Vrijstelling motorrtijtuigenbelasting
-
Alexander
- Geregistreerd lid
Vrijstelling motorrtijtuigenbelasting
Belasting en bijtelling oude auto's aangescherpt
De Tweede Kamer heeft gisteren ingestemd met het plan van de ChristenUnie om leeftijdsgrens van klassiekers te bevriezen en de bijtelling voor oudere auto's aan te scherpen. De rest van het belastingplan is onverkort aangenomen.
Door deze wetswijziging komen vanaf 2012 alleen nog maar auto's van 1987 of eerder in aanmerking voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting.
Een ander onderdeel van het voorstel is dat de leeftijdsgrens voor auto's waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Nu geldt dat voor een auto uit 1991 (ouder dan 15 jaar) bijtelling wordt berekend over de dagwaarde. Vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar.
Is minder heftig dan eerder verwacht! Heeft wel een minder gunstig effect voor de waarde van de zalmneus 900.......
Alexander
De Tweede Kamer heeft gisteren ingestemd met het plan van de ChristenUnie om leeftijdsgrens van klassiekers te bevriezen en de bijtelling voor oudere auto's aan te scherpen. De rest van het belastingplan is onverkort aangenomen.
Door deze wetswijziging komen vanaf 2012 alleen nog maar auto's van 1987 of eerder in aanmerking voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting.
Een ander onderdeel van het voorstel is dat de leeftijdsgrens voor auto's waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Nu geldt dat voor een auto uit 1991 (ouder dan 15 jaar) bijtelling wordt berekend over de dagwaarde. Vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar.
Is minder heftig dan eerder verwacht! Heeft wel een minder gunstig effect voor de waarde van de zalmneus 900.......
Alexander
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
-
Marius0404
- Donateur (7x)

-
Tenfour
- Moderator + Donateur

-
Thom
- Donateur

-
Thom
- Donateur

Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto
Uitgegeven: www.nu.nl 25 november 2008 17:20
Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto’s zwaar wordt aangescherpt.
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.
Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.
De rest van het belastingplan 2009, met bijvoorbeeld een verhoging van de slurptaks, is onverkort aangenomen.
Uitgegeven: www.nu.nl 25 november 2008 17:20
Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto’s zwaar wordt aangescherpt.
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.
Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.
De rest van het belastingplan 2009, met bijvoorbeeld een verhoging van de slurptaks, is onverkort aangenomen.
-
verde900
- Donateur

-
WimZ
- Geregistreerd lid
Mooi kl..e! Ik heb mijn '89 er cabrio op de zaak en heb een bijtelling op basis van de taxatiewaarde van 7000 euro. Hier heb ik nog een jaartje plezier van, want als ik hem op 1 januari 2010 niet van de zaak af haal gaat mijn bijtelling van 7000 euro naar 50.000 euro.
En wij hadden als IT-detacheringsbedrijf nou net het plan om 900 classics aan onze werknemers te gaan geven in plaats van de zoveelste lullige VW, Seat of mini-BMW. Dat valt nu in duigen.
En wij hadden als IT-detacheringsbedrijf nou net het plan om 900 classics aan onze werknemers te gaan geven in plaats van de zoveelste lullige VW, Seat of mini-BMW. Dat valt nu in duigen.
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Dat kan toch nog steeds? Alleen geen originele zalmneuzen, maar wel de steilneuzen. Houd je je cabrio als eigen zomerauto en krijg je van je baas een mooie 99 of een ´84-´86 T16S Aero. En laten die laatste nou overal in Europa te koop worden aangeboden op dit moment voor hele lage prijzen. Ik zie een bloeiende handel ontstaan in het import en opslag van deze Saabs tot 2012. En waarschijnlijk ook een illegale handel in omkatten van ´91-´93 Classics naar pre-´87WimZ schreef:wij hadden als IT-detacheringsbedrijf nou net het plan om 900 classics aan onze werknemers te gaan geven in plaats van de zoveelste lullige VW, Seat of mini-BMW. Dat valt nu in duigen.
-
Oosthoek
- Donateur

-
WimZ
- Geregistreerd lid
Klopt, het kan op zich nog wel, maar hoe ouder, hoe meer potentiele problemen. Ze zijn niet allemaal klokgaaf zal ik maar zeggen. En voor mijn eigen situatie (ik ben mijn baas overigens) betekent dit gewoon dat mijn mobiliteit niet meer kunstmatig goedkoop kan zijn, tenzij ik er een ouder Saabje bij doe en die (pro forma) op de zaak zet.Tenfour schreef:Dat kan toch nog steeds? Alleen geen originele zalmneuzen, maar wel de steilneuzen. Houd je je cabrio als eigen zomerauto en krijg je van je baas een mooie ´84-´86 T16S Aero, of een 99. En laten die laatste nou overal in Europa te koop worden aangeboden op dit moment voor hele lage prijzen. Ik zie een bloeiende handel ontstaan in het import en opslag van deze Saabs tot 2012. En waarschijnlijk ook een illegale handel in omkatten van ´91-´93 Classics naar pre-´87WimZ schreef:wij hadden als IT-detacheringsbedrijf nou net het plan om 900 classics aan onze werknemers te gaan geven in plaats van de zoveelste lullige VW, Seat of mini-BMW. Dat valt nu in duigen.
-
WimZ
- Geregistreerd lid
I couldn't agree more! Wat er allemaal niet voor geld wordt verspild aan oplossingen voor een probleem waarvan niet vaststaat dat het bestaat, ongelofelijk! CO2 in de grond stoppen, windmolens, noem maar op...Oosthoek schreef:Wat een wanidee. Word serieus een beetje misselijk van deze mislukte hysteriapolitiek.
-
DiedX
- Geregistreerd lid
-
Oosthoek
- Donateur

Vooral het idee van de marginale winst voor het milieu maar de maximale impact op iemands hobby stuit mij bijzonder tegen de borst. Fijn om te weten dat we auto's vanaf 1987 nog bijzonder weinig zullen tegenkomen op onze wegen over een jaar of 10. Wie gaat er nog 400 euro per jaar betalen als hij een paar ritjes per jaar in zijn T16S wil rijden? Zeker voor mensen met een grotere collectie is dit echt heel zuur.
Maar ach, kunnen wij lekker aasgieren als al die automobielen lekker milieuvriendelijk op de autosloop belanden...
Ik vraag me af of er uberhaupt onderzoek is gedaan naar de hoeveelheid belastingvrije klassiekers die voor dagelijks gebruik wordt gehouden. Ik kan me niet voorstellen dat dit is onderzocht, maar dat is wel waar dit complete idee op gestoeld is.
Is dit al door de eerste kamer? Anders zal ik binnenkort eens gaan lobbyen voor een verwerping. Over het algemeen zijn senatoren wat beter voor de rede vatbaar en wat minder verzot op dit soort doodstaarpraktijken. Overigens een reden waarom de eerste kamer imho nooit mag verdwijnen.
Maar ach, kunnen wij lekker aasgieren als al die automobielen lekker milieuvriendelijk op de autosloop belanden...
Ik vraag me af of er uberhaupt onderzoek is gedaan naar de hoeveelheid belastingvrije klassiekers die voor dagelijks gebruik wordt gehouden. Ik kan me niet voorstellen dat dit is onderzocht, maar dat is wel waar dit complete idee op gestoeld is.
Is dit al door de eerste kamer? Anders zal ik binnenkort eens gaan lobbyen voor een verwerping. Over het algemeen zijn senatoren wat beter voor de rede vatbaar en wat minder verzot op dit soort doodstaarpraktijken. Overigens een reden waarom de eerste kamer imho nooit mag verdwijnen.
-
Oosthoek
- Donateur

Ja, vanaf 1987 en jonger zal geen auto meer belastingvrij worden. Resultaat: het merendeel van de auto's na 1987 gaat na een economisch leven naar de sloop, ruim meer dan wat nu gebeurt.DiedX schreef:Ik ben ziek thuis, en vind het wat lastig om te begrijpen: feitelijk gezien heffen ze het belastingvrij rijden (op de lange termijn) op dus?
Bovendien wordt de fiscale bijtelling aangepast, waardoor in 2010 auto's ouder dan 1985 pas in aanmerking komen voor een bijtelling op dagwaarde ipv wat op dat moment 1995 zou zijn. Resultaat: nog meer auto's naar de sloop.
Goed om de autoverkoop te stimuleren, maar ik ben er van overtuigd dat het kopen van een nieuwe auto vervuilender is dan het blijven rijden in een ouder model dat misschien wat meer verbruikt. Één grote wassen neus dit voorstel, slechts voortgekomen uit hysterisch irrationeel denkwerk. Imho uiteraard... Autobezitters zijn weer eens de grote boosdoener.