Geeft je auto wel eens automatisch gas?
-
joppe68
- Geregistreerd lid
Geeft je auto wel eens automatisch gas?
Beste Forummers,
We zijn allemaal Saab rijders, met een Saab hart. En over het algemeen geen labiele of criminele personen, toch?
Toen ik las over het ongeluk met de 900 Cabrio bij het Esso station, dacht ik...hoe kan een Saab rijder dit nou doen of overkomen???
Vandaag een artikel in het AD, waar de advocaat van de verdachte aangeeft dat de Saab Cabrio vanzelf harder ging rijden en niet meer te stoppen was. Of het een bewuste actie van de betreffende bestuurder was of niet, het leek me loyaal tegenover Saab minnend Nederland om eens gezamenlijk te onderzoeken hoe dit nou heeft kunnen gebeuren? Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat een gaskabel bleef hangen omdat ie te "los" aangespannen stond en als het ware de gasklep blokkeerde bij de terugval naar "stationairpositie".
Daarom het volgende.
Wie heeft ooit wel eens met zijn 99 of 900 meegemaakt dat het gas open bleef staan? En zo ja, wat was daarvan de oorzaak?
Ik ben benieuwd naar reacties en nogmaals...ik heb geen enkel belang hierbij. Ik ken de persoon niet, de Saab niet, de situatie niet, maar het leek me interessant om te kijken of dit forum licht kan scheppen op dit vreemde voorval.
Mvg,
Joost
We zijn allemaal Saab rijders, met een Saab hart. En over het algemeen geen labiele of criminele personen, toch?
Toen ik las over het ongeluk met de 900 Cabrio bij het Esso station, dacht ik...hoe kan een Saab rijder dit nou doen of overkomen???
Vandaag een artikel in het AD, waar de advocaat van de verdachte aangeeft dat de Saab Cabrio vanzelf harder ging rijden en niet meer te stoppen was. Of het een bewuste actie van de betreffende bestuurder was of niet, het leek me loyaal tegenover Saab minnend Nederland om eens gezamenlijk te onderzoeken hoe dit nou heeft kunnen gebeuren? Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat een gaskabel bleef hangen omdat ie te "los" aangespannen stond en als het ware de gasklep blokkeerde bij de terugval naar "stationairpositie".
Daarom het volgende.
Wie heeft ooit wel eens met zijn 99 of 900 meegemaakt dat het gas open bleef staan? En zo ja, wat was daarvan de oorzaak?
Ik ben benieuwd naar reacties en nogmaals...ik heb geen enkel belang hierbij. Ik ken de persoon niet, de Saab niet, de situatie niet, maar het leek me interessant om te kijken of dit forum licht kan scheppen op dit vreemde voorval.
Mvg,
Joost
-
Wouter
- Donateur (2x)

Ik heb een keer een S-je gehad die na drie weken stilstand zo'n 3000 toeren stationair liep omdat de Lucas AIC bleef hangen. Ik had er niet mee willen rijden zo. Nadat ik de AIC tot tweemaal toe flink had uitgespoeld met remmenreiniger was alles weer bij het oude.
Maar goed, als de AIC van de betreffende Saab niet goed werkte, had meneer nog altijd kunnen remmen en/of ontkoppelen. Ik ben dan ook benieuwd of de uitspraken van de advocaat ("dat de Saab Cabrio vanzelf harder ging rijden en niet meer te stoppen was") de waarheid zijn of in het belang van de verdediging gezegd worden. Ik weet alleen niet of we van de admins daarover mogen discussiëren of dat we het strikt technisch moeten houden.
Maar goed, als de AIC van de betreffende Saab niet goed werkte, had meneer nog altijd kunnen remmen en/of ontkoppelen. Ik ben dan ook benieuwd of de uitspraken van de advocaat ("dat de Saab Cabrio vanzelf harder ging rijden en niet meer te stoppen was") de waarheid zijn of in het belang van de verdediging gezegd worden. Ik weet alleen niet of we van de admins daarover mogen discussiëren of dat we het strikt technisch moeten houden.
-
blackers
- Geregistreerd lid
Re: Esso car crash: kunnen wij gezamenlijk een oorzaak vinde
Op voorhand valt niets uit te sluiten, maar als het gas blijft "hangen" lijkt mij dat je nog kunt remmen en/of ontkoppelen. Maar misschien was de paniek bij de bestuurder te groot om nog adequate te reageren. Of was hij om andere redenen niet in staat te reageren.joppe68 schreef:Beste Forummers,
Daarom het volgende.
Mvg,
Joost
Dat het een Saab betreft berust op louter toeval.
Ooit reed zanger Bakker weg uit een parkeergarage en reed toen iemand dood. Zijn argument dat de cruisecontrol een eigen leven ging leiden, werd door de rechter verworpen. Ik meen dat Bakker toen ook iets te veel had gedronken. En hij reed toen geen Saab.
Volgens mij heeft het niets te maken met het feit dat het een Saab betreft
-
shearwater
- In memoriam †
Mijn voorstel: laten we ophouden met dit soort zinloze speculaties. Er zal vast (technisch) onderzoek gedaan worden naar de toedracht van dit ongeval. Laat het OM het uitzoeken en de rechter oordelen. (En nou niet gaan zeiken over alles wat justitie fout gedaan heeft in het verleden; over het algemeen doen ze het zo beroerd niet in dit land)
Er is al vanalles over gezegd en geschreven door mensen die er niet bij waren en er dus ook niks zinnigs over kunnen zeggen. Dat we hier ook hier nog een duit in het zakje doen lijkt me volstrekt overbodig.
PS Er bestaat ook al een topic over dit ongeval. viewtopic.php?p=786928#786928
Er is al vanalles over gezegd en geschreven door mensen die er niet bij waren en er dus ook niks zinnigs over kunnen zeggen. Dat we hier ook hier nog een duit in het zakje doen lijkt me volstrekt overbodig.
PS Er bestaat ook al een topic over dit ongeval. viewtopic.php?p=786928#786928
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Ik was toen ik tiener was geabonneerd op een amerikaans autoblad, Road & Track, ik herinner me een serie artikelen naar aanleiding van een aantal rechtszaken tegen onder meer Audi over wat toen genoemd werd "UA", ofwel "Unintended Acceleration"... Als ik me goed herinner waren er een aantal voornamelijk Audi's maar ook andere merken, cadillacs e.d. betrokken in ongevallen waarbij achteruit rijdend (inparkerend, de oprit uitdraaiend) auto's er ineens vandoor gingen, dus met name achteruit rijden als het stuur ingedraaid werd. Het waren de eerste drive by wire auto's. Ik herinner me niet hoe het afgelopen is, alleen dat er mensen beweerden dat het de schuld was van domme huisvrouwtjes die achteruit rijdend linker en rechtervoet door elkaar haalden en dus per ongeluk op het gas gingen staan ipv de rem. Het bleek later zelfs in scene gezet te zijn door een of andere TV serie, en Audi is er bijna aan ten onder gegaan
Unintended acceleration
On November 23, 1986, 60 Minutes aired a segment greenlit by Don Hewitt, concerning the Audi 5000 automobile, a popular German luxury car. The story covered a supposed problem of "unintended acceleration" when the brake pedal was pushed, with emotional interviews with six people who sued Audi (unsuccessfully) after they crashed their cars, including one woman who had killed her six year old boy. Footage was shown of a Audi 5000 with the accelerator moving down on its own, accelerating the car, after a expert witness employed by one of the plaintiffs modified it with a concealed device to cause it to do so.[19] Independent investigators concluded that this was most likely due to driver incompetence, where the driver let their foot slip off the brake and onto the accelerator. Tests by Audi and independent journalists showed that even with the throttle wide open, the car would simply stall if the brakes were actually being used.[20] Some claims were made that this was in part due to a slightly closer placing of the pedals than in many American cars, which allows smoother driving for greater fuel efficiency and more control in an emergency situation.
The incident devastated Audi sales in the United States, which did not reach the same level for another fifteen years. The initial incidents which prompted the report were found by the National Highway Traffic Safety Administration and Transport Canada to have been attributable to operator error, where car owners had depressed the accelerator pedal instead of the brake pedal. CBS issued a partial retraction, without acknowledging the test results of involved government agencies.[21]
A rival to 60 Minutes, Dateline NBC, would be found guilty of similar tactics years later regarding fuel tank integrity on General Motors pickup trucks.
-
shearwater
- In memoriam †
-
Sander
- Forum Admin
Een discussie op een technisch vlak lijkt me geen probleem.
(hoe herkennen, hoe te verhelpen, hoe te reageren, etc).
Een discussie over wat er bij het pompstation fout is gegaan lijkt me niet de bedoeling. Onder andere omdat wij als buitenstaanders alleen maar kunnen gissen naar een oorzaak. Daarbij hebben wij aangegeven dat we niet willen dat ongevallen bediscussieerd worden uit respect naar betrokkenen.
(hoe herkennen, hoe te verhelpen, hoe te reageren, etc).
Een discussie over wat er bij het pompstation fout is gegaan lijkt me niet de bedoeling. Onder andere omdat wij als buitenstaanders alleen maar kunnen gissen naar een oorzaak. Daarbij hebben wij aangegeven dat we niet willen dat ongevallen bediscussieerd worden uit respect naar betrokkenen.
-
shearwater
- In memoriam †
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Niets, ik wilde juist illustreren dat allerlei gespeculeer door buitenstaanders tot niets leid, en bovendien dat de Media met allerlei uit sensatiezucht gekleurde of zelfs opzettelijk verdraaide berichtgeving daaraan in grote mate kunnen bijdragen.shearwater schreef:Sorry hoor, maar wat heeft dit te maken met een oude saab cabrio die volgas vooruit een takstation binnenrijdt. Please, cut the crap!
-
Paul Viking
- Donateur (2x)

Herkenbaar probleem bij het Lucas injectiesysteem, probleem is bij mij nog niet verholpen, ondanks het reinigen en het vervangen van de stationairmotor (dikte van onderliggende ring aangepast en loopt nu beter).Wouter schreef:Ik heb een keer een S-je gehad die na drie weken stilstand zo'n 3000 toeren stationair liep omdat de Lucas AIC bleef hangen. Ik had er niet mee willen rijden zo. Nadat ik de AIC tot tweemaal toe flink had uitgespoeld met remmenreiniger was alles weer bij het oude.
-
bobkoppert
- Geregistreerd lid
Dat verhaal van Nel heeft er destijds wel toe geleid dat alle Audi's met automaat voortaan werden voorzien van een veiligheidsinrichting; je kon de versnelling alleen inleggen als je eerst het rempedaal intrapte. Bij mijn weten heeft dit bij geen enkel ander merk navolging gehad en gebruikt Audi deze voorziening inmiddels ook niet meer.
Wel weer frappant dat zoiets alleen in VS lijkt te gebeuren, net zoals dat roemruchte verhaal van de in de magnetron gedroogde poedel en gisteren nog de afgeklemde vingertjes bij de Mc Laren buggy. Combinatie van het rechtssysteem en kennelijk grote mate van naïviteit/infantiliteit bij de Amerikaanse bevolking.
Op hol geslagen auto's? Ik geloof er persoonlijk niet in. Elk zinnig mens zal in dat soort situaties ontkoppelen en vol op de rem stampen en die laatste is sterker dan je motor. Voor de rest is het, zoals terecht opgemerkt, pure speculatie wat er in casu is gebeurd.
Wel weer frappant dat zoiets alleen in VS lijkt te gebeuren, net zoals dat roemruchte verhaal van de in de magnetron gedroogde poedel en gisteren nog de afgeklemde vingertjes bij de Mc Laren buggy. Combinatie van het rechtssysteem en kennelijk grote mate van naïviteit/infantiliteit bij de Amerikaanse bevolking.
Op hol geslagen auto's? Ik geloof er persoonlijk niet in. Elk zinnig mens zal in dat soort situaties ontkoppelen en vol op de rem stampen en die laatste is sterker dan je motor. Voor de rest is het, zoals terecht opgemerkt, pure speculatie wat er in casu is gebeurd.
-
blackers
- Geregistreerd lid
De auto's met automaat die ik tot nu toe heb gehad en heb kunnen alleen van de P naar de D of R met ingetrapte rem.bobkoppert schreef:Dat verhaal van Nel heeft er destijds wel toe geleid dat alle Audi's met automaat voortaan werden voorzien van een veiligheidsinrichting; je kon de versnelling alleen inleggen als je eerst het rempedaal intrapte. Bij mijn weten heeft dit bij geen enkel ander merk navolging gehad en gebruikt Audi deze voorziening inmiddels ook niet meer.
-
grippen
- Geregistreerd lid
-
millerman
- Donateur (3x)