Saab verliest recht op Griffin logo - gerucht

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
jelger
Geregistreerd lid

Saab verliest recht op Griffin logo - gerucht

Bericht door jelger » vr 12 dec, 2008 17:05

Op Saabhistory.com valt het volgende bericht te lezen.
A frequenter to Saab History, who is a “normally reliable source”, has just let me in on a little inside knowledge, that we should all know about the Saab Emblem future.

The Saab Emblem, that first arrived on the hoods, rear decks and steering wheels on 1985 Saab 900 hatchbacks and notchbacks, will be ending in 2009/2010 as General Motors only had permission to use the “griffin” logo for 20 years.

Technically speaking, GM acquired Saab in December of 1989, so this would mean that the emblem will no longer be able to be used in any way after December of 2009.

This news aligns with Saab Automobile’s chief designer in Sweden, Simon Padian’s statement about using the “SAAB” wordmark back in August.

This means that the Saab “wordmark” will obviously be replacing the griffin and will be on the Saab 9-4x, next generation Saab 9-5 and next generation Saab 9-3 Sport Sedan. You can already see that the production version of the 9-4x does not have the Saab Griffin logo at all as depicted on the hood.

You know, I thought Saab Automobile was changing from the griffin logo to the SAAB wordmark for design reasons as both Simon Padian and Andrew Dyson indicated, not by default because they are forced to.

Here is a quote from this source about this 20-year use clause in the acquisition agreement.

Scania were unco-operative with Saab during the forced “marriage”. Internally they were unhappy with Saab use of the grifin ( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... ia.svg.png).

As part of the GM acquisition, Saab cars had the right to use the grifin logo for 20 years, which would mean Saab must soon change their logo.
Even dit stukje eruit lichten:

You can already see that the production version of the 9-4x does not have the Saab Griffin logo at all as depicted on the hood.

Inderdaad, dat valt op deze foto te zien, maar op de gespotte testversies (t/m de laatste - deze) zie ik in de motorkap nog steeds een uitholling voor een ronde badge. Ruimte genoeg voor verdere speculatie :lol:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 12 dec, 2008 17:31

hoorde ook dat saab een wankelmotor gaat maken..... :)

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 12 dec, 2008 17:45

Ik heb anders nog wel een mooi logo voor Saab :p

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » vr 12 dec, 2008 17:46

En dat je bij een 9-7 gratis een 9-5 krijgt....

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 12 dec, 2008 17:49

Ik ging laatst nog een logo halen bij de dealert... 19 euro, goedemorgen dankuwel. Je zou er bijna een auto bij moeten eisen.

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » vr 12 dec, 2008 19:05

[]Jij hebt tenminste nog een dealert.... :wink:

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 12 dec, 2008 19:16

JanWessel schreef:Ik ging laatst nog een logo halen bij de dealert... 19 euro, goedemorgen dankuwel. Je zou er bijna een auto bij moeten eisen.
Ik heb ze al veel duurder zien voorbij komen.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 12 dec, 2008 19:21

sander69 schreef:
JanWessel schreef:Ik ging laatst nog een logo halen bij de dealert... 19 euro, goedemorgen dankuwel. Je zou er bijna een auto bij moeten eisen.
Jij hebt tenminste nog een dealert.... :wink:
Ja, wat kostten die schroefjes bij Janse destijds ook weer? ;)

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » vr 12 dec, 2008 19:31

[]die waren ook een godsvermogen ja, die paar lullige schroefjes...

ik ben daar "vroeger" een keer geweest voor een turbo logo voor in de grill.... 19,95 ex btw.. goedemiddag
en het moest nog besteld worden ook..

kon hem in enter zo meenemen..

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » za 13 dec, 2008 9:08

Als SAAB voor eind volgend jaar bij GM weg is, dan kan de Griffin toch wel blijven?
Anders ga ik er nog gauw een doos vol van bestellen 8)

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 13 dec, 2008 11:55

Ik zou het echt heel jammer vinden als het geweldige logo het veld zou moeten ruimen...

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » za 13 dec, 2008 13:43

Eigenlijk past het huidige logo helemaal niet bij Saab.... De Griffin is slechts een overblijfsel uit de 'Scania tijd' en heeft met Saab verder niets van doen. De Griffin is het stadswapen van Malmö (en tevens van de provincie Skåne). Scania (latijns voor Skåne) heeft de Griffin daar weer van overgenomen. Trollhättan ligt niet in Skåne, Nyköping ook niet, dus is het volkomen logisch dat de Griffin uit het logo verdwijnt. Terug naar het oude logo van voor de verbintenis met Scania zullen ze wel niet doen, want wellicht niet modern en flashy genoeg. Alleen de letters SAAB gebruiken is ook geen optie want dat is geen aansprekend logo.... Ze zouden eigenlijk een wedstrijd uit moeten schrijven waar Saabrijders hun voorstellen in kunnen doen met als hoofdprijs..... 8)

Ben overigens ook benieuwd of Saab Aerospace hun Griffin mogen behouden.... Die hebben nog de oude 'Scania-indeling' behouden en het woord Scania vervangen door Aerospace....
Afbeelding

protteke
Geregistreerd lid

Bericht door protteke » za 13 dec, 2008 13:45

Hebben we het hier nu over het Griffin-logo of over de griffioen ?
Zijn volgens mij twee verschillende zaken ....

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » za 13 dec, 2008 13:46

Iets met het thema "Born from jets" dan?

Of een Phoenix, om de herrijzenis te benadrukken.

Of ....

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » za 13 dec, 2008 13:47

protteke schreef:Hebben we het hier nu over het Griffin-logo of over de griffioen ?
Zijn volgens mij twee verschillende zaken ....
Griffin is Engels voor Griffioen :wink: Heeft niets te maken met de 'Griffin uitvoering' van enkele Saabs.

Plaats reactie