan.
Saab: te klein voor tafellaken, te groot voor servet.
Helaas.
Moppersmurf