Saab Convertible Concept

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
DaVinz
Geregistreerd lid

Saab Convertible Concept

Bericht door DaVinz » za 02 aug, 2008 17:00

misschien heb ik er overheen gekeken, maar dit hoorde ik op BNR:

Autotelegraaf

Vólgend voorproefje Saab 9-3-opvolger in Parijs
amsterdam -
Saab komt in oktober op de Autosalon van Parijs met wéér met een nieuw studiemodel. Het is alweer de derde concept car van het merk dit jaar, zo onthult Autovisie in de nieuwste uitgave. Het gaat volgens het magazine om de 9-X Cabriolet Concept, die het publiek warm moet maken voor de volgende generatie 9-3.

i.

“Daarom zal de opvolger van de huidige 9-3 niet worden gebaseerd op de platform architectuur van de Opel Insignia, zoals aanvankelijk bedoeld. In plaats daarvan maakt de volgende 9-3 gebruik van de compacte architectuur waarop ook de volgende Opel Astra is gebaseerd.” De kleinere 9-1 heeft eveneens een ander platform toegewezen gekregen. Dat van de Corsa, al reageert Forster louter met de uitspraak: “Ja, dat is heel goed denkbaar.”

Autovisie schrijft dat het studiemodel 9-X dat op de afgelopen Autosalon van Geneve is gepresenteerd niet een voorbode is van de 9-1, maar van de volgende 9-3 waarvan het design net is goedgekeurd. Meer over Saab’s toekomstplannen staat in Autovisie 16 van 31 juli.

RG-64
Geregistreerd lid

Bericht door RG-64 » ma 04 aug, 2008 7:39

Afbeelding

Dunderdon
Geregistreerd lid

Bericht door Dunderdon » di 05 aug, 2008 18:40

RG-64 schreef:Afbeelding
Nou zeg, die zit nu al in de kreukels...

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » di 05 aug, 2008 21:45

Stond ook in de Autovisie... Saab gaat downsizen, zelfs een model ter grootte van de Opel Corsa staat op het programma.. de 9-1.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 05 aug, 2008 21:48

Ik begreep de argumenten om de 9-1 op het platform vd corsa te maken allerminst. Ze wilden eerst de 9-5 en 9-3 op platform vd insignia maken en de 9-1 op platform vd astra. Nu dat de 9-3 op het platform vd astra gaat, moet de 9-1 opeens naar het platform van de corsa. Waarom kan die niet gewoon op het platform vd astra blijven?!

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » wo 06 aug, 2008 7:20

Misschien omdat we "en masse" aan de kleine autootjes moeten?

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 06 aug, 2008 11:16

Als ze nou zouden verklaren dat ze een kleinere auto wilden maken, a la, maar het lijkt er een beetje op dat ze ook niet blij zijn om de 9-1 op een kleiner platform te moeten bouwen. Dat begrijp ik niet helemaal.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 06 aug, 2008 11:23

Hanm schreef:Misschien omdat we "en masse" aan de kleine autootjes moeten?
Dan zet je toch de wielen op de uiterste punten van de carrosserie?

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » do 07 aug, 2008 23:39

Henk-Jan schreef:Dan zet je toch de wielen op de uiterste punten van de carrosserie?
Klein kan ook "lichter" betekenen. De "kleinere" platformen wegen nu eenmaal meestal minder.

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » ma 11 aug, 2008 20:19

En met een leuke turbo-motor heb je dan lol genoeg. Ik wil in een kleinere Saab wel 200 pk of meer hoor. ;)

De trend is kleiner, Saab zou vermoedelijk zijn billen branden om de auto's groter te maken of in elk geval zo te laten. 't Is nou qua omzet niet bepaald VW of Opel en een lange termijn visie is echt wel nodig om het hoofd boven water te houden. Klein is de huidige 9-3 ook niet te noemen. Niet dat het erg is, maar samen met de toekomstige 9-5 is er toch al een redelijk grote auto voorhanden. Beter is het misschien om wel te downgraden en de 9-5 ook qua model een totaal nieuwe draai te geven. Een kleinere 9-3.. en dan een 9-1 eronder is niet zo'n gekke beslissing. De 9-4X ertussenin.. en daarna nog misschien een facelift..? Dan kan Saab er weer een tijd tegenaan.

Ik vind't zo gek nog niet. En Saab.. maak dan alsjeblieft ook een pracht van een coupe..

De 9-7 kan dan in elk geval ook lekker weg.. gewoon in USA blijven... :P

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 11 aug, 2008 20:35

Hanm schreef:Misschien omdat we "en masse" aan de kleine autootjes moeten?
Jammer dat men dat bij Saab een aantal jaren te laat door heeft. :cry:

RG-64
Geregistreerd lid

Bericht door RG-64 » di 12 aug, 2008 8:13

De Teng schreef:En met een leuke turbo-motor heb je dan lol genoeg. Ik wil in een kleinere Saab wel 200 pk of meer hoor. ;)

De trend is kleiner, Saab zou vermoedelijk zijn billen branden om de auto's groter te maken of in elk geval zo te laten. 't Is nou qua omzet niet bepaald VW of Opel en een lange termijn visie is echt wel nodig om het hoofd boven water te houden. Klein is de huidige 9-3 ook niet te noemen. Niet dat het erg is, maar samen met de toekomstige 9-5 is er toch al een redelijk grote auto voorhanden. Beter is het misschien om wel te downgraden en de 9-5 ook qua model een totaal nieuwe draai te geven. Een kleinere 9-3.. en dan een 9-1 eronder is niet zo'n gekke beslissing. De 9-4X ertussenin.. en daarna nog misschien een facelift..? Dan kan Saab er weer een tijd tegenaan.

Ik vind't zo gek nog niet. En Saab.. maak dan alsjeblieft ook een pracht van een coupe..

De 9-7 kan dan in elk geval ook lekker weg.. gewoon in USA blijven... :P
Helemaal mee eens! Wel een cabrio voor 4 personen houden hè, want dat wordt wellicht een probleem op een kleiner platform voor de 9-3 (en dan bedoel ik dus 4 plaatsen waar je ook echt relaxed kunt zitten).

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » di 12 aug, 2008 16:14

Idd ook dat..! De trend van een k*tbakje met vier plaatsen waar je toch maar twee van kunt gebruiken van een te kleine auto heb je niets aan. Maak dan de kofferbak groter en gooi die twee seats er gewoon uit. Staat nog stoerder ook. Of vier grote.. of twee.. niet half.

:D

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 12 aug, 2008 21:21

De huidige 9.3 niet klein te noemen? Toen we een paar jaar geleden met Regio Noord-Holland bij ASM-Westpoort waren voor de introductie heb ik even achterin gezeten; wat een verdriet, met m'n hoofd bijna tegen het plafond (met 1,79m ben ik niet echt lang en ik had geen vetkuif 8) ) en weinig beenruimte. Achterin m'n toenmalige 99 zat je beter. De slechte invloed van meneer Maurer (de voormalig BMW-ontwerper) was duidelijk merkbaar. De kofferbak vond ik ook niet echt imponerend groot. Als het dan nu allemaal kleiner moet mogen ze wel standaard aanhangwagentjes gaan meeleveren. Het is te hopen dat er nu op de ontwerpafdeling mensen rondlopen die weten hoe ze binnenruimte moeten benutten.

Alex

RG-64
Geregistreerd lid

Bericht door RG-64 » wo 13 aug, 2008 7:51

Ik vermoed dat op termijn de 9-3 cabrio vervalt en dat ze gaan voor een kleine 9-1 cabrio (groeiend cabrio-segment) en een luxe 9-5 cabrio à la de CLK.

Plaats reactie