Invoeren vanuit Zweden

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Elevation12,000
Geregistreerd lid

Invoeren vanuit Zweden

Bericht door Elevation12,000 » ma 08 aug, 2005 11:52

Sorry dat ik wellicht een wat korte slag maak, maar ik heb een beetje een stoomcursus nodig en ik wil morgen vroeg al weg :roll:

Voor mensen met ervaring met import van een auto vanuit Zweden heb ik enkele min of meer specifieke vragen.

1) Ik heb inmiddels begrepen dat het simpelweg niet legaal is met Zweeds kenteken NL binnen te rijden, ook niet als de verkopende partij een paar dagen wacht met opsturen van zijn papieren. Als Nederlands ingezete zou ik simpelweg niet met auto met buitenlands kenteken mogen rijden. Ik heb een exportkenteken nodig vd Zweedse douane en hier zijn dan mijn gerelateerde vragen: Moet ik deze dan ophalen bij een fysieke Zweedse douane post op het moment in Zweden uitrijd? Kost dit tijd? Is dit duur?

2) Kan ik als Nederlander binnen Zweden met Zweeds kenteken rondrijden?

3) Verzekering: Hoe te regelen? Waar te regelen?

Vriendelijk bedankt voor jullie medewerking en als jullie verder nog tips hebben dan sta ik daar natuurlijk volledig voor open :wink:

-Melvin

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » ma 08 aug, 2005 12:00

Probeer iemand als Gerard Kramer (in Wolvega), hij importeert regelmatig uit Zweden en kan je vast wel helpen.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 08 aug, 2005 12:27

Bel de rdw voor je bovenste 2 vragen en je verzekeringsmaatschappij voor de 2e. :idea:

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » ma 08 aug, 2005 12:53

@panhead
Bedankt! Mijheer Kramer was een beetje druk, maar ik kon vanavond terugbellen.

@oosthoek
RDW kon mij nagnoeg niets vertellen, behalve dat ik niet met Zweedse platen NL binnen mag rijden. Ze verwezen me naar de Zweedse ambassade, maar die hebben geen antwoord.

Joel in de Stad heeft mij vriendelijk gehoplen. Zij hebben niet echt ervaring met Zweden, maar wel met Duitsland. In Duitsland zou men de exportplaten zo meekrijgen bij de Duitse RDW. Nu maar hopen dat zulks ook voor de vergelijkbare instantie in Zweden geldt....

De verzekering is al helder.

Natuurlijk doe ik aan het einde als alles achter de rug is verslag van hoe het nou eigenlijk allemaal in elkaar steekt. In dat geval hebben anderen er ook wat aan.

rode ridder
Geregistreerd lid

duitsland???

Bericht door rode ridder » ma 08 aug, 2005 15:48

wie heeft er ervaring met het invoeren van een (nieuwe) SAAB uit duitsland??? ik houd mij zeer aanbevolen.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 08 aug, 2005 15:58

vraag es aa Ruud Wijlhuizen van het gelijnamige bedrijf in Ooij, vlab bij jou. Zij halen wel eens auto's uit duitsland.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 08 aug, 2005 16:05

rode ridder schreef:wie heeft er ervaring met het invoeren van een (nieuwe) SAAB uit duitsland??? ik houd mij zeer aanbevolen.
Ik. Maar zoek eerst svp even elders op het forum, ik heb het volgens mij al redelijk uitvoerig beschreven ergens.

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » ma 08 aug, 2005 16:11

Joel exporteert toch heel veel uit duitsland?
Omdat hij geen dealer meer is.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » ma 08 aug, 2005 19:00

Wat is het nut van het importeren van een nieuwe Saab uit Duitsland? Hij is daar toch duurder? Een tweede hands, dat snap ik, dat is gunstig, maar nieuw is voor mij nieuw.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 08 aug, 2005 19:37

Hanm schreef:Wat is het nut van het importeren van een nieuwe Saab uit Duitsland? Hij is daar toch duurder? Een tweede hands, dat snap ik, dat is gunstig, maar nieuw is voor mij nieuw.
Zie ik ook de logica niet echt van, voor belastingen is Duitsland doorgaans iets duurder, los van de vaak andere specificaties
zie ook dit recent tabelletje: http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=37082
Uit deze tabel blijkt dat juist Denemarken de plek is om een nieuwe SAAB te gaan kopen.

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » ma 08 aug, 2005 20:39

Waarom is de locale belasting in Denemarken zo duur? :oops:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 08 aug, 2005 20:40

erwin mertens schreef:Waarom is de locale belasting in Denemarken zo duur? :oops:
Daar draait het hele sociale systeem van het land op....

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » ma 08 aug, 2005 20:41

Soms ben ik jaloers op mensen die zoveel weten als jij, :wink:

Pearl Aero
Geregistreerd lid

Bericht door Pearl Aero » ma 08 aug, 2005 23:20

Je moet een tijdelijk Zweeds kenteken aanvragen bij Vägverket. Kost minimaal een week of misschien 2. Daarnaast moet je een Zweedse verzekering zo gek krijgen je een maand lang (de geldigheid van het tijdelijke Zweedse kenteken) te verzekeren. Bij mij lukte dat bij Folksam.

Je kunt overigens wel op Zweeds kenteken door Zweden, Denemarken en Duitsland. Alleen Nederland mag niet vanwege belastingontduiking. Ik heb wel eens gehoord dat je er WEL rechtstreeks mee naar huis mag rijden.

Succes ermee!

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » ma 08 aug, 2005 23:55

Pearl Aero schreef:Je moet een tijdelijk Zweeds kenteken aanvragen bij Vägverket. Kost minimaal een week of misschien 2. Daarnaast moet je een Zweedse verzekering zo gek krijgen je een maand lang (de geldigheid van het tijdelijke Zweedse kenteken) te verzekeren. Bij mij lukte dat bij Folksam.

Je kunt overigens wel op Zweeds kenteken door Zweden, Denemarken en Duitsland. Alleen Nederland mag niet vanwege belastingontduiking. Ik heb wel eens gehoord dat je er WEL rechtstreeks mee naar huis mag rijden.

Succes ermee!
Dank Pearl Aero :wink:

Inmiddels is mij dat van de lange wachttijd voor een tijdelijk kenteken in Zweden ook al duidelijk geworden. Door alle consternatie heb ik maar besloten de trip ietswat uit te stellen.

Bij de RDW werd mij vertelt dat dat WEL rechtstreeks naar huis mogen rijden niet mag... maar eerlijk gezegd; het betreffende persoon liet bij mij een slecht geinformeerde indruk achter - werkt ook niet lekker mee. Ik zal ze morgen weer eens bellen en hopelijk krijg ik dan een ander aan de telefoon.

NN gaat mijn auto met zijn tijdelijke kenteken verzekeren en dat nog gratis ook. Althans, dat zeggen ze. Auto zou tijdelijk onder mijn huidige verzekering -van mijn c900- gevoegd worden.

Plaats reactie