Pagina 1 van 2

Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 11:34
door baastiaan
Op de Autosalon van Genève presenteerde Saab naast de SportEstate ook nog een 2,8-liter V6 turbomotor voor de 9-3. Net als de stationwagen moeten we nog wachten tot september totdat de auto bij de dealers verschijnt.

De 2,8-liter turbomotor krijgt een plaatsje in de Saab 9-3 Aero. De krachtbron levert 250 pk en heeft een maximaal koppel van 350 Nm dat wordt bereikt tussen 2.000 en 4.500 tpm. Volgens Saab is dat meer trekkracht dan welke andere 6-cilinder dan ook in deze klasse.
De 2,8-liter V6 motor is niet nieuw binnen General Motors. Hij wordt al geleverd in de Cadillac CTS. Daar heeft hij echter geen turbocompressor en brengt hij het tot 215 pk. De turbocompressor is een Mitsubishi TDO4-15TK en heeft 2 ingangen. Per cilinderbank wordt hij gevoed. De turbo is gemaakt van een speciaal soort lichtmetaal die de compressor bestand maakt tegen hoge temperaturen en extreme centrifugaalkrachten. Ook is hij vrijwel ongevoelig voor corrosie. Volgens Saab doet de turbo zijn werk zo subtiel dat de meter van de turbodruk tijdens het rijden het enige bewijs is dat er een compressor aanwezig is.
De sprint van 0 naar 100 van de Saab 9-3 2,8 V6 turbo verloopt in 6,9 seconden; de versie met automaat is een seconde trager. De tussensprint van 80 naar 120 gaat in 8,3 seconden. De maximum snelheid is 250 km/u; de wie de 6-traps automaat bestelt levert 5 km in.
Om de sportieve Saab niet onopgemerkt voorbij te laten gaan, is de auto voorzien van een sportuitlaat met 2 eindpijpen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hmmm, yeaah 8)

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 11:46
door 9-3SS
Super!! mooie auto, gedistingeerde uitlaten aan beide zijden, heel goed.

Alleen de prijs he..... die zal wel wat minder interessant worden.. :?

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 13:39
door Style&Co
niet super origineel die 2 pijpen... had ze liever ovaal gezien net als bij classic turbo's.

Voor de rest een aerdig bakkie. Zou het een M3 basher worden?

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 16:14
door baastiaan
Hij komt bij het oude model al 90 PK tekort. Het nieuwe model krijgt waarschijnlijk zo'n 400 PK, niet echt dus :?.

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 17:14
door elentinos
M3 basher? Echt niet, daarvoor heeft deze Saab te weinig sportiviteit. Ik denk meer een goede concurrent voor de zwaarder gemotoriseerde gewone 3's, C-klasses V6, of Audi A4 V6.

Maak van deze auto een 4WD, 350pk Aero versie en je hebt een M3 basher.

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 20:13
door B235R
elentinos schreef: Maak van deze auto een 4WD, 350pk Aero versie en je hebt een M3 basher.
klopt helemaal :O:

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 20:45
door MarioS
Nou, aan de kentekenplaat te zien, rijdt die auto ergens bij jullie in het noorden rond :D.

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 21:13
door gj900
Die URK786 kan toch moeilijk door het leven gaan als een 2.8T V6..... Hij is geboren als 2.0T in april 2004.... :roll: :roll:

Regnr: URK786
Färg: GRÅ
Fabrikat: SAAB 9-3 VECTOR 4D 2,0T
Chassinummer: YS3FF45S541053800
Namn: SAAB AUTOMOBILE AKTIEBOLAG
Postnr: 461 80
Ort: TROLLHÄTTAN
Fordonsstatus: Avställd (2005-04-11)
Antal ägare: 1
Datum för första reg.: 2004-04-19
Effekt kW: 129
Däckdimension bak: 225/45 R17 94W

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 22:08
door Ruud
Echt een gave bak!

Ben benieuwd wat ze bij Hirsch/Maptun hiervan kunnen maken, ivm de 2.8T :twisted:

Die dubbele uitlaat aan beide kanten vind ik helemaal passen bij de auto, het blijft subtiel, maar veraad toch wel zijn kunnen.

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 22:13
door verde900
Dit is een gewone 2.0T

Regnr: URK786 Färg: GRÅ
Fabrikat: SAAB 9-3 VECTOR 4D 2,0T
Årsmodell: Fordonsslag: PB
Chassinummer: YS3FF45S541053800
Ägare/Brukare Namn: SAAB AUTOMOBILE AKTIEBOLAG

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 22:14
door Ruud
verde900 schreef:Dit is een gewone 2.0T

Regnr: URK786 Färg: GRÅ
Fabrikat: SAAB 9-3 VECTOR 4D 2,0T
Årsmodell: Fordonsslag: PB
Chassinummer: YS3FF45S541053800
Ägare/Brukare Namn: SAAB AUTOMOBILE AKTIEBOLAG
Ja, hij is opties als een nieuw model Aero gemaakt...

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 22:20
door gj900
verde900 schreef:Dit is een gewone 2.0T

Regnr: URK786 Färg: GRÅ
Fabrikat: SAAB 9-3 VECTOR 4D 2,0T
Årsmodell: Fordonsslag: PB
Chassinummer: YS3FF45S541053800
Ägare/Brukare Namn: SAAB AUTOMOBILE AKTIEBOLAG
Nee........... echt? :wink: :roll: :lol:

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: do 21 apr, 2005 22:23
door verde900
gj9000 schreef:
verde900 schreef:Dit is een gewone 2.0T

Regnr: URK786 Färg: GRÅ
Fabrikat: SAAB 9-3 VECTOR 4D 2,0T
Årsmodell: Fordonsslag: PB
Chassinummer: YS3FF45S541053800
Ägare/Brukare Namn: SAAB AUTOMOBILE AKTIEBOLAG
Nee........... echt? :wink: :roll: :lol:
Oeps :oops:

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: vr 22 apr, 2005 14:22
door baastiaan
Waar bekijk je dat, gj9000?

Re: Saab 9-3 2.8T

Geplaatst: vr 22 apr, 2005 16:43
door gj900
Op de Zweedse ´RDW-site´ (Vägverket) :

https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp

Als je het kenteken daar invult krijg je de technische gegevens te zien. Indien de eigenaar van het voertuig een bedrijf is zie je tevens die gegevens! Als je in Zweden het kentekennummer per sms naar Vägverket stuurt krijg je zelfs de gegevens van private eigenaren......