[CH] Mooie 9-5 SC Aero, 2003, 179.300 km.

Ergens in het buitenland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter. Let op het vermelden van de landencode.
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: [CH] Mooie 9-5 SC Aero, 2003, 179.300 km.

Bericht door Henk-Jan » di 04 jun, 2024 16:37

Volgens mij staat de auto toch echt in Zwitserland Thierry :lol: :wink:

Maar gebruik gerust een Oostenrijks "Überstellungskennzeichen" voor de export vanuit Zwitserland (een niet EU-land) naar Nederland, zonder in Oostenrijk te wonen, terwijl er Zwitserse export platen bestaan én je de auto op transport zou kunnen zetten. Pak jouw weg van de minste weerstand ;)

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 04 jun, 2024 16:42

Je kunt prima Zwitserse export platen gebruiken. Oostenrijkse platen kun je ook gebruiken als je een auto van Italië terug wil rijden naar Nederland bijvoorbeeld of andere Europese landen.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » di 04 jun, 2024 17:46

Henk-Jan schreef:
di 04 jun, 2024 13:54
Nederlanders die met een vers in Zwitserland aangekochte auto, evt. uit een kanton met keuringsplicht voor export auto's, rijdend in noordelijke richting op tijdelijke platen uit Oostenrijk worden aangehouden wens ik veel plezier dit uit te leggen als geldige registratie in CH.
En full speed wegscheuren richting Hollandia is ook niet aan te bevelen!

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 04 jun, 2024 18:23

Henk-Jan schreef:
di 04 jun, 2024 16:37
Volgens mij staat de auto toch echt in Zwitserland Thierry :lol: :wink:
Ja, duhuh...dat wist ik ook. Maar net zo goed als dat je een auto uit Italië legaal op Oostenrijks kenteken naar NL kan rijden kan dat ook met een auto uit Zwitserland. En nogmaals: jij droeg voorbeelden aan van een auto in Oostenrijk importeren. Dat is voor jou weliswaar relevant maar voor de meesten hier (en daar ging het ook om, wie haalt 'm naar NL) niet. Misschien dat we daarom wat langs elkaar heen aan het praten zijn?

Of blijft je stelling hetzelfde, namelijk dat je uit Zwitserland niet een auto naar NL kan rijden op een (tijdelijk) Oostenrijks kenteken?

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » di 04 jun, 2024 18:26

NeufegliseThierry schreef:
di 04 jun, 2024 18:23
Of blijft je stelling hetzelfde, namelijk dat je uit Zwitserland niet een auto naar NL kan rijden op een (tijdelijk) Oostenrijks kenteken?
Wederom een sterk staaltje onbegrijpend lezen…

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 04 jun, 2024 18:38

Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg.

Zoals je kan lezen geven beide bronnen aan dat het gebruik van deze tijdelijke Oostenrijkse plaat in het buitenland problemen kan opleveren, los van de context wat waarheen geïn- of geëxporteerd wordt. De ene bron is van de Oostenrijkse overheid, de andere van hun ANWB equivalent. Jouw bron geeft zelf al aan dat ze het gebruik van deze platen aan het bemoeilijken zijn, m.a.w. de praktijk die je aandraagt was nooit zo bedoeld en bevalt de wetgever niet. Ik zeg niet dat het niet kan, maar bestrijd of het wijs is, gezien er twee correcte opties bestaan om een auto uit CH naar Nederland te brengen en deze minder omslachtig zijn (weg van de minste weerstand, zei je zelf). In beide richtingen heb ik ondertussen genoeg automobiele import/export ervaring.

Maar weerhoud je er absoluut niet van om Oostenrijkse platen voor deze casus te gebruiken (of om het een ander voor je te laten doen). De rest mag zelf hun eigen conclusie trekken wat handig is.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 04 jun, 2024 18:46

MVE schreef:
di 04 jun, 2024 18:26
Wederom een sterk staaltje onbegrijpend lezen…
Dank voor deze waanzinnig waardevolle bijdrage, ik print 'm uit en hang 'm op. Mét excuses dat ik kennelijk niet goed begrijp (of wellicht nog erger: niet wil begrijpen) wat Henk-Jan schrijft. Als het me helder was had ik wel gestopt met reageren, heb wel wat beters met mijn tijd te doen dan iemand anders flauwekullen, neem dat nou a.j.b. van me aan.

Maar in het kader van elkaar een beetje helpen (zie FB vraag): als je weet waar de sinaasappels hangen, geef me een seintje, dan kan ik er 4 halen. Wordt gewaardeerd!

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 04 jun, 2024 19:22

Het lijkt erop dat je weet hoe je met Oostenrijkse platen op een in Zwitserland gekochte auto naar Nederland kunt rijden. (Ja over de weg)

Behalve een link. Kun je gewoon praktisch uitleggen wat je moet doen hoe dat in zijn werk gaat(ja je koopt Oostenrijkse nr platen) en wat je ervaring ermee is. Wat heeft het je gekost bijvoorbeeld. Daar hebben we als mede forummers wat aan. Dank alvast.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 04 jun, 2024 19:23

Oh ja de 9-5 zelf is een mooie spot.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 04 jun, 2024 23:20

busy schreef:
di 04 jun, 2024 19:22
Het lijkt erop dat je weet hoe je met Oostenrijkse platen op een in Zwitserland gekochte auto naar Nederland kunt rijden. (Ja over de weg)

Behalve een link. Kun je gewoon praktisch uitleggen wat je moet doen hoe dat in zijn werk gaat(ja je koopt Oostenrijkse nr platen) en wat je ervaring ermee is. Wat heeft het je gekost bijvoorbeeld. Daar hebben we als mede forummers wat aan. Dank alvast.
Sorry, is geen onwil mijnerzijds maar simpelweg dat ik dit uitbesteed. Verkeer in de luxe positie dat ik kan zeggen "koop die auto aan in Italië en bedenk de meest kostenefficiënte wijze om de auto naar NL te halen". En daar kwam uitrollen dat er iemand op het vliegtuig gestapt is en de auto teruggereden heeft op Oostenrijkse platen. En op volstrekt legale wijze.

Link heb ik overigens geplaatst, het desbetreffende bedrijf zal er wel wat over aan kunnen geven. Mij heeft die platen ergens tussen de 400 en 500 euro gekost maar zoals gezegd ging het om het totale kostenplaatje. Overigens had het wel goedkoper gekund maar de donor 9-5 NG was zo voordelig (4.500 euro, volledige Aero trim) dat we het niet aandurfden om die te lang na mondeling akkoord te laten staan in Italië.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 04 jun, 2024 23:58

Je poneert het zo stellig dat het kan. Dus oprecht benieuwd. KCperformance zal het dan wel weten. Dat je er het geld voor hebt is duidelijk in je posts. Niet vervelend bedoeld.

Alleen Italië is onderdeel van de EU, Zwitserland niet en dan lijkt het punt dat forummer Henk-Jan maakt hout te snijden dat dit een ander verhaal is als je Oostenrijkse platen wil gebruiken.

On topic: prachtige Saab 9-5, wie haalt m op. (Nee ik houd het er bij 2)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 05 jun, 2024 8:59

NeufegliseThierry schreef:
di 04 jun, 2024 23:20
Sorry, is geen onwil mijnerzijds maar simpelweg dat ik dit uitbesteed. Verkeer in de luxe positie dat ik kan zeggen "koop die auto aan in Italië en bedenk de meest kostenefficiënte wijze om de auto naar NL te halen". En daar kwam uitrollen dat er iemand op het vliegtuig gestapt is en de auto teruggereden heeft op Oostenrijkse platen. En op volstrekt legale wijze.
Dat het deze keer zonder kleerscheuren gelukt is, wil nog niet zeggen dat het 100% legaal is.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 05 jun, 2024 11:47

Waarschijnlijk is het strict genomen legaal, maar het betekent niet dat je er buiten Oostenrijk geen problemen mee zou kunnen krijgen, bijvoorbeeld dat buitenlandse dienders je een aantal uur ophouden om alles na te trekken. De Oostenrijkse bronnen dekken zich in ieder geval al in... Als een partij het hele process voor mij afhandelt incl. bestuurder zou ik me er ook geen zorgen om maken, hun risico al met al. Willekeurige forummers / lezers zou ik het persoonlijk niet aanraden zonder transparant te zijn omtrent de risico's.

Dat een firma als Car-Go die platen verkoopt zal best en het zal legaal (genoeg) zijn dat ze dit bedrijfsrisico durven nemen. Voor de rest van de EU kan ik me het gebruik goed voorstellen, als je lokaal de wegen/alternatieven niet kent en de auto per se terug wil rijden. Voor CH zou ik een andere mehode toepassen / adviseren, voor je eigen gemoedsrust.

Overigens heb ik via Car-Go de EU-A export bevestiging van mijn 96 geregeld en dat ging super snel en werd aan de Zwitserse grens prima aangenomen.

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » wo 05 jun, 2024 14:31

1001760 schreef:
di 04 jun, 2024 8:51
En weer off-topic.
Het is toch ongelooflijk dat alleen het gebruik van Oostenrijkse exportplaten zo eenvoudig is in één Europa.
Ze worden ook zakelijk heel veel gebruikt.
Dat zou in andere EU-landen toch ook makkelijker moeten zijn?
Aandachtspuntje voor de keuze bij de verkiezingen a.s. donderdag. :D
Ik bracht het op omdat dit een redelijk gangbare praktijk is.
Wij laten met een chauffeursdienst regelmatig nieuwe, opgebouwde betonpompen vanuit de fabriek in Italië naar Nederland rijden, ook grote die door de hoogte van 4m of lengte niet op een dieplader kunnen.
Totaalbedrag voor chauffeur, brandstof, vergunningen, eventueel begeleidingsvoertuig in Duitsland, Maut én Oostenrijks tijdelijk kenteken betalen we daarvoor.
Ik weet alleen niet of dat ook gaat vanuit een niet EU-land, zoals Zwitserland, Noorwegen of Engeland.

Voorbeeldje:
Afbeelding

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » wo 05 jun, 2024 14:31

Laten we het nu maar weer over de 9-5 hebben :)

Plaats reactie