prototypes -yes, produceren-no

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

prototypes -yes, produceren-no

Bericht door Marius0404 » wo 06 aug, 2008 23:02

hi

de ene na de andere prachtige Saab verschijnt voor het oog van de volken.

Om vervolgens weer van het toneel te verdwijnen.

Auto's tekenen is een mooi vak, maar volgens mij is het doel toch echt om uiteindelijk geld te verdienen aan een geproduceerd exemplaar. Of is het net als met gewone auto's: er naar kijken is goedkoper dan hebben :roll:

kortom, het wordt bijna tijd voor een mailactie naar de Saabobo's.
Zet open die productiekraan!

groet

Marius

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » do 07 aug, 2008 23:35

Nou, zo'n vaart loopt het ook weer niet. De enige die duidelijk niet in productie wordt genomen is de Aero X, maar voor de andere concepten ligt nog niets echt vast. Overigens moet je concepten ook naar hun waarde weten te schatten. Audi is een tijd geleden uitgekomen met het novulari-concept, en het heeft toch enkele jaren geduurd eer ze de design-lijn van dat model echt hebben kunnen doortrekken naar enkele van hun productiemodellen. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ze het hun pas echt aan het lukken is sinds Da Silva zich er mee gemoeid heeft. Saab is nu niets anders aan het doen: hard op zoek naar een nieuwe identiteit en naar een nieuw ijkpunt na de 900C. En ja, daar heb je af een toe wat concepten voor nodig.

jev
Geregistreerd lid

Bericht door jev » vr 08 aug, 2008 11:03

Een concept is wat anders dan een prototype... over welke prototypes heb je het, Marius?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 08 aug, 2008 11:20

de 9-4x wordt, zoals het er naar uitziet, over ca / ruim een jaar in productie genomen.

Er was een 9-3X ooit, deze is ge-evolueerd in de 9-3 station.

verders is men bezig om mbv concepts signalen uit de markt proberen los te krijgen wat nu aan zou slaan. Zo was het onder druk van de baas van Saab USA destijds in de jaren 80 dat er een prototype werd gepresenteerd van de cabrio. Na een laaiend enthousiaste reactie van het publiek wist Saab dus dit een succes potentieel had. (je hebt tenslotte niks aan het maken van een auto als ie vervolgens niet verkoopt, niet aanslaat, plank misslaat etc en zulke misstapen kan Saab zich niet permitteren, zoals Toyota of Mercedes, BMW oid dat nog wel zouden kunnen).

Het duurde dan ook ruim 3 jaar na die presentatie eer de 900 cabrio definitief in de markt werd gezet.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: prototypes -yes, produceren-no

Bericht door Henk-Jan » vr 08 aug, 2008 11:28

Marius0404 schreef:hi

de ene na de andere prachtige Saab verschijnt voor het oog van de volken.

Om vervolgens weer van het toneel te verdwijnen.

Auto's tekenen is een mooi vak, maar volgens mij is het doel toch echt om uiteindelijk geld te verdienen aan een geproduceerd exemplaar. Of is het net als met gewone auto's: er naar kijken is goedkoper dan hebben :roll:

kortom, het wordt bijna tijd voor een mailactie naar de Saabobo's.
Zet open die productiekraan!

groet

Marius
Om er vervolgens auto's uit te krijgen die wij SAABliefhebbers onwaardig vinden? Ze passen wel op. Daarnaast komen er een paar bijzondere jaren aan voor het merk. De 9-1, 9-4x en de 9-5 worden immers binnen twee jaar op de markt gebracht.

shearwater
In memoriam †

Re: prototypes -yes, produceren-no

Bericht door shearwater » vr 08 aug, 2008 13:21

Henk-Jan schreef:De 9-1, 9-4x en de 9-5 worden immers binnen twee jaar op de markt gebracht.
Ik las ergens dat de herziene 9-1 op corsaplatform nu wel tot 2012 op zich zal laten wachten.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 08 aug, 2008 13:27

Hoe vaak heeft men wel niet gezegd dat de nieuwe 9-5/9-3/9-1 in Rüsselheim gemaakt zou gaan worden, om het vervolgens weer teniet te doen met een bericht dat het voorgaande bericht, dat een correctie was op het bericht dat daarvoor geplaatst was onjuist was? Ik heb besloten geduldig af te wachten en te geloven wat SAAB zelf uit de doeken doet.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » vr 08 aug, 2008 14:20

Henk-Jan schreef: Ik heb besloten geduldig af te wachten en te geloven wat SAAB zelf uit de doeken doet.
Lijkt me een wijs beginsel.

Plaats reactie