Saab in de pers

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
MarioS
Geregistreerd lid

Saab in de pers

Bericht door MarioS » wo 29 sep, 2004 8:43

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/3696496.stm

Maandag verscheen in De Standaard ook een artikel over de moeilijkheden die Jaguar en Saab kennen.

(weet niet of dit onder deze rubriek hoort of elders, men verplaatst het maar indien men dit nodig acht)

Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Saab in de pers

Bericht door Oosthoek » wo 29 sep, 2004 9:37

The arrival of Cadillac suggests that GM is preparing to scale back its ambitions for Saab in Europe.
Dat zou niet best zijn :(

Overigens begin ik echt het idee te krijgen dat Saab niet in goede handen is bij GM als ik kijk naar de rest van de plannen:

Een Cadillac lanceren in Europa met hoge verwachting, maar slechts met een V6 en V8 benzine motor. Europeanen zijn over het algemeen al niet gecharmeerd van Amerikaanse auto's, en al helemaal niet wanneer ze voor een vermogen zuipen.

Het bouwen van nieuwe Opel topmodellen. In het verleden is het al niet erg succesvol gebleken, en ook deze keer heb je een gerede kans op een Phaeton situatie. Mensen die een dure auto kopen, willen daar vaak een portie status bij krijgen, dat lukt je niet met een Opel (of Volkswagen in geval van de Phaeton.)

Het omlabelen van Daewoo's naar Chevrolet :? Kom op, wie trapt daar in hemelsnaam in. Ik zie het al voor me: de Chevrolet Matiz :lol:

Al met al heb ik niet veel vertrouwen in GM gezien deze onlogische stappen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 29 sep, 2004 10:03

Oosthoek schreef:Mensen die een dure auto kopen, willen daar vaak een portie status bij krijgen, dat lukt je niet met een Opel (of Volkswagen in geval van de Phaeton.)
ff over de Phaeton, Jorien van de Herik (van Feijenoord) moet van iedereen horen dat tie zo´n mooie Passat heeft, ben je lekker mee voor dat geld. :lol:

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » wo 29 sep, 2004 11:13

Ik ken iemand met een Pheaton,die kocht hem om dat een A8 teveel opviel en hij toch een super-de-luxe-wagen wou...
Sommige"echte" rijke hebben behoefte aan een prachtwagen maar willen niet opvallen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de Pheaton een succes is hoor,ik stel gewoon maar vast.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 29 sep, 2004 15:04

erwin mertens schreef:Ik ken iemand met een Pheaton,die kocht hem om dat een A8 teveel opviel en hij toch een super-de-luxe-wagen wou...
Sommige"echte" rijke hebben behoefte aan een prachtwagen maar willen niet opvallen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de Pheaton een succes is hoor,ik stel gewoon maar vast.
die "echte" rijken kunnen gelukkig de afschrijving betalen :wink:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 29 sep, 2004 21:39

Het omlabelen van Daewoo's naar Chevrolet Kom op, wie trapt daar in hemelsnaam in. Ik zie het al voor me: de Chevrolet Matiz
ik had dat laatst al ineen ander topic aangekondigd.
Het is al een jaar ofzo feit in de VS. Chevrolet verkoopt hier al tijden rebadged aziaten in de "instap klasse".

Aangezien Plymouth en Oldsmobile inmiddels in de VS zijn gedropt vraag ik me af wat er nog voor plaats is voor Vauxhall.

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » wo 29 sep, 2004 23:24

Een goed artikel, dank Mario. Je leest de kritiek op GM tussen de regels door: een nieuwe Caddy, maar niet met dieselmotor leverbaar. Ja ja. En de 9.5 heeft het niet gemaakt. Nee, tuurlijk niet. De diesel kwam te laat en is ondermaats. En die auto is al weer 7 jaar op de markt. Met alleen maar voorwielaandrijving, en een stationcar die pas na jaren kwam. Sorry, ik vind de 9.5 een heerlijke auto, maar het is gewoon te weinig om een toppositie te kunnen veroveren.
GM faalt, de strategie klopt niet, en ze hebben geen antenne voor de Europeese markt. Gevolg? De kans is groot dat Saab Zweden gereduceerd wordt tot een afbouwstation voor GM producten voor de Scandinavische markt, incl. een paar duizend ontslagen. En onze Saab wordt een opgedirkte Opel of Daewoo.
Ik griezel bij 't idee.
Ik hoop dat een ander merk Saab opkoopt - maar wie?!
Moppersmurf

FuTuReMaN
Geregistreerd lid

Bericht door FuTuReMaN » wo 29 sep, 2004 23:47

General Motors is considering a new Cadillac to rival the BMW 3-series. According to Bob Lutz, vice president of GM product development, it would be based on GM’s Epsilon platform – the basis of the Vauxhall Vectra, Saab 9-3 and Chevrolet Malibu – which would make it front-wheel-drive. Diesel engines would also be available. It could be on sale by 2008 and should be engineered for right-hand drive.

The car would be built exclusively for Europe, said Lutz, although cars could be exported to the US if the demand was there and the exchange rate was favourable. Lutz considers the Cadillac CTS the equivalent of a BMW 5-series, and thinks there is room for a smaller Cadillac – a change of tack from earlier this year, when GM said that the CTS would be the smallest model in the range.

Engines would include the new-generation 250bhp turbo V6 engine, which makes it debut in the Saab 9-3 next year, and the 1.9-litre CDTi turbo-diesel designed by Fiat. The project has yet to achieve approval however, and GM CEO Rick Wagoner said: ‘I don’t rule it out, but it’s not mainstream.’

More pressing for Cadillac’s prospects in Europe is the development of a range of diesel engines. A V6 turbodiesel and a 3.8-litre V8 turbodiesel – created by fusing two 1.9-litre Fiat JTD four-cylinder engines – are thought to be on the table.

Lutz also indicated that Cadillac is still considering a ‘flagship’ model inspired by the dramatic Sixteen concept car (right) that appeared at the 2003 Detroit show. The car would be significantly smaller, but retain the much-admired style of the Sixteen. Nor would the production version use the V16 of the concept car – a V12 is more likely, ‘an engine costing £4000 to £5000, based on an existing power unit,’ rather than the V16 which would cost tens of thousands per unit to produce. He estimates that the car would cost around £85k and would be available in right-hand drive.

Och een v8 turbo diesel in de nieuwe 9-6x lijkt me wel wat!

kolst007
Geregistreerd lid

Bericht door kolst007 » wo 29 sep, 2004 23:57

Ik sluit mij geheel bij moppersmurf aan.
Wat nou, een 9-5 heeft het niet gemaakt.
Deze auto verdient juist respect.

Moppersmurf schreef:Een goed artikel, dank Mario. Je leest de kritiek op GM tussen de regels door: een nieuwe Caddy, maar niet met dieselmotor leverbaar. Ja ja. En de 9.5 heeft het niet gemaakt. Nee, tuurlijk niet. De diesel kwam te laat en is ondermaats. En die auto is al weer 7 jaar op de markt. Met alleen maar voorwielaandrijving, en een stationcar die pas na jaren kwam. Sorry, ik vind de 9.5 een heerlijke auto, maar het is gewoon te weinig om een toppositie te kunnen veroveren.
GM faalt, de strategie klopt niet, en ze hebben geen antenne voor de Europeese markt. Gevolg? De kans is groot dat Saab Zweden gereduceerd wordt tot een afbouwstation voor GM producten voor de Scandinavische markt, incl. een paar duizend ontslagen. En onze Saab wordt een opgedirkte Opel of Daewoo.
Ik griezel bij 't idee.
Ik hoop dat een ander merk Saab opkoopt - maar wie?!
Moppersmurf

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » do 30 sep, 2004 8:46

Ja, ik vind de 9.5 een heerlijke auto. Maar nogmaals: GM heeft er niet uitgehaald wat erin zit, en dat is nu aan de late kant. Er schijnt weer een update te komen, terwijl een nieuw model de goede weg is.
Maar dat is de fout van het management, het betekent niet dat de 9.5 niet deugt. Maar zonder goede diesels, een v6 en awd redt je het niet meer in de kop van het peloton.Voortbordurend op het art. van Futureman: ik geloof er voorlopig weinig van dat een Caddy met de maat van de Saab 9.3 het hier wel gaat redden. Maar met vage plannen voor 2008 breek je sowieso geen potten, zeker niet zonder een goede dieselmotor. Bovendien kun je zo'n auto bijna nergens kopen, er zijn nauwelijks dealers. Dat soort plannen illustreren vooral 1 triest feit dat GM nu toe gaat geven: het is niet gelukt om Saab door te laten breken in het topsegment. Nu gaan ze het proberen met Caddy. Geloof jij het?
En daar roep ik bij: en dat komt door een onjuiste strategie van GM.
Moppersmurf

kolst007
Geregistreerd lid

Bericht door kolst007 » do 30 sep, 2004 22:32

Het wordt eens tijd dat Saab eens met de vuist op tafel gaat slaan en GM nu eens vertelt dat de weg die zij in willen slaan niet de juiste is lijkt mij.

Het is toch niet normaal dat het Saab niet lukt om bij het hogere segment te komen en ze hebben toch fantastische modellen maar GM doet er helemaal niets mee, zonde.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 01 okt, 2004 7:26

kolst007 schreef:Het wordt eens tijd dat Saab eens met de vuist op tafel gaat slaan en GM nu eens vertelt dat de weg die zij in willen slaan niet de juiste is lijkt mij.

Het is toch niet normaal dat het Saab niet lukt om bij het hogere segment te komen en ze hebben toch fantastische modellen maar GM doet er helemaal niets mee, zonde.
op de tafel slaan? :shock:
wie betaald bepaald, en SAAB heeft geen munten, dus dat wordt (helaas) niks,
GM meent het allemaal te weten, zij trekken mede met de kennis van SAAB Opel omhoog.

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » vr 01 okt, 2004 11:19

Dat klopt. Zo kreeg de Vectra B de veiligheidshoofdsteunen van Saab. Het lijkt er een beetje op dat General Maintenance Saab uitmelkt, en de leeggezogen boel straks de boel laat. Binnenkort zal het duidelijk worden: wat gaat er dicht: Ruesselheim of Trollhaettan? Als de fabriek van Saab in Zweden sluit, of tot distributiecentrum wordt gedegradeerd, is het in feite afgelopen met Saab als fabrikant van auto's. GM is een meester in het schuiven met labels, namen en badges. Men zal dus wel roepen dat Saab blijft bestaan. Maar de inhoud van het begrip is dan zodanig gewijzigd dat het mij niet meer herinnert aan waar het 10jr. geleden voor stond.
Moppersmurf

FuTuReMaN
Geregistreerd lid

Bericht door FuTuReMaN » vr 01 okt, 2004 11:42

Helemaal met Mopper eens.
Saab mag de nieuwe 2.8 v6 ontwikkelen waarna deze in alle GM modellen geleverd zal worden. Dat zal waarschijnlijk de laatste echte inbreng van Saab zijn....

Saab, made in Russelhein by General Motors!

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » vr 01 okt, 2004 17:42

:offtopic:
ff tussendoor...?
Ik vroeg me af wanneer de 9-3 Sport Hatch uit komt.
Weet iemand hier meer van?

Plaats reactie