3.0 diesel in nieuwe 9-5

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
baastiaan
Geregistreerd lid

3.0 diesel in nieuwe 9-5

Bericht door baastiaan » za 11 dec, 2004 15:42

Over the last week at the Bologna Motor show, Italian engine builder VM has showcased their latest, technologically, advanced, diesel engine, the VR 630, which will be fitted to the new Alfa Romeo and Fiat models from next year.

As the name suggests, the VR 630 is a six-cylinder three litre unit. The 24 valve engine represents the ultimate in terms of diesel engine technology, matching refinement with power and ultra low emissions.

The flexible nature of the engine design has enabled engineers at Fiat and Alfa Romeo to create unique characteristics, tailored to meet the requirements of different models. Sporty characteristics will be extracted from the unit for the Alfa Romeo GTV replacement and the all new 157, whilst excellent fuel economy will enhance the value of the Fiat new Large.

The top of the range diesels fitted with this engine will be true Autostrada cruisers, with excellent overtaking capability, and incredible smoothness. Acceleration will be blistering and effortless, with up to 550 Nm of torque at only 1800 rp/m.

Afbeelding
Afbeelding

Vanwaar dit Alfa Romeo nieuws? Deze motor komt namelijk zo goed als zeker ook in de nieuwe 9-5/9-6.

AeroHank
Donateur
Donateur

Re: 3.0 diesel in nieuwe 9-5

Bericht door AeroHank » za 11 dec, 2004 22:23

Dit is héél goed nieuws ; nu nog een goeie automaat er aan en de 530D's
en E320cdi's kunnen zich echt zorgen gaan maken !
Iemand overigens enig idee wat die "uitgebreide face-lift" van de 9-5 volgend jaar inhoudt ?

Mvg,

Hank.

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » za 11 dec, 2004 22:28

Het zou geweldig zijn als deze motor in de 9.5 gelepeld werd - met awd, want zoveel koppel op alleen de voorwielen betekent gummen, vrees ik. Maar waar lees ik in het artikel dat dat gaat gebeuren?
Het eerste wat ik op dieselgebied in de 9.5 verwacht is de 150pk. 1.9jtd ipv de 2.2tid van Opel. Maar zelfs dat is nog niet bekend gemaakt (of heb ik dat gemist?). Tenslotte is de huidige 3.0tid relatief moderner dan de 2.2tid.
Moppersmurf

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » zo 12 dec, 2004 0:01

Moppersmurf schreef:Tenslotte is de huidige 3.0tid relatief moderner dan de 2.2tid.
Moppersmurf
zo modern dat er kwa constructie geen rekening is gehouden dat er een automaat achter past.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 12 dec, 2004 0:04

B235R schreef:
Moppersmurf schreef:Tenslotte is de huidige 3.0tid relatief moderner dan de 2.2tid.
Moppersmurf
zo modern dat er kwa constructie geen rekening is gehouden dat er een automaat achter past.
Als ze bij machte zijn zo´n blok te bedenken zijn ze ook bij machte er een 6 traps automaat aan te knopen (en AWD is dan helemaal een eitje).

baastiaan
Geregistreerd lid

Bericht door baastiaan » zo 12 dec, 2004 12:47

Ik heb niet het hele artikel erop gezet, er staat nog een stuk in over een automaat... Ik zal even kijken of ik dat stuk erbij op kan zetten, is nogal lastig met de beveiling van die site :?

baastiaan
Geregistreerd lid

Bericht door baastiaan » zo 12 dec, 2004 12:54

AeroHank schreef:Dit is héél goed nieuws ; nu nog een goeie automaat er aan en de 530D's
en E320cdi's kunnen zich echt zorgen gaan maken !
Iemand overigens enig idee wat die "uitgebreide face-lift" van de 9-5 volgend jaar inhoudt ?

Mvg,

Hank.
De importeur liet weten dat de 9-5 een ingrijpende wijziging zal ondergaan. Een facelift is te zwak uitgedrukt, maar het wordt ook geen compleet nieuw model. "Het zit er tussenin", liet de importeur die zelf ook nog niet over meer informatie beschiktvanochtend weten. Saab heeft overigens (goede) ervaring met dit soort metamorfoses. Denk aan de 900, welke in feite een ingrijpend vernieuwde 99 was. Een dergelijke modelrevitalisatie ligt het meest voor de hand. De onderstelarchitectuur blijft grotendeels ongewijzigd, maar voor- en achterzijde worden flink onder handen genomen en de auto krijgt een compleet nieuw dashboard. Het is goed mogelijk dat Saab kiest voor een nieuwe benaming, bijvoorbeeld 9-6, om te illustreren dat het niet louter om een facelift gaat.

AeroHank
Donateur
Donateur

Bericht door AeroHank » zo 12 dec, 2004 14:43

Introductie zomer 2005 ; levering november 2005, of is dat te optimistisch ?

Mvg,

Hank.

baastiaan
Geregistreerd lid

Bericht door baastiaan » zo 12 dec, 2004 15:33

Volgens autovisie:
M=marktintroductie
O=onthulling

Saab 9-5 'stevige facelift' eind '05 (M)

Wel realistisch, november.

Pieter
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter » zo 12 dec, 2004 21:14

Is het normaal dat het maximumvermogen al bij 2400 tpm bereikt wordt? Zelfs voor een diesel lijkt me dat heel vroeg.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 12 dec, 2004 21:18

Pieter schreef:Is het normaal dat het maximumvermogen al bij 2400 tpm bereikt wordt? Zelfs voor een diesel lijkt me dat heel vroeg.
Nu je het zegt, ik houdt nu ineens mn hart als vast als het om die modelverandering gaat, deze waarde is namelijk bij een Scania heel normaal :wink:

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » zo 12 dec, 2004 22:40

B235R schreef:
Moppersmurf
het ging mij over de huidige motor :wink:

baastiaan
Geregistreerd lid

Bericht door baastiaan » ma 13 dec, 2004 17:45

Die 2400 tp/m is niet normaal!
De site (italiaspeed.com) heeft een foutje gemaakt en verbeterd:
Afbeelding

verde900
Donateur
Donateur