1.8i voor Saab 9-3 Sport Sedan?? Ah nee toch...

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
B235R
Lid van verdienste

1.8i voor Saab 9-3 Sport Sedan?? Ah nee toch...

Bericht door B235R » di 04 nov, 2003 17:35

1.8i voor Saab 9-3 Sport Sedan

Afbeelding

Saab gaat vanaf januari de 9-3 Sport Sedan leveren met een nieuwe 1,8-litermotor in de Linear-, Arc-, Optic- en Vector-uitvoeringen.

De nieuwe turboloze zestienklepper is een bekende, hij zit onder meer in de Opel Vectra. De nieuwe basismotor heeft een vermogen van 90 kW/120 pk en een maximum koppel van 167 Nm waarvan 90 % beschikbaar is tussen 2400 en 5700 tpm.
Het gemiddeld benzineverbruik ligt op 7,9 l/100 km. De 9-3 Sport Sedan 1.8i legt de sprint van 0-100 km/h af in 11,5 s en heeft een topsnelheid van 200 km/h. Hij zal voorlopig alleen met handgeschakelde vijfbak leverbaar zijn. De prijzen beginnen bij € 26.990.

bron:autoweek

B235R
Lid van verdienste

Re: Triest nieuws!!! 1.8i voor Saab 9-3 Sport Sedan

Bericht door B235R » di 04 nov, 2003 17:39

dit is natuurlijk wel een beetje jammer, om de verkopen op te krikken (waarschijnlijk door de te hoge basisprijs van een 1.8t) word er een 1.8i geimplanteerd uit de vectra :evil: pak dan een 2.2i das tenminste een motor met een kleine 145 pk. :cry:

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » di 04 nov, 2003 20:46

Zo triest is het volgens mij helemaal niet, door deze constructie wordt de instapgrens drastisch verlaagd waardoor verkopen enorm zullen toenemen, daar ben ik van overtuigd. Vegelijk het bijvoorbeeld eens met de instapper van de Audi A4, een 1.6i met 75kw voor Eur 29.490,- of een BMW 316 voor Eur 28.950,- of zelfs met een ordinaire (sorry voor mijn mening) Passat die met 75 kw ook nog voor Eur 26.290,- in de prijslijsten staat. Volgens mij wordt hier de concurrentiepositie van Saab met sprongen verbeterd.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » wo 05 nov, 2003 17:30

Klinkt wel heel leuk je markt vergroten maar waarom zou je zonodig een marktvolger worden :? waren ze eindelijk verstandig in modeljaar 2001 komen ze nu weer met zo'n geval op de proppen. Die 1.8t is al een beneden de maat presterende naaimachine (totaal verkeerd motorkarakter) en het punt blijft dat deze 1.8i een schijtblok is voor zo'n auto.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » wo 05 nov, 2003 18:58

Vanuit "Saab-liefhebbers-perspectief" ben ik het helemaal met je eens, maar als een merk het alleen van liefhebbers moet hebben is het binnen de kortste keren ter ziele, of je moet in het extreme gaan en absurde bedragen voor je auto's kunnen vragen, maar zelfs daarvan zijn niet of nauwelijks goede voorbeelden in deze wereld te bedenken.

En de 1.8t is beneden de maat presterend?? wat is die maat dan wel?

Mvg,

Hans-Martin

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » wo 05 nov, 2003 19:34

een drempel van €29.900,- is toch heel normaal voor een auto in de klasse 9-3, verlaag die prijs desnoods met € 2000,- waren ze toch ook klaar geweest? het is gewoon bijzonder jammer dat het een ongeblazen motor is die nu de lijst aanvoert.
En de 1.8t is beneden de maat presterend?? wat is die maat dan wel?
Ja die motor presteert beneden de maat, in verglijking met zijn voorganger 2.0 lpt (150pk) minder vlot, koppel is veel te laat beschikbaar voor een lpt! bak+motor combinatie is niet je van het.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » wo 05 nov, 2003 21:42

Een prijs verlagen met 2000 Euro op een auto waarvan de marge al negatief is, is niet de oplossing denk ik.

Daarom vind ik het juist wel goed dat er een 1.8i komt (al zou ik hem zelf niet kopen of leasen wegens te weinig vermogen). Dit vergroot de markt, en daarmee de omzet. En juist die omzet is nodig om als Saab te kunnen overleven (lees: om de vaste kosten over een groter aantal auto´s te verdelen).

Vergeet niet dat Saab nu diep in de rode cijfers zit, en er per auto al zo´n 2000 Euro bij moet! Dat houdt geen bedrijf lang vol, zonder dat de aandeelhouders gaan piepen (en terecht)

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 08 nov, 2003 9:56

Houd er maar alvast rekening mee dat het merk saab zoals wij hem kennen voorbij is. De topman van GM heeft onlangs al aangekondigt dat saab voortaan gewoon de GM motoren gaat gebruiken en dat er geen ruimte meer is voor zelf (door)ontwikkelde motoren. Dit is daar het eerste voorbeeld van, een tweede voobeeld is de saab 9-2 in de US, deze heeft een subaru onderstel met een subaru motor, het imago van saab wordt steeds verder teruggedrongen. Saab is ooit heel bewust overgestapt op alleen maar turbo motoren, onder druk moet daar nu weer vanaf geweken worden.

Het is niet leuk maar helaas wel waar. (straks gaan ze zelfs nog roesten bij de achterschermen) :cry:

Otto
Donateur
Donateur

Bericht door Otto » di 09 mar, 2004 2:21

Je kunt hem geen SPORT sedan noemen... maar gewoon 9-3 sedan :x

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 09 mar, 2004 11:46

Zaten jullie ook al te piepen toen er in de NG900 een 2.0i en 2.3i inkwam? Volgens mij is de turboloze instapper al sinds jaar en dag bekend bij saab (óók bij de classic) en snap niet waarom nu bij de éérste Saab die geen specifieke coupélijnen meer heeft, plots de injectiemotor zou moeten worden verbannen? :roll:

Snap het gezeur en de hectiek niet zo

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » di 09 mar, 2004 12:18

Omdat een auto met injectie motor net UIT de modellen lijn van Saab was gegaan. En een productielijn die enkel bestaat uit automobielen met Turbo motoren is natuurlijk heel erg cool, bijkans snobistisch.

Dus vandaar. Turbo motoren, of dikke v6-en danwel V8-en spreken natuurlijk meer tot de verbeelding dan zeer betrouwbare en zuinige injectiemotoren van een litertje of twee (2).

Wat jij?

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 09 mar, 2004 12:20

[hm, Tijn was me net vóór... :oops: ]
Saab maakte in 1999 of 2000 (terecht) een hoop publicitaire ophef over het feit dat ze een volledige turbo line-up hadden. Gezien het aura dat nog steeds aan de Saab Turbo hangt, een hele goede zet om te kunnen zeggen dat elke Saab vanaf nu (toen) een Saab Turbo is. Bovendien is het natuurlijk een aardig unique selling point wanner je voor de prijs van een 316i met 102 pk of een A4/Passat 1.6 met 101 pk ook een Saab 9-3 met een turbomotor van 150 pk kunt kopen. Zelfs de 'Euro Edition'van 49.950 gulden had die motor.

Vervolgens vallen ze dan weer van hun geloof en introduceren een basismodelletje met een ongemodificeerde Opelmotor. Zelfs het stuurhuis (toch een belangrijke component voor de rijkarakteristieken) is rechtstreeks uit de Vectra geplukt... Dat is gewoon niet slim. De concurrentie heeft immers zijn suffe basismodelletjes al lang vervangen door iets minder slome exemplaren. de viercilinders van BMW waren nooit veel soeps, maar de 1.8 met Valvetronic is in ider geval een stuk beter en moderner als dat tractoraggregaat van Opel. In een Zafira vind ik dat ding al nauwelijks te pruimen, laat staan in een Saab...

dirk
Geregistreerd lid

Bericht door dirk » di 09 mar, 2004 20:21

turboloos :(

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 09 mar, 2004 20:30

Een (fatsoenlijk) marktaandeel bepaalt of je als fabrikant (of importeur)bestaansrecht hebt, als je daarvoor een intromodel neer moet zetten om door een bredere kopersgroep bereikt te gaan worden vergroot je de toekomstperspectieven van het merk, WAT IS DAAR MIS MEE!
Als je uitsluitend door een select kopersgezelschap bezocht wenst te worden overleef je niet meer in deze tijd.
Wij hebben ooit V4tjes en 2.0 motoren met "slechts" 100pk in de 99, de 90 en de 900C tjes gehad in relatief saaie maar superveilige koetsen, die hebben de degelijkheid van "ons merk" gevestigd, ik zou waarschijnlijk geen 1.8 kopen, maar een ander die een veilige SAAB wil rijden wel, ook voor die 1.8 rijder van harte welkom!

MarioS
Geregistreerd lid

Bericht door MarioS » di 09 mar, 2004 21:01

Dank u verde900 :) .

Ik out me dus en heb een Saab 1.8i gekocht. Hield het stil, want heb de stellige indruk dat vele Saab-rijders een stelletje snobs zijn.

Ik geef grif toe dat ik me net geen turbomotor kon veroorloven, maar dankzij het autosalon in Brussel (autobeurs voor Nederlanders ?) was er een interessante promotie en ik heb toegehapt. Vind Saab al heel lang een goed merk, maar nooit het geld gehad er een te kopen (ben ook nog vrij jong...). Vind het ook wel jammer dat er een halve Vectra in huist, maar voor mij is de auto toch nog Saab genoeg om er trots op te zijn.

Binnen een paar weken staat hij voor de deur :) .

Plaats reactie