Europese verkoop GM omlaag door crisisstemming

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
DaVinz
Geregistreerd lid

Europese verkoop GM omlaag door crisisstemming

Bericht door DaVinz » vr 10 okt, 2008 19:20

BNR schreef:Europese verkoop GM omlaag door crisisstemming
9 oktober 2008, 10:58 | ANP

FRANKFURT (AFN) - De Europese verkoop van General Motors bedroeg in de eerste negen maanden van dit jaar 1,62 miljoen voertuigen, een daling van 1,9 procent vergeleken met vorig jaar.

Volgens het Amerikaanse moederbedrijf van Opel, Saab en het Britse merk Vauxhall is de afgezwakte verkoop vooral te wijten aan de kredietcrisis en de hoge olieprijs.

Dat maakte GM donderdag bekend. Volgens de topman van GM Europe, Carl-Peter Forster, zijn consumenten in Europa terughoudender geworden met de aanschaf van nieuwe auto's door de economische onrust en de financiële crisis. De verkoop van het merk Opel daalde met 6,1 procent. Ook de verkoop van het Zweedse Saab zwakte af. Alleen compacte auto's van Chevrolet werden meer verkocht.

Het marktaandeel van GM in Europa liep over de eerste negen maanden van dit jaar terug tot 9,3 procent. In dezelfde periode een jaar eerder had GM nog 9,5 procent van de Europese automarkt in handen.
ach altijd wel leuk om te lezen... vind 1,9% best meevallen

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 11 okt, 2008 10:29

GM zou in gesprek met Chrysler zijn om een fusie aan te gaan.

Dat zou voor Saab niet echt een bedreiging kunnen zijn denk ik zo. Het zijn geheel andere auto's die Chrysler hier voert.

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

crisis

Bericht door Den Silver Kulen » za 11 okt, 2008 10:35

staal is gevoelig voor beurscrisis, geen goed nieuws voor Saab en consorten.

Doc
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: crisis

Bericht door Doc » za 11 okt, 2008 12:39

Thierry schreef:staal is gevoelig voor beurscrisis, geen goed nieuws voor Saab en consorten.
Ik zou zeggen: door crisis minder kredietverlening, minder vertrouwen. Daardoor minder productie en minder grote aankopen (auto), daardoor minder staal nodig en dus koersen staalbedrijven (Arcelor) onderuit.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » za 11 okt, 2008 12:48

jelger schreef:GM zou in gesprek met Chrysler zijn om een fusie aan te gaan.
Klopt, alleen ligt dat nu ook op z'n gat, door de internationale kredietcrisis.
http://www.nu.nl/news/1784411/32/Genera ... fusie.html

En Ford wil zijn belang in Mazda van 34% terugbrengen naar 14%.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 11 okt, 2008 13:09

ik zag laatst de verkoopcijfers van Saab NL va 1/1/2008 tot heden... daar wordt je echt heel droevig van. Zijn amper nog 2e hands saabs te koop straks uit de jaren 2007/2008. Circa 60 voor de 9-3 en 10 voor de 9-5 (die daarmee niet eens in de top 100 staat) over de maand september. Betwijfel of ze het aantal van 2000 Saabs wel halen over 2008

Illustratief voorbeeld voor de kredietcrisis die ook in automotiveland doorwerkt: gisteren zijn op de Autosalon in Parijs de PSA stands (peugeot en citroen) bestromd door boze werknemers die net te horen hadden gekregen dat ze op straat stonden omdat PSA de productie moet terugschroeven (net als alle andere merken)

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » za 11 okt, 2008 13:49

Ja het wordt krap met saab :cry:

Jacco K.
Geregistreerd lid

Bericht door Jacco K. » za 11 okt, 2008 14:19

nacra 93 schreef:Ja het wordt krap met saab :cry:
Helaas wel.
Wordt eens tijd dat Saab de reclame eens op zoekt.
Anders rijden er in NL alleen maar VW's en Audi's rond.

Maar de crisis maakt ook een heleboel kapot.

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

crisis

Bericht door Den Silver Kulen » za 11 okt, 2008 15:22

oke, oke, ik weet wanneer ik verloren heb. Toch maar Saab onder de TATA vlag dan maar (hoewel het bij Jaguar nu ook wel geen feest zal zijn)

Jacco K.
Geregistreerd lid

Re: crisis

Bericht door Jacco K. » za 11 okt, 2008 16:21

Thierry schreef:oke, oke, ik weet wanneer ik verloren heb. Toch maar Saab onder de TATA vlag dan maar (hoewel het bij Jaguar nu ook wel geen feest zal zijn)
TATA? wat is dat dan.

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

tata

Bericht door Den Silver Kulen » za 11 okt, 2008 16:36

tata, tjatja, wat zal ik zeggen. Over 2 jaar is de TaTa sports een 45 km/u wagentje met een 4.2 supercharged on board. But they've got money en tot voor kort aardig gespreid risico (staal onderuit, financieel is ook wel bekend, verzekeringen idem, dus rake klappen daar ook in India).

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » za 11 okt, 2008 18:01

Jacco K. schreef:
Helaas wel.

Ik hoor regelmatig reclame op Arrow Classic Rock met een oproep om de Turbo Gen test maar eens te gaan doen, en mijn vrouw attendeert me net op een uiting van soortgelijke strekking in de "Linda".
Ik denk persoonlijk dat een te niche/exclusieve uitstraling door een zeer beperkt modellengamma, SAAB nu achterop zet.

Een fusie van de moeder met het tevens eigenzinnige Chrysler vind ik een mooi vooruitzicht voor SAAB. I.t.t. Indiërs hebben Amerikanen wel emotie bij het ontwerpen van auto's, door de langere geschiedenis. En emotie is heel belangrijk voor SAAB, zo merk ik zelf weer iedere dag. :)

Jacco K.
Geregistreerd lid

Bericht door Jacco K. » za 11 okt, 2008 19:00

Reub schreef:
Jacco K. schreef:
Helaas wel.

Ik hoor regelmatig reclame op Arrow Classic Rock met een oproep om de Turbo Gen test maar eens te gaan doen, en mijn vrouw attendeert me net op een uiting van soortgelijke strekking in de "Linda".
Ik denk persoonlijk dat een te niche/exclusieve uitstraling door een zeer beperkt modellengamma, SAAB nu achterop zet.

Een fusie van de moeder met het tevens eigenzinnige Chrysler vind ik een mooi vooruitzicht voor SAAB. I.t.t. Indiërs hebben Amerikanen wel emotie bij het ontwerpen van auto's, door de langere geschiedenis. En emotie is heel belangrijk voor SAAB, zo merk ik zelf weer iedere dag. :)
Dat merk ik iedere dag ook dat Saab rijden een emotie is.
Maar ach er komen betere tijden. :)

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

crisis bij GM

Bericht door Den Silver Kulen » za 11 okt, 2008 19:24

ja, er komen zeker betere tijden. De olie zakt, dus de benzine ook en daarmee komt het plezierig autorijden waarbij comfort wordt gekoppeld aan snelle tussensprints bij inhalen, veiligheid, uitstraling etc. terug. There can be only one: S..B.
Wie oh wie raadt het goede antwoord 8)

Thorgal
Geregistreerd lid

Bericht door Thorgal » zo 12 okt, 2008 9:48

Toestand is zéér ernstig hoor:
GM, Ford may face bankruptcy

* October 11, 2008

General Motors, Ford and Chrysler may be forced into bankruptcy by slowing economies and dwindling US car sales, a Standard & Poor's analyst says.

"Macro factors could overwhelm them at some point'' even as the three biggest US carmakers vow to stick with their turnaround plans, Robert Schulz, S&P's lead car industry credit analyst, said. The companies said they had no plans for a bankruptcy filing.

His assessment underscored the pressure on GM, Ford and Chrysler as the worsening global credit crisis makes it harder for buyers to get loans and dealers to finance their operations. S&P said yesterday it may further trim credit ratings for GM and Ford on forecasts for 2009 auto demand falling to the lowest since 1992.
En, in volle beurscrisis stijgt aandeel VW vrijdag 15% en is verdubbeld op 8mnd tijd.

GM & FORD, game over, verkeerde auto's, verkeerde keuzes en de amerikanen krijgen geen krediet meer om ze te kopen.

Plaats reactie