een objectieve noot in deze discussie:
ik heb eens enkele dagen een prius als huurauto gehad in Spanje en het klopt dat hybride veeleer marketing dan een echte oplossing is, MAAR
-onder vele omstandigheden (zoals stadsverkeer)is een hybride wel degelijk veel zuiniger en heeft hij een lagere CO2 uitstoot.
-met een hybride moet je ook je rijstijl aanpassen, doe je dit niet is het verschil t.o.v een klassieke aandrijving verwaarloosbaar. Indien wel is er een besparing mogelijk van 40% tegenover een normale aandrijving!
-slechte prestaies: klopt mss voor de prius (al is die vlot tov een andere 1500 waarmee je hem dient te vergelijken...), maar niet voor bv de Lexus RX300H, die een dikke V6 met een electromotor combineert, en toch minder schijnt te verbruiken dan pakweg een 9-3 benzine...
-iedereen weet dat een beetje autojournalist de prius haat, maar ik zou toch quotes als "de prius eindigde laatste in een zuinigheidstest" met een korreltje zout nemen. Het is niet moeilijk om een auto te laten zuipen als een zwitser, als de bedoeling van de test was de prius onderuit te halen weet je het wel...Graag trouwens een link naar deze bewuste test....
maar een kleine diesel is minstens zo zuinig en met die roetpartikelfilters ook niet veel vervuilender (unlike m'n eigen 9-5-milieuterrorist).
maar dat hij LELIJK is, daar ga ik volmondig mee akkoord