Nieuwe diesels voor modeljaar 2006
-
RG-64
- Geregistreerd lid
Nieuwe diesels voor modeljaar 2006
Net mijn 9-3 ss voor de allereerste APK naar de dealer gebracht en terloops even geinformeerd naar het dieselprogramma voor de 9-3 en 9-5 komend jaar. Tot mijn verbazing komt die 2.4 JTD van Alfa toch in de SAAB. Al meer dan een jaar geleden was daar sprake van, maar het schijnt nu toch echt definitief te zijn (de dealer was errug stellig).
9-3: 1.9 Tid 120 pk
9-3: 1.9 Tid 150 pk
9-3: 1.9 Tid 185 pk
9-5: 1.9 Tid 150 pk
9-5: 1.9 Tid 185 pk
9-5: 2.4 Tid 200 pk
Ik opperde dat het verschil tussen die 185 en 200 pk wel weinig was en dat SAAB met zijn turbotechniek toch wel wat meer uit die 2400 cc kon peuren. De dealer antwoordde echter dat er dan problemen zouden komen met de overbrenging van het vermogen op enkel de voorwielen (ergo: AWD van Subaru is helaas bij SAAB voorlopig van de baan).
Maar hoe kan dat dan bij de nieuwe benzinemotoren van de 9-3 ss, waarvan de Vector 230 en de Aero 250 pk gaat afleveren? Zijn daar dan geen problemen met de overbrenging van het vermogen op de voorwielen? Of zou die 2.4 uiteindelijk toch wel ruim boven de 200 pk gaan uitkomen? Je gaat toch voor 15 pk niet een ongetwijfeld grote berg extra centjes neertellen?
Rob
9-3: 1.9 Tid 120 pk
9-3: 1.9 Tid 150 pk
9-3: 1.9 Tid 185 pk
9-5: 1.9 Tid 150 pk
9-5: 1.9 Tid 185 pk
9-5: 2.4 Tid 200 pk
Ik opperde dat het verschil tussen die 185 en 200 pk wel weinig was en dat SAAB met zijn turbotechniek toch wel wat meer uit die 2400 cc kon peuren. De dealer antwoordde echter dat er dan problemen zouden komen met de overbrenging van het vermogen op enkel de voorwielen (ergo: AWD van Subaru is helaas bij SAAB voorlopig van de baan).
Maar hoe kan dat dan bij de nieuwe benzinemotoren van de 9-3 ss, waarvan de Vector 230 en de Aero 250 pk gaat afleveren? Zijn daar dan geen problemen met de overbrenging van het vermogen op de voorwielen? Of zou die 2.4 uiteindelijk toch wel ruim boven de 200 pk gaan uitkomen? Je gaat toch voor 15 pk niet een ongetwijfeld grote berg extra centjes neertellen?
Rob
-
shearwater
- In memoriam †
Re: Nieuwe diesels voor modeljaar 2006
Als je de eerste rijimpressies mag geloven is dat nu juist de krtitiek op de aero. De steeds gelezen opmerking is dat met deze vermogens de limiet van het onderstel wel zo'n beetje bereikt is.RG-64 schreef: Maar hoe kan dat dan bij de nieuwe benzinemotoren van de 9-3 ss, waarvan de Vector 230 en de Aero 250 pk gaat afleveren? Zijn daar dan geen problemen met de overbrenging van het vermogen op de voorwielen?
Shearwater
-
verde900
- Donateur

Re: Nieuwe diesels voor modeljaar 2006
Het zal niet zozeer het geringe verschil in vermogen zijn maar meer het verschil in aandrijfasvernielend koppel,RG-64 schreef:Maar hoe kan dat dan bij de nieuwe benzinemotoren van de 9-3 ss, waarvan de Vector 230 en de Aero 250 pk gaat afleveren? Zijn daar dan geen problemen met de overbrenging van het vermogen op de voorwielen? Of zou die 2.4 uiteindelijk toch wel ruim boven de 200 pk gaan uitkomen? Je gaat toch voor 15 pk niet een ongetwijfeld grote berg extra centjes neertellen?
een 2.4JTD 20V heeft 200pk en een koppel 400Nm bij 2000t/min, en een 1.9JTD 150pk heeft en een koppel van
320Nm bij 2000t/min, waar een 9-5 2.3 Turbo 310Nm haalt bij 1800t/min en een Aero 350Nm bij 1900t/min.
-
RG-64
- Geregistreerd lid
Maar die 185 pk versie zal toch ook wel een aanzienlijk koppel ontwikkelen lijkt me. Ik vind het overigens een prima plan dat ze die vijfcilinder diesel van Alfa gaan gebruiken. Wat mij betreft mag die ook in de 9-3 ss gelepeld worden, maar daar wil men bij SAAB niet aan om het "klasseverschil" tussen de 9-3 en de 9-5 in stand te houden. Ik vind dat onzin, want als je een kleinere auto prefereert heeft dat niets met geld of klasse te maken, maar ja.
-
verde900
- Donateur

Weet je dat zeker van die 185pk voor een 1.9 JTD?RG-64 schreef:Maar die 185 pk versie zal toch ook wel een aanzienlijk koppel ontwikkelen lijkt me. Ik vind het overigens een prima plan dat ze die vijfcilinder diesel van Alfa gaan gebruiken. Wat mij betreft mag die ook in de 9-3 ss gelepeld worden, maar daar wil men bij SAAB niet aan om het "klasseverschil" tussen de 9-3 en de 9-5 in stand te houden. Ik vind dat onzin, want als je een kleinere auto prefereert heeft dat niets met geld of klasse te maken, maar ja.
Bij welke variant ik ook kijk de 150pk is de meest potente 1.9JTD.
185pk is ook best heel erg veel uit een 1.9 diesel
-
RG-64
- Geregistreerd lid
De dealer (Nieuwkoop in 's-Hertogenbosch) was er erg stellig over. Ik vind het ook nogal wat. Die 185 pk versie zou nieuw zijn voor modeljaar 2006 en de topversie van de 9-3 en de middenvariant van de 9-5, allemaal uit hetzelfde blok dus! Lijkt me een wat geforceerde oplossing om per se het verschil in motoruitrusting van de 9-3 en 9-5 in stand te houden.verde900 schreef:Weet je dat zeker van die 185pk voor een 1.9 JTD?
Bij welke variant ik ook kijk de 150pk is de meest potente 1.9JTD.
185pk is ook best heel erg veel uit een 1.9 diesel
Naast SAAB-dealer is Nieuwkoop ook dealer van Alfa en Subaru, dus het lijkt me wel dat ze weten waar ze over praten. Hij zei wel dat het pas "in de loop van 2006" zou zijn, dus niet al in september met de start van het nieuwe modeljaar.
-
verde900
- Donateur

185pk uit een 2.0 turbo motor was al wat in de NG900 turbo in 1993, dus 185pk uit een diesel is echt nogal wat, om de een of andere reden lijkt mij de durability niet de sterkste kant met zoveel vermogen uit een diesel.RG-64 schreef:De dealer (Nieuwkoop in 's-Hertogenbosch) was er erg stellig over. Ik vind het ook nogal wat. Die 185 pk versie zou nieuw zijn voor modeljaar 2006 en de topversie van de 9-3 en de middenvariant van de 9-5, allemaal uit hetzelfde blok dus! Lijkt me een wat geforceerde oplossing om per se het verschil in motoruitrusting van de 9-3 en 9-5 in stand te houden
-
RG-64
- Geregistreerd lid
Daar vrees ik dus ook voor!verde900 schreef:om de een of andere reden lijkt mij de durability niet de sterkste kant met zoveel vermogen uit een diesel.
Ik wil volgend jaar i.v.m. mijn kilometers een diesel kopen, het liefst een 9-3 omdat ik de 9-5 iets te groot vind. Dan is die 185pk variant natuurlijk erg verlokkelijk, maar ik heb precies dezelfde bedenkingen als jij Verde. Maak dan gebruik van dat oude 2.2 blok, dan blijf je ook nog onder de 2.4-versie voor de 9-5.
Men zal er bij SAAB (GM) ongetwijfeld goed over hebben nagedacht. Zekerheid zal er over die hele motorenuitrustig wel komen in september.
-
Red76
- Geregistreerd lid
-
verde900
- Donateur

Dan lijkt (op het eerste gezicht) een 185pk diesel zo'n beetje de laatste motor waar SAAB na de black sludge en distributiekettingproblemen op zit te wachten.Red76 schreef:Dat is nu precies de rede dat Volkswagen gestopt is met de 1.9 tdi 150 pk.
Ze halen de ton niet eens als je de pk's gebruikt.![]()
Audi heefd eerst de kat uit de boom gekeken bij Volkswagen.
Dus maar 130 pk!
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

zou het geen 'geknepen' 2.4 zescilinder JTD zijn? Lijkt me veel waarschijnlijker als je kijkt naar het lijstje en wat andere merken uit hun diesels halen. Als er plek is voor een V6 aeroblok dan moet een 6c. dieselblok ook in een 9-3 passen.
Ook Mercedes kampt met problemen van krachtige commonrails waar de koppen zo'n beetje versmelten na 1,5 ton (bv. Vito's zijn tres vito aan de revisiebeurt).
Over alfadiesels gesproken: Wat trouwens (off topic) écht jammer is dat Saab niks doet met de bodemplaat/techniek van die nieuwe Alfa. Bv een 9-4 maken (ofzo). Wat een schitterende auto en als je de pers mag geloven; wat een goede auto. Gemiste kans.
Ook Mercedes kampt met problemen van krachtige commonrails waar de koppen zo'n beetje versmelten na 1,5 ton (bv. Vito's zijn tres vito aan de revisiebeurt).
Over alfadiesels gesproken: Wat trouwens (off topic) écht jammer is dat Saab niks doet met de bodemplaat/techniek van die nieuwe Alfa. Bv een 9-4 maken (ofzo). Wat een schitterende auto en als je de pers mag geloven; wat een goede auto. Gemiste kans.
-
verde900
- Donateur

-
brammelo
- Geregistreerd lid
Letterlijk gemiste kans dan, want oorspronkelijk zat SAAB mee in het ontwikkelingsprogramma van dat platform. Had inderdaad mooi geweest.Style&Co schreef:Over alfadiesels gesproken: Wat trouwens (off topic) écht jammer is dat Saab niks doet met de bodemplaat/techniek van die nieuwe Alfa. Bv een 9-4 maken (ofzo). Wat een schitterende auto en als je de pers mag geloven; wat een goede auto. Gemiste kans.
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
""Ik wil volgend jaar i.v.m. mijn kilometers een diesel kopen, het liefst een 9-3 omdat ik de 9-5 iets te groot vind. Dan is die 185pk variant natuurlijk erg verlokkelijk, maar ik heb precies dezelfde bedenkingen als jij Verde. ""
Al gereden met de 150 PK? Dan hoef je er niet meer PKs bij, wordt duur genoeg qua CJIB, wat een ding !! Stop dat geld (zal een beste bom duiten wezen) liever in de aankleding..
Al gereden met de 150 PK? Dan hoef je er niet meer PKs bij, wordt duur genoeg qua CJIB, wat een ding !! Stop dat geld (zal een beste bom duiten wezen) liever in de aankleding..